Gå til innhold

Samsung masseproduserer SSD


Anbefalte innlegg

Som flere andre her er jeg DRITT lei disse nyhetene om SSD "Dreamware".

 

Har til nå utsatt StuePC prosjektet i ca. 12 mnd. i påvente av at noen nettbutikker skulle være i stand til å selge meg SDD (16Gb). Kjærringa er totalt lyd/støy allergisk.

 

Nå er sommer'n over oss og det blir ikke noe bygging før Sept/okt, håper virkelig SSD /m SATA er å finne da.

 

Det er jo snart 2 år siden hw.no begynte med denne typen annonseringer (produserer SSD ... bla, bla, bla), hvor blir alle disse 'produserte' diskene egentlig av ?

8954979[/snapback]

Du kan jo i mellomtiden vurdere f.eks Compact Flash? Eller hva med en mega støysvak disk som f.eks en 2.5" montert i støyisolert oppheng?

 

Komplett har 16GB compact flash til 2400kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor er SSD for stasjonære altså i 3.5" da kan man jo nesten tredobble størrelsen om ikke mer pga bredde og nesten dobbel størrelse i høyden

8954473[/snapback]

 

Virker som om de fleste SSD disker er i bærbar størrelse. Plassen er vel ikke noe stort proglem med sånne små flash brikker, heller at de koster så mye. Dessuten er jo SSD størst fordel i bærbare og mediacenter, med lite strømforbruk, varme og null lyd i tillegg til lav responstid.

 

Ellers synes jeg det er merkelig at de ikke er i nærheten av å makse ut båndbredden på S-ATA kabelene når de har 64 brikker som sikkert greier noen MB/s hver. De har jo etter hva jeg har sett ikke vært bedre enn vanlige harddisker en gang. Ikke at jeg aner noe om ytelsen til denne her, men tviler på at den blir serlig mye bedre, når hovedpunktene de snakker omj er kapasitet og masseproduksjon.

8955788[/snapback]

 

 

men se det slik nå er det 64 chipper på en gb hver de kunne laget 256 chipper med 256mb hver noe som høres ut som om de kan gjøre den billige veien og bare tenk deg overførings hastigheten på en slik 3,5"

Lenke til kommentar

Det er noe begrenset hva som faktisk er mulig da. Det er ikke slik at slike chipper bare kan puttes på i et ubegrenset antall. På et punkt vil man måtte øke komponentene som styrer disse så mye at det ikke lønner seg både økonomisk og pr. båndbredde.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Det er noe begrenset hva som faktisk er mulig da. Det er ikke slik at slike chipper bare kan puttes på i et ubegrenset antall. På et punkt vil man måtte øke komponentene som styrer disse så mye at det ikke lønner seg både økonomisk og pr. båndbredde.

8973376[/snapback]

 

Forstår det, men når dagens SSD disker ikke engang er bedre enn vanlige disker på den siden, sier det seg vel selv at det neppe kan være hovedproblemet.

 

Dessuten, hvorfor har de i det hele tatt kabler på 300 MB/s når de ikke er i nærheten av halvparten en gang?

 

Og sånne vanlige disker har jo cache minne, vil ikke data fra det måtte gå gjennom samme system? Og de får jo ganske stor hastighet.

Lenke til kommentar

Det er nettopp der grunnen til at harddisker enda eksisterer. De har sine fordeler. Flashbrikker har også sine fordeler, men har også sine ulemper. Flashminne har aldri vært kjent for sin ekstreme overføringshastighet (som naturligvis er ikke-eksisterende).

 

Når det gjelder SATAs overføringshastighet, så må man ta i betrakning at dette er teori ikke praksis. Den høye overføringshastigheten har også mye med markedsføring å gjøre. Jo høyere teoretisk hastighet en klarer å oppnå, jo bedre i henhold til markedsføringen. Det er også slik at denne hastigheten kan komem som et resultat av endringer som f.eks skal gi lavere latency.

 

Vanlige harddiskers cacheminne er ikke flashminne, men D- eller SRAM. D/S/SDRAM har vesentlig høyere lese-/skrivehastighet, da dette er ren elektronikk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg fant en 2.5" 32GB SSD fra Samsung i en butikk i Japan i dag til rett under 2.000kr. Jeg er veldig fristet til å kjøpe den!  :)

 

Er prisen god? Jeg sitter på en nettkafè og har ikke tid til å undersøke priser.

9066457[/snapback]

Mener å huske at prisen er beregnet til 3000-3500kr i Norge for en slik disk, så det virker som et bra kjøp.

Lenke til kommentar
Jeg fant en 2.5" 32GB SSD fra Samsung i en butikk i Japan i dag til rett under 2.000kr. Jeg er veldig fristet til å kjøpe den!  :)

 

Er prisen god? Jeg sitter på en nettkafè og har ikke tid til å undersøke priser.

9066457[/snapback]

 

Jeg hadde kjøpt tvert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...