Gå til innhold

Mus for miljøet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lei av din gamle mus i plast? Nå får du kjøpt en miljøvennlig mus i bambus.

 

Les mer

9042927[/snapback]

 

Nå har jeg en liten tendens til å få håndsvette etter timer med musen i hånda. Tviler på at dette er bra for en bambusmus i lengden, hehe :)

9042964[/snapback]

 

Den er helt sikkert lakkert så svetten trekker ikke inn ;)

9044418[/snapback]

joa, men hehe får be om en ulakerkt bambus gaming mus^^

 

-mvh en fyr som drømmer om en ulakert bambus gaming mus (så svetten kan trekke inn)

Lenke til kommentar

Ingenting miljøskadelig med plastmus, så lenge man ikke brenner den, og om man brenner plastmusen så forurenser den mindre enn om man brenner tremusen.

 

Så må du også tenke på at man må hugge ned skog og ødelegge hjemmene til tusenvis av dyr for å få materialet, noe som ikke er så miljøvennelig heller. Blir litt tullete å kalle set miljøvennelig mus.

Lenke til kommentar
og hvem tror du ordner med kjemikaliene til plasten uten beskyttelse.....

9043777[/snapback]

 

Er du seriøs nå? Kan du se på det du har skrevet og si du virkelig mener det? I såfall tror jeg du burde dra hodet ut av bakken og åpne øynene for verdenen rundt deg..

9043920[/snapback]

 

Har hørt før at mange jobber under ekstreme forhold med produksjon av plast. Til og med søskenbarnet til farmora mi er skadet for alltid pga. uforsiktig produksjon her i NORGE. Bare se for deg produksjon av plast i u-land.

Lenke til kommentar
Er bambus mer miljøvennlig enn plast? Synes dette begynner å bli hysterisk...

9043235[/snapback]

Godt spørsmål. Jeg tror ikke det er store forskjellen. Hverken på klimagasser eller andre forurensninger.

 

Redigert:

 

plast lages blant annet av OLJE.. Er tre plutselig med miljøvennlig enn olje og nå?

9043264[/snapback]

Husk at miljøfaren de fleste forbinder med olje kommer av forbrenning av olje. Plast er ikke forbrent olje. Men brenner man plasten så er man like langt som om man brant oljen i første omgang. Det samme kan sies om tre. Brenner man tre så er ikke det heller særlig miljøvennlig. Brenner man 1 kg (tørt) tre så gir det betydelig mer CO2 enn om man brenner 1kg olje eller 1kg plast.

9043283[/snapback]

Om man brenner eller ikke forbrenner tre, så avgir det nøyaktig like mye Co2 når treet råtner som om man brenner det. Ergo tre er miljøvenlig og brenne framfor olje og kull som IKKE er en del av kretsløpet ;)

Lenke til kommentar
og om man brenner plastmusen så forurenser den mindre enn om man brenner tremusen.

 

Brenning av tre er ikke forurensing! Viss du hadde lagt den i komposten eller hevet den inn i skogen så hadde den uansett blitt metan som er MYE verre for drivhuseffekten. Og uansett om du ikke hadde hogget treet ned fra starten av hadde den blitt metan uansett. Derfor fyrer vi med vedovn om vinteren istede for parafinovnen i kjelleren.

Lenke til kommentar

Her må norsk møbelindustri våkne og slå til med mus i bøketre. Slikt trevirke er vissnok hygiensinsk (noe med antibakteriell virkning), hvilket er grunnen til at bøk bl.a. brukes til oppskjærsfjøler.

 

Ja og så er bøk (og igrunnen bambus) pent å se på.

 

Når jeg tenker meg omm renner det meg ihu at i Japan brukes bambus til kjøkkenbruk, kanskje også bambus har samme effekt som bøk.

Lenke til kommentar
Ikke bare svette som er problemet. En del gamere har det vel med å daske ordentlig hardt på musa når det ikke går deres vei.

 

Vel tror en mus i bambus er en god del sterkere enn plast :roll: Samt freksibelt.

9046717[/snapback]

 

 

Det kan sikkert diskuteres i det uendelige. Man får jo fremstilt ganske så bra herdeplast nå til dags.

Men det jeg tenkte på, denne musen er jo laget i flere lag. Om man dunker og hamrer så risikerer man kanskje at den går opp i skjøtene.

 

Syns dog ikke prisen var avskrekkende, denne prosessen er nok mer tidkrevende en å lage en plastmus som har ferdige støpeformer.

Lenke til kommentar
Ergo tre er miljøvenlig og brenne framfor olje og kull som IKKE er en del av kretsløpet ;)

9046659[/snapback]

 

 

De fleste trær lever til de blir flere hundre år, og vil med andre ord ta veeldig lang tid å rotne bort. Å brenne treet vil jo fremskynde denne prosessen som vanligvis ville tatt mange hundre år.

Lenke til kommentar
Husk at treet avgir den samme CO2-en som det tok opp da det vokste når det blir brent. Olje og kull har ligget lenge, og er CO2 lagret fra fortiden.

9047240[/snapback]

 

Husk at oljen avgir CO2 som trærne den ble formet av tok opp fra atmosfæren da (For millioner av år siden, men pytt)

 

CO2'en vi slipper ut ved bruk fossilt brensel har en gang vært endel av det naturlige kretsløpet på jorden.

Lenke til kommentar

Bambus er i utgangspunktet med miljøvennlig fordi det ikke tilfører netto utslipp av miljøstoffer. All trevirke binder opp CO2 gjennom fotosyntesen, og slipper ut eksakt like mye CO2 når du brenner det etterpå. Olje derimot er CO2 som er bindt opp for millioner av år siden, og vil ikke la seg "resirkulere" på samme måte som trevirke før om noen millioner år. Derfor er det bedre å brenne trevirke enn olje.

Når det er sagt, så er det mange som mener at det bare er å kaste tremusa i naturen ettersom den er natrulig (sett bort fra all innmaten), men det er heller ikke ritkig. Metan som er gassen som da blir utviklet er mye mer skadlig enn CO2, og det er faktisk derfor best å brenne trevirket for å heller få mer CO2. Det er derfor en del kommuner har matavfall som eget avfall for å forbrenne dette på et egnet anlegg, og dermed få både elektrisitet/varme, og mindre metan i atmosfæren.

 

Når det er sagt vil jeg ikke kalle noen stakkars mus i bambus spesielt miljøvennlig, ettersom bare skallet er bambus, og all den lakken og bearbedingen som skal til heller ikke hjelper på.

Da er faktisk en mus i termoplast mye bedre. Det finnes mye bra og fast termoplast i dag som sikkert kan brukes på mus, og den er resirkulerbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...