Gå til innhold

Min første bærbar. Hjelp ønskes!


Dudli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dell greiene er jo ekskludert MVA, og dermed hopper prisen fort over 10 000.

 

Skal det være så vanskelig å finne en bærbar som nesten ikke skal brukes til annet enn office? I grunn trenger jeg ikke Vista, og forsåvidt ikke noe annet fancy. Alt jeg ønsker er god batteritid, og en grei vekt og tastatur. Blah!

Lenke til kommentar

Gå for en maskin med LED lyst LCD. Da får du en del lengre tid en på de som kjører eldre teknologi.

 

Du burde også gå for en maskin hvor du ikke trenger å restarte for å bytte batteri, dvs du bare tar ut batteriet og setter inn det nye og kan starte igjen der du slapp. Dette kan f.eks macbook proer gjøre. En trenger da kun å klappe igjen lokket på maskina, vente et sekund så ta ut batteriet putte i det nye og så åpne lokket igjen. Innen du har tatt lokket helt opp er maskinen klar på nøyaktig samme sted som du slapp. Den type teknologi burde du gå etter.

 

Videre burde du ha laderinngangen på siden da det ofte er trangt når det kommer til dybden på f

"forelesningsborda".

 

Av erfaring burde du også velge en med bra trackpad slik at du slipper ekstra mus, er som oftest ikke plass til dette.

 

Det er også greit å ha tastatur med lys slik at en kan slå av/på dette ved behov i mørke lokaler.

Endret av magnus
Lenke til kommentar

Eneste jeg veit om som dekker de krava er Macbook pro fra apple (var egentlig bare erfaringene fra livet med Powerbook (modellen før Macbook pro) på høgskole jeg lista opp som ting du burde se etter). Men en får det meste uten om belyst tastatur hos Macbookene (koster en del mindre og er 13" ikke 15,4"). Av erfaring er det dårlig med strømkontakter så dette må en nesten se etter i de rommene en kommer til å være mest. Hvis ikke så er to batterier den beste løsningen uten at ting blir for komplisert og da burde du få en 10-12 timer fordelt på to stk.

 

PS: Hos apple får du ca 8% rabatt, mer hvis du er student hos NTNU.

Lenke til kommentar

En venner seg veldig fort til å bruke Mac OS X. En uke med litt banning og så blir ting naturlig. En får jo også programmer som MS Office til mac så ordbok og skriving er null problem.

 

Vanlig Macbook er ingen dum maskin det heller, men den har ikke led belyst skjerm, 13" isteden for 15" og mangler belyst tastatur. Anbefaler å lese på apple.no samt hvis du har mulighet finne en butikk i nærheten for å teste ut.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en Macbook. Du kan uten problemer legge til Windows og enkelt veksle mellom f.eks Wndows XP og OS X. Google bootcamp for mer info. Ikke at jeg tror du kommer til å bruke Windows mye da. Iallefall ikke etter noen dagers bruk av OS X ;) Det er enkelt og intuitivt å bruke. Den kommuniserer enkelt med både Windows og unix miljøer. Den kombinerer den enkle pek og klikk miljøet fra windows med den underliggende unixen på en måte at systemet er så enkelt eller så komplisert som du vil ha det. Skulle du behøve Office så finnes Office for OS X og de som bruker den hevder den er bedre enn Office for Windows (har ikke testa den selv, så kan ikke gå god for det)

Den har en del smarte løsninger som f.eks magsafe AC adapter tilkoblingen som forhindrer det gode gamle problemet med å snuble i ledning og rive laptopen i gulvet.

Har du mulighet, stikk innom en macforhandler og test en.

 

Det er en klisje, men den er sann. "it just works"

 

Om jeg nå alikevel ikke har klart å overbevise deg og du vil ha en typisk "pc" så ville jeg gått for en bedriftsmodell fra HP. f.eks en HP Compaq 6510b

Lenke til kommentar

Takk ba1der for at du tok deg tid til å skrive så mye. Jeg begynner faktisk å vurdere mac, men må innrømme at jeg fortsatt er litt skeptisk. Skal derfor undersøke godt før jeg evnetuelt går til innkjøp av PC.

 

Ingen som har noen kommentarer til Dell sitt studenttilbud? Link under.

 

http://studenthjelp.hive.no/content/view/94/94/

 

Edit: Dell har vist fjernet tilbudet sitt... igjen. Tror jeg bare dropper dell jeg.

Endret av Aetas
Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg uten tvil kjøpt en MacBook!

 

De er små, relativt lette, utrolig pene og har bra batterikapasitet. I tillegg er OS X vanvittig bra.

 

MacBook er også helt dønn stillegående, noe som er viktig om du skal ha den med på forelesninger.

 

Dersom du vil kan du installere Windows XP eller Vista på den i tillegg til OS X, ved hjelp av BootCamp. Jeg gjorde dette selv i går (Vista) og det funker helt fint.

 

Den rimeligste MacBook'en koster 9300 kr, og er helt greit spesifisert mtp ram og disk. I tillegg får du da innebygget webkamera, firewire og DVI-utganger.

 

Etter å ha tenkt på det, ville jeg faktisk ha anbefalt en Mac selv om man KUN skulle kjøre Windows også, bare fordi maskinene er så geniale.

 

Dersom du er i tvil kan du stikke innom Eplehuset og be dem om en demonstrasjon så skjønner du snart at det ikke er noe å lure på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...