Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips for å komme inn på uio er å søke på en masterlinje som ikke så mange tar, sånn at alle som søker kommer inn, for så å søke om å bytte over til den linja du har lyst på etter et år. Det pleier å funke. Simulering og visualisering f.eks pleier de fleste å komme inn på. Linja er krever at du er rimelig stødig i matte, men er til gjengjeld jævlig kul hvis du liker teknisk programmering eller spillprogrammering f.eks. Men du må som sagt være flink i matte hvis ikke har du ikke sjans.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nja, litt avhengig av hva du legger i "frilans it-konsulent". Har du riktig nettverk, og kunnskap, kan du få deg jobb med å bidra til forskjellige prosjekter. Men tror de fleste bedrifter helst vil tilknytte seg flinke faste ansatte enn å bruke forskjellige konsulenter som de ikke helt stoler på vil holde på hemmeligheter til neste kunde...

Lenke til kommentar
Det er (dessverre) mest webbasert utvikling som drives nå om dagen. Og det er ekstremt få mennesker som klarer å bli rike på konsulenttjenester.

Unntaket er vel seniorkonsulenter i McKinsey. :)

 

Det er fullt mogleg å tjene gode penger på konsulenttjenester, så lenge ein henvender seg til eit marked som er kjent for å være dårleg til rekruttere internt. Eg kan for eksempel fortelje at eit relativt stort offentleg dept. har eit team på rundt 20 eksterne konsulentar inne i IT-avdelinga, som har vore der sidan år 2000. Timeprisen for kvar av desse konsulentane er frå 1300-2500,- og faktureringsgraden er oppe i 40 timer i veka i snitt. Denne gruppa har avtale ut 2013. Do the math. :)

Lenke til kommentar
Eg kan for eksempel fortelje at eit relativt stort offentleg dept. har eit team på rundt 20 eksterne konsulentar inne i IT-avdelinga, som har vore der sidan år 2000. Timeprisen for kvar av desse konsulentane er frå 1300-2500,- og faktureringsgraden er oppe i 40 timer i veka i snitt. Denne gruppa har avtale ut 2013. Do the math. :)

Jeg blir overrasket hvis disse 20 konsulentene har sine egne enmannsforetak slik at dette departementet må forholde seg til 20 kontrakter. Mest sannsynlig kommer de fra store konsulentforetak, dermed er det ikke 2500 som går i lomma på konsulentene.

 

Vi må skille mellom enkeltstående konsulenter som selvstendig næringsdrivende og store konsulentforetak. Førstnevnte vil ha det vanskelig, sistnevnte blir brukt overalt.

Lenke til kommentar
Eg kan for eksempel fortelje at eit relativt stort offentleg dept. har eit team på rundt 20 eksterne konsulentar inne i IT-avdelinga, som har vore der sidan år 2000. Timeprisen for kvar av desse konsulentane er frå 1300-2500,- og faktureringsgraden er oppe i 40 timer i veka i snitt. Denne gruppa har avtale ut 2013. Do the math. :)

Jeg blir overrasket hvis disse 20 konsulentene har sine egne enmannsforetak slik at dette departementet må forholde seg til 20 kontrakter. Mest sannsynlig kommer de fra store konsulentforetak, dermed er det ikke 2500 som går i lomma på konsulentene.

Konsulentforetaket er slettes ikkje stort, og omtrent kvar einaste av dei involverte er partner i foretaket. Det går ganske bra. :)

Lenke til kommentar
Eg kan for eksempel fortelje at eit relativt stort offentleg dept. har eit team på rundt 20 eksterne konsulentar inne i IT-avdelinga, som har vore der sidan år 2000. Timeprisen for kvar av desse konsulentane er frå 1300-2500,- og faktureringsgraden er oppe i 40 timer i veka i snitt. Denne gruppa har avtale ut 2013. Do the math. :)

Jeg blir overrasket hvis disse 20 konsulentene har sine egne enmannsforetak slik at dette departementet må forholde seg til 20 kontrakter. Mest sannsynlig kommer de fra store konsulentforetak, dermed er det ikke 2500 som går i lomma på konsulentene.

Konsulentforetaket er slettes ikkje stort, og omtrent kvar einaste av dei involverte er partner i foretaket. Det går ganske bra. :)

Men det er fortsatt et konsulentforetak, ikke selvstendige næringsdrivende, som vel var kontekst her?

 

Edit: eller misforsto jeg?

Endret av steingrim
Lenke til kommentar

Ingen misforståelse, nei, men saken er at foretaket som er involvert i denne omstruktureringa av IT-systemet til det aktuelle departementet er relativt lite, og profittmarginen er høg for den enkelte. Dei fleste av konsulentane i foretaket tjener nok (rundt/godt over) millionen i året.

Lenke til kommentar

Finner ikke det jeg skrev for oppgave 12, men tror jeg lagret antall «divisors» for forskjellige nummer i en dict etter hvert som jeg fant dem. Så når den kom til større nummer ville den ofte slippe å regne ut alle divisorene for hvert eneste tall, siden den som oftest fant de allerede i dictionarien.

 

Mulig jeg bander sammen med en annen oppgave, og sansynlig vis finnes det bedre måter å gjøre det på. :p

 

edit: vet ikke hvilket språk du skriver i, men en c++ int kan ikke holde tallet uten videre tror jeg.

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
steingrim: Problem 12 på euler? Triangle numbers, sliter med at den går tilsynelatende til evig tid. Hva gjorde at du fikk løst den?

Hm, euler ja, det må jeg starte med igjen!

 

Først og fremst kan jeg si at min oppgave 12 er skrevet i Python (jeg har løst alle hittil i Python) og den bruker 1.3sekunder på laptopen min :)

 

Jeg gjorde egentlig ikke noe spesielt ser det ut som. Jeg har en generator som genererer triangle numbers som jeg itererer over, finner antall divisorer for hvert tall og avbryter når jeg finner første som er 500.

 

Edit: egentlig har jeg som mål at alle løsninger skal være <1sekund, så jeg må nok fikse litt på den.

Endret av steingrim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...