Gå til innhold

priskutt på intel prosessorer!


Anbefalte innlegg

Ja, det som i grunn er mest interessant for oss er vel her max temp. Det er jo liksom ikke krise om vi ikke følger kurven hele veien såvidt jeg kan forstå...

 

Men vedrørende det du spurte om; den klokker seg ned til multipler 6x. Så det veksler mellom 3,6Ghz og 2,4Ghz hos meg. V-core vet jeg ikke helt, Everest sier 1,16V på et sted og 1,43 et annet. Cpu-z står fast på 1,43V. Hvis V-core faktisk går ned til 1,16V vil vel jeg faktisk kunne oppleve crash ved lav last, siden den laveste klokken tilsvarer standard klokke for denne cpu. Der den altså skal ha 1,35V :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... hadde nesten vært interresant å satt i gang en lavlast test over tid med auto vcore for å se hvordan den oppfører seg. Er det programmet "burnin" man kan sette %cpu belastning for test?

 

Finne maks Cpu% last ved laveste auto multiplier og la den stå der i noen timer.

 

Men selve CPU'en er jo spekket for 1.100V-1.372V, men da er vel ikke 1.1 ment for standard hastighet kanskje.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hva er vitsen med at Xeon 3220 og q6600  har to forskjellige navn vis de er KLISS like?

9137379[/snapback]

Det er ren PR. Intel tror de kan selge mer på grunn av det. Det tror jeg også. Entusiastene synes vel at Xeon høres tøffere ut siden det samme navnet brukes på serverprosessorer. Mens "mannen i gata" ikke har hørt om Xeon og kjøper det han har hørt om: Core 2 Duo.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting ang. dette priskuttet.

Jeg ser jo at Komplett.no har kjøpt inn et utrolig stort parti av Q6600 (1000+), og selger dem for kr 2.350,-.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe noen nye deler før nærmere jula, men tror dere at jeg kommer til å spare en del penger ved å kjøpe den CPU'en nå, eller vil den gå enda mer ned i pris senere?

 

Thx ^^

Lenke til kommentar

Tror vi kan jämföra de med Opterons till S939 när de kom. Var ju samma rabalder då.

 

Att ha 2 olika "binnings" för samma hastighet, sockel, cache och allt det andra är alldeles för dyrt då det inte bara kräver mer manskap men också fler bin-stations. Såna saker undgår de allra flesta tillverkare så gott det bara går. Precis samma som i minnebranschen förövrigt, fast cpu är seff mer avancerat.

Lenke til kommentar
Lurer på en ting ang. dette priskuttet.

Jeg ser jo at Komplett.no har kjøpt inn et utrolig stort parti av Q6600 (1000+), og selger dem for kr 2.350,-.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe noen nye deler før nærmere jula, men tror dere at jeg kommer til å spare en del penger ved å kjøpe den CPU'en nå, eller vil den gå enda mer ned i pris senere?

 

Thx ^^

9139462[/snapback]

Ville nok drøyd det minst en uke eller to før jeg ville ha kjøpt.

 

Edit: ser at E6750 er billigere enn E6600, og E6750 er på 2.67 GHz og FSB på 1333 MHz, mens E6600 er på 2.4 GHz med 1066 MHz FSB. Valget mellom disse to er såre enkelt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Lurer på en ting ang. dette priskuttet.

Jeg ser jo at Komplett.no har kjøpt inn et utrolig stort parti av Q6600 (1000+), og selger dem for kr 2.350,-.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe noen nye deler før nærmere jula, men tror dere at jeg kommer til å spare en del penger ved å kjøpe den CPU'en nå, eller vil den gå enda mer ned i pris senere?

 

Thx ^^

9139462[/snapback]

Det er ikke ventet noen flere prisfall før i midten av oktober. Altså om 3 måneder. Men hvor stort prisfallet blir da er fortsatt ukjent.

 

Ellers så sparer du over 300 kr ved å kjøpe den fra billigste plass i stedet for fra komplett.

Lenke til kommentar
Det er ikke ventet noen flere prisfall før i midten av oktober. Altså om 3 måneder. Men hvor stort prisfallet blir da er fortsatt ukjent.

 

Ellers så sparer du over 300 kr ved å kjøpe den fra billigste plass i stedet for fra komplett.

Hmm.. Ser ut til at prisguiden ikke har oppdatert seg enda, koster 2 383,- [1 906,- ekskl. mva] på Amentio nå.

 

EDIT: lol, 2bb1 beat me to it =P

 

EDIT2:

Litt off topic, men er det noen som vet om disser er de nye Q6600 med "G0 stepping"? Specs på Q6600 G0 hos Intel

Siden disse overklokker sykt bra, ut i fra det jeg har lest.

"Box Order Code" ser jo ut til å stemme, men jeg vet ikke om de forandrer disse eller om den er fast for alle Q6600.

 

EDIT3: (lol, mye edit.. =P)

Umm. Ser ikke ut til at alle specs'a stemmer. G0 er oppgitt på 95W, disse er på 105W (som er den gamle spec'en).

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar
For at E6600 skal være konkurransedyktig, må prisen på denne ytterligere ned, da E6750 både har høyere klokkehastighet og høyere FSB.

9139639[/snapback]

De var ventet å falle ca 30% i pris ved denne prisnedgangen. Siden prisen er den samme ennå regner jeg med at samtlige nettbutikker fortsatt har et lager av E6600 kjøpt inn til gammel pris. Når og hvis prisfallet for E6600 kommer så regner jeg med de havner på ca 1200 kr.

Lenke til kommentar
Theo343 Postet i dag, 10:51

Men selve CPU'en er jo spekket for 1.100V-1.372V, men da er vel ikke 1.1 ment for standard hastighet kanskje.

Nei jeg vil i alle fall ikke tro det. Men så langt fungerer det utmerket på 3,6Ghz og med strømsparing på så det altså veksler mellom 2,4 og 3,6. Men det drar fremdeles 249Watt på idle dette er, så er ikke så helt sikker på om V-core faktisk går noe særlig ned.

Her er i alle fall de glade resultatet av 3,6Ghz cpu og 715/1000 på 8800GTS 640 = 13445 poeng 3DMark06

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1185365475_thumb.jpg

 

Prøvde siden maskinen er tilkobelt strømåler for morro skyld å kjøre Orthos, også starte en runde 3DMark oppå der igjen. Det høyeste forbruket jeg var oppe i da var 486Watt. Forøvrig feilet Orthos når jeg var i cpu-test 3DMark, så selv om Orthos gikk ca 1,5 time i går, er den nok ikke fjellstabil under ekstreme situasjoner @3,6Ghz og V-core på auto.

Det er jo også slik at den vannblokken jeg bruker er gammel, faktisk fra P4 3,0Ghz tiden, og den er dermed konstruert for å være bra på en kjerne, og kommer kanskje litt til kort på en Quadcore.

 

@MaxP2P, er det noe som er sikkert i hardware-verden er det at prisen vil fortsette å synke. Men så kommer det jo stadig nye produkter inn, og om du feks ved juletider skal velge igjen, har det sikkert kommet 45nm cpu'er, og dermed fremstår ikke dagens Quadcore som særlig fristende selv om prisen har falt ytterligere.

Som Stigfjel er inne på kan det nok tenkes at prisen vil gå litt ned i løpet av kort tid, men jeg tror personlig ikke det vil bli mye under 2000 for Q6600 i aller nærmeste fremtid. Men godt under 2350 får du den jo allerede andre steder enn Komplett :)

 

Edit, ser andre har kommentert dette med priser før meg ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
For at E6600 skal være konkurransedyktig, må prisen på denne ytterligere ned, da E6750 både har høyere klokkehastighet og høyere FSB.

9139639[/snapback]

De var ventet å falle ca 30% i pris ved denne prisnedgangen. Siden prisen er den samme ennå regner jeg med at samtlige nettbutikker fortsatt har et lager av E6600 kjøpt inn til gammel pris. Når og hvis prisfallet for E6600 kommer så regner jeg med de havner på ca 1200 kr.

9139698[/snapback]

Da er jeg glad jeg ikke kjøpte etter forrige priskutt. Nå begynner prosessorprisene å bli ganske så hyggelige.

Lenke til kommentar

Jeg la akkurat merke til at Gigashop selger "Q6600" (X3220) til 2069 kr. Etter at Amiento ikke gadd å være billigst på Q6600 så er det vel Gigashop som har overtatt som best på pris på disse prosessorene.

 

Multicom har satt ned prisen på X3210 til 1840 kr. Jeg regner med at denne kommer til å falle ytterligere et par hundrelapper i løpet av en ukes tid.

Lenke til kommentar
Multicom har satt ned prisen på X3210 til 1840 kr. Jeg regner med at denne kommer til å falle ytterligere et par hundrelapper i løpet av en ukes tid.

9139771[/snapback]

Ja, det er en pris jeg selv følger med argusøyne. Dette er sannsynligvis den billigste quad-core prosessoren, og en het kandidat i filserveren jeg planlegger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...