Gå til innhold

e6600 3.2 ghz 8x400 eller 9x356?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er mange som er bekymra over temp her, eg kan ijallefall bekrefte at med TAT så får eg over 90 grader full load og det går heilt fint :)

Orthos makser på 85.

 

Fleste CPUer skal takle 100 varmegrader fint, dette gjelder ikkje alle som har ein grense på 85.

 

Ein forkorter levetida på ein CPU når den blir såpass høg, men du reduserer kanskje 50 år til 25 år noko som egentleg har ingen betydning.

8932239[/snapback]

 

Og hva slags CPU er dette?

8932532[/snapback]

 

Ja, det lurer eg og på. 90 grader er smertegrensen. Ingen av prosessorane nå til dags klarer ikkje 100 grader fint.....

Lenke til kommentar

kk, da snakker vi om litt forskjellige ting. Jeg er klar over at C2D begynner å skurre når det nærmer seg 80 grader, men jeg tenkte på en temperatur man kan holde seg på der CPU ikke tar nevneverdig ekstra skade som følge av overklokkingen. Å pushe 70-80 grader der man risikerer at CPU slår seg av fordi den blir for varm, er ikke noe jeg har planer om å gjøre

 

Da vil jeg heller være 100-meter-kjekkas på 58 grader :cool:

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Hos meg skjer det ingen throttling før den passerer 100 grader. Når den begynner å throttle så stiger ikkje tempraturen heller meir så den skrur seg ikkje av.

8933097[/snapback]

Det der var veldig rart må jeg si. Alltid hørt at Core2Duo starter å throttle ved 85C grader. Iallefall de med 4MB cache. Folk på XtremeSystems sier også det, og mange andre. Aldri testet dette selv å nå så høy temp!

 

siDDIs er du sikker på dette da...?

Lenke til kommentar
Siden Simen1 går litt OT, så gjer eg og det.. Kva "tema", "layout" eller kva det kalles har du sheriff, det er ikkje vista right ? =o

8932112[/snapback]

 

Det kalles vel "Royale XP" og er standard theme for XP Media Center. Kan forøvrig lastes ned og brukes på vanlig XP også naturligvis, her for eksempel :)

 

Ja, vi sporet vel litt av, men OP lurte jo på overklokking av E6600, og det har vi jo snakket om forsåvidt. Vil tro han har fått endel tanker om hvordan han kan gjøre det (med tanke på FSB og multiplier), og hvilke temperaturer/vcore han skal forholde seg til, av å ha lest denne tråden :)

 

demeyfint: Etter å ha googlet litt ang minne-timings vs. minne-hastighet, kom jeg fram til at Intel-systemer (chipsetene vi har hvertfall) drar mer glede av høyere hastighet vs. lavere latency. Fant en relativt kortfattet forumpost om hvordan man regner ut båndbredde på både CPU og RAM, og hvordan disse skal stå i forhold til hverandre (og også hvor latency på minnet kommer inn i bildet), her. Anbefalt lesestoff!

 

Selv økte jeg til 5-5-5-12 for å kunne bruke 4:5 FSB:RAM, og nå på 835mhz (klokket ned CPU til 334x9 for å teste dette med RAM). Mulig jeg også kan klokke minnet høyere med samme timings! (4-4-4-12 failet Orthos ram stress test).

 

Skal teste litt :)

Lenke til kommentar

Har lest flere steder at Nvidia-chipsetene liker lavere timings og synkronisert hastighet. Bla her. Selv forsøkte jeg akkurat nå 3,32/1:1 830-4-4-4-12-1T mot 3,32/ 1100-5-5-5-15-2T, og førstnevnte fikk bedre score i 3D06 og SuperPI. Båndbredden vil nok kanskje være høyere på 1100mhz, men det har jeg ikke målt. Har sett flere steder at RAMen min skal kunne klare 900-4-4-4-12-1T, og det er det målet jeg jobber mot (FSB 450), men jeg har bokstavelig talt møtt veggen

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

Jeg har en e6400 @3.2 ghz og er litt usikker på hvilken måte dere mener måle på når det nevnes temperaturer.

Jeg har TAT og Asus Probe som jeg bruker for og måle temp.

 

Prøvde en liten temp test her nå med alle vifter på fullt i sommervarmen med 26.6 grader på rommet og 30,4 i kabinett, kom til slutt opp i 80 grader på 100% load i TAT, mens asus probe kom opp i 65.

 

Har lest her nå om 60-70 grader er ikke så bra, men mener dere da i i TAT ?

I så fall så har jeg vel litt for høye temperaturer, i tilleg så bråker jo viftene alt for mye nå som de er på fullt. Regner også med at når dere snakker om max temp man ikke burde overskride så mener dere load såklart hva.

 

En ting til jeg lurer litt på er mens jeg testet så så jeg Vcore falle fra 1.30 til 1.27, hva kan det bety ?

 

Edit: Vel jeg har ihverfall ikke 100 som siDDis

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

Eg får bare 100 når eg skrur av alle vifter(det kan også resultere i blåskjerm før eg når 100 grader), ellers er maxload med TAT ca 90. Skrur eg alle viftene på full guffe så er eg også nede på 80 graders nivået.

 

Det er ingenting å bekymre seg for, normalt sett når ein CPU blir for varm så vil den throttle. Eg vil påstå at å kjøre vcore over 1.45 24/7 @ 60 grader er langt farlegare å kjøre 80 grader full load med vcore 1.35 @ 80 grader.

 

Ein CPU eg hadde for nokre år tilbake kjørte eg med 20% høgare vcore, den daua etter eit par månedar og full load tempraturen der var rundt 50 grader(ei tid eg der eg betalte 1000 kroner bare for betre kjøling). Eg er rimeleg sikker at høge spenninga der drepte den prossesoren.

 

Har aldri opplevd eller høyrt om nokon som har fått ødelagt CPU grunnet varme, dei fleste dreper sin CPU med altfor høg vcore. Som oftast blir det blåskjerm eller at maskina skrur seg av grunnet høg tempratur, men ingen skade.

Utanom den gongen Toms Hardware kjørte ein AMD Athlon utan kjøleribbe ;)

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Hva med vCORE'n min som ligger på 1.30 men flakturerer helt ned til 1.26 ?

 

tharshan: Hva var det cpu'en ikke tåler over lengre tid, 80 grader ?

 

Lurer på om det er nå oc min begynner og vise til meg at den går litt opp i fugene, har nemlig aldri kjørt et stabilitets program, og dette er jo den første pc'en jeg noen gang har bygd + oc'et ! men ikke så værst da.

 

(Ps. Tror kanskje jeg kjørte prime95 men husker ikke helt sikkert og heller ikke hvor lenge i så fall.)

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...