Gå til innhold

Garanti på 360 på Elkjøp?


Anbefalte innlegg

lurte bare på om det var noe slags garanti på xbo 360.(elkjøp). om den skulle bli ødelag, rød ring eller noe slikt vil jeg da få en ny en gratis eller må jeg batale selv??

annsett at jeg ikke har tuklet med den eller noe slikt

 

Takk på forhånd. :thumbup:

Endret av PixlFace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja elkjøp har jo 30 dagers returrett så da kan du levere maskina tilbake innen den tid og få pengene tilbake hvis du ikke vil ha den eller om den går i stykker.

Uansett så har du 2 års garanti på maskinen......samme hvor du kjøper den.

Slipper da å betale men må vente ca 1 måned før du får tilbake maskina fra reperasjon

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg må sende min Xbox 360 inn selv for reparasjon (garanti).

 

Har jeg krav på lånemaskin fra Elkjøp hvor jeg kjøpte den??

 

Xbox support sa at det vil ta 5 dager før jeg får retur esken, samt ytterligere 25-30 dager før den er reparert.

 

Slik jeg tolker garantiloven så har man krav på lånevare fra selger dersom reparasjonen tar mer enn en uke (forbrukerportalen.no)

 

Noen i lignende situasjon her?

 

Utrolig kjipt å være uten maskin i over en måned når det er en garanti sak !

Lenke til kommentar

Finnes ingen lov om garanti. Det finnes en lov om forbrukerkjøp, den heter forbrukerkjøpsloven og omhandler reklamasjonsrett.

 

Om du har bestemt deg for å reklamere direkte til microsoft, og ikke til selger, så er det ikke selger du skal kreve låneprodukt av. Du må kreve det av de du reklamerer til.

 

Låneprodukt har du krav på så lenge det ikke medfører vesentlige kostnader for den du reklamerer mot.

Lenke til kommentar
Kontaktet forbrukerrådet i dag og fikk følgende svar:

 

Elkjøp kunne ikke kreve at jeg skulle kontakte Xbox for garantireparasjon på Xbox`en.

9382923[/snapback]

Regner med at Forbrukerrådet ikke har segt nøyaktig det du siterer.

9382934[/snapback]

 

Hun svarte at jeg kunne kreve at butikken håndterte reparasjonen og ikke Xbox (Microsoft).. Samt, krav på låneprodukt dersom det tok mer enn en uke...

Endret av nordland70
Lenke til kommentar

Nei, det er feil.

Har ikke Elkjøp noen lånemaskiner tilgjengelig vil det være en betydelig kostnad for Elkjøp og kan da nekte deg det. Står forklart i Forbrukerkjøpsloven. ;)

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Hvis de tar en ny Xbox 360 og låner den ut i 14 dagers tid og så skal selge den igjen, hva tror du de får for den da? Må hvertfall trekke fra 500 kr. på prisen og det er en urimelig kostnad.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Nei, det er feil.

Har ikke Elkjøp noen lånemaskiner tilgjengelig vil det være en betydelig kostnad for Elkjøp og kan da nekte deg det. Står forklart i Forbrukerkjøpsloven. ;)

9382940[/snapback]

 

Eks. på betydelig kostnad gjelder f.eks. bil/båt...... Eks II. Det fins f.eks. mange mobiltelefoner som koster mer enn en Xbox

Endret av nordland70
Lenke til kommentar
Kontaktet forbrukerrådet i dag og fikk følgende svar:

 

Elkjøp kunne ikke kreve at jeg skulle kontakte Xbox for garantireparasjon på Xbox`en.

9382923[/snapback]

Regner med at Forbrukerrådet ikke har segt nøyaktig det du siterer.

9382934[/snapback]

 

Hun svarte at jeg kunne kreve at butikken håndterte reparasjonen og ikke Xbox (Microsoft)..

9382937[/snapback]

Det stemmer at du kan kreve at butkken skal ta seg av det, men det enkleste er å gjøre det selv. Har hatt utallige kunder selv som sier de skal prøve, men påstår at de ikke tar telefonen og slikt - det er bare sprøyt!

Ringer du tidlig på dagen er det sjelden mange minutters ventetid. Er det lang ventetid på den skandinaviske linjen vil du vanligvis få en henvendelse der du kan bli hjulpet på engelsk, vil du ikke det blir du satt tilbake i køen.

De spør hva som er feil og slikt for å sjekke at det ikke er brukerfeil (LES: veldig mange Xbox 360 som sendes inn har ingen feil og da må du som kunde betale for diagnose/undersøkelse + frakt fram og tilbake fra verksted (Tyskland) - derfor anbefaler butikken deg å ta den ekstra jobben med en telefon). DHL kommer på døra de med en pakke du putter 360'en oppi og så får du den levert på døra når den er ferdig reparert. Enklere kan det vel ikke bli?

Lenke til kommentar
Nei, det er feil.

Har ikke Elkjøp noen lånemaskiner tilgjengelig vil det være en betydelig kostnad for Elkjøp og kan da nekte deg det. Står forklart i Forbrukerkjøpsloven. ;)

9382940[/snapback]

 

Eks. på betydelig kostnad gjelder f.eks. bil/båt...... Eks II. Det fins f.eks. mange mobiltelefoner som koster mer enn en Xbox

9382946[/snapback]

Har quotet rett fra forbrukerkjøpsloven ovenfor.

Det er urimelig at butikken skal tape hvertfall 500 kr. pga. du skal spille Xbox et par uker. Du kommer aldri igjennom med en slik sak...

Lenke til kommentar
Kontaktet forbrukerrådet i dag og fikk følgende svar:

 

Elkjøp kunne ikke kreve at jeg skulle kontakte Xbox for garantireparasjon på Xbox`en.

9382923[/snapback]

Regner med at Forbrukerrådet ikke har segt nøyaktig det du siterer.

9382934[/snapback]

 

Hun svarte at jeg kunne kreve at butikken håndterte reparasjonen og ikke Xbox (Microsoft)..

9382937[/snapback]

Det stemmer at du kan kreve at butkken skal ta seg av det, men det enkleste er å gjøre det selv. Har hatt utallige kunder selv som sier de skal prøve, men påstår at de ikke tar telefonen og slikt - det er bare sprøyt!

Ringer du tidlig på dagen er det sjelden mange minutters ventetid. Er det lang ventetid på den skandinaviske linjen vil du vanligvis få en henvendelse der du kan bli hjulpet på engelsk, vil du ikke det blir du satt tilbake i køen.

De spør hva som er feil og slikt for å sjekke at det ikke er brukerfeil (LES: veldig mange Xbox 360 som sendes inn har ingen feil og da må du som kunde betale for diagnose/undersøkelse + frakt fram og tilbake fra verksted (Tyskland) - derfor anbefaler butikken deg å ta den ekstra jobben med en telefon). DHL kommer på døra de med en pakke du putter 360'en oppi og så får du den levert på døra når den er ferdig reparert. Enklere kan det vel ikke bli?

9382960[/snapback]

 

 

Jeg har kontaktet Xbox og de skulle sende en boks til meg.

 

Men, dette gjelder selve prinsippet:

Elkjøp ville ikke ta imot produktet og forlangte at jeg måtte selv kontakte Xbox support (her er det kun utlandet du får på tråden..)

De ville ikke gi meg låneprodukt (eller nytt)..

 

Ifølge forbrukerrådet som jeg har konferert så bryter Elkjøp 2 regler:

De skal håndtere reparasjonen når jeg henvender meg til dem og de skal

gi meg ett låneprodukt (eller nytt) når det tar over 1 uke.

 

Til slutt: En Xbox er IKKE er urimelig kostnad for butikken og det har jeg

fått bekreftet....

Lenke til kommentar
Til slutt: En Xbox er IKKE er urimelig kostnad for butikken og det har jeg

fått bekreftet....

9382977[/snapback]

Er det bekreftet av en nøytral part eller forbrukerrådet som tar kundens parti i de fleste saker?

9383017[/snapback]

 

Når forbrukerrådet nevner urimelig kostnad var det vel i forbindelse med bil, båtkjøp, etc.

 

En annen ting, man kan velge å få levert ny vare istedefor reparasjon. Da får du en ny en med en gang og slipper og vente :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...