Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Hvilke fordeler får man av dette?

Jeg kan vel nevne at jeg startet med å lage en Grid Layout for å først for å ordne widgetene i programmet mitt, men trengte litt enklere kontroll over widgetene, samt en enkel måte å kunne implementere drag-and-drop. I tillegg trengte jeg en måte å legge til nye widgets og kunne stable dem vertikalt/horisontalt (ved å dra og plassere de rundt på skjermet). Med metoden så (tror) jeg det blir et enklere måte for drag-and-drop av widgets og kunne plassere de slik en vil selv som for eksemple hvis en bruker widescreen skjerm. I tillegg har en veldig enkel kontroll over tildeling av skjermområde til widgetene ved å ha "top-down" kontroll over nivåer.

 

Drag-and-drop er ennå ikke på plass i det jeg holder på med. Foreløpig ide er at hver enkelt Pocket Layout widget vil under drag-and-drop vise markører for hvor man kan slippe elementene.

 

GUI behovet mitt blir litt ala hvordan Eclipse eller Visual Studio (funksjonelt/logisk fremfor grafisk pent) etc fungere via en enkel, oversiktlig og konsistent måte å håndetere den overordnede layouten på.

 

(I tillegg til denne bruker jeg også en tabwidget for å ordne widgetene.)

 

Når det gjelder Inkscape, så er det et bra program, men forhold til kommersielle programmer har det fortsatt et stykke å gå. Blant annet er GUI-en utrolig kranglete laget. Det irriterer meg grenseløst at Fill vinduene forsvinner bak hovedvinduet blant annet, pluss at GUI-en ser utrolig amatørmessig ut, noe som vel er fordi den er det.

Snap to grid fungerer ikke skikkelig.

 

Så i forhold til programmer som Adobe Illustrator, Xara eller Corel Draw, så er det et stykke igjen.

Hehe, nå har ikke jeg noe lang erfaring med vektor-basert grafikk, men programmet funket utmerket til det jeg trengte. Grid snappingen slet jeg med i starten, men ordnet seg med å zoome inn og ut for å få mer fin-detaljert grid og dra elementene på plass.

 

Fill-vinduene ja.. har du brukt GIMP? :) Var kun en gang jeg merket problemet når jeg skulle avslutte programmet, så lå det en liten sak i bakgrunnen.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja! haha, Gimp har jo en katastrofal GUI :p

Den funker sånn som Visual Basic 3.0 gjorde, og Borland Delphi 2.0 :p (jeg jobber med Delphi 2.0 for tiden *urk*)

 

Når det gjelder grid systemet ditt, så kan kanskje automatisk størrelsejustering bli enklere, litt vanskelig å si uten å ha prøvd ut dette.

 

Nå er ikke jeg web utvikler, så jeg har egentlig aldri ansett dette som et problem :S

Lenke til kommentar

Jeg sliter så jævlig med inspirasjon til å lage noe som helst, og det suger litt. Jeg vil ha forslag til programmer, mindre programmer som kan skrives i alle programmering språkene som har sitt eget subforum. Så kan vi samle et sett med oppgaver, også kan vi skrive løsningsforslag i alle språkene. Det må da være en nyttig sticky mange kan dra nytte av. Alt som er på norsk og omhandler programmering må være et positivt tilskudd.

 

Mitt forslag er p2p chat, et bittelite chatte program. Ikke nødvendigvis med støtte for unicode øæå, det handler om programmering og ikke norskfaget. :p Jeg skal begynne å jobbe på et løsningsforslag laget i C++ på linux, jeg skal rote meg til å få samlet alle forslag med løsningsforslag i en egen tråd. Er folk positiv til dette?

Lenke til kommentar
Jeg sliter så jævlig med inspirasjon til å lage noe som helst, og det suger litt. Jeg vil ha forslag til programmer, mindre programmer som kan skrives i alle programmering språkene som har sitt eget subforum. Så kan vi samle et sett med oppgaver, også kan vi skrive løsningsforslag i alle språkene.

Du kan løse problemer på http://projecteuler.net/ http://acm.uva.es/problemset/ og www.topcoder.com

Hvis du løser endel av disse problemene og stiger i vanskelighetsgrad vil du etterhvert bli en bedre programmerer. Det å forstå et problem og så implementere en algoritme for det er vel noe av det vanskeligste og mest lærerike du kan gjøre. Og når du så klarer det er det utrolig morsomt og gir deg en herlig følelse. Hvis du ikke har noen erfaring med dette burde du sjekke hvilken bok de bruker i "algoritmer og datastrukturer" ved ntnu eller en annen bra alg.dat bok og sette i gang :)

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Et annet lignende sted er pythonchallenge.com -- her kan det noen ganger lønne seg å bruke Python, men jeg brukte ikke det på alle oppgavene.

 

Oppgavene i Python Challenge er ikke matematisk orientert, mer rundt "dekoding" av informasjon gjemt i bilder, lyder og masse annet gøy.

 

Lenge siden jeg tok den, men jeg tror jeg stoppa på level 26 :) (det ser sånn ut av filene mine..)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har noen erfaring med dette burde du sjekke hvilken bok de bruker i "algoritmer og datastrukturer" ved ntnu eller en annen bra alg.dat bok og sette i gang :)

Cormen brukes ved NTNU :)

Cormen boken er en smule heavy og bruker mye av innholdet sitt til å gjøre kjøretidsanalyser for algoritmene som blir gjennomgått. Den krever at en del matematikk er på plass før den kan benyttes fullt ut. Da ville jeg heller ha anbefalt en bok som var mindre orientert rundt kjøretidsanalyse men har ikke selv noen gode forslag til alternative bøker.

Lenke til kommentar

Huff. Driver å tar opp igjen et prosjekt jeg har jobbet på noen måneder siden(men som jeg ikke fikk tid til). Pga. jeg syndet som faen hva kommenteringen angår så sliter jeg med å forstå all koden min. (Som i tillegg er rotete, en av tingene jeg holdt på med var å strukturere den bedre.) Så nå går jeg igjennom koden for å prøve å finne ut av ting og fikse bugs.

 

Hihi, blir bra når jeg endelig får ting litt mer på plass da. Må bare får meg disiplin til å foksuere på bugfiks og ikke bare på å adde nye funskjoner. (Som ofte virker mest gøy. :p)

Lenke til kommentar

Uff, å se på sin egen kode er frustrende til tider, hvertfall hvis den er blitt noen måneder eller år :) Ting som en gang var vakkert har ofte forfalt!

 

Selv er jeg i ferd med å porte et av hobby-prosjektene mine fra Prototype til JQuery. Dessverre blir det bare tid til det etter at barn er lagt og da er det gjerne andre ting som skal gjøres også så det går saaaakte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...