Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

1. Det har dukket opp masse Java- og BankID-tråder de siste dagene grunnet all den dårlige PR-en som Oracle Java har fått, og ettersom BankID er en av få ting som sluttbrukere er borti som er skrevet i Java, så er det også mye stress rundt BankID.

 

Ja, jeg hjalp min svoger med det. Man måtte oppgradere Java på SRBank og slette den gamle versjonen som lå der for å kunne logge seg inn. Problemet er:

  1. Der følger ikke et slette ("uninstall") program med Java som rydder opp i registrene. Jeg fant det ihvertfall ikke.
  2. Det var umulig å slette programmet fra kontroll panelet.
  3. Jeg slettet det manuelt, men giddet ikke å søke på alt med Java i registrene eller bruke er program som rydder opp i registrene.
  4. Men programmet var fortsatt registrert i kontroll panelet, enten med en label eller en luguber (dinglende) peker.
  5. Jeg så ganske tidelig problemet og foreslo at vi oppgraderte fra Vista til Windows 8 på hans bærbare Pc.
  6. Omsider godtok han det og da gikk det greitt, dog ikke smertefritt.

Slik går det når man er avhengig av tredje parts programvare for å lage sin egen løsning. Noen bruker visst også JavaScript. Skrekk å gru.

 

Jeg bruker SkandiaBanken og Storebrand Bank. Skandiabanken bruker

  1. Personnummer.
  2. Passord.
  3. Sikkerhetskode.

Greit nok, men en periode var det problemer med å logge seg inn med Opera som jeg anser som den sikreste nettleseren. Virker ikke siden som den skal i Opera, er det et godt argument til ikke å stole på de som har prøgrammert bankens nettløsning. Om noen fikk stjålet sin bankId er det første jeg ville spurt om: Hvilken nettleser brukte du?

 

StoreBrand bank har den beste løsningen etter min mening. De første to punktene er som hos Skandiabanken, mens de erstatter 3 med en kode som leveres via en app som du får fra StoreBrand. Jeg har ikke hatt problemer med å bruke Opera på StoreBrand bank.

 

2. Du får 70/12 for 499,- i måneden hos Canal Digital, men tilsvarende hastighet er ikke noe billigere der, men høyere hastigheter er billigere hos Canal Digital. Jeg vet ikke prisene rundt fiber, men kanskje verdt å undersøke?

 

Kommer aldri på tale å bruke Telenor / Canal Digital for meg. Jeg vet at TalkMore er eid av Telenor og bruker deres nettverk. Det er det nærmeste jeg kommer Telenor. Jeg har et Telenor kontantkort som jeg aldri bruker, men som jeg kan sende gratis SMS via Internet fra. Slik går det med firmaer som ikke kan kundebehandling og tar kunden til retten for kunden klager på en regning på 4 200 som vi hadde muntlig avtale på skulle være 1600.

 

"Go tell it on the mountain" at Telenor / Canal Digital har kundeforakt.

 

Jeg vil prøve å få til en avtale med NextGentel hvor det er mulig å bytte mellom fast (vinterhalvåret) og mobilt bredbånd (sommermånedene).

 

Det skulle vært som hos den ene av mine amerikanske hostere hvor jeg klikker på en radio knapp når jeg velger hvilken php versjon jeg vil benytte.

 

Dvs. Klikke på en radio knapp for skifting mellom fast og mobilt bredbånd med tilhørende automatisk registrering og fakturering.

 

En viiktig diskusjon dette på side 100 i tråden.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke vært borti Python enda, men jeg vil anbefale C# eller Java fremfor PHP, fordi PHP fort kan bli mer ustrukturert

Ren PHP kan fort bli ustrukturert ja. Men det finnes gode rammeverk som tar seg av den biten, som f.eks. Laravel. Om man kombinerer det ved å følge PSR-konvensjonene, så har man ganske god struktur :)

 

Både C# og Java er også ikke dumt å lære seg, men alle disse tre språkene har hver sine fordeler, og det finnes mange gode argumenter for å lære hver av dem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sitter med en XSD skrevet av noen som umulig kan forstå regex. Heller ikke algebra ser det ut til. Vil ikke helt paste koden verbatim her, men jeg kan si at den er lik dette mønsteret "[A-Z](1[0-2]|[1-9])" bare at den tar 86 tegn istedet for 19. Dessuten trenger det ikke være [A-Z] da dokumentasjonen hevder det skal være A.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så var vi kommet til side 100. I tillegg er det første april. Regulære uttrykk kan være svært så effektive, men det er ingen spøk å beherske teknikken. Så kanskje dette

 

Make a professional website without knowing how to code etc.

 

er av interesse for noen som skulle forville seg inn i dypet av denne tråden.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg driver å planlegger en liten key generator som et hobbyprosjekt, mest for morro skyld, og for å pusle med litt annen programmering enn spillprogrammering. Må ha litt variasjon innimellom. :) Er ikke sikkert at jeg kommer til å fullføre programmeringa en gang, da jeg liker å planlegge diverse konsepter bare for morro skyld. :ph34r: Men det burde ikke ta lang tid å programmere et sånt program, da Java har alt jeg trenger i Cipher og Base64Encoder klassene (merk; noen måneder siden jeg har programmert i Java (over 6 måneder), så klassenavn kan være at jeg husker litt feil). Skal faktisk bli litt deilig å programmere i Java igjen, ved siden av C++ og C#.

 

dAKGjBM.jpg

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...