Gå til innhold

Bilde-quiz - Gjett hendelsen


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Destroyers for bases deal". USA gav femti "utrangerte" destroyere (senere Town klasse, navngitt etter byer med samme navn i USA og i UK) i bytte for fly- og marinebaser på Newfoundland, Bermuda, Bahamas, Jamaica, St. Lucia, Antigua, Trinidad, og Britisk Guiana for en periode på 99 år.

 

 

2. september 1940.

 

Selvfølgelig helt rett, både på dette og på personene! :)

 

Din tur!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Åja, sånn sett.. det er fortsatt en eldre hendelse, eldre enn 1931 også. Men streik er riktig! Det er sikkert vanskelig å vite helt riktig årstall, så jeg har et lite slingringsmonn der.

Men det dreier seg om en av de aller første streikene i Norge, i moderne tid.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Åja, sånn sett.. det er fortsatt en eldre hendelse, eldre enn 1931 også. Men streik er riktig! Det er sikkert vanskelig å vite helt riktig årstall, så jeg har et lite slingringsmonn der.

Men det dreier seg om en av de aller første streikene i Norge, i moderne tid.

 

Arbeidertoget i Kristiania? Og at en av hovedsakene var at proviantministeren motsatte seg omfattende rasjoneringer? Det er dessverre alt jeg vet, så hvis det ikke er nok, så har ikke jeg noe mer å komme med.

Lenke til kommentar

Hm... det står i min kilde at denne streiken var en av de første, men det var kanskje en tidlig streik sett i forhold til at den var utenfor Kristiania. Dette bildet er altså fra noe etter 1884, hvis det er det årstallet du sikter til.

På fanen står det "Absolut Eksportforbud!" Nederst står det kanskje "Vækk med Oddmundsen". Altså en streik mot eksport av varer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...