Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Faktura for oppsagte domener


-Petter-

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet ikke om jeg har postet denne riktig, fant ingen skikkelig passende plass :p

 

Har seg sånn at i fjor på denne tiden så bestillte jeg 10 gratis .info domener hos egoria.no .

Disse var gratis i et år, etter liten stund sa jeg dem opp fordi jeg ikke klarte å bruke det systemet deres, så jeg fikk faktisk ikke bruk for domenene.

 

Idag fant jeg en regning på 2528 kr i postkassen min, som mamma ennå ikke har sett :cry:

 

Så jeg kontaktet dem, siden jeg har sagt det opp, og er under 18 .

 

Samtalen kan du lese her:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei.

Nå har jeg nettop fått en regning fra dere, på noen domener jeg registrerte

gratis i fjor.

Men, det er lenge siden jeg sendte dere en mail om at jeg ikke ville ha dem

lenger.

Og dere sluttet å sende meg reklame, så jeg antok jeg ikke var kunde hos

dere lenger.. Så hvorfor får jeg regningen da?

 

Regningen kommer ikke til å betales, ettersom jeg er under 18 år og ikke har

råd til dette.

 

Kundenret mitt er: ***** og Fakturanret er: ***** .

 

Ettersom jeg har sagt opp, så syns jeg ikke dere skal sende meg regning på

dette...

Blir ikke dette slettet av dere nå, vil jeg gå videre med dette til

forbrukerrådet.

 

Mvh

Petter ********

---------

 

Hei Petter!

 

Vi kan ikke se å ha registrert noen oppsigelse på ditt abonnement tidligere. Dersom du har sendt inn en oppsigelse til oss, vil du automatisk ha fått en kvittering med et saksnummer i retur. Denne kvitteringen utstedes allerede før saken er til behandling hos saksbehandler. Vennligst send oss denne kvitteringen, slik at vi kan få undersøkt forholdet. Har du rettmessig sagt opp, så skal du naturligvis ikke betale noe.

 

Dersom du ikke har kvitteringen tilgjengelig, kan du gå til support.egoria.no og søke opp din henvendelse der. Det gjør du ved å klikke på lenken "Glemt passord" øverst til høyre i innloggingsboksen, og angi den e-postadresse du anga som avsenderadresse for din henvendelse.

 

Dersom det stemmer at du er under 18 år, kan vi ikke opprettholde abonnementet på deg. Det fremgår imidlertid av din bestilling at du var 18 år på bestillingstidspunktet. Om dette er feil, så har du med hensikt villedet den kundebehandleren som behandlet din ordre. Dette er i så fall å anse som dokumentfalsk/svindelforsøk, noe vi ser svært alvorlig på. Slike forhold vil dermed bli politianmeldt om kravet blir stående ubetalt.

 

Vi vil avvente din tilbakemelding.

 

 

Med vennlig hilsen

*****************

 

---------

 

Epost adressen jeg brukte var "*****@*********.net" og denne har jeg ikke lenger..

Og jeg sendte dere en mail til en epost adresse jeg fant her på siden deres!

 

---------

 

 

Hei Petter!

 

Jeg har gjort et universelt søk og kan ikke se at vi har mottatt noen e-poster inneholdende *********.net. Denne oppsigelsen er derfor ikke kommet oss i hende.

 

Ut i fra dette må jeg faktisk enten be deg betale den aktuelle fakturaen, eller, om du ønsker å bestride kravet, så får vi registrere dette som omtvistet og rutinemessig behandle dette i tråd med de opplysninger som i dag er kommet frem. Vi vil avvente din tilbakemelding.

 

 

Med vennlig hilsen

*****************

 

----------

 

Jeg kommer ikke til å betale for noen domener jeg aldri har brukt, og faktisk har sagt opp for lenge siden.

 

Hva tror dere skjer nå ? Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er sant at du hadde feilaktig oppgitt at du var over 18 så er det jo ikke så bra. Slikt kan du jo få bot for og få på rullebladet , så det hadde kanskje vært like greit og betalt den regningen i steden men nå er det jo ingen vei tilbake eller...

Lenke til kommentar

Hvis dere er heldige, så har Egoria ingen sak. Egoria har det nemlig med å registrere domener på eieren av Egoria, og ikke på kundene. Dette gjelder i alle fall info-domener som var gratis i fjor. De sa at det var pga feil hos domenehåndtereren at domenet var registrert på eieren av Egoria, og at dette skulle ordnes så snart som mulig. Men likevel, nå året etter, står høyst sannsynlig domenet fortsatt på denne personen.

 

Har du egentlig noengang eid domenet? Antakelig ikke. Og derfor har Egoria neppe noen sak.

 

Edit: Kan forresten hende det lønner seg å få flyttet tråden over til "Juss".

 

Edit2: Sjekk whois på domenet, og hvis du selv ikke står som eier, sørg for å ta en kopi av dette før evt. Egoria ser tråden, og begynner å ordne opp i ting.

 

Har forresten en følelse av at Egoria kommer til å tjene rått på dette, siden de fleste som har registrert noen info-domener, nå får skyøhye regninger (selv om Egoria ikke har informert at tiden er inne for å gjøre et valg, noe de antakelig gamblet med da de startet "gratis"-tilbudet).

Endret av rattoc
Lenke til kommentar
Hvis dere er heldige, så har Egoria ingen sak. Egoria har det nemlig med å registrere domener på eieren av Egoria, og ikke på kundene. Dette gjelder i alle fall info-domener som var gratis i fjor. De sa at det var pga feil hos domenehåndtereren at domenet var registrert på eieren av Egoria, og at dette skulle ordnes så snart som mulig. Men likevel, nå året etter, står høyst sannsynlig domenet fortsatt på denne personen.

 

Har du egentlig noengang eid domenet? Antakelig ikke. Og derfor har Egoria neppe noen sak.

 

Edit: Kan forresten hende det lønner seg å få flyttet tråden over til "Juss".

9017435[/snapback]

 

Tror neppe det har noe med saken å gjøre: Så lenge Egoria kan vise til at det faktisk er levert inn ordre, så har dette liten praktisk betydning. Egoria sier jo også selv at dette kan forekomme, og at endring av WHOIS er gratis på forespørsel:

 

https://www.egoria.no/support/index.php?_m=...ticleid=7&nav=0

Lenke til kommentar
Hvis dere er heldige, så har Egoria ingen sak. Egoria har det nemlig med å registrere domener på eieren av Egoria, og ikke på kundene. Dette gjelder i alle fall info-domener som var gratis i fjor. De sa at det var pga feil hos domenehåndtereren at domenet var registrert på eieren av Egoria, og at dette skulle ordnes så snart som mulig. Men likevel, nå året etter, står høyst sannsynlig domenet fortsatt på denne personen.

 

Har du egentlig noengang eid domenet? Antakelig ikke. Og derfor har Egoria neppe noen sak.

 

Edit: Kan forresten hende det lønner seg å få flyttet tråden over til "Juss".

9017435[/snapback]

 

Tror neppe det har noe med saken å gjøre: Så lenge Egoria kan vise til at det faktisk er levert inn ordre, så har dette liten praktisk betydning. Egoria sier jo også selv at dette kan forekomme, og at endring av WHOIS er gratis på forespørsel:

 

https://www.egoria.no/support/index.php?_m=...ticleid=7&nav=0

9017452[/snapback]

 

Og så? Skal man bare kunne fraskrive seg ansvaret for å ikke oppdatere whois-info? Da må jo kunder kunne fraskrive seg ansvar fra domenet når domenet ikke er registrert på dem også.

Lenke til kommentar
Fikk telefon nå, og blir politianmeldt..

9017216[/snapback]

Jeg har aldri før hørt om noen som har blitt politianmeldt for å oppgi feil alder på internett, men jeg har ikke nok peiling på juss. Dette kan du også ringe politiet og spørre om. Det kan også være vel verdt å kontakte forbrukerombudet/forbrukerrådet om saken, de har endel peiling på slike ting. Kanskje kan du benytte deg av angreretten din? Har du mottatt et angrerettskjema? (Jeg vet ikke når angreretten løper fra, men det kan hende den løp fra du inngikk avtalen.)

 

Det kan jo tenkes at Egoria har studert jussen rundt dette ganske bra for å fange flest mulig i en "felle"?

 

Personer under 18 år kan vel ikke gjøre noen bindende avtale kan de? Det at du faktisk fikk laget en avtale, betyr det at kontrollen ikke var spesielt god? Kanskje den til og med kan ha vært så dårlig at du ikke skjønte at man måtte være over 18 år for å registrere seg, jeg har klikket meg gjennom haugevis med brukeravtaler og lignende uten noen sinne å lese dem.

 

Har du en kopi av eposten du har sendt dem? Det kan være nyttig å søke gjennom epostarkivet ditt og se hva du har sendt dem og hva du har fått tilbake.

 

Interessant sak dette her, den hører nok inn under Juss, hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg ringt alle mine bekjente med noen som helst juridisk kompetanse for å finne ut hvilke rettigheter jeg har.

 

Du har helt sikkert en god del rettigheter som selskapet aldri i verden kommer til å fortelle deg om!

 

En epost til forbrukerrådet er iallfall mitt hotteste tips: http://forbrukerportalen.no/

Lenke til kommentar

Det er vel også et poeng ja, at bedrifter må vel selv ta støyten dersom de selger noe til ikke-myndige. Det finnes jo eksempler på butikker som har solgt noe til umyndiggjorte, og de umyndigegjorte har alle rettigheter på sin side. Ikke det at jeg har loven i hodet på dette, da men.

 

Etter å ha kjapt lest gjennom vilkårene til Egoria, vil jeg tro det finnes en del smutthull. De virker ikke akkurat altfor seriøse... også pga. dette med at whois-info står på Egoria. Det var liksom slikt som ble gjort på 90-tallet...!

Lenke til kommentar

Føler at man glemmer litt hva denne diskusjonen egentlig handler om, og det er ikke forbrukerrettigheter eller hvorvidt en umyndig person kan inngå forpliktende avtaler, men hvorvidt trådstarter har gjort noe som potensielt er straffbart ved plassering av sin bestilling.

 

Ut i fra hva trådstarter selv har postet, ser det ut til at vedkommende faktisk har løyet på alderen for å benytte seg av et tilbud. En rask titt på Egorias bestillingsløsning viser at dem faktisk forespør fødselsdato, men ikke bare det - brukeren må aktivt krysse av for at vedkommende er over atten år og har lest avtalevilkårene.

 

Kan ikke forstå annet enn at dersom dette er tilfellet, så har vedkommende klart gjort seg skyldig i en - om ikke annet - småkriminell handling som vedkommende kan bli straffet (antakelig bøtelagt) for.

 

Når det gjelder WHOIS, så benytter Egoria Enom (jeg vet, har flere domener gjennom dem selv). Mitt .info-domene har korrekt WHOIS hos Enom, men feil hos Affilias, så Egoria har nok helt rett i at det er tekniske forhold mellom Enom og Affilias som gjør at sistnevnte ikke viser korrekt WHOIS.

Endret av manana
Lenke til kommentar
Jeg har aldri før hørt om noen som har blitt politianmeldt for å oppgi feil alder på internett

 

Det er fordi folk er smart nok til å ikke lyge på avtaler i Norge, og så samtidig fortelle at de ikke var den alderen.

 

Personer under 18 år kan vel ikke gjøre noen bindende avtale kan de? Det at du faktisk fikk laget en avtale, betyr det at kontrollen ikke var spesielt god? Kanskje den til og med kan ha vært så dårlig at du ikke skjønte at man måtte være over 18 år for å registrere seg, jeg har klikket meg gjennom haugevis med brukeravtaler og lignende uten noen sinne å lese dem.

 

Bare fordi folk ikke orker å lese gjennom haugevis med sider av informasjon betyr ikke at reglene ikke gjelder. Han krysset av at han hadde forstått det, og evt slengt inn en alder, han visst godt hva som stod der, og selv om han ikke visste det så betyr ikke det noe, da man skal lese slike avtaler før man godtar noe.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Ut i fra hva trådstarter selv har postet, ser det ut til at vedkommende faktisk har løyet på alderen for å benytte seg av et tilbud. En rask titt på Egorias bestillingsløsning viser at dem faktisk forespør fødselsdato, men ikke bare det - brukeren må aktivt krysse av for at vedkommende er over atten år og har lest avtalevilkårene.

9019006[/snapback]

Det er ikke sikkert at bestillingsløsningen var lik for ett år siden.

 

Kan ikke forstå annet enn at dersom dette er tilfellet, så har vedkommende klart gjort seg skyldig i en - om ikke annet - småkriminell handling som vedkommende kan bli straffet (antakelig bøtelagt) for.

9019006[/snapback]

Kan godt hende du har rett, men ville kontaktet politiet eller noen med juridisk kompetanse for å sjekke opp dette. Holder fortsatt en knapp på at forbrukerrådet også vet noe.

Lenke til kommentar

Tviler de har noe å si, fyren må nok enten betale folkene eller betale hva enn dokumentforfalskningen kommer opp i.

 

Man vet at domene var gratis i et år, det stod sikkert pris på hva de kom til å koste.

 

Aksepterer en avtale der man lyger om at man er 18 år for å kunne få tak i de her gratis domenene.

 

Får en regning et år senere med en regning på domene, og så sier fyren at han egentlig avbestilte, men har ikke noe bevis på dette, og egoria.no har heller ikke noe registrert at personen avbestilte for et år siden.

Lenke til kommentar

Uvitenhet er vel ikke blitt vanlig å bli frikjent for?

 

Eg mener, "dommer, eg viste ikke at sjokoladen ikke var gratis, ergo kan eg ikke dømmes/straffes". Man har selv ansvar for å sørge for at man overholde de fleste regler/lover som til enhvertid gjelder?

 

Evnt, dersom denne typen dokumentforfalskning blir utbredt så vil det bli langt vanskeligere, langt langt vanskeligere, for oss lovlydige å registrere oss på nettbutikker og andre steder som krever myndig alder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...