Gå til innhold

KOMMENTAR: Hva er det med iPhone?


Anbefalte innlegg

Haha. Denne kommentaren viser hvor dårlig det står an i specs-klikken i redaksjonen.

 

Folk kjøper mobiler med masse features som ikke fungerer optimalt.

 

iPhone gjør en bedre jobb på å få follk til å bruke det de har betalt for.

 

Hvem gidder vel kjøpe en sportsbil der du har fem spaker du må koordinere for å skifte gir? Mobilbransjen har vært specs-orientert altfor lenge. Og dupeditt-fans-anmelderne har gjort brukerne en seriøs bjørnetjeneste når de har delt ut seksere og femmere til produkter det er altfor vanskelig å utnytte potensialet i!

 

Walkman-mobilene, for eksempel er altfor vanskelig å synce. Må legge musikk-filene over manuelt, og hvordan setter man opp syncing av kalender og kontakter egentlig?

 

Men iPhone: Installér iTunes, og vips så syncer du fra dag én!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvem er det som sier at iPhone er dyr?

 

3500 for telefonen med 8GB og 350kr i måneden med 450 inkluderte ringeminutter, 200 smser og fri databruk virker veldig billig.

 

Edit: Der er veldig billig

9007914[/snapback]

Og hva tror du tilsvarende pris ville bli her i Norge/Europa? ALT er billig i USA for tiden, selv sterkt overprisede mote-iphones.

9007960[/snapback]

 

Siste rykte på Europeisk pris jeg hørte var 3600.

Men vi vet ikke med sikkerhet før om et par måneder.

Lenke til kommentar
Siste rykte på Europeisk pris jeg hørte var 3600.

Men vi vet ikke med sikkerhet før om et par måneder.

9007996[/snapback]

Og hvilken pris er dette? Å tro at den norske prisen blir det samme som amerikansk pris*dollarkursen er jo mildt sagt svært naivt.

Du er klar over at prisen i USA også er oppgitt uten bindings prisen, noe som tilsvarer mange mange tusen ekstra?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

<Må legge musikk-filene over manuelt, og hvordan setter man opp <syncing av kalender og kontakter egentlig?

 

<Men iPhone: Installér iTunes, og vips så syncer du fra dag én!

 

Nå er det de som ikke er så glade i itunes da. Jeg bruker ikke idtags på nesten 50 000 mp3 filer. Hvordan blir det seende ut i Itunes? På htc sine så er det lekende lett å synce. Bare sett på programmet du vil synce fra og hva som skal synces. Jeg er også veldig glad for at man kan overføre filene manuelt. Det kan du ikke med iphone.

 

Hvis du skal synce noe annet enn musikk og video så er iphone ikke så enkel plutselig.

 

Nå er vel iphone den eneste mobilen som er direkte avhengig av et program på pc for å fungere også. Apple burde lære seg litt valgfrihet.

Lenke til kommentar
95% av brukermassen tror jeg ikke er interessert i å betale 6000,- for et produkt :).

9008344[/snapback]

 

Såklart. Nå er jeg ikke noen rabid fanboy, så jeg forventer ikke 50% markedsandel - iallefall ikke før om en to-tre-fire år ;) Men det jeg egentlig prøver å vise er at Apple er noe mere enn en specs-produsent. De leverer produkter som folk flest vil ha - produkter som både er enkle å bruke, og ser bra ut.

 

Så får det bare være at endel blodnerder synes at N75 er overlegen fordi den har bedre specs. Faktum er at iPhone og N75 i virkeligheten ikke appelerer til samme markedssegmenter. N75 er for specs-hoder og iPhone er for ikke-så-tekniske folk som vil ha en avansert telefon som de allikevel mestrer. iPhone skaper altså nesten et nytt marked - dumbed down smartphones. :)

Lenke til kommentar

Ser det at folk allereie skryter programmvaren opp i skyene, og trur eit operativsystem uten moglegheit for å installere dei programma vi har bruk for er det beste :tease:

 

God programmvare må ha gode moglegheiter også, og ikkje vere eit lukka system Apple har full kontroll på.

 

eg forstår ikkje kvifor denne telefonen må ha binding heller, kanskje Apple vil at du skal sleppe å velje operatør også, slik at det vert enklare :tease:

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
En ting er at iPhone fans blir stemplet Apple tilbedere, trenger ikke å bli stemplet dumme i tillegg  :p

9008524[/snapback]

<useriøst, men likevel morsomt. Og sant>

 

Det er vel ikke så nøye siden det ikke er så stor forskjell på "dum" og "Apple fan". :whistle:

 

</useriøst, men likevel morsomt. Og sant>

Lenke til kommentar
Hvem er det som er dumme, moskus?

 

Smarte nerder som skrur av øra når de blir forklart iPod'ens og iPhone'ns suksess? Eller vanlige folk som velger et redskap de klarer å bruke?

9008871[/snapback]

Jeg vet ikke. Det får du svare på.

Det er jo ikke flere smarte nerder som lukker ørene "når de bli forklart iPod'ens og iPhone'n suksess" enn det er smarte nerder som ikke forstår at "iPod'ens og iPhone'n suksess" er forholdsvis irrasjonell...

 

Hvis det var et argument at vanlige folk skulle kunne bruke dem, så hadde Ericssons modeller fra 90-tallet fremdeles vært utrolig populære. Jeg tror ikke at folk er gale etter iPhone fordi de mener den er så utrolig enkel å bruke...

Lenke til kommentar
Hvis det var et argument at vanlige folk skulle kunne bruke dem, så hadde Ericssons modeller fra 90-tallet fremdeles vært utrolig populære. Jeg tror ikke at folk er gale etter iPhone fordi de mener den er så utrolig enkel å bruke...

 

Min neste mobil (bortsett fra iPhone når/hvis den kommer her) blir en sen 90-talls mobil. Hvis jeg får tak i en. De siste 10 årene har det nesten utelukkende blitt sluppet drittmobiler.

Lenke til kommentar

Irrasjonell?

 

Hardly. Tenk hardere og lytt og tenk med andre deler av hjernen enn "teknologi-er-kult"-senteret. Når du klarer å kombinere teknologi-forståelse med menneskeforståelse så vil du se at verden er mere rasjonell en du tror - og du vil også produsere bedre it-produkter. (Dersom det er det du lever av)

 

Noen fine guidelines:

 

1. Ikke kod en sluttbruker-applikasjon for å gjøre den enkel å kode, men kod den slik at den er enkel og produktiv å bruke. Du sparer inn merarbeidet på mindre support per bruker :)

2. Sett fornuftige defaults, og gjem mulighetene til å endre dem under preferences eller høyreklikk etc.

3. Ikke bygg inn valgmuligheter det ikke er noe poeng ved inn i brukergrensesnittet. Men ha et fleksibelt API i bakhånd. KISS the user, not yourself.

4. Finn representative brukere å gjøre usability tests på.

 

Etc etc.

Lenke til kommentar
Hvem er det som er dumme, moskus?

 

Smarte nerder som skrur av øra når de blir forklart iPod'ens og iPhone'ns suksess? Eller vanlige folk som velger et redskap de klarer å bruke?

9008871[/snapback]

Jeg synes dog det er litt trist at folk flest skal betegnes som såpass dumme at de ikke klarer å betjene en enkel mobiltelfon av dagens modeller. Er ikke et produkt lenger bra i dagens samfunn med mindre det kan betjenes av idioter?.... Går teknologien i stikk motsatt retning av samfunnet? Samfunnet fordummes mer og mer men teknologien blir mer og mer avansert...

Lenke til kommentar
Irrasjonell?

 

Hardly.

Jo, irrasjonell.

 

Det ble irrasjonelt da "iWhatever" ble et moteprodukt. Det er da ikke viktig om det er godt design eller om den er brukervennlig, men det viktige er at andre synes det er "kult" at du har skaffet deg iWhatever. Det finnes millioner av fjortisser som må ha iPod (og nå sikkert også iPod) fordi "alle de andre har det" (noe som forsåvidt sikkert er et kjent fenomen for alle som har gått på ungdomsskolen uansett årstall).

 

Hadde Walkman-perioden på 80-tallet hatt mobiltelefoner som et produkt, kan du banne på at Sony hadde laget en Walkman-telefon som hadde solgt mer enn de Walkman-telefonene som er finnes nå tilsammen. Ikke fordi at den ville hatt så mye bedre funksjonalitet og brukervennlighet enn alle andre, men fordi det var en Walkman-telefon.

 

 

 

For meg er det helt greit at Apple lager en mobiltelefon, det gjør jo så mange andre. Og det er faktisk greit at det kommer noen inn på markedet som tenker litt annerledes enn andre, slik at jeg som forbruker får mer fancy mobiltelefoner å velge mellom. Men det plager meg når en enkel telefon får så utrolig mye oppmerksomhet, man skulle tro at dette var telefonen som skulle redde verden fra dommedag! Heldigvis er det ikke slik.

Lenke til kommentar
Jeg reagerer litt på at du mener at samtlige folk er like modne som ungdomsskole-elever i hvordan de velger produkter.

9009355[/snapback]

Det er jeg forsåvidt enig i. Var vel litt over kanten. Dessverre tror jeg at det ligger noe (men kanskje ikke absolutt alt) i det...

 

Og vil man få frem et poeng, så sett det på spissen! ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...