Gå til innhold

Test: Apple iPhone


Anbefalte innlegg

Ang. java: Si hva dere vil, java yter DÅRLIG i forhold til "native" programmer. Og Apple er veldig opptatt med å ha et meget konsistent brukergrensesnitt på iPhone (som trolig er deler av grunnen til at vi ikke har noe skikkelig SDK enda), og de aller fleste javaprogrammer vil, i tillegg til å se stygge ut, ikke funke skikkelig fordi de er beregnet på telefoner med tastatur. Prøv å treffe en 3 piksler høy meny med tommelen :p

9038855[/snapback]

Nå har Apple investert mye tid og penger på å ha java-bindinger til cocoa feks, og resultatet er blitt ganske bra. Vil håpe at uttalelsen er en brainfart fra SJ side, da Java er ganske viktig for at OSX skal være aktuelt i en del miljøer. Ytelsen på java er forøvrig ikke så ille som alle vil ha det til, en del grafiske rammeverk har hatt en tendens til å suge balle, men generellt er ytelsen til Java ikke langt bak native kode.

 

Når det gjelder telefonen virker den spennende selv om jeg tror jeg står over, for mange mangler om jeg skulle brukt så mye på (eller hatt behov for..) en proff-mobil. Men tror nok den vil slå bra an hos mange, den har mange artige detaljer som skal bli spennende å prøve.

 

Ellers er det som vanlig artig å lese reaksjoner fra høyre og venstre fløy når det gjelder Apple. På den ene siden har du de som er hengivne alt fra Apple, og på den andre siden de som ikke ville tatt imot en ipod gratis om den var av 24 karat gull (sikter ikke til noen spesielle i denne tråden). Ganske religiøse begge sider :D Produkter som får slike reaksjoner har ofte noe for seg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Off topic, men alle med peil er jo skjønt enige om at iPod også er en elendig overprisa mp3-spiller i forhold til mange andre merker. Apple er hype only.)

 

 

 

Alle med peil?

 

Hvilke hallusinogener faar deg til aa kalle iPod en ELENDIG mp3-spiller?

Overprisa? betalte 300 dollar for min ipod video 80GB, noe jeg ser paa som helt rimelig, hva tollmyndighetene i molbonorge takserer burde ikke apple faa svi for.

Lenke til kommentar

(Off topic, men alle med peil er jo skjønt enige om at iPod også er en elendig overprisa mp3-spiller i forhold til mange andre merker. Apple er hype only.)

 

 

 

Alle med peil?

 

Hvilke hallusinogener faar deg til aa kalle iPod en ELENDIG mp3-spiller?

Overprisa? betalte 300 dollar for min ipod video 80GB, noe jeg ser paa som helt rimelig, hva tollmyndighetene i molbonorge takserer burde ikke apple faa svi for.

9039965[/snapback]

 

Nå er det vel slik at skatter og avgifter er likt uansett om produktet heter apple eller microsoft eller creative. Eller mener du apple skulle vært fritatt for skatter og avgifter?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke dette her i det hele tatt jeg! Denne telefonen har MANGE mangler som er nødvendige for å "fungere" med venner og familie.  :hmm:

Bare fordi den har en super skjerm, ekstrem lyd og en super nettleser, så fortjener den ikke en 5'er mener jeg! Da burde jo alle de andre telefonene fått terningkast 6 eller 5 også. Vedder på at dette BARE er fordi det er APPLE som har laget den. Mange andre telefoner har fått kritikk fordi de manglet super-3G, hadde for dårlig java og ikke kunne spille spill. De telefonene kunne lett ha havnet på 3'ern. Jeg synes det er ganske uforståelig. Litt provoserende faktisk...  :nei:

9037559[/snapback]

You said it. Amobil mister kred, mens Apple for ufortjent kred.

9039710[/snapback]

 

 

Apple får så mye "kred" fordi de lager gode og gjennomtenkte produkter, ofte veldig intuitive! Så hvis denne var laget av f.eks Nokia, Samsung eller S.E så hadde den ikke vært like god, så enkelt er det!

Lenke til kommentar
Overdrive:

HTC Touch fikk kun 4, og den er mindre, billigere og har mer utstyr.

 

Eneste minuset er at den ikke helt virker med hendene, men skal det være verd 1-2 prikk(er) på terningen?

9040740[/snapback]

ja? At du for flere ting må ty til den lille pennen som følger med trekker etter min mening hele greia ned. Men er det egentlig ikke to helt forskjellige mobiler? Sikter de etter samme forbrukere?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så det kan godt hende dette er sagt men.

 

Det er jo helt idiotisk å gi iPhone en 5'er når den har såpass store mangler som 3g, MMS, AD2P og java. I tillegg beviser de at WiFi er ustabilt, og rykter sier at talekvaliteten er ymse. Da kan da ikke dette være en 5'er. En 5'er er så godt som fantastisk, og er disse tingene en selvfølge mener nå jeg.

 

JA, iPhone er fantastisk ellers. Men de manglene der burde dra telefonen MINST ned til en 4'er.

 

Jeg er absolutt ikke anti-apple nå, jeg liker faktisk Apple, men dette er mangler som ikke skal være på en proff-telefon i dag.

Lenke til kommentar

Har Amobil tatt sommerferie?

 

Slik denne testen nå er gjennomført så må man enten endre testrutiner slik at man vekter telefonene etter den laveste subsidierte prisen tilgjengelig, eller så må denne testen oppdateres med "riktig" pris, noe som er telefonkost pluss kostnad ved abonnement i hele bindingsperioden.

 

Det er alt for dårlig å la denne misvisende artikkelen ligge ute over lenger tid uten å gjøre oppmerksom på dette.

 

I tillegg kan man vel fjerne slike misvisende ting som dette:

 

Kameraet befinner seg øverst i venstre hjørne bak, mens ladeporten og stereo-høyttalerne er plassert på undersiden av telefonen.

 

-KJ

Lenke til kommentar

<Sikter de etter samme forbrukere?

 

Problemet med HTC touch er at de som vil ha iphone kjøper iphone og de som ikke vil ha iphone vil ikke ha htc touch. De som vil ha iphone er ikke ute etter spesifikasjoner. Mobilen kunne ha manglet sms og de ville alikevel ha kjøpt den.

 

Ja jeg hørte den fra en podcast, men det var godt sagt synest jeg.

Lenke til kommentar
Har Amobil tatt sommerferie?

 

Slik denne testen nå er gjennomført så må man enten endre testrutiner slik at man vekter telefonene etter den laveste subsidierte prisen tilgjengelig, eller så må denne testen oppdateres med "riktig" pris, noe som er telefonkost pluss kostnad ved abonnement i hele bindingsperioden.

 

Det er alt for dårlig å la denne misvisende artikkelen ligge ute over lenger tid uten å gjøre oppmerksom på dette.

 

I tillegg kan man vel fjerne slike misvisende ting som dette:

 

Kameraet befinner seg øverst i venstre hjørne bak, mens ladeporten og stereo-høyttalerne er plassert på undersiden av telefonen.

 

-KJ

9042240[/snapback]

 

Slik denne artikkelen er skrevet minner det mer om reklame for iphone enn en seriøs artikkel. Lurer på hva konkkuransetilsynet sier om slikt. Prisen de operer med er jo direkte løgn, og minner om bevisst manipulering. Men dette er ikke et enestående eksempel på slikt her på amobil. Hvem husker ikke hvordan amobil ynket og bar seg over mangelen av edge på SE-telefoner? De påstod også, som eneste medium, at SE's toppmodell innen Walkmannfamilien hadde elendig lydkvalitet, noe som ble tilbakevist av utallige tilbakemeldinger fra uforstående lesere. De dro tilogmed til en såklat lydekspert for å underbygge sine tilsynelatende feilaktige påstander. Jeg kunne fortsatt i det uendelige, men velger å avslutte her.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har lest så er ikke prisen på iPhone subsidiert, men AT&T har fått enerett på å selge abonnementer til den i USA. Så det blir jo ikke subsidiering per se, men mer tvang når det gjelder operatør. Dette var jo også et bevisst valg fra Apple sin side, da iPhone inneholder støtte for et par ting som ikke er standard i mobilnettet (f.eks. visual voice mail). Dette er prisen forbrukerene må betale når noen ikke greier å holde seg til standard operatørtjenester.

 

Synes derfor det er riktig av Amobil.no å skrive den eneste prisen som er tilgjengelig. Blir bare latterlig å skrive prisen på telefonen + abb. når det abb. faktisk er ganske bra i forhold til hva andre tilbyr (i USA). Hva prisen blir i Norge kan det bare spekuleres i.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
<Hvor ofte er det <Så hvis denne var laget av f.eks Nokia, Samsung eller S.E så hadde den ikke vært like god, så enkelt er det!

 

Manglet Apple logoen mener du vel?

9040779[/snapback]

 

Nei det er ikke det jeg mener. Hvis Nokia, Samsung eller S.E hadde laget denne så hadde de ikke greit å lage den like intuitiv og god. De hadde lagt ALT fokus på funksjoner, og dermed hadde den blitt vanskelig å bruke for de fleste. Ikke like gjennomtenkt med den skjermen.

 

MMS er heller ikke i nærheten så viktig for folk i USA. De bruker det nesten ikke. Så en Europeisk modell kommer sikkerrt til å være mer tilpasset Europeiske "standarer" og ha flere funksjoner.

Endret av Overdrive
Lenke til kommentar
Så vidt jeg har lest så er ikke prisen på iPhone subsidiert, men AT&T har fått enerett på å selge abonnementer til den i USA. Så det blir jo ikke subsidiering per se, men mer tvang når det gjelder operatør. Dette var jo også et bevisst valg fra Apple sin side, da iPhone inneholder støtte for et par ting som ikke er standard i mobilnettet (f.eks. visual voice mail). Dette er prisen forbrukerene må betale når noen ikke greier å holde seg til standard operatørtjenester.

 

Synes derfor det er riktig av Amobil.no å skrive den eneste prisen som er tilgjengelig. Blir bare latterlig å skrive prisen på telefonen + abb. når det abb. faktisk er ganske bra i forhold til hva andre tilbyr (i USA). Hva prisen blir i Norge kan det bare spekuleres i.

9043644[/snapback]

 

Det kommer på det samme.

 

Se for deg en telefon som selges skambillig, men som er låst til et nettverk der abonnementene har høye fastkostnader.

 

Se så for deg den samme telefonen ulåst og med et svært gunstig priset kontantkort.

 

Vil det da være rettferdig å sammenligne de to produktene på engangssummen du betalte for den når du kjøpte den?

 

Hvis du ikke svarer nei på dette så sitter du da med en test der du har testet noe som ikke er en telefon opp mot noe som er en telefon, for med mindre du tar med totalkosten på den første enheten så får du ikke brukt telefondelen.

 

Kan det være så vanskelig å se denne logikken?

 

-KJ

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke bruk for MMS, AD2P og andre fancy funksjoner. Nå har jeg en k610i, og jeg bruker nesten aldri 3G. Jeg har aldri surfa på internett med en telefon via. 3G, og jeg tror ikke jeg gjør det før hastighetene og dekningen blir bedre.

 

Derimot er nettleseren, WiFi, touchscreen og det gode operativsystemret noe som jeg er sikker på at jeg ville satt pris på.

 

Jeg synes nesten det blir feil å kalle iPhonen en mobiltelefon. Den er mye mer. (Herlig, nå høres jeg ut som en Apple-fanboy ;) )

Lenke til kommentar

Angående prising. Vil ikke den mest rettferdig måten å sammenligne på, være priser uten abb.? Da er det jo likt for alle telefoner. Det er jo ikke alltid like telefoner koster det samme med likt abb. i forskjellige butikker en gang.

 

Konkret eksempel Elkjøp > Ekxpert. Dama skulle kjøpe Nokia 6288. Expert skulle ha 2800, med dJuice Nonstop. Elkjøp skulle ha 1 krone..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...