Gå til innhold

Blir det mye røyk og lukt av lodding?


Anbefalte innlegg

Det er hvertfall et problem med kulene på BGA når man blander blyede kuler og ikke blyet prosess, mener å huske det kom av et metalurgisk fenomen knyttet til smelting der det i sonen mellom typene oppstår defekter med dårlig kontakt eller muligens bare dårlig mekaniske egenskaper.

 

Andre komponenter tilfører ikke tinn av betydning så der får man loddeprosessens tinn tvers gjennom hele loddingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva tenker du da på. Hvis du feks. fjerner alt blytinnet på et loddepunkt, skal det da brukes blytinn når man lodder komponenten på igjen? Selv om du har fått bort alt av gammelt blytinn? Hva kan skje om det brukes blyfritt?

 

Finnes det noen måte å sjekke om det er brukt bly eller blyfritt tinn?

9097463[/snapback]

 

Får du bort det gamle tinnet uten å lodde i det da?

 

Men det er ingen grunn til å bruke blyfritt tinn når du kan slippe. Rework med blyfritt er ikke alltid lett. Siden temperaturen er høyere er det større sjanse for at loddebaner skal løsne. Temperaturen overstiger smelte temp på limet rett og slett.

 

Tror ikke det skal skje noe skummelt. Blyfritt tinn inneholder samme tingene som blytinn, så det blir bare en annen legering. Korrosjon kan kanskje (?) bli et problem?

9099019[/snapback]

 

Hvis du bruker tinnsuger, slipper du å bruke samme bolt på forskjellige legeringer.

 

Men hvilken temperatur smelter blyfritt på? Bruker å ha loddebolten på 350grader av gammel vane, men hva bør brukes på blyfritt mener du?

Lenke til kommentar
Hvis du bruker tinnsuger, slipper du å bruke samme bolt på forskjellige legeringer.

 

Men hvilken temperatur smelter blyfritt på? Bruker å ha loddebolten på 350grader av gammel vane, men hva bør brukes på blyfritt mener du?

9099959[/snapback]

 

Det blir ganske mye tinn igjen etter tinnsuger. Jeg forstod ikke hvordan man 'slipper' å bruke samme bolt? Slippe å skifte kanskje? Kjøp heller en varmluft stasjon så slipper du å tenke på det.

 

Temperatur kommer ann på legeringen i tinnet, og evt forurensing i overflaten. Det står vel i databladet? ;) 350-400 på det tinnet jeg bruker hjemme.

 

Men dette blir vel off-topic for OP... Sorry

Lenke til kommentar
Hvis du bruker tinnsuger, slipper du å bruke samme bolt på forskjellige legeringer.

 

Men hvilken temperatur smelter blyfritt på? Bruker å ha loddebolten på 350grader av gammel vane, men hva bør brukes på blyfritt mener du?

9099959[/snapback]

 

Det blir ganske mye tinn igjen etter tinnsuger. Jeg forstod ikke hvordan man 'slipper' å bruke samme bolt? Slippe å skifte kanskje? Kjøp heller en varmluft stasjon så slipper du å tenke på det.

 

Temperatur kommer ann på legeringen i tinnet, og evt forurensing i overflaten. Det står vel i databladet? ;) 350-400 på det tinnet jeg bruker hjemme.

 

Men dette blir vel off-topic for OP... Sorry

9100009[/snapback]

 

Er varmluft stasjon jeg mente Husket bare ikke navnet. Blir ikke mye tinn igjen etter å ha tatt en runde med den.

 

Tinnsuger er vel mer av den manuelle typen ja. Den fungerer heller dårlig

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...