Gå til innhold

Test: Apple iPhone


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Internett fungerte ikke da vi skulle ta opp videoen i studioet. Vi har naturligvis surfet med iPhone. :) Vi kommer tilbake med en skikkelig video i morgen.

9033445[/snapback]

 

Dessverre har vi vært litt for kjapp i uttalelsen vår her. Vi får ikke Wi-Fi til å fungere skikkelig på telefonen lenger, og tross -svært- mange forsøk får vi ikke lastet mer enn én nettside.

 

Vi beklager det og håper de som er interessert vil finne tilsvarende videoer andre steder på nettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke dette komme en del bedre frem i testen?

..WiFi-støtten er nemlig rimelig ustabil. Vi opplevde flere ganger at telefonen koblet seg av og på WiFi-nettet i hytt og pine.

 

Test: Apple iPhone (oppdatert):

Broken!

 

Dere gjorde jo et helt prosjekt ut av det når Nokias profftelefon-light hadde dårlig lydkvalitet, og dette er jo mye værre.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hva skal man med Wifi-støtte? Lese epost? er det trådløst nett så er det vel en pc der og? Og vil man lese epost "on the go" så er jo 3g eller edge best! At man kan sitte et sted og surfe på 3g så mye du vil for 50kr (telenor) en dag er mye bedre enn å surfe på nettet med wifi hjemme!

 

Wifi på mobilen er oppskrytt!

 

Denne telefonen mangler altfor mye til å kalles en 5`er mobil. Design og at den kan vise video i fullskjerm har vel ikke noe med mobiltelefonen å gjøre i seg selv. Det er selvfølgelig et pluss, men når den mangler til og med MMS synes jeg ikke det hjelper med videofunksjonen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Jeg lurer også litt på hva slags pris som er lagt til grunn for vurderingene?

 

Vi har lagt til grunn enhetsprisen iPhone koster når du kjøper den fra Apple, det vil si 499 dollar. Grunnen til det er at telefonen ikke kan brukes i Norge med amerikansk abonnement, og en norsk bruker dermed må se seg nødt til å eventuelt låse opp operatørlåsen. Klarer han det blir prisen 499 dollar. (AT&T subsidierer ikke telefonen med noe)

 

Men personlig ser det ut som om del-karakterene burde resultere i en firer...

 

Vi skal ikke legge skjul på at iPhone ligger i grenselandet mellom fire og fem i totalscore. Det som gjør at den spretter opp på fem er det nye menysystemet, brukervennligheten og alle moro-mulighetene. Jeg tror proffbrukere som vurderer iPhone vil se at det vil være en bedre idé å kjøpe seg en skikkelig smarttelefon, mens iPhone hovedsaklig vil appellere til de som er ute etter en avansert medietelefon.

 

Vel nå er prisen klar, og den ble ikke 3000,- som dere prøver å gi inntrykk av. Prøv heller med ca 8000,-.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det ser ut til at amobil har endret karakteren til 4 nå i etterkant. Selv om jeg er mer enig i den nye karakteren, synes jeg alikevel det er litt spekulativt å endre karakteren uten å kommentere det.

 

Alle karakterene endres etter hvert som modellene blir eldre siden en mobil som fikk seks i 2006 ikke ville fått en sekser i forhold til mange modeller som blir testet i f.eks. 2008. Ikke noe spekulativt i karakterendringen, det skjer med alle amobils tester over tid.

Lenke til kommentar
Det var jeg ikke klar over. Er det vanlig praksis også på andre nettsteder som tester mobiltelefoner?

 

Nei. Det er kun amobil som bedriver denne merkelige praksisen. Og for meg virker det helt vilkårlig når de setter ned terningene, og også helt tilfeldig hvor mye de settes ned. Sjekk f.eks. skandalemobilen Nokia 6280, som i dag står oppsatt med 4 i terningkast (den fikk sågar 6 da den ble testet), kontra SE K810i som amobil tydeligvis mener er en mye dårligere telefon, da den kun har 3 stjerner på terningen. Sony Ericsson M600i har i dag nøyaktig samme terningkast som den hadde da den ble testet i 2006 og ett øye mer en etterfølgeren P1i, mens P990i faktisk har ett øye mer nå enn da den ble testet!!?? Sjekk også TyTn2 som i dag ligger inne med kun 3 øyne på terningen!!??

Dette systemet er helt på jordet, og burde fjernes helt. Enten burde man fjernet terningen etter en viss periode, eller så bør den forbli det samme hele tiden. Og hvorfor i alle dager er terningen på E90 justert ned? Er det kommet en mobil som etter amobil sin mening er bedre? E90 burde jo, hvis man skulle følge en smule logikk, hatt 7 øyne nå på terningen, ettersom den nå koster nesten 2000 mindre enn da den ble testet.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir sinnsykt irritert på dere anti-apple fan-boys som sitter her å kommenterer ting dere ikke har peiling på.

 

1. dere som kritiserer helt villt her, prøvd en iPhone ? Det er ikke bare en mobil, det er en opplevelse.

 

2. Da denne testen ble gjort, hvilket land kunne man kjøpe iPhone i? Joda, det var USA, hvilke standarder og hvilke nett er mest utbygd i USA? Hmmm, faktisk så er 3G veldig veldig dårlig utbygd der, slik er rekkefølgen, Asia(Japan osv), Europa og så USA på siste plass når det gjelder utbygging av høyhastighetsnett via mobil. Hvorfor ikke legge inn en 3G chip? En 3G chip sluker mye mer batteri enn en edge chip enn så lenge. En europeisk iphone, mer tilpasset markedet vil komme.

 

3. Ustabilt WiFi ? Jeg har hatt min iPhone i litt over 2 mnd, har ikke blitt koblet fra WiFi en eneste gang.

 

4. Ikke utskiftbart minne ? Herregud, det er 8GB, hvor mye plass skal du ha? Hvor mange mobiler kan takle 8GB minnekort, og hvor mange blir levert med det som standard ?

 

5. Ikke MMS ? MMS er software som bare trenger å bli skrevet. MMS er IKKE populært i USA. Allerede nå har tredjeparts utviklere skrevet et MMS program som funker fint.

 

6. Slutt å syt, ingen tvinger deg til å kjøpe denne telefonen. Når telefonen kommer til Norge, kan dere få klage på alle mangler den har, hvor overpriset den er osv.

 

iPhone er en brukeropplevelse, de av dere som har holdt en i hånda, prøvd den, osv kan få si noe, resten kan bare drite i å kommentere, meningsløse kommentarer, unødvendige kommentarer.

 

Dette er første gangen Apple prøver å lage en mobil, de lager den på grunnlag av det Amerikanske markedet. Det de har gjort, er å skape en mobil med verdens mest brukervennlige operativsystem, den mest fantastiske opplevelsen man kan ha på en mobil, med geniale nyvinninger. iPhone er kanskje ikke det nyeste innen teknologi, men fy faen den gruser alle andre drittmobiler med jævla symbian systemer som faen ikke tåler mer enn 10 sms i innboksen før det hakker å man må vente.

 

Jeg er helt enig i at iPhone ikke er perfekt, men hvilken mobil er det? La nå apple få en liten sjans til å lage en mobil før dere hakker den istykker. Sist men ikke minst, ikke kom med hodeløs kritikk og kommentarer før dere har sjekket litt.

 

(Edit: skriveleif og diverse, fjernet terningkast greia, leste lenger opp, miCro)

Endret av RissEh
Lenke til kommentar
Kjenner jeg blir sinnsykt irritert på dere anti-apple fan-boys som sitter her å kommenterer ting dere ikke har peiling på. Kritiserer Amobils konklusjon om testen av iPhone, faktisk så kritiserte dere den så veldig, at dere fikk dem til å forandre det til en terningkast 4 istedet for 5.

 

Som det kom fram over endret ikke amobil terningkastet pga kritikken i denne tråden, det er merkelig nok vanlig praksis å endre karakteren nedover når telefonen har vært på markedet en stund.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Kjenner jeg blir sinnsykt irritert på dere anti-apple fan-boys som sitter her å kommenterer ting dere ikke har peiling på. Kritiserer Amobils konklusjon om testen av iPhone, faktisk så kritiserte dere den så veldig, at dere fikk dem til å forandre det til en terningkast 4 istedet for 5.

 

Som det kom fram over endret ikke amobil terningkastet pga kritikken i denne tråden, det er merkelig nok vanlig praksis å endre karakteren nedover når telefonen har vært på markedet en stund.

 

Forandret det orginale innlegget nå... ble et hasteinnlegg... ;p

Lenke til kommentar
1. dere som kritiserer helt villt her, prøvd en iPhone ? Det er ikke bare en mobil, det er en opplevelse.

Ja, og jeg tror det er derfor mange kritiserer den. Det er mer en opplevelse enn det er en praktisk smarttelefon. Ikke bare som en smarttelefon heller. iPhone mangler grunnleggende funksjonalitet som har vært en selvfølge i mobiltelefoner i snart 10 år. Da er det ikke rart at mangle slår alarm! Et fancy menysystem er vel og bra og sikkert veldig gøy de første gangene du prøver det. Men er hvor gøy er det etter 2-3 måneder? En "opplevelse" er rett og slett ikke nok. Vil tro at de aller fleste velger å kjøpe iPhone etter å ha sett/testet menyene for de er utvilsomt lekre å se på. Men jeg frykter at mange blir WOW'ed og sluker hele snøret der og da.

 

Du må også huske på at de fleste her inne er over gjennomslittlig interessert i mobiler, og lar seg derfor ikke lure så lett over hypa produkter, uansett hvor stor WOW faktor produktet har. Faktum er at iPhone ikke er, til tross for å være det produktet med desidert mest mediedekning i 2007, et teknologisk framskritt (bortsett fra multi-touch) på noen som helst måte.

 

Og ja, jeg har prøvd iPhone. Ikke akkurat over lengere tid, men jeg har prøvd den.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
Kjenner jeg blir sinnsykt irritert på dere anti-apple fan-boys som sitter her å kommenterer ting dere ikke har peiling på.

 

1. dere som kritiserer helt villt her, prøvd en iPhone ? Det er ikke bare en mobil, det er en opplevelse.

 

2. Da denne testen ble gjort, hvilket land kunne man kjøpe iPhone i? Joda, det var USA, hvilke standarder og hvilke nett er mest utbygd i USA? Hmmm, faktisk så er 3G veldig veldig dårlig utbygd der, slik er rekkefølgen, Asia(Japan osv), Europa og så USA på siste plass når det gjelder utbygging av høyhastighetsnett via mobil. Hvorfor ikke legge inn en 3G chip? En 3G chip sluker mye mer batteri enn en edge chip enn så lenge. En europeisk iphone, mer tilpasset markedet vil komme.

 

3. Ustabilt WiFi ? Jeg har hatt min iPhone i litt over 2 mnd, har ikke blitt koblet fra WiFi en eneste gang.

 

4. Ikke utskiftbart minne ? Herregud, det er 8GB, hvor mye plass skal du ha? Hvor mange mobiler kan takle 8GB minnekort, og hvor mange blir levert med det som standard ?

 

5. Ikke MMS ? MMS er software som bare trenger å bli skrevet. MMS er IKKE populært i USA. Allerede nå har tredjeparts utviklere skrevet et MMS program som funker fint.

 

6. Slutt å syt, ingen tvinger deg til å kjøpe denne telefonen. Når telefonen kommer til Norge, kan dere få klage på alle mangler den har, hvor overpriset den er osv.

 

Dette er første gangen Apple prøver å lage en mobil, de lager den på grunnlag av det Amerikanske markedet. Det de har gjort, er å skape en mobil med verdens mest brukervennlige operativsystem, den mest fantastiske opplevelsen man kan ha på en mobil, med geniale nyvinninger. iPhone er kanskje ikke det nyeste innen teknologi, men fy faen den gruser alle andre drittmobiler med jævla symbian systemer som faen ikke tåler mer enn 10 sms i innboksen før det hakker å man må vente.

Hvorfor er kommentarene til en apple-fan-boys som deg bedre enn kommentarene du klager på at anti-apple fan-boys kommer med?

 

1. Ja, jeg har prøvd en iPhone, lånte telefon i 1 uke før jeg bestemte meg for at jeg ikke ville kjøpe den. Bruker per dags dato en Sony Ericsson P1. Synes ikke at iPhone var en spesiell opplevelse, greit nok at det er fancy menyer og en meget god nettleser, men det er ikke alt.

 

2. Ja, testen er gjort med en amerikansk telefon, vi får snakke om en eventuelt europeisk modell når den eventuelt kommer. Frem til det skjer, så er det negativt at iPhone ikke har 3G. Personlig bryr jeg meg ikke om dette.... For den surfingen jeg gjr på mobilnettet er EDGE bra nok.

 

3. Jeg hadde også trøbbel med ustabil WiFi, spesielt med WPA kryptering på nettet. Regner med at dette er forbedret i nyere firmware, siden samboern sin iPod Touch ikke har disse problemene.

 

4. Ikke utskiftbart minne er negativt. Jeg har idag 8GB Memory Stick på min P1i, synes dette egentlig er lite. Har ikke noe problem med å fylle opp, og hardware i telefonen takler større. De fleste nye Sony Ericsson telefoner med Memory Stick støøtter 8GB kort. Det er heller ikke positivt for at nesten 1GB av minnet på iPhone allerede er brukt opp. Regner vel med at 16GB iPhone er rett rundt hjørnet.

 

5. Jeg sender faktisk MMS meldinger, og selv om det ikke er populært enda i USA så burde Apple laget det når de lanserte telefonen i Europa, de kunne jo inkludert det i en firmware... Det er jo bare å lage programmet som du sier. Når det gjelder det 3. part programmet som finnes idag så kan det foreløpig bare sende, ikke motta. For ikke å snakke om at du bryter garantien automatisk når du legger det inn... Da 3. parts programmer som dette enda ikke er tillatt av.

 

6. Sist jeg sjekket så var det ytringsfrihet i Norge. Vi har lov til å syte, men siden det irriterer deg så mye så hjelper det sikkert hvis du slutter å syte over at vi syter!

 

 

At det er første gangen Apple lager en mobil er ikke en grunn til å gi de mindre kritikk, heller ikke at de ikke klarer å tilpasse telefonen bedre til det europeiske markedet før de lanserer den her. Greit nok at det er et brukervennelig OS, men det er ikke noen revolusjon for å si det sånn. Du skal få lov til å synes at den gruser alt annet, men det er ikke jeg enig i. Hvis jeg skulle kjøpt en iPhone idag så og brukt den så hadde vurderingen min havnet på en 4'er.

Har forresten over 200 meldinger i innboksen på min P1i, bruker under et halvt sekund på å åpne den...

 

Andre ting som er negativt hvis jeg skulle kjøpt en iPhone idag:

 

1. Telefonen må hackes for å brukes i Norge. Dermed forsvinner all garanti.

 

2. Batteriet kan ikke byttes uten å sende telefonen inn til service...

 

3. De har klart å putte inn Bluetooth uten A2DP, det trekker litt ned.

 

4. Ville gjerne hatt 3G, men kan leve uten dette. Samme gjelder også kamera, ville gjerne hatt litt bedre enn 2Mpix, men klarer meg uten.

 

5. Fremdeles veldig begrenset med hensyn på offisiell støtte til 3. parts programmer. Greit nok at dette sikkert kommer snart, men foreløpig er det ikke spesielt støttet.

 

6. Apple sin modell ovenfor operatørene, at kun 1 operatør skal selge telefonen eksklusivt, og Apple sin arrogante holdning med at de krever en hvis andel av det operatøren tar inn på abonnement og bruk.

 

 

Det kommer sikkert en ny modell av iPhone i løpet av 2008 det blir spennende å se hva de har forbedret!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...