Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MR2 - installere turbo/chip?


Roiku

Anbefalte innlegg

Jeg har sett og fundert litt på Toyota MR2 (mk2) siste tiden, som forøvrig er en hysterisk morsom bil å kjøre, og har lest flere steder at den skal kunne bygges på turbo med relativ enkelhet. Altså den europeiske versjonen, som ikke har turbo originalt, i motsetning til japanerne og amerikanerne som fikk turbo med en gang.

 

Er det noen som har erfaring med dette, eller noe kunnskap, i motsetning til meg? Hvilket turbosett anbefales og hvor vanskelig er det å installere? Kan motoren chippes for enda mer ytelse etter en evt. turbo er installert?

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke akkurat denne bilen. Men generelt grunnlag om bensinmotorer, så går det ikke ann å sette turbo på uten å modifisere motoren. Gjør du det, risikerer du selvtenning.

 

Bensin- turbomotoren har lavere kompresjon enn bensinmotorer uten turbo.

 

Så for at du skal kunne sette turbo på motoren må kompresjonen senkes. Det er mange måter dette kan gjøres på. Den billigste metoden er å sette på en tykkere topp-pakning.

Lenke til kommentar
Kjenner ikke akkurat denne bilen. Men generelt grunnlag om bensinmotorer, så går det ikke ann å sette turbo på uten å modifisere motoren. Gjør du det, risikerer du selvtenning.

 

Bensin- turbomotoren har lavere kompresjon enn bensinmotorer uten turbo.

 

Så for at du skal kunne sette turbo på motoren må kompresjonen senkes. Det er mange måter dette kan gjøres på. Den billigste metoden er å sette på en tykkere topp-pakning.

9097112[/snapback]

 

Er klar over visse farer med å ettermontere turbo, men tanken var at motoren til vår (europeiske) MR2 allerede er designet og tiltenkt å ha turbo. Jeg vet ikke om dette stemmer, eller om det er en helt annen motor som ble solgt i japan og usa. Vet at Saab 9000 (samme årsmodeller) sin motor er laget for å tåle turbotrykk og de som ikke er levert med turbo (alt annet enn 2.0T og 2.3T) takler fint å få påmontert en og juice opp trykket til du har hvertfall 300hk. Synd de bilene er like pene som inntørket hestemøkk.

 

Spørsmålet er da om vår MR2 har en motor som originalt tåler turbo, eller om det må justeringer og forsterkninger til. Det er sterkt begrenset hvor mye mekanikk jeg kan skru og fikle med, selv om det alltid finnes kompiser eller evt. verksted/tuningsenter som kan ordne det for en saftig penge.

 

Takk for linken Mekker`n. Det er det nederste settet jeg må ha for å ha en fullstendig fungerende turbo? Det er mye penger det er snakk om, men å potensielt doble kreftene i en bil til 100.000+ for drøye 20 laken er vel ikke allverden.

Lenke til kommentar

Ja det øverste var bare upgrade :ermm: så da ble det litt dyrere :(

Tror motoren tåler litt trykk før det går galt. Har aldri hørt noe snakk om at de ryker, men har ikke sett mange mr2 med turbo.

 

Du kan sikkert få tak i noe billigere i danmark ellernoesånt. hvis du leiter.

 

Ser de har Turbo til Yaris.

HP GAIN: 100% increase :D Safely on stock engine :D:D

Lenke til kommentar

hvis du har en gti og har lyst på turbo, så er det absolutt enkleste å bytte ut motoren. solgte nettopp min for 18 500,- så det er ikke altfor mye du må ut med, men pass evt. på å få kjøpt med girkasse, drivaksler, hubber/hjulnav og ecu.

 

men det finnes jo flere MR2Turboer tilsalgs i norge idag da, både originale, og ombygde;)

 

Her f.eks:

 

Ombygd: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1535131

 

Original turbo: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1566933

Endret av TKConrad
Lenke til kommentar
Ja, jeg får titte rundt etter ferdige turbobiler. Målet mitt var egentlig å få tak i en 92-93 mod med turbo, men de er det ikke mye av ser det ut til. MR2 er en veldig fristende bil, så det er ikke umulig jeg slår til på en etterhvert.

9131925[/snapback]

 

du kan jo alltids ta inn en fra statene da, der er det mer enn nok:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...