Gå til innhold

Test: Apple iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjempeflott, gleder meg. Husk å teste med et utvalg nettsider, tabs og annen funksjonalitet i Safari. Og notér hvilken internettilkobling som blir brukt.

9033522[/snapback]

 

Vel, den kan kun brukes mot wlan siden den ikke er i drift som mobiltelefon hos Amobil. Hva tenker du rundt hvilken internettilkobling som er brukt, om det er adsl, fiber eller hva?

Lenke til kommentar

Mykje meiningar om Amobils vurdering og iPhone her. Eg synes det er særs bra med ein test, men kan sjå meg einig i den kunne vore karakterlaus inntil vidare. Det er egentleg litt piff-paff, sida den ikkje kan tas i bruk i Noreg endå. Karakteren setter jo likevel eit bilete på kor god telefonen er.

 

Ein må hugse at det er ikkje alltid manglane som skal trekke ned, men kanskje dei andre funksjonane og brukargrensesnittet som skal trekke opp.

 

MMS er ikkje med, men eg vil seie at det ikkje vert ubrukeleg likevel. Dette er eit system som er dyrt i Noreg, og ein har gode alternativ som e-post. Det andre er J2ME-støtte, som heilt sikkert kan vere fornuftig, men at det ikkje er, tyder nødvendigvis ikkje at det er feil prioritering av Apple. Det lagar gode applikasjonar til brukaren uansett. iPhone er ein sikker telefon då den heldt ute faren for dårlege program.

 

Gler meg til å teste ein iPhone sjølv. Brukargrensesnittet ser lovande ut, og responsen god. For meg ser det ut som ein god telefon som kan forsvara høge terningskast, sjølv om den ikkje inkluderer vanlege tjenester som MMS, J2ME og 3G.

Lenke til kommentar
Stereohøytalere? Jeg leste, husker ikke hvor, men jeg leste at det var en høyttaler og en mikrofon under jeg.

 

Kan heller ikke huske å ha lest noe sted at det er stereohøytalere på denne...

 

;)

9033921[/snapback]

 

Er jo bare til å ta en titt på bildet av undersiden av iPhone, så ser du at det er 2 små områder på hver side med hull i som det kommer lyd ut av. ;)

Men i og med at høyttalerene sitter rett ved siden av hverandre, så vil jeg ikke tro at du får den store stereo-opplevelen :roll:

Lenke til kommentar

Dere nevner at telefonen mangler 3G/Super-3G...

 

... Men dere nevner IKKE at telefonen IKKE støtter MMS, og ikke har noen form for MMS funksjonalitet i det heletatt. Det er MYE verre enn å ikke støtte 3G/Super-3G.

 

Latterlig i dagens marked rett og slett.

Lenke til kommentar
Stereohøytalere? Jeg leste, husker ikke hvor, men jeg leste at det var en høyttaler og en mikrofon under jeg.

 

Kan heller ikke huske å ha lest noe sted at det er stereohøytalere på denne...

 

;)

9033921[/snapback]

 

Er jo bare til å ta en titt på bildet av undersiden av iPhone, så ser du at det er 2 små områder på hver side med hull i som det kommer lyd ut av. ;)

Men i og med at høyttalerene sitter rett ved siden av hverandre, så vil jeg ikke tro at du får den store stereo-opplevelen :roll:

9034668[/snapback]

 

Og hvis du kikker på Apple sin nettside, ganske tidlig i videoen kalt "a guided tour", så vil du se at den til høyre er en høyttaler, mens den til venstre er mikrofonen.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Under Apples KeyNote, hvor Steve Jobs presenterte denne telefonen og smilte bredere enn skjermen er stor, sa han veldig stolt at den har OS X. Noe den tydeligvis har. Men på min mac, med OS X, kan jeg strengt tatt installere programmer og litt av hvert. Hvorfor går ikke dette på iPhone? Er det ikke OS X likevel?

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Dere nevner at telefonen mangler 3G/Super-3G...

 

... Men dere nevner IKKE at telefonen IKKE støtter MMS, og ikke har noen form for MMS funksjonalitet i det heletatt. Det er MYE verre enn å ikke støtte 3G/Super-3G.

 

Latterlig i dagens marked rett og slett.

9034840[/snapback]

 

den har epost. og det er noe som alltid har hatt en større plass i hjertet til amerikanerne fremfor sms og mms. bare se hvor mye styr det ble rundt blackberry...

Lenke til kommentar
Stereohøytalere? Jeg leste, husker ikke hvor, men jeg leste at det var en høyttaler og en mikrofon under jeg.

 

Kan heller ikke huske å ha lest noe sted at det er stereohøytalere på denne...

 

;)

9033921[/snapback]

 

Er jo bare til å ta en titt på bildet av undersiden av iPhone, så ser du at det er 2 små områder på hver side med hull i som det kommer lyd ut av. ;)

Men i og med at høyttalerene sitter rett ved siden av hverandre, så vil jeg ikke tro at du får den store stereo-opplevelen :roll:

9034668[/snapback]

 

Og hvis du kikker på Apple sin nettside, ganske tidlig i videoen kalt "a guided tour", så vil du se at den til høyre er en høyttaler, mens den til venstre er mikrofonen.

 

-KJ

9034866[/snapback]

 

 

Det var der jeg hadde det fra, ja! Det burde du ha sjekket litt nøyere, Simen!

Lenke til kommentar
Under Apples KeyNote, hvor Steve Jobs presenterte denne telefonen og smilte bredere enn skjermen er stor, sa han veldig stolt at den har OS X. Noe den tydeligvis har. Men på min mac, med OS X, kan jeg strengt tatt installere programmer og litt av hvert. Hvorfor går ikke dette på iPhone? Er det ikke OS X likevel?

9035854[/snapback]

 

Er vel en mobil utgave tenker jeg. Som Windows Mobile.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette her i det hele tatt jeg! Denne telefonen har MANGE mangler som er nødvendige for å "fungere" med venner og familie. :hmm:

Bare fordi den har en super skjerm, ekstrem lyd og en super nettleser, så fortjener den ikke en 5'er mener jeg! Da burde jo alle de andre telefonene fått terningkast 6 eller 5 også. Vedder på at dette BARE er fordi det er APPLE som har laget den. Mange andre telefoner har fått kritikk fordi de manglet super-3G, hadde for dårlig java og ikke kunne spille spill. De telefonene kunne lett ha havnet på 3'ern. Jeg synes det er ganske uforståelig. Litt provoserende faktisk... :nei:

Lenke til kommentar
Under Apples KeyNote, hvor Steve Jobs presenterte denne telefonen og smilte bredere enn skjermen er stor, sa han veldig stolt at den har OS X. Noe den tydeligvis har. Men på min mac, med OS X, kan jeg strengt tatt installere programmer og litt av hvert. Hvorfor går ikke dette på iPhone? Er det ikke OS X likevel?

9035854[/snapback]

 

Er vel en mobil utgave tenker jeg. Som Windows Mobile.

9037004[/snapback]

 

Det er faktisk en "full" utgave av grunnsystemet til OS X (ikke som Windows Mobile, som er et eget system i forhold til vanlig Windows). Det mangler en del i forhold til Mac OS X, men grunnsystemet (Unix/Darwin, rammeverk, cocoa etc.) er det samme.

 

@du som klagde på at menyene kun er på engelsk: Telefonen fås ikke kjøpt utenfor USA ;)

 

Ang. java: Si hva dere vil, java yter DÅRLIG i forhold til "native" programmer. Og Apple er veldig opptatt med å ha et meget konsistent brukergrensesnitt på iPhone (som trolig er deler av grunnen til at vi ikke har noe skikkelig SDK enda), og de aller fleste javaprogrammer vil, i tillegg til å se stygge ut, ikke funke skikkelig fordi de er beregnet på telefoner med tastatur. Prøv å treffe en 3 piksler høy meny med tommelen :p

 

Og apropos MMS, jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har brukt det.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

MMS har jeg nesten ikke brukt, så det er ikke noe ankepunkt for min del.

 

Java eller ikke...jeg ønsker mulighet for utvidelser. Jeg så f.eks. ingen RSS/Atom-leser i menysystemet. Om ikke Safari har det innebygget eller no er det en stor mangel for min del. Hadde man hatt mulighet for å legge til funksjonalitet ville det gjort telefonen mye mer anvendelig for mange flere mennesker.

 

Kan man velge selv hvilke applikasjoner som skal vises i menyen? Jeg er f.eks. veldig lite interessert i aksjekurs. A kunne bytte ut den med noe annet...

Lenke til kommentar
Java eller ikke...jeg ønsker mulighet for utvidelser. Jeg så f.eks. ingen RSS/Atom-leser i menysystemet. Om ikke Safari har det innebygget eller no er det en stor mangel for min del. Hadde man hatt mulighet for å legge til funksjonalitet ville det gjort telefonen mye mer anvendelig for mange flere mennesker.

9039020[/snapback]

 

His Steveness har "gitt" utviklerne muligheten til å lage web 2.0/ajax-programmer. Hipp hurra for det. Men mange tror det vil komme et skikkelig SDK som gjør det mulig å lage native iPhone-programmer etterhvert.

 

Hvis du åpner en RSS-link i Safari på iPhone, vil den automatisk åpnes i en nettbasert RSS-leser på reader.mac.com, som visstnok ser ut omtrent som RSS-leseren i vanlig Safari.

Lenke til kommentar
Fin test. Syns iPhone virker ganske bra.

Har følelsen her at mange hadde sakt den hadde vært drit bra hvis f.eks. Samsung eller Nokia hadde laget en slik en.

Hvor ofte er det folk bruker mms her egentlig ?

9038826[/snapback]

Tja, ville en av de nevnte leverandørene laget iphone, så ville de nok inkludert mms, 3g og en en del annen telefonteknologi.

Hadde de levert iphone som den er i dag så ville amob sikkert gitt den 3-4 i karakter.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke dette her i det hele tatt jeg! Denne telefonen har MANGE mangler som er nødvendige for å "fungere" med venner og familie.  :hmm:

Bare fordi den har en super skjerm, ekstrem lyd og en super nettleser, så fortjener den ikke en 5'er mener jeg! Da burde jo alle de andre telefonene fått terningkast 6 eller 5 også. Vedder på at dette BARE er fordi det er APPLE som har laget den. Mange andre telefoner har fått kritikk fordi de manglet super-3G, hadde for dårlig java og ikke kunne spille spill. De telefonene kunne lett ha havnet på 3'ern. Jeg synes det er ganske uforståelig. Litt provoserende faktisk...  :nei:

9037559[/snapback]

You said it. Amobil mister kred, mens Apple for ufortjent kred.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...