Gå til innhold

Grensejeger i Finnmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke tjenestegjort ved GSV, men har tjenestegjort ved fire forskjellige avdelinger til nå. Har møtt på frafall fra GSV tre av stedene (den siste var en base med 10 menige...), og samtlige har hatt kjip tjeneste. Det samme har, i følge dem, de andre som falt fra fra GSV.

 

Vernepliktige ble kanskje overført i 2007, men de blir ikke det lengre. EBn har ikke lengre vernepliktige soldater, verken i administrative eller operative stillinger. De har begrenset det så mye de klarer i flere år, men har ikke klart seg uten før inntil nylig. Og når du skriver Ebat, så skriver du egentlig forkortelsen for etterretningsbatteriet.

 

Jeg har ikke tjenestegjort ved GSV, men har tjenestegjort ved fire forskjellige avdelinger til nå. Har møtt på frafall fra GSV tre av stedene (den siste var en base med 10 menige...), og samtlige har hatt kjip tjeneste. Det samme har, i følge dem, de andre som falt fra fra GSV.

 

Vernepliktige ble kanskje overført i 2007, men de blir ikke det lengre. EBn har ikke lengre vernepliktige soldater, verken i administrative eller operative stillinger. De har begrenset det så mye de klarer i flere år, men har ikke klart seg uten før inntil nylig. Og når du skriver Ebat, så skriver du egentlig forkortelsen for etterretningsbatteriet.

Hei! Er i Setermoen leir akkurat no, og kan melde om at jeg sist så vernepliktige fra Ebn under lunsjen i dag. Bl.a en som er fra Mo i Rana ble sendt vekk fra GSV, til Ebn.

 

Men vernepliktige der er det fåtall av. Sikkert bare en håndfull soldater som gjør piss-jobber for grenaderene.

Endret av oma123
Lenke til kommentar

Inkallt i dag jeg også! Gler meg som e liten unge!:D Noen som kan svare på hvor mange utkikksposter det er? Og hvor mange folk som er på vakt per post? Hvor mange er det som blir sendt ut på post etter de seks månedene utenfor Kirkenes?

Hvordan er standarden på postene egentlig? Går det an å drive med styrketrening der?

 

Hahaha, ble en del spørsmål der:P Og jeg følte ordet "post" gikk litt igjen:P

 

Hadde vært fint om noen kunne svare:)

Lenke til kommentar

Tjenestegjør på GSv frem til sommeren, hører ikke til Grensevakten selv, men skal prøve å svare så godt jeg kan:)

 

Er 6 grensestasjoner i alt, fordelt langs grensen. For å finne mer info som ikke er gradert finner du en god del på wikipedia.

 

I utdanningshalvåret blir det mye felt, da en stor del av tjenesten på grensen er utenfor husets fire vegger.

 

Hvis du skal trene før innrykk, tror jeg det ville vært fornuftig å gå turer i feks skogen, både til fots og på ski, med sekk.

 

Av de jeg har snakket med av folk på grensen, og de som tjenestegjør i leiren, trives vel 99%.

Endret av henky
Lenke til kommentar

Vær forsiktig med gradert informasjon når dere svarer på spørsmål angående norges militære kapasiteter :) Hvor mange grensestasjoner som finnes, er nok ikke gradert (mener å ha lest en oversikt i en infobrosjyre fra forsvaret), men hvor mange som bemanner dem til en hver tid, vaktrutiner og den slags er garantert gradert.

Lenke til kommentar
Vær forsiktig med gradert informasjon når dere svarer på spørsmål angående norges militære kapasiteter :) Hvor mange grensestasjoner som finnes, er nok ikke gradert (mener å ha lest en oversikt i en infobrosjyre fra forsvaret), men hvor mange som bemanner dem til en hver tid, vaktrutiner og den slags er garantert gradert.

 

Det har du faktisk helt rett i, foretok en liten endring der.

 

Men som sagt, wikipedia er din venn:)

Lenke til kommentar
Jeg er kalt inn til GSV nå i sommer. Noen som har vært grensevakt som kan si litt om hvordan året deres har vært?

 

Når fikk du innrykksbrevet? Ønsker meg inn i juli selv :)

 

Eg var eigentleg innkalt i Luftforsvaret, men ringte inn å ønska meg opp til GSV. Har ikkje fått brevet enno eg heller, men har ringt til VPV og fått dobbeltbekrefta at eg skal inn:) Berre ta ein telefon å snakk med dei, så ordnar det seg nok viss det er plassar igjen ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...