Gå til innhold

Samsung masseproduserer SSD


Anbefalte innlegg

Vil det være noe vits i å partisjonere eller defragmentere slike disker for å få høyere ytelse? Er klar over at det er lurt å partisjonere uansett for ikke å miste alt man har på disken ved en evt. reinstalasjon av OS, men det jeg lurer på er om det kan få noe å si for ytelsen. Det er jo ikke noe lesehode som skal flyttes e.l., så hva som ligger hvor på disken er vel følgelig uvesentlig?

 

Virker forøvrig firstende. Sitter på en bærbar med 1.8" harddisk nå, og den kan til tider være litt treg!

8950064[/snapback]

 

Nei. å sette opp egne partisjoner vil ike ha noeen effekt. Ei heller vil det ha noe effekt (for ytelse) å defragmentere disken. Grunnen til dette er at minne-baserte harddisker er 100% random access, med andre ord tar det ikke noe lengre tid å hoppe helt fra begynnelsen av minnet til helt på slutten, mens på en tradisjonell harddisk så ville dette tatt noe tid fordi harddisken må både flytte leserhodet til riktig posisjon, og også søke fram (alle snurre til) der dataene ligger på disken.

 

Med andre ord ville jeg ikke partisjonert en slik disk for noe annet enn rent organisatoriske grunner.

 

2-4 slike disker i striped RAID vilel tatt virkelig av. I følge målinger og benchmarks vil 2 av disse i RAID overgå en raptor disk på sekvensiell lesing, og samtidig har du tilnærmet null søketid. Da snakker vi fett lagringssystem altså! Tror dog jeg ender opp med å vente et års tid både for at prisene skal falle en god del, samt at generasjon2 av diskene komemr på banen, sansynligvis med såpass gode specs at SSD diskene kommer til å ligge gjevnt med tradisjonelle disker selv på sekvensiell lesing :)

 

Det fineste med hvordan SSD'er fungerer er kanskje det at de vil skalere opp utrulig bra i RAID systemer. Dvs. 4 disker så får du 400% hastighet uten noen drawbacks. Det er litt sikleverdig i seg selv :)

 

-Stigma

8950884[/snapback]

Regner med at disse diskene bruker paralell lesning av brikkene, dvs at de leser og skriver en byte eller sektor fra mange minnebrikke når den jobber, men det spørs om den jobber mot 64 brikker samtidig, det ville gitt en meget høy båndbredde, tilsvarende 64 disker i raid 1 eller båndbredden til en brikke*64 :dribble:

Det ville gitt et annet problem, båndbredden på sata2, løsningen ville kansje være å montere dette rett på et pci-e kort og simulert en sata disk eller raid array med 1GB/s båndbredde. :dribble:

Du ville knust Cheetah i raid på ytelse, du vil da være i server / arbeidsstasjon markedet og 400$ ville være lommepenger her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen diskuteres SSD disker uten at NOEN peker på at det fremdeles er umulig å få kjøpt greiene!

 

Jeg skulle klart meg med en 10 GB, men selv ikke det finnes i noen av nettbutikkene våre! Ja finner du SSD i det hele tatt er du god :)

 

Jeg ringte Komplett, og de har INGEN planer om å ta inn SSD sa de! Helt utrolig!

 

Keiserens nye klær dette her: Kapasiteten stiger hele tiden i artikkel etter artikkel, men INGEN selger, og ergo kan ingen ha kjøpt heller. Jeg kjenner ingen som har SSD ennå, men MANGE som gjerne skulle kjøpt!

Lenke til kommentar

Har vært for spesielt interesserte så langt, men tror det vil forandre seg i løpet av høsten. Forstår det slik at OEM-produsentene er først i køa.

 

Spent på båndbredden ja. 64 x 1GB-brikker i parallell kan nok knuse det meste på markedet i dag. Er vel interfacet som blir flaskehalsen. Blir nok løst ved at flashminne blir integrert på hovedkortet som RAM i dag...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Igjen diskuteres SSD disker uten at NOEN peker på at det fremdeles er umulig å få kjøpt greiene!

 

Jeg skulle klart meg med en 10 GB, men selv ikke det finnes i noen av nettbutikkene våre! Ja finner du SSD i det hele tatt er du god :)

 

Jeg ringte Komplett, og de har INGEN planer om å ta inn SSD sa de! Helt utrolig!

 

Keiserens nye klær dette her: Kapasiteten stiger hele tiden i artikkel etter artikkel, men INGEN selger, og ergo kan ingen ha kjøpt heller. Jeg kjenner ingen som har SSD ennå, men MANGE som gjerne skulle kjøpt!

8952236[/snapback]

Dell selger slike med maskiner, men bare i USA Link :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg skulle klart meg med en 10 GB, men selv ikke det finnes i noen av nettbutikkene våre! Ja finner du SSD i det hele tatt er du god :)

8952236[/snapback]

Det enkleste er jo eventuelt å bare bruke en compact flash brikke. En rask 8GB koster rundt 1000,-. Disse compact flash fungerer i "True IDE" modus så de kan plugges rett på ATA interfacet med en adapter.

Lenke til kommentar
Jeg skulle klart meg med en 10 GB, men selv ikke det finnes i noen av nettbutikkene våre! Ja finner du SSD i det hele tatt er du god :)

8952236[/snapback]

Det enkleste er jo eventuelt å bare bruke en compact flash brikke. En rask 8GB koster rundt 1000,-. Disse compact flash fungerer i "True IDE" modus så de kan plugges rett på ATA interfacet med en adapter.

8953337[/snapback]

 

Men CF har jo et begrenset antall writecycles. Bedre å vente på SSD :)

Lenke til kommentar
Igjen diskuteres SSD disker uten at NOEN peker på at det fremdeles er umulig å få kjøpt greiene!

 

Jeg skulle klart meg med en 10 GB, men selv ikke det finnes i noen av nettbutikkene våre! Ja finner du SSD i det hele tatt er du god :)

 

Jeg ringte Komplett, og de har INGEN planer om å ta inn SSD sa de! Helt utrolig!

 

Keiserens nye klær dette her: Kapasiteten stiger hele tiden i artikkel etter artikkel, men INGEN selger, og ergo kan ingen ha kjøpt heller. Jeg kjenner ingen som har SSD ennå, men MANGE som gjerne skulle kjøpt!

8952236[/snapback]

 

Hehe, pleier ofte å kommentere det, men har gått litt lei av å nevne det må jeg innrømme :) Og akkurat denne virker mer som et produkt for ferdigproduserte bærbare. Men det er sant som du sier, det hjelper jo ikke mye med stadig nye produkter man ikke får tak i...

 

AtW

Lenke til kommentar
Dell Norge har inne maskiner som du får kjøpt med SSD, dog litt dyrt :p

 

32 GB Solid State-disk [legg til  123,373.75 kr eller  6,267,-/måned-1]

8953876[/snapback]

Det er nok feil pris...

 

Her fra det vi kan kjøpe D430 for på jobben (eksklusive moms)...

 

Solid State Drive PATA 32GB.1.8 SFX [legg til  1,807.00 kr]

Lenke til kommentar

Tror ikke det er størrelsen som begrenser kapasiteten, men heller prisen. Kan sikkert få plass til mye mer enn 64 GB i en 1,8"-disk også, men det blir dyrt.

 

EDIT: 1800 kr. + moms for 32 GB fra Dell er ikke så verst. Når den kommer ned på 1000 kr. skal jeg kjøpe en.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Som flere andre her er jeg DRITT lei disse nyhetene om SSD "Dreamware".

 

Har til nå utsatt StuePC prosjektet i ca. 12 mnd. i påvente av at noen nettbutikker skulle være i stand til å selge meg SDD (16Gb). Kjærringa er totalt lyd/støy allergisk.

 

Nå er sommer'n over oss og det blir ikke noe bygging før Sept/okt, håper virkelig SSD /m SATA er å finne da.

 

Det er jo snart 2 år siden hw.no begynte med denne typen annonseringer (produserer SSD ... bla, bla, bla), hvor blir alle disse 'produserte' diskene egentlig av ?

Lenke til kommentar
hvor er SSD for stasjonære altså i 3.5" da kan man jo nesten tredobble størrelsen om ikke mer pga bredde og nesten dobbel størrelse i høyden

8954473[/snapback]

 

Virker som om de fleste SSD disker er i bærbar størrelse. Plassen er vel ikke noe stort proglem med sånne små flash brikker, heller at de koster så mye. Dessuten er jo SSD størst fordel i bærbare og mediacenter, med lite strømforbruk, varme og null lyd i tillegg til lav responstid.

 

Ellers synes jeg det er merkelig at de ikke er i nærheten av å makse ut båndbredden på S-ATA kabelene når de har 64 brikker som sikkert greier noen MB/s hver. De har jo etter hva jeg har sett ikke vært bedre enn vanlige harddisker en gang. Ikke at jeg aner noe om ytelsen til denne her, men tviler på at den blir serlig mye bedre, når hovedpunktene de snakker omj er kapasitet og masseproduksjon.

Lenke til kommentar
Ser  ut til at Dell har fått rett pris på SSD'en, men må si at de vet å ta seg godt betalt:

 

32 GB Solid State-disk [legg til  6,987.50 kr eller  355,-/måned-1]

8960826[/snapback]

 

Hvis du sier opp bredbåndsabonnementet så har du jo råd til 355kr mnd :p

8960931[/snapback]

Jepp :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...