Gå til innhold

Bilde-quiz - Gjett hendelsen


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. Det er et nilometer som ble brukt til å måle vannstanden i Nilen fram til de bygde en demning. Hvis den flomma mer enn vanlig ble det også en bedre høst - blant annet fordi Nilen er full av veldig næringsrikt silt som gjødsler. Det ga makt til presteskapet at de kunne forutse når det ble gode og dårlige år, og til faraoen som kunne øke og senke skattene.

Lenke til kommentar

Ser at Sildesalaten henger bak der, noe som må bety at vi er mellom 1814 og 1905. Så jeg juksa litt og søkte meg frem til at det var treårskrigen som varte fra 1848 til 1851.

 

Hva som er spesielt med 1848 tar jeg ikke helt på strak arm, men var jo sabla mange revolusjoner det året.

Lenke til kommentar

Var iallefall viktig. Dette var noe som foregikk i Pauluskirken, Den prøyssiske konge ble senere også utnevnt til han som skulle være den tyske keiser. Noe spesielt skjedde med Habsburgernes rike som en konsekvens av 1848.

 

Noen nevnte revolusjon, og da er det bare å se for seg hvilken land jeg har nevnt :whistle:

Lenke til kommentar

Var iallefall viktig. Dette var noe som foregikk i Pauluskirken, Den prøyssiske konge ble senere også utnevnt til han som skulle være den tyske keiser. Noe spesielt skjedde med Habsburgernes rike som en konsekvens av 1848.

 

Noen nevnte revolusjon, og da er det bare å se for seg hvilken land jeg har nevnt :whistle:

Så dette har ingenting med Danmark å gjøre?

Lenke til kommentar

Korrekt, de var en av hendelsene. Det jeg egentlig mente var bare at dere skulle bare nevne to tre ting som skjedde under dette året eller hva som kjennetegner det, og jeg kom med tips for å lede dere til noen, så ikke oppheng dere så altfor mye opp i tyskland, dere kan for eksempel ta for dere et land i vest eller litt lenger sør.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar

OK.

 

REvolusjosnåret 1848.

- Kommunistiske manifest kommer ut

- REvolusjoner eller forsøk på revolusjoner i samme land.

- Marcus Thrane og Thranebevegelsen i Norge

- Chartistbevegelse i Storbritannia

- Den preussiske kongen bli kastet og erstattet med en ny. Husker ikke helt hva han het.

- Frans Josef kommer til makten i Østerrike Ungarn, og dette landet blir tvunget til å kalle seg Østerrike-Ungarn med to forskjellige konstitusjoner.

- Den franske kong Ludvig Philip blir kastet og de får den 2. el tredje republikk blir dannet med Napoleon (senere den 3.) som president.

 

DEtte var det jeg kom på. Ka du tru? Vet det er en million mere ting.

Lenke til kommentar

Hmm at Fredrik Vilhelm ble avsatt ble han ikke(desverre), på de andre tingene har du tatt med ganske mye :) Det jeg prøvde å hinte frem til var revolsujonen som feilet i Preussen, Nasjonalforsamlingen i Frankfurt am. Mein og det du sa for tre poster siden :)

 

Var også veldig mye interessant som skjedde i Bayern og Italia også, 1848 er utrolig viktig når man tenker på hendeler som forandret europa helt fullstendig som en direkte eller senere konsekvens.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...