Gå til innhold

Garanti på 360 på Elkjøp?


Anbefalte innlegg

Til slutt: En Xbox er IKKE er urimelig kostnad for butikken og det har jeg

fått bekreftet....

9382977[/snapback]

Er det bekreftet av en nøytral part eller forbrukerrådet som tar kundens parti i de fleste saker?

9383017[/snapback]

 

Når forbrukerrådet nevner urimelig kostnad var det vel i forbindelse med bil, båtkjøp, etc.

 

En annen ting, man kan velge å få levert ny vare istedefor reparasjon. Da får du en ny en med en gang og slipper og vente :thumbup:

9383035[/snapback]

Det er ikke slikt det fungerer. En sak var oppe i retten for ikke lenge siden ang. den skoen som gikk i stykker. Hvis kostnaden for å levere ny er 3 ganger eller mer kan butikken kreve å få den reparert. Siden Elkjøp ikke vil ha en eneste kostnad (utenom lønn til ansatte) for å få den reparert så vil det ikke være aktuelt med omlevering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til slutt: En Xbox er IKKE er urimelig kostnad for butikken og det har jeg

fått bekreftet....

9382977[/snapback]

Er det bekreftet av en nøytral part eller forbrukerrådet som tar kundens parti i de fleste saker?

9383017[/snapback]

 

Skjønner ikke problemet når det er med Elkjøp. Gå å kjøp deg en ny xbox, og lever den inn igjen etter 14 dager. Har du ikke mottatt din egen boks innen den tid, gjør du det samme igjen i en annen butikk, evnt får en kompis til å "kjøpe" den for deg.

 

Når de er så kjipe med deg, kan du være litt kjip igjen

Lenke til kommentar
Til slutt: En Xbox er IKKE er urimelig kostnad for butikken og det har jeg

fått bekreftet....

9382977[/snapback]

Er det bekreftet av en nøytral part eller forbrukerrådet som tar kundens parti i de fleste saker?

9383017[/snapback]

 

Skjønner ikke problemet når det er med Elkjøp. Gå å kjøp deg en ny xbox, og lever den inn igjen etter 14 dager. Har du ikke mottatt din egen boks innen den tid, gjør du det samme igjen i en annen butikk, evnt får en kompis til å "kjøpe" den for deg.

 

Når de er så kjipe med deg, kan du være litt kjip igjen

9383088[/snapback]

 

Takk for tipset Gummtarzan! Men det er vel 30 dagers returrett:

 

30 dagers full returrett

 

Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og personlig pleieprodukter (barbermaskiner m.m). Husk å ta med kvittering

Lenke til kommentar
Det er ikke slikt det fungerer. En sak var oppe i retten for ikke lenge siden ang. den skoen som gikk i stykker. Hvis kostnaden for å levere ny er 3 ganger eller mer kan butikken kreve å få den reparert. Siden Elkjøp ikke vil ha en eneste kostnad (utenom lønn til ansatte) for å få den reparert så vil det ikke være aktuelt med omlevering.

9383041[/snapback]

 

Mulig, har hørt om det skotilfellet men ikke fått med meg resultatet.

 

Har du en link eller noe til dette :)

Lenke til kommentar
Det er ikke slikt det fungerer. En sak var oppe i retten for ikke lenge siden ang. den skoen som gikk i stykker. Hvis kostnaden for å levere ny er 3 ganger eller mer kan butikken kreve å få den reparert. Siden Elkjøp ikke vil ha en eneste kostnad (utenom lønn til ansatte) for å få den reparert så vil det ikke være aktuelt med omlevering.

9383041[/snapback]

 

Mulig, har hørt om det skotilfellet men ikke fått med meg resultatet.

 

Har du en link eller noe til dette :)

9383350[/snapback]

Ja, du kan lese om den her. :)

Lenke til kommentar
En annen ting, man kan velge å få levert ny vare istedefor reparasjon. Da får du en ny en med en gang og slipper og vente  :thumbup:

9383035[/snapback]

Høyesterettsdommen for litt over 1 år siden stadfestet følgende:

 

Kunde kan IKKE kreve omlevering (ny vare) istedenfor reparasjon dersom kostnaden for omlevering er mer enn dobbelt så stor som kostnaden for reparasjon.

 

MAO: Alt av elektronisk utstyr med verdi over 1000,- blir reparert, og man kan ikke kreve omlevering. Så stor forskjell er det nemlig på alle reparasjonssaker vs omleveringskostnad omtrent :).

 

Skuffende hvor lite oppdatert man er på ting når man først skal slenge ut påstander :).

Lenke til kommentar
En annen ting, man kan velge å få levert ny vare istedefor reparasjon. Da får du en ny en med en gang og slipper og vente  :thumbup:

9383035[/snapback]

Høyesterettsdommen for litt over 1 år siden stadfestet følgende:

 

Kunde kan IKKE kreve omlevering (ny vare) istedenfor reparasjon dersom kostnaden for omlevering er mer enn dobbelt så stor som kostnaden for reparasjon.

 

MAO: Alt av elektronisk utstyr med verdi over 1000,- blir reparert, og man kan ikke kreve omlevering. Så stor forskjell er det nemlig på alle reparasjonssaker vs omleveringskostnad omtrent :).

 

Skuffende hvor lite oppdatert man er på ting når man først skal slenge ut påstander :).

9385651[/snapback]

 

Og hvis samme problemet er forsøkt reparert 3 ganger uten hell?

Lenke til kommentar

Ka? Det har null og niks med reparasjon vs omlevering å gjøre.

 

Reparasjon og omlevering går begge under "avhjelp".

 

Det jeg regner med du lurer på, er hva man gjør når samme feil oppstår på produktet for 3. gang - da har man krav på heving av kjøp, altså ikke ny vare, men pengene igjen.

Lenke til kommentar
Ka? Det har null og niks med reparasjon vs omlevering å gjøre.

 

Reparasjon og omlevering går begge under "avhjelp".

 

Det jeg regner med du lurer på, er hva man gjør når samme feil oppstår på produktet for 3. gang - da har man krav på heving av kjøp, altså ikke ny vare, men pengene igjen.

9392563[/snapback]

 

 

Hvor finner jeg dokumentasjon på dette så jeg kan vise det til elkjøp?

Lenke til kommentar

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

-------------------------

Altså, fort og gæli: Du har krav på avhjelp om varen har en mangel. Avhjelp er enten reparasjon eller omlevering. Dette må skje innen rimelig tid og gratis for deg som kunde. Samtidig har selger kun 2 forsøk på samme type feil, oppstår samme feil for 3. gang er ikke avhjelp utført skikkelig.

 

Utføres ikke avhjelp skikkelig har du krav på prisavslag, eller heving dersom mangelen er vesentlig.

Lenke til kommentar
§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

      Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

      Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

      Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

      Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

      Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

      Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

      Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

      I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

-------------------------

Altså, fort og gæli: Du har krav på avhjelp om varen har en mangel. Avhjelp er enten reparasjon eller omlevering. Dette må skje innen rimelig tid og gratis for deg som kunde. Samtidig har selger kun 2 forsøk på samme type feil, oppstår samme feil for 3. gang er ikke avhjelp utført skikkelig.

 

Utføres ikke avhjelp skikkelig har du krav på prisavslag, eller heving dersom mangelen er vesentlig.

9401107[/snapback]

 

 

Takker!

Lenke til kommentar

Ja fant ut at det gikk greit så lenge jeg hadde med meg kvittering.

 

Jeg dro opp på Elkjøp her i moss på mandag(3 sept.) og jeg leverte xboxen men da sa han som jobba bak at jeg skulle komme igjen i på tirsdag (4 sept.) å snakke med sjefen.

Det gjorde jeg, men da jeg kom sa han at sjefen skulle ringe meg på onsdag fordi han skulle ringe litt rundt å sjekke angående at jeg vil heve kjøpet mitt.

Han ringte aldri på onsdag så da drar jeg opp dit i dag og ser hva de har å si.

 

Jeg mener jeg har full rett til å få hevet kjøpet mitt på grunn av at xboxen fryser midt i spill og til og med når jeg ikke spiller en gang, den slår seg også av plutselig og den har allerede ødelagt 2 spill. (Jeg rørte ikke xboxen mens spillene var inne nei )

 

Etter de 2 spillene ble ødelagt sendte jeg den inn på rep. og da bytta de ut dvd-rom mot en ny.

Har allerede sendt den inn på reperasjon 2 ganger nå, dette blir den tredje så da har jeg rett til å få hevet kjøpet mitt mener jeg.

 

Kjøpte xboxen når den kom ut i desember i 2005.

Lenke til kommentar
Høyesterettsdommen for litt over 1 år siden stadfestet følgende:

 

Kunde kan IKKE kreve omlevering (ny vare) istedenfor reparasjon dersom kostnaden for omlevering er mer enn dobbelt så stor som kostnaden for reparasjon.

 

MAO: Alt av elektronisk utstyr med verdi over 1000,- blir reparert, og man kan ikke kreve omlevering. Så stor forskjell er det nemlig på alle reparasjonssaker vs omleveringskostnad omtrent :).

 

Skuffende hvor lite oppdatert man er på ting når man først skal slenge ut påstander :).

9385651[/snapback]

Det er skuffende hvor lite nyansert enkelte er når de slenger ut påstander. ;) I denne saken (med forbehold om at jeg husker rett) gjaldt følgende:

1: Reparasjon medførte ingen ulemper for kunden.

2: Det var snakk om få dagers venting

3: "Alle" har et par ekstra støvletter eller sko, ofte så mange at et par fra eller til ikke gjør noen forskjell, og i hvert fall ikke i et par dager.

 

I et tilfelle der

1: Reparasjon medfører at kunden er avskåret fra å bruke produktet i tre uker.

2: De fleste har ingen ekstra x-box i mellomtiden.

blir det noe annet.

 

Angående låneprodukt som noen andre nevnte: Når antallet x-box som går i stykker er såpass høyt, er "for høye kostnader" ingen unnskyldning som er gode nok for at store butikker ikke har flere lånemaskiner. Et sted som har solgt 100 x-box får vel gjerne inn over hundre for reparasjon. Å ha fem lånemaskiner inne er ikke en "urimelig kostnad" for å gi hundre kunder lånemaskin mens deres egen er inne til reparasjon.

 

I slike saker må man faktisk vurdere kundens ulemper opp mot bedriftens utgifter. Nå mener jo i og for seg jeg at ingen er avhengig av en x-box, men det betyr ikke at det er rett. Uansett burde det (imo) være standard at den tiden man er uten gjenstanden (eller tilsvarende låneprodukt) mens den er inne på service ble man betalt for.

 

edit: "for høye kostnader".

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Var makan til mye kverulering da?

servicen på xbox360 er faktisk en av de enkleste og beste garantiene som finnes?

 

Er det så mye arbeid å kontakte microsoft sin xbox360 service (eget nummer) slik at de kan sende boks som du sender til verksted?

Skal du gjøre dette gjennom elkjøp medfører det mest sannsynlig at det bare tar lengere tid (da man får inn et ekstra ledd i leveringsprosessen), men butikken skal ikke nekte for å la deg levere den inn.

 

Er det gjentatte problemer vil jeg tenke meg at du har den fulle rett å få pengene tilbake..

 

Det at man har krav på låne-maskin er nå egentlig ganske sprøyt i dette tilfette, det medfører ingen alvorlige komplikasjoner for deg å ikke ha en xbox i 2 ukers tid kontra butikkens utgifter for å låne deg en?

Blir ikke det samme som en mobiltelefon som kan knyttes opp mot jobb/skole/utdanning.

Også nevne at det er elkjøp som ville ha disponert lånemaskinene, noe som er helt feil da feilen klart ligger i microsoft sitt produkt og deres garantiordninger.

 

Greit at det skal være litt forbruker rettigheter her i landet, men vi blir nok litt bortskjemte avogtil

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...