Gå til innhold

Sint på jogging!


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært i spesielt god form (er 17 år) har hatt en del hull i gymmen til og med oppover årene pga et par skader/sykdommer.

 

Men nå hadde jeg liksom bestemt meg for at jeg skulle virkelig prøve å komme i form i sommer, sånn at jeg kunne greie bedre å følge med i gymmen og sånn.

Jeg har lest masse i blad og på nettsider om både trening og kosthold, og egentlig gledet jeg meg til å komme i gang. Kanskje kunne jeg få strammet opp rumpa mi litt i samme slengen? ;)

 

Men så var det da i går at jeg skulle ta min første "planglagte joggetur". Og for meg virker det som at det blir fremstilt som at det som er vanskelig med trening er å gidde å gjøre det/komme i gang. Og at når du får løpt en liten, lett tur, skal man bli glad til sins og alt skal være fint.

 

Det ble ikke tilfelle. Jeg stod opp kl halv ni, og følte meg klar og glad til å sette i gang. Gikk først i ca 5 min ganske raskt, der det er asvalt, og begynte å jogge da jeg kom ned på grusen (gangsti rundt et vann). Jeg satte i gang å jogge. Nokså rolig. Men jeg klarte å jogge i kanskje 5min? Max? Før jeg måtte stoppe og gå istedet. Det både verket i beina, og pusten min var helt totalt gåen!

Så jogga jeg litt igjen, før jeg på ny bare måtte gi meg, og gå et stykke.

Og sånn fortsatte det hele turen (2 runder rundt, det ble kanskje 4 km til sammen).

Det var bare så utrolig mange faktorer som "nektet" meg å fortsette!

1. Det gjorde vondt i kroppen

2. Jeg blir så anpusten at jeg føler jeg ikke får i meg nok oksygen, og MÅ stoppe for å roe ned pusten.

3. Jeg fikk så vondt i lungene. Sånn man får når man puster i iskald luft. Men det var jo 14 grader ute :ermm:

4. Etter ca 1,5 runde rundt vannet fikk jeg enormt vondt under de høyre ribbebena. Det var nok sting, men det kjentes faktisk verre ut enn vanlig, og det var på motsatt side av hvor jeg pleier å få det. Pluss at det kom på slutten av turen, noe jeg synes var litt merkelig.

 

Og en siste ting: Når jeg trener blir jeg rød i fjeset. Det høres kanskje ut som en bagatell, men det er IKKE noe gøy å se ut som en tomat etter at du har vært i aktivitet i 5 minutter, liksom. Kjenner ingen som har det på samme måten:S

Og i går når jeg kom hjem var jeg ikke en gang rød. Jeg var LILLA! Det er sant... Det ser jo ut som jeg har prøvd å presse en elefant ut av meg eller noe.

Ikke noe kjekt.

 

Så altså.. Jeg blir ganske lei meg, i og med at det virker som kondistrening er noe dritt for meg. Men det er jo ingen annen måte å komme i form på heller. Men jeg er så lite motivert nå at jeg har lyst å legge meg ned på gulvet å grine.

Det ser så enkelt, slik alle beskriver det. En liten luftetur. En liten joggetur. For meg blir det som å klarte opp Mount Everest!! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok ta det forsiktig og i små porsjoner de første ukene. Hva med å begynne med noen raske gåturer istedet for å jogge, og så legge inn et minutt eller to med jogging noen ganger i løpet av gåturene?

 

En helt utrent person blir jo utslitt bare av å løpe etter bussen, og en stor fordel for deg som tydeligvis er 'helt på bunn' kondisjonsmessig er jo at du vil merke betydelig forskjell i løpet av rimelig kort tid, noe som burde hjelpe på motivasjonen. Men ikke spreng deg helt i begynnelsen - da er det jo (som du har oppdaget) ikke noe moro i det hele tatt, og risikoen for at du gir deg er stor.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

At du føler det slik er det beste argumentet for å fortsette, det tyder på at du er i svært dårlig form.

 

Å trene opp kondisen er tungt, med blodsmak, fysiske smerter og det som verre er... Å vedlikeholde kondisen er derimot noe helt annet. Når du først har fått kondisen opp på et visst nivå, er faktisk en joggetur både behaglig og oppfriskende.

 

Jeg var selv i samme situasjon som deg når jeg dro i militæret, og jeg trodde ærlig talt jeg skulle dø på de første joggeturene vi ble dratt ut på. Men det tok ikke mange ukene før det gikk mye bedre, og jeg begynte faktisk å ta joggeturer på eget initiativ etter tjenesten på de dagene vi ikke ble "tvunget".

 

Jeg fikk meg en oppvekker i militæret, og nå nesten 15 år senere passer jeg fremdeles på å holde kondisjonen ved like. Om det er sunnhet og velvære du ønsker å oppnå, er kondisjonstrening det viktigste, og jeg tror du vil merke at livskvaliteten din rett og slett blir bedre om du kommer deg i form.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Heisann.

 

 

Det du beskriver er helt normalt for folk som begynner å jogge. Du skulle sett meg etter 400 meter (ingen mobbing, 'kay? :p) på min første joggetur, rød og hadde vondt over alt. Jeg holdt rett og slett på å dø, heldigvis var det noen som slepte meg med :p. Hvis du legger litt mer innsats i treningen kommer du over det stadiet, men det er tøft; det er langt i fra lett.

 

 

Og for meg virker det som at det blir fremstilt som at det som er vanskelig med trening er å gidde å gjøre det/komme i gang. Og at når du får løpt en liten, lett tur, skal man bli glad til sins og alt skal være fint.

Hvis du er i grei form fra før av, så er det kanskje sånn. Men hvis du vil komme i bedre form du presse grenser. Og for å presse grenser trenger du viljestyrke :).

 

Det som gjorde trikset for meg var å tvinge meg selv til å springe videre selv om jeg hadde vondt i hele kroppen. Det med sting løste jeg ganske greit med å bare øve på å puste dypt, sånn at jeg fikk nok oksygen til musklene. Nå får jeg så å si ikke sting lenger.

 

 

Når du først klarer å springe videre selv om det gjør vondt og kroppen "foreslår" at du skal stoppe, og fullfører løypa di, så vil du se at det er verdt det. Det gir en ubeskrivelig god følelse.

 

 

Det ser så enkelt, slik alle beskriver det. En liten luftetur. En liten joggetur.

Det høres ut som en gåtur. En skikkelig joggetur er blodslit :p.

 

Et tips: Hvis du sliter med at du får vondt i f.eks ankler eller noe, så varm opp utsatte plasser godt før du begynner å springe. Jeg fikk alltid problemer med den venstre ankelen min før, men etter jeg begynte å varme den opp klarer den seg fint.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Hvor ofte skal jeg gjøre det, skal jeg ta i max, eller ta det rolig i begynnelsen?

Sørg for å være godt oppvarmet hvis du skal starte med høy intensitet. Intensitet får vel være opp til deg selv, men det er kanskje ikke så lurt å overdrive i starten. Men ikke vær en av dem som jogger laaaangsomt, da kan du like gjerne gå :p.

 

Og når kommer jeg til å merke resultater?

*sjekke fasiten* Nei, det står ikke noe der :p. Men utfra det jeg har lest om formen din tror du kommer til å merke resultater ganske fort.

Lenke til kommentar
*sjekke fasiten* Nei, det står ikke noe der :p. Men utfra det jeg har lest om formen din tror du kommer til å merke resultater ganske fort.

 

Men hvor fort er fort?^ :p

Uker? Eller måneder?

 

Og hvor mange ganger i uka skal jeg trene?

Endret av AnnaF2
Lenke til kommentar
Gjest member-101642
*sjekke fasiten* Nei, det står ikke noe der :p. Men utfra det jeg har lest om formen din tror du kommer til å merke resultater ganske fort.

 

Men hvor fort er fort?^ :p

Uker? Eller måneder?

 

Og hvor mange ganger i uka skal jeg trene?

9108322[/snapback]

 

Du vil nok merke forskjell allerede etter en uke. Dersom jogging ikke er noe for deg, kan du prøve med sykling.

Lenke til kommentar

Ville jogget så rolig du bare kan, men da heller langt da utvikler lungene seg til å få større kapasitet. Gjør det gjerne hver dag, men rolig hver dag i beggynelsen, 2-3 runder rndt det nevnte vannet hver dag svært rolig vil det hjelpe.

 

Det er utrolig deilig når man kommer i bedre form, det at du blir rød i ansiktet er tyder også på at du har dårlig form.

 

Ville nok hørt på musikk ja, for hvis du jogger mens du lytter til musikk glemmer du på en måte at du jogger og du klarer det lettere.

 

Som sagt, jogg rolig hver dag så du får det som en vane, ikke noe sånt, nå kan jeg slutte for nå er jeg i grei form, da blir det bare ille igjen, få det til en fin vane, etter hvert kan du starte med intervaller, men dette er nok månder frem i tid.

 

Gi oss oppdateringer :thumbup:

Lenke til kommentar

Jogging er fullstendig pyton inntil du er i ganske god form. Til den tid det faktisk føles digg å jogge, finnes det mange andre ting man kan gjøre. Spinning for eksempel. Da slipper du også slask-og-nybegynner-skadene man gjerne får når man med freidig mot køler på med feil trening.

Lenke til kommentar

Om det med verking i kropp, spes knär:

Iallefall for meg, så er det helt forjävelig å löpe på asfalt hvis jeg ikke har löpt på en stund. Da verker det i ankler og knär, men hvis jeg tvinger meg gjennom det et par dager, går det bra igjen.

Spiller hockey, og löper bortimot ingenting om vinteren, og det og starte opp på våren med joggeturer er real smerte..

Er 90 kg som bena blir belasta med, men uansett.

Mitt tips er å bare tvinge seg gjennom smerten de 2-3 förste gangene. Hvis ikke det gir seg da, kan de väre lurt og ta det roligere...

 

Blir forresten også tomatröd i ansiktet + at jeg svetter abnormt mye.. Kan ikke gå til skolen i 17 +grader uten at jeg blir klam : p men er ikke dårlig trent, så har lärt meg å gi faen ^^

eller ta bussen :hmm: xP

 

Anyways, lykke til med shapeupen.

Lenke til kommentar

Løp lett i ca en måned, venn kroppen på å løpe, få sterke ledd, sener osv. Etter det: Kjør på med intervall. 4x4 eller 4x5. Alt annet er tull(!), om målet er å få god kondis! "Langkjøring" er bare tull, så fremt du ikke må venne kroppen til å løpe så langt, om du for eksempel har et mål om å delta i maraton etc.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
et: Kjør på med intervall. 4x4 eller 4x5. Alt annet er tull(!), om målet er å få god kondis! "Langkjøring" er bare tull

9130106[/snapback]

:wallbash:

 

Dårlig, unyansert råd.

 

Interval trening er først og fremst for tempo. Kondisen styrker du best ved å ha lange rolige turer.

Hvor lang en lang tur er avhenger av din treningsform. For en utrent person kan 3-4 km være en vanlig joggetur og 1 mil det som er langkjøringen, mens det for andre heller er 1 mil som den vanlig joggeturen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei Anna!

 

Hvordan går det med treningen?

 

Jeg vil slenge meg på de andre som har svart deg her og si at alle har det sånn i begynnelsen, men det går utrolig for å komme i bedre form. Men dette er forusatt at du faktisk kommer deg ut for å trene.

 

Det viktigste for deg vil være at du faktisk kommer deg ut og er i aktivitet, så skal du snart se god framgang.

 

Rådet om å gå den runden rundt det vannet 2-3 ganger og legge inn lenger og lenger jogge perioder er veldig bra, og det tror jeg at du gjør lurt i å følge. Det vil ikke gå mange uker før du klarer å jogge hele turen i ett.

 

Det kan virke uoppnåelig i begynneslen, men det er faktisk sant.

 

 

PS - litt farge i fjestet viser bare at du har tatt i :o)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke si at jeg har lest postene i denne tråden, men jeg leste siste svaret og det var et utrolig bra innlegg.

 

Jeg hadde det på nøyaktig samme måten når jeg startet å skulle jogge, jeg har sittet inne dag inn og dag ut med data, på jobb sitter jeg foran en data på et verksted og reparerer elektronikk, så det blir ikke mye bevegelse.

 

Skjerpa meg i sommer og kom igang med litt lett jogging, i starten klarte jeg såvidt jogge ned trappa, hehe, men det tok faktisk bare 2-3 ganger før jeg merka at jeg klarte betydelig mer.

 

Det jeg gjor de første gangene var bare å jogge så lenge jeg klarte, så gå et stykke etterpå til pulsen roet seg litt, deretter jogge igjen.

 

Jeg hadde alltid samme løype, vet ikke hvor langt det er, men kanskje 4-5 kilometer, med litt forskjellig oppover og nedoverbakker. Og det passer meg veldig fint egentlig, før snøen kom så jogga jeg nesten hele runden uten stopp :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...