Gå til innhold

Strupe hastighet på trådløst nett


Anbefalte innlegg

Oki, nå har jeg leta meg grønn for å finne en eller annen måte å strupe hastigheten til lap-toppen, slik at jeg kan spille i fred på den stasjonære maskinen når fruen skal surfe litt og sjekke epost.

 

Saken er den at trådløst-nettet funker som bare juling, helt til hun slår opp laptoppen og surfer litt. Hun bruker bare vanlige web-sider, ingenting som skulle tilsi at hastigheten dropper så radikalt hos meg som den gjør. Jeg spiller WoW, og ms dropper fra rundt 16 til 1600 når hun starter surfingen.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å strupe trafikken som går til laptoppen? Har en D-link gaming-router med gamefuel samt d-link usb-antenne til stasjonære maskinen. Som sagt, alt funker fint når det er bare jeg som bruker nettet, men det skal da være mulig å bruke mer enn en pc i et trådløst nett. Har trålet igjennom alle instillingene på routeren, og der er nok å velge av i access filter, gamefuel, etc, men alle filtrerer godkjente ip-adresser, men ingen for å strupe linja. Jeg har lagt inn regler for wow, ts, ventrilo, etc, men det nytter visst ikke.

 

Er dette helt håpløst? Er så lei av å få svar som "bruk fast-linje til spilling", det må da for pokker være mulig å spille trådløst i 2007! Jeg vet jo det er folk som klarer d, så det handler vel mest om å finne den/de som faktisk vet hva de prater om, og hvor er da bedre å spørre enn her. ;)

 

Håper på god hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut ifra dere begge sitter med 802.11g? Løsningen din ligger mest sannsynlig i qos innstillingene i routeren din, hvis denne har noe slikt. Har den ikke det, vil den enkleste løsninga være å installere et nettverkstrafikk-applikasjon på madammens PC. I den forbindelse kan jeg anbefale NetLimiter. Funker veldig bra. Her kan du velge maks hastighet både inn og ut, og på ulike applikasjoner, eller på hele nettverkskortet.

 

Hvis du installerer NetLimiter, så kan du sette inn-hastigheten på nettverkskortet hennes til en passende bitrate. Da vil nok problemet være løst.

Lenke til kommentar

Hmm, Netlimiter har jeg brukt tidligere, men nå er laptopen en maskin jeg har gjennom jobb, og får ikke installert noe på den :(. 802.11g er helt riktig, det er både routeren og usb-enheten, og disse skal så vidt meg bekjent fungere godt sammen (D-link DGL-4300 og D-link DWL-G132).

 

Finner ingen spesifikasjoner på qos-innstillinger noen plasser i routeren, kan det være en ide og sette den stasjonære maskinen i dmz? Da får den vel uhindret adgang til nettet? Hmm, eller kanskje sette lap-topen som dmz-host, da burde alle regler jeg har satt opp i routeren gå foran i køen, så går resten av pakkene som routeren ikke kjenner til laptopen?

Endret av BadMuffin
Lenke til kommentar

Har du sjekket om det er andre nettverk som sender på samme kanal som deg. Kan være at kapasiteten er lav i utgangspunktet pga. støy, og når det kommer en bruker til blir rett og slett kanalen "overbelastet".

 

Sjekk med f.eks. networkstumbler om det er andre nett på samme kannal eller innen 3 hakk unna.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har samme problem. Det virker som om all trådløs trafikk blir

prioritert. Det eneste som virker samtidig på stasjonær og laptop

er WoW. Brukte DGL-4300 (rip strømbrudd), bruker DIR-655 nå.

4 XP- bokser på samme nett virker uten problemer, men en

trådløs tilkobling og alt stuper...

 

En annen ting som irriterer på den nye routeren DIR-655 er

når jeg kjører en torrent på en maskin blir linjen til de andre

maskinene trege. Har ordnet med routeren, prioriteringer av

port nummer og ip-nummer etc. Men så fort jeg åpner portene

til torrent blir linja treig...

 

Hid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...