Gå til innhold

e6600 3.2 ghz 8x400 eller 9x356?


Anbefalte innlegg

Tror ikke prosessoren blir direkte skadet av 70 grader, men da synker levetiden en del. Du kan også ende opp med en ustabil prosessor vis den er for varm.

8926474[/snapback]

 

Ikkje alltid. Kjørte f.eks D 930 på 1,7V på 4,2 ghz med ein temp på 70 grader load. Var orthos stabil i 8 timar :whistle: ....

8926594[/snapback]

 

Hvilken kjøling hadde du her da? 1.7 vCore og bare (i forhold til volten) 70 grader Load var jo pent.

 

Selv kjører jeg 5 Ghz på en celeron på 1.35 vCore. Den har en load på ca. 50 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

demeyfint: Det er bare tull selvfølgelig. PC Probe er helt på jordet. CPUen hadde underklokket seg og HK evt slått av pcen hvis det gikk så høyt (når 65-70C er "maks" for C2D). Det som er så morsomt.

 

TAT/CoreTemp/nyeste SpeedFan er det nærmeste man kommer etter hva jeg skjønner, da disse leser av Intel-sensoren som ligger i selve prosessoren.

 

1time 9min Orthos nå. Ingen feilmeldinger, men PC Probe hylte litt om at "+12v voltage" eller noe sånt? Den viser 12.2v nå. Er det PSUen min som ikke henger med i svingene? :S

Endret av websheriff
Lenke til kommentar
Tror ikke prosessoren blir direkte skadet av 70 grader, men da synker levetiden en del. Du kan også ende opp med en ustabil prosessor vis den er for varm.

8926474[/snapback]

 

Ikkje alltid. Kjørte f.eks D 930 på 1,7V på 4,2 ghz med ein temp på 70 grader load. Var orthos stabil i 8 timar :whistle: ....

8926594[/snapback]

 

Hvilken kjøling hadde du her da? 1.7 vCore og bare (i forhold til volten) 70 grader Load var jo pent.

 

Selv kjører jeg 5 Ghz på en celeron på 1.35 vCore. Den har en load på ca. 50 grader.

8927479[/snapback]

 

Vannkjøling. Men nå tenker eg meg at load tempen hadde gått ned eit par grader då eg hadde litt problem då. Har bestilt meg D 925, så får håpe at eg når 4,5 ghz :D

Lenke til kommentar

nei, egentlig tvert imot.. litt varmt.. Men jeg har 3x120mm og 1x200mm vifter i kabinettet, det hjelper nok litt. Men det kan være en ide å legge på pasta igjen hvis du ikke tror denne sitter god nok. Er det dårlig kontakt mellom kjøleblokk og CPU blir det jo fort varmt. Skjedde med en venn av meg

Lenke til kommentar

Har bare 2x120mm vifter i kabinettet jeg, vil nødig sette inn flere pga. støy. 8800gts kortet støyer som fy. Huff. Fikk CPU opp på 400x8, og er fornøyd med det i grunn, om ligger på 57-59C under max load så er det greit, blir aldri max load annet enn med slike tallknuser program likevel :)

 

Apropos skjermkortet, noen erfaringer med å overklokke det? Med ATItool ser jeg at jeg kan stille forskjellige frekvenser på 2D og 3D, hadde vært kjempemessig å klokke det ned i 2D (da blir det ikke synkront med 3D altså) men er redd for at dette kan skape ustabilitet. Kjøleren på kortet høres merkbart mer når kortet er overklokket (600/1800). Var ikke stort å tjene på det heller, 1000 skarve poeng i 3dmark06 = ikke merkbart i virkelige spill/applikasjoner tror jeg. Fra ca 9200 med stock til 10200 OC.

Lenke til kommentar

Har ikke overklokket skjermkortet mitt enda, men planlegger å legge ut på den reisen når jeg er fornøyd med CPU. Visste ikke engang at du kunne bruke ATI-programmer til å klokke nvidia-kort. Stabilitetstester i natt på FSB 415 og skal fortsette oppover FSB-stigen til tempen ikke er akseptabel lenger, så skal jeg la det være den stabile klokken. Jeg synes ikke mitt kort bråker noe særlig, men jeg er vel kanskje vant med verre

 

Elsker forøvrig hvordan denne tråden skled helt ut :

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Er ikke 70 grader litt mye? Jeg vil ikke la min CPU treffe 60 grader. De fleste steder jeg leser er også 60 grader omtrent smertegrensen

8926073[/snapback]

Kommer an på hvilket program man bruker til å avlese temperatur det. Eller hvilken sensor programmet leser fra. CoreTemp og Everest 4.0 kan lese av fra prosessorens digitale sensorer, og det er disse som stemmer. Det du har hørt at 60 grader er smertegrensen stemmer på en måte, men du må plusse på 15 grader for å finne ekte core temp. Altså 75 grader max. Over dette og prosessoren kan begynne å throttle, dvs. sette ned frekvensen for å ikke overhete. Ved 85 grader skal PC'n slå seg av.

Lenke til kommentar

Ja, for du har CPU-temp og Core 0&1-temp. På bildet mitt ser man at forskjellene på de to et relativt store. Så du mener at det er ok. Men hvilken sensor mener du man må legge til 15 grader på for å finne core-temp?

Og har du noen kilde på dette? Hadde vært fint å se. Er litt usikker på emnet.

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

heh.. ok. har programmet, men har tydeligvis ikke helt fulgt med i timen.

takk

 

ja, der ser jeg det.. det er rundt 10-12 graders forskjell under load. Så du mener det er CPU-tempen som ikke skal over 70 grader? Da har jeg jo endel å gå på

 

EDIT: Nye forceware-drivere. 11000 i 3D06 :)

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

Er mange som er bekymra over temp her, eg kan ijallefall bekrefte at med TAT så får eg over 90 grader full load og det går heilt fint :)

Orthos makser på 85.

 

Fleste CPUer skal takle 100 varmegrader fint, dette gjelder ikkje alle som har ein grense på 85.

 

Ein forkorter levetida på ein CPU når den blir såpass høg, men du reduserer kanskje 50 år til 25 år noko som egentleg har ingen betydning.

Lenke til kommentar

Merkelig at alt klikker på 3,2Ghz. Jeg kjører til daglig min E6400 på 3,2Ghz og da har jeg 1,27V(under volt) å med det er den stabil på opptil 3,4Ghz.

 

Kjøp ny strømforsyning det hjalp meg veldig å gå fra 450W cheiftek til 680W termaltake.

Lenke til kommentar
Er mange som er bekymra over temp her, eg kan ijallefall bekrefte at med TAT så får eg over 90 grader full load og det går heilt fint :)

Orthos makser på 85.

 

Fleste CPUer skal takle 100 varmegrader fint, dette gjelder ikkje alle som har ein grense på 85.

 

Ein forkorter levetida på ein CPU når den blir såpass høg, men du reduserer kanskje 50 år til 25 år noko som egentleg har ingen betydning.

8932239[/snapback]

 

Og hva slags CPU er dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...