Gå til innhold

Knalltilbud hos Elkjøp.....!


Anbefalte innlegg

Alastor: det stemmer det er 3 dagers annonsegaranti , på alt elkjøp "ikke skriver at det ikke gjelder på" sett i fler reklame-blader "gjelder ikke våres 3 dagers annonse garanti"!

dette kommer somregel på ting som virklig er på tilbud da. og muligens aldrig skal komme tilbake til butikkene.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snipp*

9089958[/snapback]

 

jeg må bare le, beklager (ps! tak for en god latter). Skal jeg gjette så gikk du inn med den holdningen, og brukte alt det selger sa for å vinkle det slik.

Om jeg skal legge min personlige erfaring til grunn, så har jeg brukt så mange timer hos Elkjøp i diverse sammenhenger at jeg ikke makter å se halvparten av det du skriver en gang.

Elkjøp sine maskiner henvender seg ikke til super brukere etc. men det forstår jo ingen på dette forumet. Merkelig nok som en bekjent av meg kommenterte i går; det virker nesten som det går sport i å lage mest tråder hvor en trekker ned på Elkjøp og hvor en søker å få med seg lynsjemobben.

9090123[/snapback]

 

For et latterlig svar. Elkjøp har da vel innrømmet sin strategi, selv om de selvsagt legger det frem penere. Har sett Elkjøp ansatte uttale seg om hva de blir drillet i. Og, dette var mine opplevelser, og jeg har vært i 3 forskjellige Elkjøp butikker. Klart det sikkert er mere positive selgere og butikker der ute.. men det er nå slik at Elkjøp er den butikken som gir meg mest negative assosiasjoner. Og det er fordi jeg har VÆRT der og ikke hengt meg på noen lynsjemobb.

 

Men en ting skal de ha; returordningen er god kundeservice, og noe de ikke pliktet til. Bra.

Endret av Mark-Levinson
Lenke til kommentar

Dette er en klassiker, hver gang det postes en tråd om de store kjedene, så postes det advarsler mm. i bøtter og spann. Joda, det finnes sikkert dårlige erfaringer der ute, men det gjør det da vitterlig med mange webshoper også. Kjeder har sin kundegruppe, og butikker på nett en annen. Jeg tror ærlig talt at flere av de som poster her, passer best til den første gruppen.

Lenke til kommentar
Dette er en klassiker, hver gang det postes en tråd om de store kjedene, så postes det advarsler mm. i bøtter og spann. Joda, det finnes sikkert dårlige erfaringer der ute, men det gjør det da vitterlig med mange webshoper også. Kjeder har sin kundegruppe, og butikker på nett en annen. Jeg tror ærlig talt at flere av de som poster her,  passer best til den første gruppen.

9093610[/snapback]

 

Generellt sett tror det at kjedene har den største kundegruppen, men når det gjelder de som poster her/som henger på hw forumet, så er nok størsteparten av kundegruppen nettop webshopene sine.

Lenke til kommentar
Dette er en klassiker, hver gang det postes en tråd om de store kjedene, så postes det advarsler mm. i bøtter og spann. Joda, det finnes sikkert dårlige erfaringer der ute, men det gjør det da vitterlig med mange webshoper også. Kjeder har sin kundegruppe, og butikker på nett en annen. Jeg tror ærlig talt at flere av de som poster her,  passer best til den første gruppen.

9093610[/snapback]

 

Generellt sett tror det at kjedene har den største kundegruppen, men når det gjelder de som poster her/som henger på hw forumet, så er nok størsteparten av kundegruppen nettop webshopene sine.

9098231[/snapback]

 

Hadde bare alle tatt poenget ditt tror jeg vi hadde sluppet mange diskusjoner her.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet på skoleutplasering på elkjøp for tre år siden. Fy **** for en gjeng med inkompetente tullinger. Han som satt på pc-rep var en sær type. Det første han gjorde når han fikk inn en pc var å åpne den, se litt, og så startet han den. Og om den startet så logget han inn, og så prøvde han å starte et tilfeldig ferdig installert program (husker ikke hva det var), om det fungerte så var pc'en godkjent, og så skrudde han den sammen og satte den på gulvet, og så var den godkjent.

 

Det var en pc som brukte sinnsvakt lang tid på å starte opp, og når man var i windows så hakket musepekeren bortover, og det lille området lengst til høyre på startmenyen, eller lengst ned på startmenyen, var enormt med ting som ikke akkuratt så safe ut, så spurte jeg;

Du skal ikke sjekke det for virus da? Neida bare om kunden betaler for det. Men den er jo stappa med dritt, de tre ikonene i oppgavelinja der er virus, og de to er spyware. Dere legger ikke inn noe gratisprogram for å scanne og ta det bort, og så ta programmene bort igjen da? Nei, bare om kunden betaler for det. Så de leverer inn pc'en fordi at den går latterlig tregt, men så lenge den ser bra ut, og kommer inn i windows så får de den tilbake? Ja.

Og han som stod og solgte tv'er visste knapt opp og ned på en tv, han hadde en periode midt på dagen når ingen folk var der, så jeg spurte han litt om tv'er, og spurte om de solgte mange av de samsung tv'ene som har vinni så mange tester. Nei det hadde de ikke, de var jo ikke noe bra sammenlignet med noen andre tv'er som bare var litt dyrere (billigere enn samsung på nett), men sammenlignet med samsung så var det grå og blasse farger, og hver gang bildet bevegde seg så var det bare en stor mangefarget smørje. Dette var i starten av lcd-tver sin tid, men den var grusom, den hadde ikke én fordel over samsung, men siden elkjøp anbefalte den, da solgte de flere av dem.

 

Dette er på elkjøp ganske nære her jeg bor, jeg har vært der et tosiffret antall ganger, kanskje tresiffret antall ganger, og jeg har fortsatt tilgode å få god service med en selger som prøver å selge det beste produktet, og ikke det produktet han tjener mest penger på.

 

Moren min kjøpte videokamera, og kjøpte et greit et fra sony. Og så sa han fyren på elkjøp at de trengte en boks fra pinnacle (tror det var en usb tv-tuner med kompositt og s-video inngang o.l), for å få overført filmene fra pc'en til dataen. Jeg var ikke med for å stoppe dem dessverre. Han sa at det ikke går ann å overføre rett fra sonykameraet til pc'en, men at man måtte ha en spesiell type industrimaskin, eller denne boksen som gjorde om analoge signaler til digitale signaler.

 

Det han kalte for industrimaskin var en firewire kontakt, som det dessuten ikke fulgte med kabel til, eller var et krav, for det fulgte med en vanlig usb kabel rett fra kamera til pc, og det ga bedre kvalitet enn gjennom pinnacle boksen. Så moren min dro tilbake og spurte om dette etter at jeg hadde forklart henne dette. Da sa selgeren at det fulgte jo med sånn videoredigeringsprogram med den boksen. Og dette magiske programmet han snakket om var egentlig windows movie maker, bare at nå var det en snarvei til det gjennom en pinnacle hovedmeny. Det er IKKE hva jeg kaller god service, og tro meg, de er ikke bedre i de andre avdelingene heller.

 

Beklager for rotete innlegg, men klokka er over tolv og jeg er trøtt.

Lenke til kommentar

Som så mange har skrevet her nå og enda flere enda ikke har forstått: Sånne som oss (som sitter her på HW) vi vet stort sett hva vi skal ha, og vi KAN det vi skal ha. Derfor kan vi plukke delene selv og bygge pcn selv til en rimlig penge.

 

Men vi er en VELDIG liten gruppe i norge, de aller aller fleste kan ikke forskjell på Centrino, Core 2 Duo osv.. Så når de trenger en komplett pakke hjemme. Dvs. Ny pc, ny skjerm, ny skriver og trådløst nett + overflytting av dokumentene på den gamle pcen + litt til. Da ANER ikke de hvordan de skal finne riktig vare på komplett.no eller Netshop. Enda mindre aner de hvordan de skal få satt sammen alt sammen og koblet opp trådløs nettet når det er kjøpt inn.

 

Derfor reiser kunder på Elkjøp og betaler med glede for en full pakke med alt de trenger, ferdig installert og med 1/2 eller 3 år support på hele pakka. Kundene vet også at de kan få dette billigere på nett, men de får ikke det de trenger på nett.

 

Slutt å klag så innmari over dette tilbudet på nett, som forøvrig allerede dagen etter at dette tråden ble startet ble satt ned 500 kroner. De fleste selgere på Elkjøp er forøvrig personer som er veldig ivrige på HW forumet eller andre teknologiske fora. Av de på min arbeidsplass har 20 av de 60 som jobber hos oss en aktiv brukerkonto på HW.no, andre bruker AV forum, mens de i kassa, de på lager og hvitevarer stort sett ikke trenger å følge så mye med. Sånn tror jeg det er i mange butikker.

Lenke til kommentar

Selv jobber jeg i PC-Klinikken i en Elkjøp-butikk og jeg har ikke noe problemer med å innrømme at det er mye som kan bli bedre. Jeg har jobbet i flere år som pc-tekniker i mindre forhandlere, og jeg merker veldig godt hvordan overgangen til en kjedestyrt organisasjon. For meg virker det som det å tjene penger kommer i første rekke, før kundebehandling og service kommer etter. Jeg har mer tro på at bedre service og kundebehandling på lengre sikt vil resultere i god fortjeneste, så jeg praktiserer deretter.

 

Jeg snakker med haugevis av kunder hver dag, og de aller aller fleste er godt fornøyde når de forlater butikken. Det koster ikke så mye å bruke litt lengre tid på å yte litt bedre service, og det setter også kundene pris på.

 

Men klart, det er en del misfornøyde kunder også. Og det kan jeg til en viss grad skjønne. Spesielt på PC-siden. Elkjøp benytter seg av serviceverksteder som er skandaløst dårlige. Ting tar vanvittig lang tid, ting blir ikke gjort riktig og det er bare krøll og rot. Jeg forstår kundene som blir sinte fordi pc-servicen deres tar 2 mnd utrolig godt, og det er ikke noe trivelig for vi som jobber der heller. Men desverre er det svært lite vi kan gjøre med det fordi det er bestemt fra øverste hold at vi skal benytte oss av de verkstedene.

 

Alle har sine personlige erfaringer fra sine lokale butikker, og nærmest alle som har postet her har bare noe negativt å komme med. Nå er det jo også sånn at de som skriker høyest har lettest for å bli hørt, og de som er fornøyde går som oftest ikke rundt å hyller Elkjøp på samme måte som den misfornøyde minoriteten slakter hele kjeden ved en hver anledning.

 

Med fare for å dra frem den stereotypiske HW-brukeren jeg har hatt innom i butikken, så er inntrykket mitt at de er svært vanskelig å kommunisere med. De fleste jeg har hatt innom som er rimelig pc-savvy er svært opptatt av å teste meg og mine kolleger med alle mulige spørsmål rundt overklokkingsmuligheter, linux-kompabilitet, busshastigheter, strømforbruk og gjennomsnitts fps i Half Life 2. Ikke for å fornærme noen, men det virker nesten som at det er en sport for noen å bevise ovenfor de ansatte i butikken at de har større kunnskap om data.

 

Elkjøp er ingen datakjede, det er en elektrokjede. Det er da innlysende at Elkjøp skal apellere til folk flest, både på vareutvalg og pris. Er du en kravstor pc-bruker handler du heller på Datakjeden eller Komplett, og er du en hi-fi entusiast går du på Hi-Fi Klubben. Spesiell ekspertise og kompetanse koster og krever mer, og det er også derfor rekene du kjøper rett fra fiskebåten på kaia koster mer (og smaker bedre!) enn de frosne rekene du kjøper ICA.

 

Folk flest derimot virker å være meget fornøyde med de får tilbudt og får igjen på Elkjøp. Jeg har flere faste kunder som er fornøyde. Man får mer igjen som kunde også hvis man kommer inn i en butikk med en åpent (men likevel kritisk) sinn, istedenfor en overstadig negativ innstilling til alt som har med butikken og de ansatte å gjøre.

 

Dette er ikke noe forsøk på å glorifisere eller desperat forsøke å forsvare Elkjøp, men jeg følte for å komme med noen kommentarer fra den andre siden av tiltalebenken nå som tråden er i ferd med å ta helt av.

 

For å være litt on-topic også. Jeg hadde ikke fått sove på natta hvis jeg hadde anbefalt et slikt oppsett til en kunde. Celeron og 512mb ram med forhåndsinstallert Norton ISEC på et Vista-system er helt grusomt, og hadde jeg bestemt hadde vi aldri solgt det der. Jeg gjør ihvertfall så godt jeg kan for å fortelle kunden at det der ikke er noe å satse på, men da blir man jo bare anklaget for å lure kundene til å kjøpe noe dyrere. ;)

Endret av ZolidZnak
Lenke til kommentar

Jeg har blitt svindla av Expert for noen år siden:

 

Jeg og moren min skulle ut å se på pc, og muligens kjøpe en...

 

Vi kjøpte en bærbar fujitsu siemens med Intel Celeron D, 256mb ram og integrert skjermkort (som hørtes dritt bra ut!)

 

Det der var i 2005, og pc'en ble lagd i 2001!

Har dog en gaming pc nå, men når jeg tenker bakover så er det svindel... Kostet faktisk 7000kr(!) for skraphaugen og jeg mener at expert solgte oss den bare for å få den ut!

 

Edit: vet dette er om elkjøp, men mener at begge butikkene er drittbutikker

Endret av korka
Lenke til kommentar
Jeg har blitt svindla av Expert for noen år siden:

 

Jeg og moren min skulle ut å se på pc, og muligens kjøpe en...

 

Vi kjøpte en bærbar fujitsu siemens med Intel Celeron D, 256mb ram og integrert skjermkort (som hørtes dritt bra ut!)

 

Det der var i 2005, og pc'en ble lagd i 2001!

Har dog en gaming pc nå, men når jeg tenker bakover så er det svindel... Kostet faktisk 7000kr(!) for skraphaugen og jeg mener at expert solgte oss den bare for å få den ut!

 

Edit: vet dette er om elkjøp, men mener at begge butikkene er drittbutikker

9186917[/snapback]

 

Svindel?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Svindel

 

"Svindel er kunsten å lure til seg noe som ikke er sitt eller man ikke har rett til, gjennom kriminelle måter.

 

Dette gjøres enten gjennom en ekstremt god evne til smiger eller overtalelse, og/eller med skriftlige avtaler med "liten skrift" nederst i hjørnet som gjør at avtalen innebærer noen helt annet enn hva man kunne forvente.

 

Aktiviteten er straffbar etter norsk lov, herunder bestemmelsene om blant annet bedrageri."

 

Hvorfor har du ikke anmeldt Expert og denne svindlerern/selgeren da? Det er jo straffbart å drive med svindel...

Lenke til kommentar
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=51258#

 

Nå kan dere sammenligne ;)

9084325[/snapback]

Om du ikke kan data og får et problem du ikke kan fikse, og din "pc-venn" er på sydentur i 2 uker.. hva gjør du da?

 

Hva gjør du om din lokale elkjøpbutikk en dag bare har en ansatt igjen når du kommer og lurer på noe om en data til ditt behov (med tanke på den eldre morra tidliere nevnt) fordi de har sagt opp resten av de ansatte for å kunne matche prisene til nettbutikkene?

 

Hva gjør du om du går inn på din lokale elkjøpbutikk midt i kaldeste februar og ser det er rim på de trådløse tastaturene inne og du puster frostrøyk pga elkjøp sparer på fyringa?

 

 

Det koster litt penger å ha så mange ansatte i et varehus. Det koster å leie et så stor hus. Det koster å holde det med så mye strøm som et slikt varehus bruker. Det er faktisk ikke så veldig vanskelig å forstå er det vel?

 

Allikevel kjøres det i dag Maxtor 320GB eksterne harddisker til 599..

Forrige mandag kunne over 2500 gå fornøyd hjem med et HP digitalkamera til 399 kroner.

Allikevel kjører elkjøp (moss) bærbare med T7200,2GB ram, 160Gb HDD til under 7000..

 

Det at du fant en sammenlikning du syns var bedre er fint :) det gir meg et fokus på å heller finne det kunden ønsker neste dag jeg skal gå på jobb :)

 

-Øivind-

9084465[/snapback]

 

Er jo bare poteter som jobber på elkjøp da, sikkert mindre enn 1 % som kan data, og da har jeg tatt godt i...

 

Ellers er det bare svindel og humbug med hele elkjøp!

 

Go Hjul!

Lenke til kommentar
Å bruke Wikipedia er greit nok, men å bastand påstå at denne definisjonen på svindel er den folk flest bruker når de snakker om svindel er noe annet.

9191829[/snapback]

 

Da kan en heller spørre seg om folk egentlig vet hva ordet betyr. At noen datanerder her syns Elkjøp sin markedsprofil er dårlig betyr ikke at Elkjøp konsernet består av svindel og humbug.

Lenke til kommentar

Nei, men muntlig brukes ofte svindel som i at f.eks. en butikk tar svært høye priser for eldre, utgående produkter.

 

Om du skal kjøpe deg bil, og ikke har peiling, og får tilbud om en Toyota Yaris 2000 modell til samme pris som andre vanglivis selger 2004 modellen er det ikke svindel etter loven. Om selger skryter uhemmet av denne bilen, og coiloljen er super etc. (Jeg har heller ikke peiling på bil.) Og du ender opp med å kjøpe denne bilen for 120k (sett at det er dyrt) vil nok venner og bekjente av deg påstå at du er svindlet.

 

Det blir bare tåpelig å motargumentere med at "loven sier noe annet, ergo er jeg ikke svindlet, jeg har bare gjort et j*vlig dårlig kjøp.."

 

Edit:

At Elkjøp og andre tar mer penger enn spesialbutikker vet vi jo.

For at en butikk skal tjene penger, må de nødvendigvis ha et mellomlegg på innkjøpspris og salgspris som dekker utgiftene til butikken. I databransjen er det priskrig som nesten presser nettbutikker ut av markedet. Elkjøp henvender seg til andre kundegrupper, og tar betalt deretter..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Elkjkøp og de fleste av de andre Elektrokjedene.

 

Det finnes en del selgere som har peiling hos Elektrokjedene, også hos elkjøp :D .

Finnes også service innstillte folk der,

 

Problemet for meg er bare at oftere møter selgere der som enten havner i gruppa 'null peiling', eller 'denne kunden kan jeg lure'.

 

Er enig i at de fleste som bruker Hardware.no har et helt annet behov enn den vanlige elkjøp kunden, men det er ikke det samme som at de tar feil om elektrokjedenes kompetanse og service.

 

Eksempler jeg selv har vært borti på godt å vondt.

1. Ber om en pc som skal brukes til lett spilling og noe arbeid med foto (des 06). Får anbefalt en celeron pc med 512mb ram (xp). Selgeren skryter av pc'n har et 128mb skjermkort.

Nærmere sjekk av meg viste at skjermkortet ikke hadde eget minne.. :nei:

 

2. Spør om muligheten til å oppgradere en pc tidligere kjøpt hos elkjøp og anbefaling. 0 kompetanse på produktet som ble solgt 6 måneder tidligere. Heller ingen andre i butikken som viste om oppgradering var mulig. Ble anbefalt å kjøpe en ny dyrere pc.

Som minimum burde de klart å gi meg en tilbakemelding om ram oppgradering. Ettersom de selv ikke viste noe om pc'n de hadde solgt burde de ha tilbudt seg å ha sjekket det opp nærmere.

 

3. Er innom å spør om noen ledningsoverganger og diverse. (ikke elkjøp)

Første 'dataselger' har null peil og vil ikke innrømme det. Prøver da en annen selger i dataavdelingen, har også lite peiling, men :D prøver ikke å skjule det og tar å henter en kar fra 'lageret' (?). Han har godt kompetanse (bedre enn meg i hvertfall) kommer med begrunnede løsningsforslag og gir generelt en veldig god Service.

 

(I ettertid viste det seg at personen faktisk ikke jobbet som selger, men hadde lyd/bilde som hobby)

 

4. Naboen skulle ha ny tv på hytta, og vi påpekte at den ikke burde være for strømkrevende. (ikke elkjøp) Ble anbefalt en 42" plasmaskjerm. Selgeren spurte ikke om noe før anbefalingen.

----------------

De fleste gangene jeg er innom en kjede og spør hva de vil anbefale er det få eller ingen spørsmål om hva jeg faktisk har av behov. Fokus er mer på hva kan jeg tjene mest på. Noen unntak er det og enkelte har virkelig god kompetanse.

Lenke til kommentar
Et gift ektepar i slutten av 50-årene bruker PCen hver dag til å lese nyheter, sjekke e-post, betale regninger etc. De anser seg som "avhengige" av PCen på den måten at de bruker den flere ganger daglig.

...

Finn beste butikk for denne kunden, som faktisk er blandt flertallet behovsmessig ifølge de fleste markedsundersøkelser når det gjelder kjøp av PC.

9090656[/snapback]

 

De ringer sin svigersønn som bygde PC-en for dem. Han tar med en av harddiskene han har liggende og installerer den og reinstallerer software. Siden nevnte svigersønn har ordnet smart backup-løsning og ghostet OS/ software, er de oppe på nett igjen raskere en noen Elkjøp sjappe kunne ordnet det.

 

CD

Lenke til kommentar

Så og si alle på Elkjøp Forus her har null erfaring, kompetanse og IQ.

Gamla skulle ha et DVD-kamera. Han fant et han anbefalte, og sendte likegodt med oss et CF-Kort og en DV-Tape, og sa at dette var et must. Som sagt så brukte kamera'et DVD plater, og SD-Kort.

 

En annen ting er når jeg leverte mobilen min inn for sjekk. Det var lovet batterikapasitet i øverste klasse, men selv med lysstyrken på skjermen på 10% varte mobilen max 2 døgn, med normal bruk og max 5min ringing til dagen. Leverte den inn til elkjøp, og fikk da en Nokia 6150 til å bruke i mens. Mobilen min var en Siemens ME-75, så jeg hadde rett på tilsvarende\lik i mellomtida. Men neida, ikke snakk om noe tilsvarende mobil her nei. Etter 3 måneder, fikk jeg lapp i posten om at mobilen var klar for henting. Da jeg så på lappen, sto det at de kun hadde batteri-testet mobilen i 30timer. Hadde ikke fått nytt batteri, det sto at kapasiteten var helt normal. 3måneder for å teste et batteri i 30timer? Det eneste jeg hadde fått igjen var en regning på 250kr, "da det ikke var noe problem med telefonen."

 

En kamerat hadde en PC kjøpt på Elkjøp. En dag ville den ikke starte(jeg mistenkte PSU'en, men fikk ikke lov å åpne.). Han sendte den inn til reperasjon, og etter _4_ måneder fikk han beskjed om at maskinen var forsvunnet. Han fikk en maskin som kostet det samme tilbake, men som var dårligere.

Lenke til kommentar

Å si at folk hos Elkjøp eller tilsvarende butikker ikke har erfaring og IQ er usaklig. Mange av dem har sikkert jobbet med TV / Data i 5-6 år. Problemet i denne tråden, slik jeg tolker det, er "gode" tilbud som ofte blir anbefalt dem som ikke har erfaring og kompetanse med PC.

Litt OT: Du har ikke krav på en tilsvarende tlf. dersom du leverer inn din til reperasjon..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...