Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sette lavere verdi på pakker. lovlig?


Sneakydecoy

Anbefalte innlegg

Ser hele tiden at folk snakker om og sette lavere verdi på pakker fra utlandet for og slippe mva og toll.

Er dette egentlig lov? Hva kan skje om de sjekker det? Kan de sjekke det?

 

Mener og ha lest noe om at dersom man setter lavere verdi og pakken forsvinner, så får man ikke mer i erstatning enn det pakken ble satt til. Stemmer dette?

Hva med butikker som setter lavere verdi (evt som gift) uten at man spør. Hvordan ville en mistet pakke blitt behandlet der?

 

Håper jeg postet riktig, og det ikke finnes en tråd om dette :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lov.

 

Som du sier, hvis man setter lavere verdi på pakken og denne blir ødelagt i postgangen så blir pakken erstattet med den summen som står på pakken.

 

Tollerene kan åpne pakken din og sjekke innholdet.

Hvis avviket mellom det som står oppført på pakken og den virkelige verdien er unormalt stor så kan du bli straffet.

Lenke til kommentar

Dette er interessant, men kanskje tråden heller hører hjemme i juss-delen av forumet.

 

Har bestilt stæsj fra videogamesplus, og de skriver rutinemessig 20 dollar på pakka. Du trenger ikke å spørre om det engang. Altså kan kunden umulig holdes ansvarlig, så den saken er grei. En annen ting er om butikken kan straffes for det. Kan Norge hytte vestover med pekefingeren? Finnes det noen internasjonale traktater som gjør denne praksisen ulovlig, og er disse i så fall noe annet enn ord på et papir?

Lenke til kommentar

ja.. var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men her ble det. Den passer vel kanskje flere plasser. Flytt om nødvendig.

 

Det er vel ganske mange som pleier og spørre om lavere verdi, og jeg har aldri hørt om noen som har blitt straffet..

Noen som har opplevd noe surt angående dette?

 

Edit..........

Hva slags makt har tollen? De kan jo ikke bare komme å si "du, den her koster neppe under 200kr. Nå får du bot!"

de må vel ha bevis? Om butikken setter lavere verdi både på pakken og i papirene, så er det vel svært liten(ingen?) sjanse for at det oppdager dette?

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar

Det jeg legger i betydningen straffet i dette tilfellet er kravet om å betale .mva av varens faktiske verdi.

 

Hvis tollerene åpner pakken og det ligger en faktura der pålydene andre verdier enn det som er beskrevet utenpå vil jeg gå ut ifra at du ihvertfall må betale .mva på grunnlag av nevnte faktura.

 

Men må ærlig innrømmet at jeg har benyttet meg av dette selv for noen år siden, og det går stort sett bra.

Lenke til kommentar
Jeg betaler alt først, med Visa, så det ligger ikke noe faktura oppi.

Uansett, som du selv sier. Who cares :D

9123209[/snapback]

 

 

Ble vel litt feil å si faktura når jeg tenker meg om...men som regel så følger det med en pakkseddel eller kvittering e.l.

 

 

Men nok om den saken, konklusjonen er vel at du har egentlig lite å frykte.

Lenke til kommentar

Til info så hender det ofte at mine pakker, som har faktisk verdi under 200 kr, hvor dette også står på pakken og pakkseddel med reel verdi ligger i pakken,blir stoppet. Da forlanger posten kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet.

 

Ofte er det en eller annen handel på Ebay, og da sender jeg de en kopi av Paypal betalingen. Så slipper de pakken etter uhorvelig lang tid

Lenke til kommentar
Til info så hender det ofte at mine pakker, som har faktisk verdi under 200 kr, hvor dette også står på pakken og pakkseddel med reel verdi ligger i pakken,blir stoppet. Da forlanger posten kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet.

 

Hm.. Da hadde vel posten/tollen tatt pakken din om det hadde vært en pakke til over 200 og du prøvde og snike deg unna og ikke kunne sendt bevis.

Det er akkurat dette jeg lurer på. Hva blir straffen?

 

 

Ofte er det en eller annen handel på Ebay, og da sender jeg  de en kopi av Paypal betalingen. Så slipper de pakken etter uhorvelig lang tid

9123392[/snapback]

 

Ah.. ventetid.. :love: en av ulempene med og handle fra utlandet ;)

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
Til info så hender det ofte at mine pakker, som har faktisk verdi under 200 kr, hvor dette også står på pakken og pakkseddel med reel verdi ligger i pakken,blir stoppet. Da forlanger posten kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet. 

 

Ofte er det en eller annen handel på Ebay, og da sender jeg  de en kopi av Paypal betalingen. Så slipper de pakken etter uhorvelig lang tid

9123392[/snapback]

 

Tja, teknisk sett må du ikke gi posten dokumentasjon. Du kan fint fortolle selv via tvinn systemet. Det er det jeg gjør når brevet fra Posten kommer. Selvfølgelig hender det at jeg blir ilagt de 90 kronene, men jeg kommer unna dokumentasjonskravet.

Lenke til kommentar

De som driver med slik "nedskriving" av verdi sender jo ofte pakkene med DHL eller UPS eller lignende. Da blir det transportfirmaet sitt ansvar å ta seg av tollbehandlinga. Jeg har iallfall aldri opplevd problemer med DHL og pakker med for lav verdi påskrevet. Men Posten er derimot en helt annen sak. Virker jo som de åpner alt som kommer av pakker, for så å forlange dokumentasjon av kjøpet, selv om pakkseddelen tydelig spesifiserer at verdien er langt under to hundre. Hvis man bestiller billige voksenfilmer fra Hong-Kong kan dette bli pinlig. Men hvem gjør vel det? :p

Lenke til kommentar
Til info så hender det ofte at mine pakker, som har faktisk verdi under 200 kr, hvor dette også står på pakken og pakkseddel med reel verdi ligger i pakken,blir stoppet. Da forlanger posten kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet.

 

Hm.. Da hadde vel posten/tollen tatt pakken din om det hadde vært en pakke til over 200 og du prøvde og snike deg unna og ikke kunne sendt bevis.

Det er akkurat dette jeg lurer på. Hva blir straffen?

 

 

Ofte er det en eller annen handel på Ebay, og da sender jeg  de en kopi av Paypal betalingen. Så slipper de pakken etter uhorvelig lang tid

9123392[/snapback]

 

Ah.. ventetid.. :love: en av ulempene med og handle fra utlandet ;)

9123465[/snapback]

 

Tok tre eller fire dager for en pakke fra bushen i canada til vestfold i norge. Det er kjapt det :p

Lenke til kommentar

En kan jo også argumentere for at en Versace bukse til 8000 spenn kan få fastsatt en verdi utifra mengden tøy som ble brukt og antall timer det tok å lage buksa. Kommer nok fint under 200kroners grensa hos tollen da, hehe :thumbup:

 

Tror ikke det finnes varer som er overpriset mer enn designer-klær.. Det er jo egentlig helt vanvittig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...