Gå til innhold

Min første bærbar. Hjelp ønskes!


Dudli

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år vært en trofast bruker av stasjonær PCer. Ettersom jeg starter på universitetet nå til høsten vil jeg gjerne ha meg en bærbar PC. Problemet i denne sammenhengen er at jeg har null peiling på hva man kan forvente av en bærbar PC i dag.

 

Jeg tenker derfor at dere kan komme med et par innspill på hva jeg burde satse på. Dette tenker jeg om et bærbar kjøp:

 

- God batterikapasitet. Jeg ønsker ikke å gå tom for batteri når jeg er på forelesninger. En PC som kan surre store deler av dagen uten å gå tom for strøm hadde vært topp.

- Skjermkort er ikke så nøye. Satser på at jeg i tillegg til en barbær PC, også vil kjøpe meg en stasjonær PC etterhvert. Regner med at bærbar PCer ligger milevis bak på denne fronten uansett. Bærbar er vel ikke egnet til spilling.

- Ha gode tilkoblingsmuligheter til nettverk.

 

Håper på innspill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Njaa, ikke egnet til spill?

Altså, i forhold til pris/ytelse er vel stasjonær best, men man må jo tenke på hvor mye større frihet og plass stasjonære har, for ikke å tenke på vekta og slikt.

Og dell XPS, for eksempel, slår jo en del stasjonære PC'er der ute, er det ikke bare bare vet du. ;)

 

Har du noe budsjett å forholde deg til forresten, Aetas?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Rundt 10 000.

 

Er klar over at en del bærbar PCer fungerer til spill, men hvis budsjettet ligger på 10 000 får man vel ikke all verden. Da er det like greit å droppe den delen.

 

Er det foresten enkelt å bytte batteri. Si feks at batteriet går tomt på skolen, kan jeg "enkelt" hive i et nytt ett, for så senere ladde dem begge opp?

 

Dere som går på universitet, er det strømuttak i forelesningsrommene, og rundt i bygget?

 

Takker igjen for svar. Hiv gjerne med en link.

Lenke til kommentar
Rundt 10 000.

 

Er klar over at en del bærbar PCer fungerer til spill, men hvis budsjettet ligger på 10 000 får man vel ikke all verden. Da er det like greit å droppe den delen.

 

Er det foresten enkelt å bytte batteri. Si feks at batteriet går tomt på skolen, kan jeg "enkelt" hive i et nytt ett, for så senere ladde dem begge opp?

 

Dere som går på universitet, er det strømuttak i forelesningsrommene, og rundt i bygget?

 

Takker igjen for svar. Hiv gjerne med en link.

9066071[/snapback]

Bytte batteri er ikke noe vanskelig, som regel en spak eller 1-2skyveknapper som løsner og eventuelt dytter det litt ut. Min HP tx1128ea har to knapper som skyves utover fra midten så er det bare og trekke batteriet bort og skyve det nye på plass.

Lenke til kommentar

Etter det du forteller er mitt inntrykk at du først og fremst skal bruke maskina til vanlige skoleting, som surf, office osv. Du sier du kunne tenke deg å kjøpe en stasjonær til spilling i tillegg, så kravene til den bærbare trenger ikke være all verden da.

 

Vil du ha ei billig, allrigt maskin for å dra med på skolen som passer fint til office/ surf har vi denne. Ellers har man solide arbeidshester i Lenovo r61 og Hp.

 

Jeg fikk ikke åpnet Dell-sida, du får heller skrive ned spesifikasjoner og pris for oss. Skriv gjerne litt mer om bruksområde og preferert skjermstørrelse samt hva du krever av maskina.

Lenke til kommentar

Oi, var inne på tilbudet for 50 minutt siden, men de har vist fjernet det, eller eventuelt gjort det slik at man må logge på.

 

Jeg trenger en PC som primært skal brukes til skolearbeid. Det jeg skal studere til Høsten krever ikke en spesielt bra PC. PCen vil hovedsakelig bli brukt til Office arbeid.

 

Jeg trenger:

 

* En mobil og lett PC. Jeg skal ha med PCen hver dag på skolen. PCen burde dermed også tåle en støyt.

* En PC med god batterikapasitet. Gjerne 9 cellers batteri.

* Et behagelig tastatur.

* En PC som enkelt kan kobles opp mot trådløst nettverk.

 

Jeg trenger ikke:

* En stor harddisk. Word dokumenter tar ikke stor plass. Jeg kjøper eventuelt en ekstern harddisk.

* Et dedikert skjermkort. Jeg er ikke interessert i å spille noe særlig, og et dedikert skjermkort bruker bare mer strøm.

 

Hva skjermstørrelse angår bryr jeg meg ikke så lenge kravene mine ovenfor er oppfylt.

 

Takker igjen for all hjelp.

 

Edit: Er det vanskelig å sette inn mer minne i en bærbar? Eventuelt legg ved en link på hvordan man gjør det.

Endret av Aetas
Lenke til kommentar

Du har fått fler gode forslag allerede, så jeg svarer bare det siste: Det er svært enkelt å sette inn ekstra RAM minne selv. Jeg gjorde det for en kamerat på hans DELL Inspiron 6000, og det var bare å ta av en luke under og smekke brikken på plass i sporene, låse og lukke. Alle kan gjøre det, selv teknofober (har noen i slekta) :)

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at jeg ikke kan finne Dell Latitude på dell.no ?

 

Har hørt om flere rabattordninger for studenter, og såkalte "studentpcer" som selges "billig". Er det noe å spare på slikt? Eventuelt må jeg vel vente på disse tilbudene som oftes kommer nært skolestart...

Lenke til kommentar

Tror dere dell sin M1330 kan være noe å satse på? Så i såfall liten og nett ut.

 

Specs:

 

-Intel® Core™ 2 Duo T5250-prosessor (1,5 GHz, 667 MHz, 2 MB L2-buffer)

-Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

-Grunnleggende garanti - 1 års XPS Premium Hardware Support (inkl. spill- og på stedet-støtte)

-Ingen Accidental Damage Support

-Crimson Red og 2,0 megapikslers kamera for CCFL-skjerm

-13,3-tommers UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) CCFL-skjerm (220 nit) med TrueLife™

-Uten biometrisk fingeravtrykksleser

-2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

-120 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

-Integrert Intel® Graphic Media Accelerator X3100

-Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

-9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t)

 

Pris: 9990,-

 

Får jeg kanskje lite for pengene, eller er dette en god deal?

Lenke til kommentar

Etter som batterilevetid prioriteres høyt ville jeg sett på noen av Dell sine PC'er.

 

Jeg har god erfaring med flere Dell PC'er, og får bl.a. drøyt 6 timer levetid på min Inspiron 6400.

 

Inspiron XPS M1330, C2Duo, 1GB, 120GB, 13,3", 1,8 kg, 8690,-

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...=N0713305&s=dhs

Du klarer å oppgradere til 2GB minne og 9 celelrs batteri og holde maskinen uder 10.000.

 

Om du ønsker større skjerm, ville jeg sett på denne Inspiron 6400

Inspiron 6400, 15,4", Core Duo, 2GB, 120GB, 2,9kg, 6500,- (+306 kr for 9 cellers batteri)

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_6400_2

(Merk at dette er en utgående modell, så den er priset ganske gunstig)

Her er link til en test.

 

 

Når det gjelder universitetstilbud er det flere som får ganske gunstige sådanne, se feks denne tråden ang tilbud for studenter på NTNU: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=793120

Lenke til kommentar

XPS M1330 er vel den bærbar PCen som interesserer meg mest. Den er liten, mobil, og skal vistnok ha god batteri kapasitet. Det som holder meg tilbake er mulige gode studenttilbud i framtiden. Når semesterstart nærmer seg bruker det ofte å komme mange gode tilbud. Men det er vel likevel ikke så mye å spare på det?

 

Starter på UiT, og de har dessverre ingen studenttilbud tilsvarende NTNUs tilbud.

 

Er det foresten noen gode bærevesker man burde satse på?

Lenke til kommentar

Vil bare legge til:

 

Hvis maskinen kun skal bli brukt til enkel surfing og office er det vel liten vits i å kjøpe Vista? Linux er langt mindre krevende for maskinen og kan gjøre alt du ønsker minst like bra som XP og Vista.

 

Batteritiden på bærbare er ikke akkurat kjent for å kunne holde på hele dagen,meste jeg har vært borti selv har vært noe rundt 4 timer. Kan hende du får mer ut av det når du ikke presser maskinen noe men likevel.

Lenke til kommentar
Vil bare legge til:

 

Hvis maskinen kun skal bli brukt til enkel surfing og office er det vel liten vits i å kjøpe Vista? Linux er langt mindre krevende for maskinen og kan gjøre alt du ønsker minst like bra som XP og Vista.

 

Batteritiden på bærbare er ikke akkurat kjent for å kunne holde på hele dagen,meste jeg har vært borti selv har vært noe rundt 4 timer. Kan hende du får mer ut av det når du ikke presser maskinen noe men likevel.

9083002[/snapback]

 

Ikke vits med Windows i det hele tatt, helt sant. Men Linux pr i dag, er elendig (så sant du ikke vet hva du kjøper) på både strømsparing og trådløse nettverk.

Lenke til kommentar

De fleste bærbar PCer selges i dag med Windows. I tillegg har jeg ikke erfaring med Linux, og derfor er det egentlig uaktuelt.

 

Men tilbake til spørsmålene:

 

XPS M1330 er vel den bærbar PCen som interesserer meg mest. Den er liten, mobil, og skal vistnok ha god batteri kapasitet. Det som holder meg tilbake er mulige gode studenttilbud i framtiden. Når semesterstart nærmer seg bruker det ofte å komme mange gode tilbud. Men det er vel likevel ikke så mye å spare på det?

 

Er det foresten noen gode bærevesker man burde satse på?

Lenke til kommentar

Vel,man kan også bestille uten Windows og da spare seg for opptil 2000 kr. Men tar poenget.

 

Dell er uten tvil en av de beste på bærbare PCer. Når det gjelder tilbudsmuligheter så kommer jo de til alle tider,spørs jo på hvor god tid du har. Det ville vel ikke skadet deg å vente og se hva som skulle komme og muligens spare 1-2000 om det ikke er så stress i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...