Gå til innhold

120MM vifte med 4pin?


Anbefalte innlegg

hvor får jeg tak i dette? for jeg trenger en vifte til cpu kjøleren min, og jeg orker ikke manuell vifte styring, siden jeg har 775 hk, og seff så fungerer ikke auto vifte styring med 3pins vifter :(

 

eventuelt, kanskje jeg gjør noe feil, siden hk uansett ikke vil auto styre vifta?

jeg has asus p5b deluxe hk, og prøvd alle mulige bios settings, men til ingen nytte, vifta går på 1 hastighet uansett.

Endret av JediMindTriks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Henger meg på denne jeg og, håper noen har et svar, hater virkelig den manuelle viftestyringen, eller det vil si mangel på viftestyring (gidder ikke skru på den :p ) Hva gjør den ekstra pinen untatt å irritere egentlig?

9043996[/snapback]

 

har ingen anelse hva den siste pinnen er god for, vifte styringa fungerte fint på S939, med kun 3 pinner.

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje det kan være noe med temperaturstyring/temperatursensor? Husker når jeg hadde boxed-kjøleren så satte jeg viften til 100% men rpm en steg ikke over ca 2500, men når cpuen var varmere steg den til rundt 3000. (fremdeles på 100%)

 

Ser uansett ikke vitsen da både hovedkort og cpu jo måler tempen.

 

Ser litt ut som om denne tråden dør på seg, er det virkelig ingen som vet hvordan en kan reaktivere viftestyringen med 3 pins vifte?

Lenke til kommentar
Hmm, kanskje det kan være noe med temperaturstyring/temperatursensor? Husker når jeg hadde boxed-kjøleren så satte jeg viften til 100% men rpm en steg ikke over ca 2500, men når cpuen var varmere steg den til rundt 3000. (fremdeles på 100%)

 

Ser uansett ikke vitsen da både hovedkort og cpu jo måler tempen.

 

Ser litt ut som om denne tråden dør på seg, er det virkelig ingen som vet hvordan en kan reaktivere viftestyringen med 3 pins vifte?

9052456[/snapback]

 

vel jeg har spørt ørten teknikere, og de sier at socket775's vifte styring kun fungerer med 4pins.

 

så uten 4pins vifte er vi fooked.

 

men skal prøve å sette på intel stock vifte på thermalright ultra extremen min når netshop får den på lager, kanskje det vil fungere helt fint :)

Lenke til kommentar

4-pins vifter har PWM-styring av hastighet. Dvs at hastigheten blir styrt ut fra høyfrekvente pulser. Dette er mer effektivt enn en "vanlig" styring med resistor/potmeter som skaper varme av den spenningen du ikke vil ha til vifta.

 

"The best fans are those equipped with three or four wires. This will allow them to be powered by the modern synchronous pulse-width modulation (PWM) control (needs three wire fans) or high-frequency PWM control (needs four wire fans) circuits: These fan speed control circuits not only reduce acoustic noise, but also lower electric power consumption and increase fan reliability. They can also allow fans to reliably run as low as 10% of full speed."

(fra http://www.silent.se/tips.php)

 

Review av noen PWM-vifter her

 

En decent Wikipedia artikkel her, selv om jeg ikke er enig i at PWM medfører hørbar støy - det var mer aktuelt for 5-10 år siden.

 

Microplex har noen PWM-vifter, se her: http://www.microplex.no/search.aspx?query=pwm

 

|2mmy|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...