Gå til innhold

Test: Apple iPhone


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig har iPhone Java-støtte! Widgets er jo java-basert!

9027861[/snapback]

 

iPhone har ikke støtte for Java. Apple Widgets er ikke basert på Java.

 

Jobs har kommentert dette:

Java’s not worth building in. Nobody uses Java anymore. It’s this big heavyweight ball and chain.

Dette er noe forbannet tøv, men motivene til Jobs for ikke å inkludere Java ligger nok et annet sted.

 

iPhone med OS X kunne tom. antagelig kjørt full JRE og ikke vært begrenset til J2ME som i andre telefoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer også litt på hva slags pris som er lagt til grunn for vurderingene?

9027875[/snapback]

 

Vi har lagt til grunn enhetsprisen iPhone koster når du kjøper den fra Apple, det vil si 499 dollar. Grunnen til det er at telefonen ikke kan brukes i Norge med amerikansk abonnement, og en norsk bruker dermed må se seg nødt til å eventuelt låse opp operatørlåsen. Klarer han det blir prisen 499 dollar. (AT&T subsidierer ikke telefonen med noe)

 

Enn de pengene du må betale til operatøren? Teller ikke det med i totalkosten? De telefonene dere tester opp i mot kan man tross alt benytte med gratisabonnement her hjemme...

 

-KJ

Lenke til kommentar
Jeg lurer også litt på hva slags pris som er lagt til grunn for vurderingene?

9027875[/snapback]

 

Vi har lagt til grunn enhetsprisen iPhone koster når du kjøper den fra Apple, det vil si 499 dollar. Grunnen til det er at telefonen ikke kan brukes i Norge med amerikansk abonnement, og en norsk bruker dermed må se seg nødt til å eventuelt låse opp operatørlåsen. Klarer han det blir prisen 499 dollar. (AT&T subsidierer ikke telefonen med noe)

 

Enn de pengene du må betale til operatøren? Teller ikke det med i totalkosten? De telefonene dere tester opp i mot kan man tross alt benytte med gratisabonnement her hjemme...

 

-KJ

9029399[/snapback]

 

Ehm.. Det er AT&T som tar betalt for abonnementet. Ikke Apple. Dette var en test av TELEFONEN, og ikke abonnementet.

 

Det er samme som å teste N95, og plusse på 2 års ringing med f.eks Telenor's Superminutt eller noe.

Lenke til kommentar
Vi har lagt til grunn enhetsprisen iPhone koster når du kjøper den fra Apple, det vil si 499 dollar. Grunnen til det er at telefonen ikke kan brukes i Norge med amerikansk abonnement, og en norsk bruker dermed må se seg nødt til å eventuelt låse opp operatørlåsen. Klarer han det blir prisen 499 dollar. (AT&T subsidierer ikke telefonen med noe)

9028372[/snapback]

Denne skjønte jeg ikke, ingen slipper vel unna med $499 for denne telefonen. Man MÅ vel kjøpe en 2 års kontrakt hvor den billigste er på $39/mnd, om denne brytes, må man da ikke betale noe ekstra?

Lenke til kommentar
Vi har lagt til grunn enhetsprisen iPhone koster når du kjøper den fra Apple, det vil si 499 dollar. Grunnen til det er at telefonen ikke kan brukes i Norge med amerikansk abonnement, og en norsk bruker dermed må se seg nødt til å eventuelt låse opp operatørlåsen. Klarer han det blir prisen 499 dollar. (AT&T subsidierer ikke telefonen med noe)

9028372[/snapback]

Denne skjønte jeg ikke, ingen slipper vel unna med $499 for denne telefonen. Man MÅ vel kjøpe en 2 års kontrakt hvor den billigste er på $39/mnd, om denne brytes, må man da ikke betale noe ekstra?

9029759[/snapback]

 

Isåfall sitter amobil på helt ny informasjon. Kan de vennligst gi en link til hvor de har dette fra?

Lenke til kommentar

Herregud!

 

Nå skal vi se... dette er en iPod!

Jeg og mange millioner har tenkt: -Hadde det ikke vært greit hvis iPod hadde kunne sendt sms og ringe?

Nå har det altså kommet! En helt utrolig bra mp3 spiller, en knall bra videospiller, genialt fotosystem og et fantastisk meny system! Sinnsyk bra skjerm som er multitouch, med mange pixler og bra farger.

At det ikke er 3G er for meg en bitteliten nedtur, den har jo søren meg WIFI!

Og ikke minst, den er den flotteste mobiltelefonen som finnes! og hvem søren trenger JAVA støtte når iPhone har alle programmene som du ellers ville hatt på mobilen!

 

Og jeg er enig i noen som sier at amobil.no ikke skulle ha anmeldt telefonen med terningkast, jeg syns vi skal bedømme den etter vårt ønske. Jeg for min del har en k800i, og skal ikke kjøpe en iPhone, ( fordi jeg syns den er litt dyr) Jeg skal trolig kjøpe en iphone nano. og søren ta alle dere som sier så mye dritt om apple, jeg er apple fan, men jeg snakker ikke dritt om microsoft fordet!

 

...Og har dere forresten sett på hvor genial google maps er på iphone?

Lenke til kommentar
Jeg reagerer paa at telefonen gis terningkast 5. sammenlignet med andre mobiler er det kritikkverdig at man i samlet konklusjon har lagt saa lite vekt paa enorme mangler som mms og 3G. Dette paa en telefon som fra apple's side er rettet mot proffbrukeren.

Det kan virke som at visse har latt seg blende av iphone hysteriet. Dette er darlig journalistikk og artikkelen skulle aldri blitt publisert.

9027759[/snapback]

 

Dette føyer seg inn i useriøse artikler fra amobil. Tenk å gi en telefon som ikke kan sende mms 5 på terningkast! At den ikke støtter 3G er ikke like ille da den støtter WiFi, som etter min mening er langt mer nyttig enn 3G.

Men dette er ikke nytt fra ambobil. Å være inkonsekvent er blitt et varemerke på denne nettsiden.

Lenke til kommentar

Nei du trenger ikke abbonement fra AT&T for å kjøpe iPhone. Du må kun ha abbonement fra de hvis du vil aktivere og bruke den (dette gjør du hjemme via iTunes). Du kan bruke DVD-Jon's "hack" for å aktivere telefonen uten å binde deg til noe som helst, men du får ikke brukt telefon-delen.

Lenke til kommentar
Ehm.. Det er AT&T som tar betalt for abonnementet. Ikke Apple. Dette var en test av TELEFONEN, og ikke abonnementet.

 

Det er samme som å teste N95, og plusse på 2 års ringing med f.eks Telenor's Superminutt eller noe.

9029733[/snapback]

 

Skal vi følge denne logikken så blir det komplett umulig å bruke pris som en faktor for sammenligning. En telefon med abonnement som har en fast avgift per måned vil jo selvfølgelig være mye billigere enn en uten abonnement. Slik har det alltid vært.

 

Hvis du ikke skal ta den totale kosten inn i sammenligningsgrunnlaget så vil jeg påstå at testen i seg selv ikke er verdt noe som helst. Da kan man ikke lenger sammenligne resultat mot resultat, noe som er poenget med et slik terningssystem.

 

Ergo er denne testen helt borti natta hvis man har brukt $500 som grunnlag for å beregne poeng.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Nei du trenger ikke abbonement fra AT&T for å kjøpe iPhone. Du må kun ha abbonement fra de hvis du vil aktivere og bruke den (dette gjør du hjemme via iTunes). Du kan bruke DVD-Jon's "hack" for å aktivere telefonen uten å binde deg til noe som helst, men du får ikke brukt telefon-delen.

9030435[/snapback]

 

- og da er jo det ikke en telefon man har testet, men et surfebrett / musikk og videospiller ala Nokia N800.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har iPhone Java-støtte! Widgets er jo java-basert!

9027861[/snapback]

 

iPhone har ikke støtte for Java. Apple Widgets er ikke basert på Java.

 

Jobs har kommentert dette:

Java’s not worth building in. Nobody uses Java anymore. It’s this big heavyweight ball and chain.

Dette er noe forbannet tøv, men motivene til Jobs for ikke å inkludere Java ligger nok et annet sted.

 

iPhone med OS X kunne tom. antagelig kjørt full JRE og ikke vært begrenset til J2ME som i andre telefoner.

9029334[/snapback]

 

klassisk bastant jobs kommentar. som av en eller annen grunn ender opp med å gå troll i ord fordi jobs er såpass respektert i industrien...

 

nåja, ser det at min største skjepsis, tastaturet, har fått en helt brukbar løsning.

 

men har noen prøvd to tommel tasting eller brukt telefonen med en hånd? ser at under alle videoene så blir telefonen holdt med en hånd mens styringen skjer med andre.

 

men men, openmoko all the way ;)

Lenke til kommentar
Vi har lagt til grunn enhetsprisen iPhone koster når du kjøper den fra Apple, det vil si 499 dollar. Grunnen til det er at telefonen ikke kan brukes i Norge med amerikansk abonnement, og en norsk bruker dermed må se seg nødt til å eventuelt låse opp operatørlåsen. Klarer han det blir prisen 499 dollar. (AT&T subsidierer ikke telefonen med noe)

Synes som enkelte andre her at det blir feil vurdering. Telefonen koster jo totalt 499 + 24 ganger X månedspris. Aner ikke hva månedsprisen er, noen som kan enlighten me?

 

Greit nok at man kan bruke ulike hacks/triks for å få brukt mediedelen uten å kjøpe et abbonement, men for iPhone må man betale langt mer enn 499 dollar.

 

Angående det noen skrev om at T&T ikke subsidierer tviler jeg sterkt på det. Mulig at det ikke er like enhetsbundet som i Norge hvor butikken får x kroner per mobil solgt med binding, men tviler sterkt på at Apple bare valgte en operatør og sa at de skulle få iPhone eksklusivt og gratis.. Tviler steeerkt for å si det sånn.

 

Hyggelig å se testen. Litt skuffet over hastigheten på den, men ellers ser det ganske så nydelig ut. Gleder meg til de lager en smartphone-utgave og andre modeller basert på samme plattform.

Lenke til kommentar

Hvis amobil.no skal fortsette bruke subsidiert pris som utgangspunkt for vekting av karakterer / pris, så vil en tungt subsidiert telefon komme veldig godt ut, og dermed gi operatører / produsenter mulighet til å påvirke karakterer gjennom snedige abonnementsformer / nedbetalingsløsninger.

 

Med mindre dette tas seriøst så er resultatet av tester som Amobil gjør null verd. Selve testene bruker stort sett å være nyttig lesestoff, men totalkarakterene kan ikke sammenlignes da vektingen blir skjev.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Er det bare meg som savner en vesentlig ting her? Menyene er jo på engelsk! For min del er det helt uaktuelt å bruke engelske menyer, selv om jeg kan språket. Dette er også er argument som jeg mener burde trekke ned i kategorien "Skjerm og menyer", i tillegg til at man ikke har Aktiv Standby som på Nokias mobiler. En annen ting som jeg ikke skjønner er at skjermen virkelig er så bra? :hmm: En skjerm på 3,5 tommer i et forhold på 3:2 (da oppløsningen er 480 x 320 pix), vil få en pikseltetthet der man får plass til kun 65 piksler etter hverandre på en cm, eller ca 4200 piksler pr kvadrat-cm. Dette er ekstremt lavt i forhold til andre telefoner og kan sammenlignes med de gamle smarttelefonene til Nokia, f. eks. N70.

 

Syns jeg den fortjener terningkast 5?

Som telefon: NEI

Som multimedieenhet (iPod): Ja ;)

Lenke til kommentar

Denne telefonen fortjener terningkast 1 eller 2. Det er en telefon, ikke en iPod, og med de manglene iPhone har som telefon burde den fått toppen et par øyer på terningen.

 

Men, men.. Amobil har vel hivd seg på hypen om at alt Apple lager er gull.

 

(Off topic, men alle med peil er jo skjønt enige om at iPod også er en elendig overprisa mp3-spiller i forhold til mange andre merker. Apple er hype only.)

 

For øvrig overgår ingen Apple på design. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Denne telefonen fortjener terningkast 1 eller 2.

Hvorfor det?

 

Det er en telefon, ikke en iPod

Nei, den er begge deler. Navnet kan være misvisende, men var det eneste naturlige navnet etter all hypen, og at mobiltelefondelen er en av de største nyhetene i denne iPoden.

 

Men, men.. Amobil har vel hivd seg på hypen om at alt Apple lager er gull.

En iPhone er nok ganske gull i bruk.

 

Sier ikke imot deg at den er hypet opp, for dyr eller lignende, men dette er nok ingen 1-er eller 2-er nei.

Lenke til kommentar

Kom igjen, Safari er den viktigste biten av hele spilleren og dere har ikke fått den til å fungere? Jeg håper dere kommer med en oppdatering med en _grundig_ test av den med mange videoer.

 

..eller kjøre flere programmer samtidig

Betyr det at du ikke kan surfe samtidig som du spiller musikk? Eller skrive SMS, etc?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...