Whist1er Skrevet 12. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) De to gubbene er Cordell Hull og Lord Lothian. Endret 13. juni 2012 av Whist1er Lenke til kommentar
sv1 Skrevet 13. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2012 "Destroyers for bases deal". USA gav femti "utrangerte" destroyere (senere Town klasse, navngitt etter byer med samme navn i USA og i UK) i bytte for fly- og marinebaser på Newfoundland, Bermuda, Bahamas, Jamaica, St. Lucia, Antigua, Trinidad, og Britisk Guiana for en periode på 99 år. 2. september 1940. Selvfølgelig helt rett, både på dette og på personene! Din tur! Lenke til kommentar
Thad Castle Skrevet 22. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 22. juni 2012 Usikker på om jeg kan poste nå, men moderator må bare slette det om jeg bryter reglene. Letter altså etter navnet på hendelsen over Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 24. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2012 Portugal slår Nederland 1-0 i VM 2006's 8. delsfinale etter rekordmange 16 kort og 4 utvisingar. Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 6. august 2012 Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 slenger inn denne hendelsen, som skjedde på dagens dato en del år siden. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 8. august 2012 Rapporter Del Skrevet 8. august 2012 Little Boy i Hiroshima? Atombomben som traff Japan i 1945. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 3. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2012 Little Boy i Hiroshima? Atombomben som traff Japan i 1945. Jeg kan bekrefte at dette er rett. Ta en ny en du så får vi kanskje gang på denne igjen Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2012 Har nylig oppdaget denne tråden, men prøver et bilde: Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 14. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Har nylig oppdaget denne tråden, men prøver et bilde: Har det noe med Quisling og gjøre, altså helt på slutten? (husker ikke navnet på hendelsen, så vil ikke gi fra for mange gratis tips enda, hvis det er hva jeg tenker på) Endret 14. oktober 2012 av ThaHoward Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2012 Dette er nok en eldre hendelse enn 2. verdenskrig. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 14. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Dette er nok en eldre hendelse enn 2. verdenskrig. Så det er ikke "Menstadslaget" og streiken og senere streikebryterne og da konflikten mellom disse? Hvorav Quisling som forsvarsminister (på vegne av Bondepartiet) satt inn tropper? I 1931 altså. Endret 14. oktober 2012 av ThaHoward Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Åja, sånn sett.. det er fortsatt en eldre hendelse, eldre enn 1931 også. Men streik er riktig! Det er sikkert vanskelig å vite helt riktig årstall, så jeg har et lite slingringsmonn der. Men det dreier seg om en av de aller første streikene i Norge, i moderne tid. Endret 14. oktober 2012 av Frankline Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 14. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2012 Åja, sånn sett.. det er fortsatt en eldre hendelse, eldre enn 1931 også. Men streik er riktig! Det er sikkert vanskelig å vite helt riktig årstall, så jeg har et lite slingringsmonn der. Men det dreier seg om en av de aller første streikene i Norge, i moderne tid. Arbeidertoget i Kristiania? Og at en av hovedsakene var at proviantministeren motsatte seg omfattende rasjoneringer? Det er dessverre alt jeg vet, så hvis det ikke er nok, så har ikke jeg noe mer å komme med. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2012 Hm... det står i min kilde at denne streiken var en av de første, men det var kanskje en tidlig streik sett i forhold til at den var utenfor Kristiania. Dette bildet er altså fra noe etter 1884, hvis det er det årstallet du sikter til. På fanen står det "Absolut Eksportforbud!" Nederst står det kanskje "Vækk med Oddmundsen". Altså en streik mot eksport av varer. Lenke til kommentar
mkrwii Skrevet 25. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2012 Står det ikke "Vækk med Oddmund Vik"? Oddmund Vik var statsråd i Provianteringsdepartementet fra 1916 til 1917, og ellers en nokså anonym politiker. Jeg vil derfor gjette at dette bildet er tatt enten i 1916 eller i 1917. 3 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 25. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2012 Og mkrwii sitt fenomenale innlegg blir møtt med stående ovasjoner! Takk og takk. http://www.nrk.no/sf/leksikon/index.php/Streik_i_mellomkrigstida Lenke til kommentar
mkrwii Skrevet 30. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2012 Får se om dette funker da. Får gi ut noen hint hvis det blir for vanskelig. Stedet er svært kjent, hendelsen noe mindre kjent. Jeg vil ha navn på hendelsen, samt årstall og sted. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 31. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2012 Ser bygningene akkurat like ut idag? Synes å skimte at det siste ordet i teksten under er "Börn". Hvis dette er riktig, må det være en hendelse fra Danmark eller Norge. Lenke til kommentar
mkrwii Skrevet 1. november 2012 Rapporter Del Skrevet 1. november 2012 Dette er en litt rar tegning. Noen av husene finnes den dag i dag, noen mistenker jeg er kunsterisk frihet. Men ja, du er inne på noe. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 1. november 2012 Rapporter Del Skrevet 1. november 2012 Kan det være et av bondeopprørene på 1800-tallet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå