Gå til innhold

Lefdal sier vi har knust LCD tv'en, men...


Anbefalte innlegg

Har en litt merkelig sak her.

Kjøpte et LCD på Lefdal i Januar, 42" Sony Bravia. Men i Juni dukket det opp en svart perfekt sirkel med døde piklser (noen røde og blå, mens de fleste er svarte) og i ene kanten gikk det en rød og en blå strek fra topp til bunn på tv'en.

I en liten periode dukket det også opp flere svarte streker under sirkelen og ned til bunnen av skjermen, men disse forsvant relativt fort.

Sendte den inn til Lefdal for at de skulle få ta en kikk på den, og de påstår at den er knust.

Men her har ingen vært i nærheten av å dunke borti tv'en, og føler det er til å stole på.

Er det noen andre muligheter, eller er det at det har blitt knust eneste mulighet?

 

Frustrert....

Endret av kaieks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan nok være at den er knust ja. sjelden på lcd skjermer men det skjer. kan være hard behandling under transport. virker rart at panelet ryker sånn. jeg ville forsøkt meg på å kontakte sony selv og gå utenom lefdal. er sony som må stå for garantien uansett. (hvis det viser seg å være garantisak)

Lenke til kommentar
kan nok være at den er knust ja. sjelden på lcd skjermer men det skjer. kan være hard behandling under transport. virker rart at panelet ryker sånn.  jeg ville forsøkt meg på å kontakte sony selv og gå utenom lefdal. er sony som må stå for garantien uansett. (hvis det viser seg å være garantisak)

8915910[/snapback]

 

men skaden ble ikke synlig før flere måneder etter kjøp..

Lenke til kommentar
forsøk og hør med sony. kan være feil i produksjon oxo. hvis tv'n ikke har hvert rørt på den tiden den har hengt der må det være noe annet som har skjedd. paneler ryker ikke på morro... :p

8915967[/snapback]

 

skal ringe dem i løpet av morgendagen. kanskje de har noe smart å si.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Siden skaden har oppstått innen 6 måneder etter kjøp, så må lefdal ikke bare fortelle, men bevise at det er dere som har utført skaden, at det ikke er en feil /mangel som var på tven ved kjøp (produksjonsfeil).

 

Så lenge dere hevder at dere IKKE har gjort noe sånt, eller tatt på tven, og lefdal ikke klarer å bevise dette, så har dere en sterk sak ref ulike dommer i forbrukertvistutvalget.

 

Så ingen grunn til å akseptere dette.

Lenke til kommentar
Har en litt merkelig sak her.

Kjøpte et LCD på Lefdal i Januar, 42" Sony Bravia. Men i Juni dukket det opp en svart perfekt sirkel med døde piklser (noen røde og blå, mens de fleste er svarte) og i ene kanten gikk det en rød og en blå strek fra topp til bunn på tv'en.

I en liten periode dukket det også opp flere svarte streker under sirkelen og ned til bunnen av skjermen, men disse forsvant relativt fort.

Sendte den inn til Lefdal for at de skulle få ta en kikk på den, og de påstår at den er knust.

Men her har ingen vært i nærheten av å dunke borti tv'en, og føler det er til å stole på.

Er det noen andre muligheter, eller er det at det har blitt knust eneste mulighet?

 

Frustrert....

8915845[/snapback]

¨

Har du barn/dyr i huset?

Lenke til kommentar

Noe det samme skjedde med en kompis også, men det var på en mobil da, men det er jo LCD det også :)

En svart prikk dukket plutselig opp midt på skjermen og etter en stund ble den større og større. Han hadde ikke "punktert" skjermen eller noe, skjermen var ripefri. Snodige saker dette da :hmm:

Lenke til kommentar
Har en litt merkelig sak her.

Kjøpte et LCD på Lefdal i Januar, 42" Sony Bravia. Men i Juni dukket det opp en svart perfekt sirkel med døde piklser (noen røde og blå, mens de fleste er svarte) og i ene kanten gikk det en rød og en blå strek fra topp til bunn på tv'en.

I en liten periode dukket det også opp flere svarte streker under sirkelen og ned til bunnen av skjermen, men disse forsvant relativt fort.

Sendte den inn til Lefdal for at de skulle få ta en kikk på den, og de påstår at den er knust.

Men her har ingen vært i nærheten av å dunke borti tv'en, og føler det er til å stole på.

Er det noen andre muligheter, eller er det at det har blitt knust eneste mulighet?

 

Frustrert....

8915845[/snapback]

¨

Har du barn/dyr i huset?

8921707[/snapback]

 

det er barn i huset, men disse er såpass store at de vet å ikke kaste noe på tv'en. og stoler på dem når de sier at de ikke har gjort noe.

Lenke til kommentar
Det kan ha vært spenninger i glasset, og temperaturendringer under bruk som har vært årsaken. Feilproduksjon, altså.

8922062[/snapback]

 

lefdal står på sitt, vi har fått tilbake tv'en og de vil ikke gjøre noe.

har ikke klart å få tak på sony enda, men lefdal regna med de ville svare akkuratt det samme.

 

lefdal påstår og at bare ved å kaste ei ert på en lcd tv så vil en kunne risikere å få slike skader på tv'en. i tillegg fikk vi forklart at slike problemer vil kunne oppstå allerede etter 1 år. Personlig finner jeg ingen troverdighet i disse uttalelsene. TV'en skal jo tåle litt! Og vi har hatt tv'en siden januar.

 

I går var det tjukt av svarte områder under sirkelen, men disse er borte idag. virker som om strekene dukker opp flere og flere jo lengre tv'en står på. har det noe med varme å gjøre?

Endret av kaieks
Lenke til kommentar

Lag et brev hvor du forklarer saken, hevder reklamasjon, og sier at siden tv'en er under 6 måneder gammel så holder det ikke at de sannsynliggjør, de har bevisbyrden.

 

Ta så saken til forbrukerrådet om de ikke godtar reklamasjon.

 

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

 

      Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

 

      Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

 

Lefdal må altså bevise at dette er noe du har gjort, og ikke er en mangel. Sannsynliggjøring slik de har gjort til nå holder ikke.

 

EDIT: Ang det med en ert, forbrukerkjøpsloven har noe å si om det og:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

      Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

      Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

§ 16. Mangel

 

      Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

To punkter her - har man GRUNN til å forvente noe mer ang en tvskjerm enn at en ERT vil skade den? Er svaret JA, så holder ikke lefdals argumentasjon, og varen har mest sannsynlig en mangel ifølge §16 a.

 

I tillegg, burde kanskje lefdal ha opplyst om at tv'en du kjøpte ikke tålte mer ved kjøp? Står dette i bruksanvisning? Om de burde ha opplyst om det, og det ikke står i bruksanvisningen, så har varen en mangel ifølge § 16 b.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Tja, jeg vil nå heller si at det de må bevise er at skaden ikke kan ha vært der ved levering, jfr. setningen "dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art." Spørsmålet her er om mangelen er av en slik art at den ville blitt oppdaget med en gang hvis den var der ved levering, eller om den kan ha eksistert i det skjulte i noen måneder.

 

Hvis en LCD-skjerm ikke tåler at man kaster erter på den, er den ikke mye tess til familiebruk, spør du meg.

Lenke til kommentar
Viss det er døde piksler så går ikke dette på garanti , men kun forsikring.

8926753[/snapback]

For det første er dette ikke snakk om bare døde pixler, her er tv-en faktisk skadet.

 

For det andre. Et par døde pixler går ikke på garanti nei, men mange vil gjøre det. 2-3 døde pixler regnes ikke som en feil, mens derimot vil 20 døde pixler regnes som en mangel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...