Gå til innhold

Grensejeger i Finnmark


Anbefalte innlegg

Tusen takk for kjempenyttig informasjon. Sånn jeg har forstått det: Et halvt år med intensiv trening (frem til innrykk av nye rekrutter i januar) og et halvt år i aksjon på en eller annen post langs grensa. Er det mange der? Korleis blir det der?

 

Uansett hjertlig takk for all informasjon!  :!:

8993864[/snapback]

Grensa er veldig trivelig, i hvert fall i forhold til livet i leiren. Det er seks stasjoner med 25-35 mann på hver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@ Alex 503; hadde dere fri etter middag i rekrutten? Jeg kan telle på en hånd de dagene vi ga oss før åtte på kvelden, no BS.  :no:

 

Det er det jeg har hørt er forskjellen på vinter- og sommerkontingent. Siden det er bedre å komme inn om sommeren, og siden det er kortere tid å drive utdanningen på, kjøres de hardere.

 

Selvsagt, jeg er jo glad jeg ikke hadde Øvelse Bivuakk i 30 blå. Det verste jeg hadde var imidlertid verre enn ren kulde. På Øvelse Patrulje begynte det selvsagt å snø og blåse, det gikk over til sludd/regn og vind. Da det var fire dager igjen skrudde noen på en bryter, og det ble 15-20 blå. Det var gøy...  :ph34r:

8992148[/snapback]

 

 

Hadde faktisk endel fri ja, men det var ofte vi drev på til langt på kveld vi også. Men nå var jeg i tropp 4 da som ikke akkurat er kjent som den hardeste troppen. Du var vell i tropp 3 da kan jeg tenke meg? :p

Lenke til kommentar
Indeed. Krig er et helvete, tropp 3 er verre.  :w00t:

8998795[/snapback]

 

Det at befalet i tropp 3 skal være ekstra idioter syns jeg er litt dumt. Jeg hadde ikke klart å ha respekt for de kvisete "ten-åringene" der altså. Jeg hadde nok røket ut rimelig fort.

Tropp 4 befaler virket som de hadde noe mellom ørene ihvertfall.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

jeg tjenestegjorde på gsv i 95(tror jeg)som hv jeger,som er 6 måneders tjeneste,var mange lange dager,men synes det var egentlig jævli artig tjeneste.

eneste jeg ikke likte der,var at det var alt for ofte fisk til middag(spiser ikke fisk)så da måtte man på velferdssenteret å kjøpe "mat",som ofte ble pizza eller hamburger.

er du glad i å fiske,så finnes det store muligheter for å fiske,da det er mange småtjern innover fjelelt/viddene.

 

hadde vel ca 2 måneders uteøvelser til sammen,som bare var om vinteren,da jeg kom ut i januar.

så har frosset endel i finnmark,for det blåser,eller snør sidelengs hele tiden.

er også en stor fordel å være i bra form,noe jeg ikke var :blush: trodde jeg skulle dø på min første 3000m,som var på andre dagen min i militæret(hadde ikke rekrutt,pga 6måneders tjeneste)

men kom fort i form,da de fortalte at de som ikke løp under 20 min på 3000m,fikk kveldstrening vær eneste dag.

løp den på 10.30 etter 2 måneders trening.

 

og dere som skal til gsv,kan glede dere til 3mila på bena,det er rimelig tøft,blir kjørt 3 mil fra leiren,og skal gå/jogge tilbake,kravet er på 4,5t(tror jeg),noe som ikke er lett,da det blåser stivkuling vær eneste dag omtrent,og klarer man ikke kravet,så får du nytt forsøk :!:

 

vaktrunden rundt leiren er heller ikke spesielt morro om vinteren,ettersom det blåser så jævlig,så er det kaldt,mye snø,og runden er lang.

og sitte i vakta er heller ikke artig.

 

og gled dere til å få kjøre helikopter(hvis der får)det er helt rått å kjøre taktiskflyving der,er bare fjell og daler.

hadde magen oppe i halsen flere ganger,og en i troppen min,spydde så fort han kom ut av helikopteret :D

fikk vel 4 turer med helikopter,noe jeg fremdeles husker godt

 

så gled dere,er faktisk jævli bra tjeneste på gsv,var ihvertfall det i 95 :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

"Lønna" eller dimmisjonsgodtgjørelsen ligger vel på ca 25000 vil jeg tro, om det ikke har økt noe siden 2007.

 

Ellers må jeg bare tilføye at mye av innholdet i tråden her bærer preg av den klassiske "når jeg var inne var det så og så ille" osv osv. Oppstillingsplass preges IKKE ofte av 30-40 kuldegrader. Faktisk vil temperaturen for det meste ligge fra 0 til -15. Så kan man legge til litt vind og sånn, men det er likevel ikke så kaldt som mange her skal ha det til. Var selv på sommerinnrykket, men tilbragte vinteren lengst sør(øverst) i Pasvik, et kuldehull av dimensjoner, og der var det en kortere periode hvor temperaturen krøp godt nedover tredvetallet og et par ganger under 40 men dette er ikke dagligdags.

 

Ser noen skryter av lunsjen i kantina. Vel, den kan du stort sett bare glemme hvis du ikke vil over i støttekompaniet(vakt, transport, samband og alle andre administrative stillinger). Som rekrutt og deretter jegeraspirant må man som oftest smøre matpakka selv.

 

Ellers er det en kongetjeneste, kanskje jeg har hatt en stusslig oppvekst, men jeg har i hvert fall aldri hatt det så moro som på gsv! (Til tross for store mengder HAT(et begrep du vil lære å kjenne) i forskjellige former)

Lenke til kommentar

Jeg lurer rett og slett på om det som har blitt beskrevet i denne tråden tidligere er det såkalte Jegerkompaniet eller grensevakt. Går ut ifra at alle mener GSV, men blir litt i tvil når det nevnes "jeger" hele tida. Selv skal jeg mest sannsynlig opp til Kirkenes med opptaket i juli. Og derfor lurer jeg på om jeg kan planlegge noen ferie før denne datoen eller om man blir innkalt til rekrutt i forkant av innrykksdato, rekruttskolen for grensevaktene foregår vel oppe i GSV antar jeg?

 

Takk

Lenke til kommentar
Jeg lurer rett og slett på om det som har blitt beskrevet i denne tråden tidligere er det såkalte Jegerkompaniet eller grensevakt. Går ut ifra at alle mener GSV, men blir litt i tvil når det nevnes "jeger" hele tida. Selv skal jeg mest sannsynlig opp til Kirkenes med opptaket i juli. Og derfor lurer jeg på om jeg kan planlegge noen ferie før denne datoen eller om man blir innkalt til rekrutt i forkant av innrykksdato, rekruttskolen for grensevaktene foregår vel oppe i GSV antar jeg?

 

Takk

 

Internt i avdelingen brukes stort sett begrepet grensejeger, mens utad brukes like gjerne grensevakt. Kommer litt an på hvem som snakker, en ex-grensevakt vil i mange tilfeller konsekvent bruke jeger, mens alle de som mener de ikke er jegere vil bruke grensevakt osv osv osv.

 

Du kan gjerne planlegge ferie, innrykket er når det skal være, og du flyr nordover til rekruttskole samme dagen.

Lenke til kommentar

Kreml:

Jegerkompaniet er noe helt annet enn det som er på GSV (Garnisonen i Sør-Varanger). Jegerkp er lenger nord, men mer midt i finnmark og har ingenting med grensevakt å gjøre. Såvidt jeg har forstått er det halvt års utdanning på GSV før man evt. blir sendt ut til grensen. Jegerkp har utdanning hele året fram til sommeren. Man ser også på Øvelse Jeger som noe litt annet enn på GSV. På GSV har man Øvelse Jeger i rekrutten (? evt. rett etter) og er en "vanlig" øvelse. Øvelse Jeger på GP (jegerkompaniet) er tidenes hatøvelse som gjennomgår alt man har gjort hele året, og er om sommeren.

 

Rekrutten på GSV er der oppe ja.

Lenke til kommentar

Det blir vel feil å si at Jegerkompaniet er noe HELT annet enn GSV. Utdanningshalvåret på gsv har såvidt meg bekjent svært mange likhetstrekk med utdanningen på gp, og begge skal vel gjennom mye av de samme momentene. De store forskjellene er vel at gp har bedre tid til å drille mye mer + ta i bruk flere våpentyper i den daglige tjenesten. Ellers er jo begge satt opp med samme kjøretøy, og oppklaring/OP er vel sentralt både her og der.

 

Men det er sant at øvelse jeger på gsv, ca halvveis i utdanningsåret, kunne ha hett noe annet. Likevel fokuserer den øvelsen sterkt på klassiske oppklaringsdisipliner, men jeger på gsv blir man først etter patruljeløpet, som i gamledager gikk ut på 24t intenst blodhat på tampen av en lang og hard øvelse patrulje. Hvordan dette er nå vet jeg ikke, men hører rykter om lagstelt og annet vås som ikke hører hjemme på en skikkelig øvelse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...