Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Jeg elsker Python, har nettopp begynt, skal lage et chatte program har jeg bestemt meg får, har ikke kommet serlig langt da, men det er en start.

Har også en raspberry pi, så koder Python på den, tenkte at jeg kunne lage noe som gjør at jeg kan styre pien fra telefonen, elns

 

Veldig mange fans av Python nå om dagen ja, første programmerings språket mitt.

 

Holder fortiden med å veileder to stykker som lærer seg Python akkurat nå. Morsom efaring.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Critical Ruby On Rails Issue Threatens 240,000 Websites

Critical vulnerability in Ruby on Rails parameter parsing

edit: hmm har rails fått en litt dårlig sikkerhetsbemerkning i det siste? Fant en artikkel fra i fjor om noe annet:

 

GitHub security incident highlights Ruby on Rails problem

 

(lenke inne i artikkelen øverst over om sikkerhetshull fra tidligere denne måneden)

SQL Injection Vulnerability in Ruby on Rails

De har visst hatt problemer med dette tidligere også:

Critical vulnerability derails Ruby on Rails

Ruby on Rails patches more SQL injection holes

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dere som har litt peiling, hva er å anbefale til en nybegynner innen programmering? Jeg har gjort litt PHP å synes det var interessant, så hva er å anbefale og hva jeg gjøre av grunnleggende ting i de forskjellige programmeringsspråkene som finnes?

 

Eventuelt er det noen spesielle guider, bøker eller lignende som er å anbefale? PHP var bare noe jeg dreiv med i friminuttene mens jeg gikk IKT, men ble aldri noe mer enn det. Har fått interessen nå og har lyst å bruke litt tid på programmering og forhåpentligvis lære meg litt :)

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Hvorfor er det best og hvorfor burde jeg lære meg for eksempel python? Hva kan jeg bruke det til hvis jeg lærer meg det på en god måte etterhvert? :) Eventuelt noen guider/bøker som er å anbefale og begynne med?

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Mitt svar var tull, basert på hvordan ting ofte anbefales. Folk har så mye følelser rundt teknologien de selv kan..

 

Jeg kan godt anbefale PHP som en begynner-greie. Det er lett å komme i gang med. Ulempe er at du ikke kan bruke det til mye annet enn å lage nettsider.

Python kan brukes til det meste, og er også nybegynner-vennlig.

C# / Java kan også brukes til alt. Litt "strengere" språk, på godt og vondt. Det gjør at du ofte kan få mere hjelp av editoren når du programmerer, men enkelte ting kan være litt mer tungvinte, for å forklare det lett.

 

Det spiller liten rolle hva du velger. De grunnleggende konseptene er veldig like, og det er de du må lære først og den kunnskapen kan du overføre mellom forskjellige språk. Når folk her diskuterer hvilket språk som er "best" og lignende er det basert på egenskaper ved språket som nybegynnere sjeldent trenger å tenke på.

Lenke til kommentar

Hehe :)

 

Jeg skjønner. Da tror jeg nesten jeg begynner med PHP, siden det har jeg litt erfaring med fra før! Hardware.no har jo laget en Introduksjon til PHP som jeg sikkert vil lære mye av, noe annet som er å anbefale?

Er det web-programmering du ønsker å lære deg? I såfall er PHP et greit sted å begynne.

 

Hvis du ikke er opptatt av web-programmering, men mer generell programmering, så kan Python være et bedre sted å starte.

Lenke til kommentar

Er det web-programmering du ønsker å lære deg? I såfall er PHP et greit sted å begynne.

 

Hvis du ikke er opptatt av web-programmering, men mer generell programmering, så kan Python være et bedre sted å starte.

 

Det er nettopp det du spør om der jeg er veldig usikker på! Derfor jeg tror jeg starter med PHP og får litt erfaring der, så da vil jeg jo fort merke om det er web-programmering jeg vil drive med. Sånn jeg ser det nå synes jeg det virker morsomt å programmere websider, men kan jo ikke si dette sikkert før jeg faktisk har prøvd det ut en del.

 

Når du sier generell programmering, hva kan jeg for eksempel bruke Python til?

 

Den innføringen er helt ok, du finner alle her: http://www.hardware....php+kapittel[0]=5

 

Etter å ha lært det grunnleggende kan jeg anbefale å heller finne noe basic du ønsker å lage enn å lete etter flere ressurser å lese på.

 

Takk, da har jeg litt å drive med i tiden fremover! :)

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Når du sier generell programmering, hva kan jeg for eksempel bruke Python til?

Det meste - f.eks. så er det mye python i Civilization spillet. Jeg har laget et par utilities for jobben som bruker wxPython som gui. Siste python-programmet jeg lagde, tar backup av minnekort fra kameraet mitt og legger bildene inn i en fast-satt struktur. Og det kopierer kun nye bilder siden forrige backup...

Lenke til kommentar

Takk for godt svar :) Høres jo veldig morsomt ut å lage lignende programmer du snakker om der. Men også veldig avansert! Prøver meg på en web-side i PHP først og fremst, også kan jeg eventuelt ta det videre etterhvert med å lære Python. Takk for hjelpen alle sammen, legger ut en post her en gang i blant med oppsummering om hvordan det går!

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke vært borti Python enda, men jeg vil anbefale C# eller Java fremfor PHP, fordi PHP fort kan bli mer ustrukturert, og jeg vil påstå det er bedre å begynne med et "strengere" språk syntaxmessig, for å få inn gode vaner og lettere kan konvertere til et annet språk senere.

 

For øvrig, så kan også Java og C# brukes til webprogrammering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...