Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedsaklig bruker jeg linux, det vil ikke si at koden jeg skriver til tider trenger å kjøre på windows. Fakta, det er flere pcer med windows, og da blir det sånn :p Uansett, det jeg lurer på er hvordan kan jeg inkludere en win versjon av Gtk slik at jeg statisk kan compile og linke dette på linux. Jeg vet at .exe-filene blir latterlige store, men det får bare være. Alle har ikke Gtk installert. :p Og heter det statisk? Haha.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Så litt på hvilke fag jeg kunne velge neste år og ble ganske positivt overraska. Har en haug av dritkule (i mine øyne :) fag å velge mellom, faktisk så mange at jeg ikke får tid til alle i år, men det er jo luksusproblem :) Endelig er man begynt å bli ferdig med sånne dølle obligatoriske fag som objektorieter programmering og super svada systemutvikling. Nå er det masse gøyale fag masse interessant programmering. Så nå gleder jeg mer enn normalt og kanskje til og med mer enn hør og bør. Uansett, her er noen av fagene:

 

Operativsystemer -- i faget skal vi implementere en boot loader og kernel fordelt på 6 oppgaver gjennom hele semesteret. Drit kult. Trenger vel ikke si så mye mer enn det. Det er forresten ikke noe eksamen pga de antakeligvis ser på de 6 innleveringene som nok jobb og resultat, og de passer meg bra. Faget gir også 20 studiepoeng istedetfor 10, enda bedre for folk som ligger litt bakpå i studiepoeng :) Eneste som suger litt er at det er mulig jeg ikke får tatt det nå til høsten for det krever alg.dat og det skal jeg også ta (et annet fag som også er jævlig kult :))

 

INF4820 - Algoritmer for kunstig intelligens og naturlige språk AI med Common Lisp, ganske fett tror jeg :)

 

INF5310 Kompilatorteknikk Her skal man skrive sitt eget språk og kompilator. Dette faget og operativsystemer er nok de mest krevende programmeringsfagene på blindern hvor begge knytter sammen de viktigste teknologiene/algoritmnene/whatever tingene innenfor programmering. Gleder meg ganske mye til dette, men det blir ikke dette semesteret.

 

INF2810 Funksjonell programmering Faget bruker klassikern Structure and intepretation of computer programs! En av de beste bøkene om programmering generelt. I tillegg er det jo funksjonell programmering, yeah!

 

INF5062 Programming assymetric multi-core processors Programmering av Cell-chipen til PS3 og en eller annen Intel-server jeg aldri har hørt om. Er helt sikkert bra og tror PS3 er ganske morsomt å programmere :)

 

Prosjektoppgave i programmering Her skal du skrive en kompilator eller interpreter, husker ikke helt, for et eller annet språk. Regner med at det er litt mindre avansert en kompilatorteknikk, men sikkert gøy og en grei måte å få 10 studiepoeng.

 

INF2820 Datalingvistikk Tja, lingvistikk på data? :) Vet ikke helt hva dette er, men jeg så både Common Lisp og noe parsing og noe greier på undervisningsplanen, så det er sikkert gøy :)

 

Det er de tøffeste jeg fant. Nå etter sommern skal jeg prøve å få tatt alg.dat, operativsystemer (men mulig det ikke går siden jeg ikke har alg.dat), programming assymetric multi-core processors, Algoritmer for kunstig intelligens og naturlige språk og muligens et til som jeg ikke har bestemt meg for. Blir uansett kult, men kanskje litt mye jobbing.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Operativsystemer -- i faget skal vi implementere en boot loader og kernel fordelt på 6 oppgaver gjennom hele semesteret. Drit kult. Trenger vel ikke si så mye mer enn det. Det er forresten ikke noe eksamen pga de antakeligvis ser på de 6 innleveringene som nok jobb og resultat, og de passer meg bra.

Gled deg! Dette var et av de morsomste og mest lærerike kursene jeg tok på Ifi.

 

Da jeg tok det var det 12 innleveringer og ekstremt mye arbeid, men det var absolutt verdt det. Man fikk ikke tid til så mye annet til tider. Har de muligens kuttet litt i faget? Hadde vært interessant å sett hva de i så fall har kuttet.

Lenke til kommentar
Da jeg tok det var det 12 innleveringer og ekstremt mye arbeid, men det var absolutt verdt det. Man fikk ikke tid til så mye annet til tider. Har de muligens kuttet litt i faget? Hadde vært interessant å sett hva de i så fall har kuttet.

 

Tror ikke de har kuttet i det, men heller lagt teorien til et kurs og så implementeringen i et annet. Det er også snakk om at hele kurset flyttes til master nivå, i stedet for å være et klonet emne på både bachelor og master.

Lenke til kommentar
Da jeg tok det var det 12 innleveringer og ekstremt mye arbeid, men det var absolutt verdt det. Man fikk ikke tid til så mye annet til tider. Har de muligens kuttet litt i faget? Hadde vært interessant å sett hva de i så fall har kuttet.

 

Tror ikke de har kuttet i det, men heller lagt teorien til et kurs og så implementeringen i et annet. Det er også snakk om at hele kurset flyttes til master nivå, i stedet for å være et klonet emne på både bachelor og master.

Ah, ok. Da jeg tok det var det to kurs, hver på 10 sp og med 6 innleveringer i hvert kurs. 3150/3160 (og 4150/4160) het det da jeg tok det for mange år siden. Ser de har endret siste siffer så da har de vel endret litt ja.

Lenke til kommentar

Oh, her var det mer kos ja.

 

Jeg gledet meg fælt til kompilatorteknikk, og deler av kurset var veldig gøy. Jeg synes det ble litt for mye fokus på parsing og algoritmer for det, men alt i alt var det veldig gøy. Kurset var mer teoretisk enn man kanskje tror, relativt vanskelig og bør ikke taes samme semester som Operativsystemer synes jeg.

 

Ah, DETTE er et kosekurs. Dette het HUMIT2710 og gikk på Historisk-Filosofisk fakultet da jeg tok det, men det er nok ca samme kurs i dag. SICP er jo en knallbok. Kjøp den nå, den er helt super IMHO.

 

Hm, dette må være det som het IN102 i sin tid. Kan være greit å ha tatt før kompilatorteknikk. Et mye enklere kurs, ikke så mye fokus på kompilatorteknikken (selv om man skriver en kompilator), men på modularisering og objekt-orientering. Jeg syntes dette var et artig kurs, men jeg tok det veldig tidlig, andre semesteret tror jeg.

 

Resten av kursene har jeg ikke tatt. Du har mye å glede deg til framover :)

Lenke til kommentar
Det heter statisk ja, men ikke kompilering, men linking. Man sier at gtk er statisk linket. Men du trenger i grunnen ikke linke det statisk, du kan jo bare distribuere gtk-dll'ene med programmet ditt. Vel og merke hvis det er akseptabelt at programmet er mer enn bare én fil.

Sparer litt oppstartstid på programmet ved å linke de statisk da, dessuten er det 12 dll-er eller noe som kreves av gtk, det er helt latterlig mange ihvertfall.

Lenke til kommentar

Operativsystemer er et must. Dette er et kjent fag fra IFI som faktisk en del firmaer ser etter på et jobbintervju. Jeg var så dum at jeg valgte to mattefag mens de jeg kjente tok operativsystemer.. angrer. Prosjektoppgave i programmering kan jeg fraråde. Det er det enkleste faget jeg har tatt. Lærte fint lite egentlig. Javisst, vi koder en kompiler i java og greier, men 90% av koden er ferdiglaget og vi må kode resten. Kan være at faget har bedret seg de siste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...