Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Grattis, med en nydelig BMW og ikke minst velkommen til Bimmer-"klubben" her på Diskusjon! :p Ta godt vare på den, og den vil vise deg uendelig mye kjærlighet. ;)

9198181[/snapback]

 

Skal ta godt vare på den ja, har planer om å ha den i noen år mens jeg går skole. :)

 

Fin bil med helt grei motor.

 

Ikke noen racerfølelse man får, men en absolut fin motor.

 

Kjørte en 92 mod. 320 for noen dager siden, å vil vel heller kalle det en cruiser... man får liksom ikke den følelsen av rå kraft.

 

Nå er jo jeg bortskjemt med 2.0TDI med 220 og 410NM. så overgangen ble sef. litt laber... men bilen var grei og kjøre, og lyden motorlyden var vel kanskje det jeg likte best ved den bilen.

 

Men... det er jo så mange som har en slik bil... så det blir liksom ikke noe kledonium da... hehe

 

Men uansett... lykke til med fin bil! smile.gif

 

Med senking så blir det litt racing følelse da, sitter sykt godt på veien. Motorlyden er herlig, må si meg enig der. :) Grunnen til at jeg valgte en slik bil er jo at du får mye bil for pengene. Hvilke andre biler finnes med 2liters rekkesekser til samme pris? Hadde jeg hatt bedre råd så hadde jeg kjøpt en M3 eller noe slikt, men det er jo prisen det stopper på.

 

Hvis du vil ha rimelig hellakkering bør du få en lærling, eller en som lakkerer svart (og andre farger, selvfølgelig), til å ta jobben. Går du på et "forsikringsverksted" kan det fort bli 35 laken. smile.gif

 

Eneste minuset med bilen din, er at den er sedan og ikke coupé, synes de er litt penere. Men meget pen bil. smile.gif

 

Var hos lakkereren i dag, og prisen hos han på hellakkeringa kom på rundt 20k. Dette var litt dyrt synes jeg egentlig, så jeg skal høre oppi Trondheim i løpet av måneden. Der er det mer konkurranse og forhåpentligvis lavere priser, skal flytte opp dit snart også, så da blir det kort vei. Mulig jeg har bedre sjanser til å presse ned prisen oppi der, og det er vel en del lakkeringsverksted der også regner jeg med.

 

Minuset med coupe utgaven derimot er at det er mer vindstøy, og en ekstra ulempe når flere folk sitter på. Hvor utrolig gørr er det ikke å måtte gå ut av bilen hver gang noen skal ut. :D Men egentlig så var det det samme for meg da jeg lette etter bil, coupe eller ikke hadde ingen innvirking på valget.

 

Akkurat nå er jeg så smått begynt å demontere inni bilen, fikk ikke gjort så mye i dag. Har tatt ut setene og litt forskjellig, men står totalt fast ved midtkonsollen. Skjønner ikke hvordan den er festet, og jeg tør ikke å bryte heller. :p Har skrudd ut skruene i begge askebegrene, men den sitter litt fast ved neste skjøt på konsollen der girkula sitter. Spørs om det blir en tur på bimmers.no nå ja. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt skeptisk til lærlinger jeg også, spesielt når det kommer til noe som viktig som lakken på en bil. Da bil jeg helst at det skal bli skikkelig og professjonelt gjort egentlig. Regner med at jeg kansje klarer å presse ned prisen i Trondheim og. Jeg kan jo bare finne på at en lakkerer tar for eksempel 13k for hellakkering, og høre om han kan komme med et bedre tilbud. Er han ute etter konkurranse så kommer han sikkert med en lavere pris, hvis ikke, så er det bare å fortsette til neste lakkerer. Hver eneste hundrings jeg klarer å presse ned prisen med er verdifull når man er student. :)

Lenke til kommentar

Til 20k så var det hellakkering, og rustfjerning inkludert. På ene hjulbuen bak var det akkurat såpass rust at det måtte skjeres ut en liten bit å settes på en ny igjen. Dette var helt klart billigere enn gjennomsnittet, og det var derfor jeg oppsøkte akkurat han også. På vanlige bilsakdebutikker så hadde dette sikkert fort havnet på 30+k. Fikk anbefalinger fra nærmiljøet, men jeg vil sjekke ut flere plasser i trondheim først i tillegg. Det kan jo hende jeg finner en som er enda billigere.

 

En annen ting som var litt morsom var at han kommenterte lakkfargen min. Han likte den veldig godt, og den passet bra til bilen sa han. Det var også den første BMW'n med den type farge han hadde sett. Så det indikerer igjen på at fargen min ikke er noe hverdagssyn, så det blir samme farge, har bestemt meg for det nå. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Det var ikke akkurat lite arbeid med å skifte dette må jeg si. :) 3/4 av tiden går med til å klø seg i hue og lure på hvordan hele midtkonsollen egentlig er festet. Så nå er endelig alt demontert og teppet i halve bilen tatt ut. Måtte avslutte for i dag pga regn. På førersiden manglet det forresten en plastkork i et av hullene i karosseriet, så det var åpent rett ned i asfalten. Dette hadde da gjort at skumgummien rundt førersetet var søkkvåt da vi tok det opp. Det rant bokstavelig talt vann fra det da vi skar i det, så det var flaks at teppet ble byttet såpass kjapt. Heldigvis var det ikke antydninger til rust der, så jeg skal finne en ny slik topp å tette hullet med.

 

Her er det kaos som dere sikkert ser. Det er jammen ikke enkelt å demontere midkonsollen heller gitt.

91356.jpeg

Lenke til kommentar

Jaja, trippelpost og greier. :) Ville bare meddele at teppet er ferdig montert, så nå skal jeg slappe av til jeg skal på arbeid. Det er første og siste gangen det blir skiftet, var ikke akkurat lite arbeid. :D Men det ble unnagjort, og resultatet er myye bedre enn før.

Lenke til kommentar

Skal slenge opp noen i morgen. :)

 

Edit: Kommer bilder snart, orker bare ikke å finne kabelen nå. :) Fant ut at jeg ikke hadde noe før bilde, men bare etter. Jeg kan jo ta et bilde som viser hvordan det gamleteppet så ut i forhold til det nyere teppet som ble satt inn.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Nei, nå har det gått treigt i det siste gitt. Har hatt ei knallhard helg så har ikke gjort noenting med bilen. Skal ta bilde i morgen og legge ut, og denne gangen mener jeg det. :D Men så klart gikk ikke alt som smurt med sammensettingen av midtkonsollen. Håndbrekklyset lyser hele tiden grunnet dårlig kontakt, så det må jeg ta opp igjen og fikse. Men jeg vet ikke hvordan det skal sitte nedi der, fordi alt løsna da jeg tok opp midtkonsollen første gangen. Så jeg har ingen aning hvordan de to ledningene skal sitte slik at det fungerer som det skal. I tillegg så kom jeg tydeligvis borti noe da jeg monterte den plata under hanskerommet. Den plata skal treffe et spor, men da jeg presset hoppet den forbi og slo oppi der. Etter det så mistet jeg lyset i instrumentpanelet, altså turteller, speedometert etc, men alt annet lys fungerer fordi i brytere og ellers. I tillegg så mista jeg lyset i høyrelykta frem og bremselyset på samme side bak. Siden det ryker på samme side så mistenker jeg at noe har skjedd oppi der. Sikringa kansje? Skal ta ut den plata der i morgen og sjekke hva som er under og se om jeg får lyset tilbake. I samme slengen så merka jeg at høyttaleren på høyre siden nedi gulvet fremme, og i døren ikke fungerte. Så dette må jeg også fikse, høres ut som dårlig kontakt for meg siden begge streiker. Skal prøve med den ene høyttaleren fra den andre siden av bilen, og funker det ikke da, så er det bare dårlig kontakt en plass.

 

Og en annen ting, slet litt med nødblinkeren. Da jeg skulle montere den igjen, så fikk jeg totalt jernteppe så klart, den var uhyre enkelt montert men jeg får det ikke til å funke nå så klart. :) Satt å stussa litt på hvor ledninga til lyset var, men etter jeg satte det sammen så var det ikke noe hull til ledninga slik at den kunne komme igjennom konsolldekselet. Det var kun hullet til skruen der. Så derfor sitter jeg å lurer litt på om det i det hele tatt var en kontakt på den? Eller blir skruen brukt som en slags kortslutning ned på den tappen som sitter fast på karosseriet rett under. Glemte helt hvordan dette skulle settes sammen, og dette var jo kjempeenkelt da jeg tok det fra hverandre, men hukommelsen svikter.

 

EDIT:

 

94136.jpeg 94138.jpeg

 

Jeg har ikke bilde fra gammelteppet, men dette er den del lysere og har en mye friskere og bedre farge synes jeg. Ser også nå at det er en del rusk og slikt på teppet også, ble en del rusk da alt ble montert igjen. Men det får jeg støvsuge opp en annen dag.

 

Forresten så var det en sikring som hadde gått i bilen, så da jeg bytta den kom lyset i instrumentpanelet, framlykta samt baklykta på igjen.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Ah, måtte du se den da :D  Nå ødela du hele spenningsmomentet. :p Hehe

 

Edit: Video jeg fant på youtube.com 0-100 med samme kjerre som jeg har. :D

9192944[/snapback]

 

Aldri i livet om dette er en 320i! En trimmet i såfall. Jeg har hatt 95 320ic en gang og den var ihvertfall ikke så rask. Det er vel mer sannsynlig en 325. Den klarer 0-100 på ca. 8 sek. og det såg dette ut som også.

 

Grattis med bil forresten. BMW er gode biler å kjøre.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Den eneste M3 fronten jeg har funnet så langt er en ny kopi hos koed.dk, til en pris av 2200dkk inkl. frakt. Hvor mye toll vil det komme på denne delen igjen?

9518256[/snapback]

 

Ville sendt dem en mail, gjorde det selv ang pakkesporing og fikk svar om morgenen neste dag (sendte da mail på Søndag kveld)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...