Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Flott bil du har her.. :)

 

Hva med å montere oljetrykk, oljetemp og evt turbotrykk målere på a-stolpen? Greitt å vite litt om temp og trykk hvis du skal overlade.. :)

 

Lykke til videre med "byggingen"!!

 

Mvh,

Thomas.

 

Takk :) Ja selvfølgelig skal jeg ha målere, det er nesten obligatorisk. Men det tar jeg når den tid kommer.

 

Du vet ikke hvor pollenfiltret ligger på denne bilen?

 

Nei det har jeg ikke rotet borti enda, så det har jeg ikke kjennskap til. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke montert det enda, mangler bil å montere det på. Glemte forresten å si at bilen ble utsatt nok en gang, men det kom ikke som noen bombe denne gangen heller. Det var forsinkelser, mangel på folk og han sleit litt med takluka mi enda sa han da jeg var ned der på torsdagen. Men han sa at den skulle bli ferdig på onsdagen nå, garantert, muligens tirsdagskvelden men i alle fall på onsdagen skulle den være ferdig. Så jeg får nå bare krysse alle fingrene for at bilen blir ferdig til denne fristen nå da. Hvis jeg får bilen på onsdagen, så skal jeg montere effektanlegget til helga, fredagen eller lørdagen siden jeg må ha tilgang på bukk.

Lenke til kommentar

Sjekk på bimmers.no, der selger ofte folk alle mulige slags deler. Jeg kjøpte mine kromringer fra en person der, men akkurat nå husker jeg ikke av hvem i farta. Men han HER selger blant annet kromringer. Du kan jo spørre om han har til E36, og dessuten koster de bare 400kr det samme som jeg betalte.

Lenke til kommentar

Da var endelig bilen ferdig lakkert og montert, nesten. Det eneste som mangler er bakspoileren samt øyelokkene. Bakspolieren ble forsinket fordi noen tok i den før den var tørr, noe som førte til at den måtte lakkes på nytt. Men bilen ser so helt ny ut, ikke en eneste flekk noensteder, skikkelig gøy å ha en så strøken bil :)

 

Jeg rakk rett og slett ikke å ta bilder da jeg fikk den på fredagen, siden det var stress hele dagen, og i dag har jeg montert effektanlegget noe som jeg har et par bilder av. Jeg prøvde febrilskt å ta noen bilder i sted, men alle ble bare elendige og det går ikke an å se noenting. Jeg legger ved et bilde av bakskjermen på siste bilde, og det bildet strevde jeg leeeenge med å få så bra, resten av bildene ble rett og slett søppel. Derfor skal jeg ta masse bilder i morgen eller overmorgen, siden den akkurat nå er stappfull av salt :p Dette vises også godt på sistebildet av baksjermen, den ser ikke ut.

 

Effektanlegget før det ble festet

27597161ww1.th.jpg36575494hg9.th.jpg63062142af1.th.jpg

 

Det var litt knoting å montere effektanlegget. Brakk tre bolter rett av og bøyde en bolt helt i stykker. Men heldigvis lå det masse forskjellige skruer rundt omkring, så det ble festet med nye bolter til slutt. Festene til det nye effektanlegget passet heller ikke, så festene ble litt bøyd, en centi kansje så passet det. Slapp å bruke stålbånd heldigvis. :)

 

Her var bildet jeg snakket om, og som dere ser så er til og med baksjermen helt nedsaltet, så dere kan tenke dere hvordan fronten ser ut :p Det ligger bokstavelig talt saltremser rundt vinduene, så jeg skal spyle av bilen i morgen når jeg kommer tilbake til trondheim igjen.

 

17722323hj4.th.jpg

 

Og ja forresten, effektanlegget låter herlig. Skikkelig dyp og brummende lyd på vanlig kjøring og tomgang. Og drar jeg på litt så brøler det og står til, hehe det er stas :) Kan prøve å ta lydopptak siden, men opplevelsen vil ikke bli den samme via mobilen selvfølgelig.

 

Dette var alt jeg hadde akkurat nå, skal få på plass mye bilder så snart jeg har spylt av bilen slik at det faktisk er mulig å se at den er lakkert.

Lenke til kommentar

Hehe, møkkete ja. Kan legge opp et par bilder jeg tok da jeg var ute å kjørte en tur i sted. Og som dere ser, så er ikke så mye av bilen synlig :)

 

dsc00254hj9.th.jpgdsc00255pd0.th.jpgdsc00256kn2.th.jpg

dsc00257ou1.th.jpg

 

Og som dere kansje klarer så vidt å se, så er dørhåndtakene lakkert i samme farge som bilen, samt plastikken på bagasjelokket og panseret. I tillegg er de hullene på sideskjørtet sveiset igjen slik at hele sideskjørtene er helt clean.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Ja, ble litt av det også, måtte kjøre inn de nye vinterhjula :p Jeg har denne uka hatt det travelt på jobb, samt vært bortreist på kurs, så det ble ikke før først i dag at jeg rakk å ta noen bilder.

 

Først kan jeg legge opp noen bilder av hvordan bilen så ut før den ble sendt til lakkeringa:

11zj0.th.jpg22xl0.th.jpg33rz5.th.jpg

44qq7.th.jpg55yj4.th.jpg66ye6.th.jpg

77lk7.th.jpg

Og så har jeg noen bilder etter hellakkeringa, og ja den er enda ganske møkkete :D

 

51bc1.th.jpg52ss2.th.jpg

Disse spylevæskegreiene på panseret (kom ikke på navnet nå) ble også lakkert i samme farge som bilen.

54hz7.th.jpg

55bt7.th.jpg56uu1.th.jpg58qy5.th.jpg

Legg merke til hvor møkkete effektanlegget er blitt allerede, ikke mye blank nå lengre nei :D

Her er et bilde som viser plastikken på bagasjelokket lakkert i samme farge som bilen

57zm7.th.jpg

59by2.th.jpg60zd7.th.jpg

Dørhåndtakene ble også lakkert i samme farge som bilen

61yb8.th.jpg

Sideskjørtene er modifisert med at jekkehullene er sveiset igjen og lakkert over. De tok jeg og fjernet siden jeg ikke bruker de, og at de er kun en rustfelle og at det ser penere ut uten hullene.

63ol0.th.jpg

Vinterfelgene :) Fikk de til halv pris, kosta egentlig 8500kr, 16" med 205 55 piggdekk.

64sd2.th.jpg

 

Beklager at noen av bildene har litt dårlig kvalitet, men jeg har kun mobilkameraet tilgjengelig.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Det ble jo kjempe bra!

 

Der hvor jekk feste er, bare tok du av den koppen, sparkla igjen og lakkerte?

 

Er det hellakering av hele bilen eller er det bare de enkelte områdene du tok bilde av før lakkering?

 

Hvor mye har du kostet på denne bilen nå egentlig? Er det virkelig verdt det?

 

Blir jo en Knall Worklog da!

Lenke til kommentar

Det ble bare sveiset igjen, enkelt og greit. Synes det ble veldig bra, rene og fine sideskjørt uten koppene. :)

 

Hele bilen ble lakkert ja, jeg tok bare bilder av de værste flekkene på bilen før lakkering og hvordan resultatet ble etter lakkeringa. Hele bilen ble plukket ned, all rust ble sveiset/ kuttet bort, deretter ble hele bilen pusset ned og ny lakk samt klarlakk ble lagt på.

 

Hm, jeg har ikke tørt å regne på hvor mye enda, men kan ta et kjapt overslag her da.

Hellakkering: 13 000

M3 Front + M3 bakfanger : 1700 + 2200

M3 Spoiler (skal monteres snart): ca 900-1000

Angeleyes: 2200

Øyelokk (skal også monteres snart): 200

Kromringer: 400

Effektanlegg: ca 4000

 

= nesten 25k

 

Kjøpte M3 front, M3 bakfanger, Effektanlegg og M3 spoileren far utlandet så jeg sparte litt på de delene da. Jeg synes det var verdt det jeg da, jeg kjøpte denne bilen av den grunn at den var billig slik at jeg kunne koste på den, noe jeg hadde planlagt. Hvis ikke hadde jeg jo bare kjøpt en dyrere bil. Men bilen har steget kraftig i verdi nå da, så jeg tror jeg kunne gått med overskudd om jeg solgte den. Men jeg ble veldig fornøyd med bilen, så derfor blir den ikke solgt. :) Synes den ser penere ut i virkeligheten også, mobilkameraet er ikke så mye å skryte av. Hvis noen er interessert i å se bilen, så skal jeg på bmw treff i trondheim den 18. desember. :)

 

Så nå er det bare småplukk som gjenstår fremover. Montere M3 spoileren og øyelokkene. Samt kjøpe en lyktespyledyse som mangler på høyre side, kjøpe en ny plastlist på baksjermen. Plastlista ble brukt fra gamleskjermen så det er litt flekker på den etter at noen har vært borti, og som den perfeksjonist jeg er så må jeg bytte den. I tillegg skal jeg fikse siste bit med takluka slik at den blir i orden, og fikse to dørtrekk der skinnet glipper. Oi, ble litt likevel dette, men det meste er bare bagateller som er lette å fikse, takluka for eksempel skal jeg klare å ordne på en liten halvtime. Men da dette er fikset er det ingenting galt med bilen, da er den helt strøken på alle mulige måter.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Så ålreit å se hvor fin denne blir :)

 

Her finner du ut hvordan du kan fikse slark i dørpanelet. Skal ringe med Schmiedmann.no i morgen og høre om de har noen slike klips

 

(skulle vært skuddpremie på designeren av de dørpanelfestene :p)

 

Edit: Forresten, har du tenkt å slenge på M3-speil?

Endret av Mompen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk gjort litt i dag da, vasket bilen og var på bmw treff. :D Og seriøst, bilen så splitter ny ut under all den møkka som hadde samlet seg, bilen fikk nesten en annen farge. Jeg fikk tatt to bilder under vaskingen, men rakk ikke å ta bilder når den var ferdigvasket. I tillegg prøvde jeg også å montere øyelokkene i dag, men måtte gi meg før jeg i det hele tatt klarte å feste den ene skikkelig, frøys så inni hamperævva at jeg måtte bare gi meg. Det vises litt over blinklyset på det første bildet at det ikke ligger skikkelig på plass enda, men det er enkelt å fikse.

 

dsc00277fv6.th.jpgdsc00278rg8.th.jpg

Bilder fra treffet som tok sted på ica maxi på moholt. Var rundt 16 biler som kom, og det var bra oppmøte med tanke på at det var råkaldt ute.

333vo3.th.jpg

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Neei, lykteglasset mitt sprakk på venstresiden. :cry: Det er også umulig å få tak i nytt glass til disse lyktene, da må jeg i tilfellet kjøpe to nye lykter til, og det orker jeg i alle fall ikke. Men siden jeg er den megaperfeksjonisten så har jeg allerede sett meg ut nye angeleyes. Det blir da kjøpt to ettermonteringssett til orginallyktene jeg har liggende her. LINK!!!

 

I tillegg skal jeg invistere i fjernstyrt sentrallås samt alarm snart. Alarmen og angeleysene skal jeg kjøpe rett over nyttår da julerushet er over og jeg ser hvor mye penger jeg har til overs.

 

EDIT: ops, ble en ny post der gitt, er sløv i dag. Skulle egentlig bare redigere, men skitt au.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Skal bestille i samme farge som på bildet der da, blåaktig, synes de var veldig pene jeg da.

Det jeg tror har skjedd er at glasset har blitt bristet, og dermed sprakk det en feit ripe over hele glasset. Kan ta bilde i morgen å legge opp. Jeg hadde ikke satt i alle skruene, siden jeg ikke fikk de ut fra gamlelykta, så det kan hende det ikke satt skikkelig bom fast og dermed ble det skikkert vridning eller noe slikt på glasset slik at det sprakk. Litt surt, men gjort er gjort.

 

EDIT: Faen, cd spilleren røyk i dag, har ventet på det siden det var så jævelsk varm tidligere. Men hvorfor skal alt skje nå i jula, typisk.

 

EDIT 2: Her er tre bilder som viser litt av sprekken, ikke så godt synlig på kameraet da.

 

dsc00279qd3.th.jpgdsc00280fk2.th.jpgdsc00281ya7.th.jpg

 

Litt random bilder av bilen:

 

dsc00284sy0.th.jpgdsc00285wu2.th.jpgdsc00286qo7.th.jpg

dsc00287dl1.th.jpgdsc00288yg9.th.jpgdsc00289so4.th.jpg

 

Beistet, seks sylindre på rekke :D

 

dsc00290fa7.th.jpgdsc00291bn3.th.jpgdsc00292xi4.th.jpg

 

Prøvde også å ta et lydopptak av lyden mens den gikk på tomgang, men det kan ikke formidles like bra via mobilen. Lyden i virkeligheten er kraftigere, dypere og durer mer enn du hører på opptaket.

 

EDIT 3: Da var angeleyes bestilt igjen, og da venter jeg spent på at de skal komme på lager igjen i løpet av januar forhåpentligvis ifølge siden.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Ooo, fancy spiller gitt. Lyden ble merkbart bedre også, mye bedre kontroll på bassen når jeg guffa på, spilte MYE høyere samt klarere. Trodde ikke den andre spilleren var så dårlig, men det var litt stor forskjell ja. Jeg har enda ikke lekt meg med innstillingene på spilleren, men jeg får prøve å se litt på de også, for å høre om det blir enda bedre. :)

 

p1bz6.th.jpgp2nr3.th.jpgp3ii9.th.jpg

 

Jeg fikk 800kr i rabatt på spilleren også, noe som var veldig bra. Denne kostet egentlig tett oppunder 2k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...