Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor går ut av NIX


Anbefalte innlegg

er det noen som er klar over at det dessverre sitter noen ute i distriktene med en neste telefonlinje , eid av Telenor, med lav internert kapasitet.

 

Telenor nekter å bygge raskere linje til dem fordi det er så få innbyggere.

men når noen andre ønsker å bygge ut da snur dette selskapet helt om.

 

 

for neon år siden var det en utbygning av bredbåndsnettet til et mindre sted der 3 firmaer var involvert. meningen var at det skulle være fiberkabel frem til alle husene i dette området . under planlegingen . når et firma hadde fått tilslaget protesterte minst et av de andre og mente at det vår gjort på gale premisser.

 

Telenor som var en av de involverte mente at det burde holde med Internett linjer over radio på noen av strekningen. noe som alle maner gir dårlig kapasitet. de prøvede også flere ganger å stoppe de andre aktørene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

NRK tror at Telenor vil tape innholdskrigen. Det er noe som sier meg at Telenor (kunder) kommer til å slite mot NRK og Scibsted, så bytt ISP er vel moralen her.. ;)

 

[edit]

 

Myklebust mener at NRK-kundene ikke skal betale dobbelt opp for en linje de allerede har. Dersom Telenor i verste fall gjør alvor av sin betalingsmodell, kan Telenor-kundene risikere å få dårligere kvalitet når de ser innhold på nettet.

 

Kvaliteten på linjen kan bli dårlig i perioder ettersom NRKs innhold da må ut via NIX og hentes inn igjen til Telenor utenfor - istedet for en direkte prioriotert oppkobling til Telenor.

 

- Vi vil da måtte lage en tekst som dukke opp på skjermen og som gjør seerne klar over at den dårlige kvaliteten skyldes at de er Telenor-kunde. Dette kan føre til at Telenor-kunder velger en annen ISP-leverandør, sier Myklebust til digi.no.

 

Det er nå det begynner å bli morsomt å se hva som blir utfallet.. :yes:

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
telenor melker meg ved å ha oppgradert og doblet linjehastigheten min minst hvert år uten å ta mer betalt av meg.

 

:hmm:

9107551[/snapback]

 

hva med dette?:

 

dem kan ikke melke store deler av forbrukerne siden dem da vil gå til en annen leverandør (jippi til markedskraften) så dermed prøver de å melke andre enden, de som ønsker tilgang til nevnte forbrukere for å levere en eller annen tjeneste...

Lenke til kommentar

Det kan være at det blir en mer riktig modell ettersom Internett har blitt en enorm komersiell arena.

 

Jeg synes det er feil at enorme innholdsleverandører skal være freeriders på NIX. De får kjøpe avtalene som trengs for å formidle betaltjenestene sine.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette er motbydelig av Telenor, og jeg er sikker på at ansatte i Telenor som vet hva dette betyr i praksis sitter på jobben og skammer seg.

 

Jeg kan til dels se at Telenor kan ha rett i at innholdsleverandører ikke bør kobles til NIX. Men å melde seg ut er på linje med oppførsel man kan forvente i en barnehage.

 

Men NIX bør også tenke på å utvide seg litt. Et knutepunkt var kanskje greit i '93, men i 2007 har vi andre bruksområder. Å la en statlig instans stå for et backbone for Internett er mye viktigere enn dusteting som digitalt bakkenett for TV... Hvem bryr seg om TV?

 

En utvidelse der man har NIX punkter på alle høyskoler. Alle videregående og grunnskoler tilbyes gratis tilknytting.

 

Da kunne man i praksis tatt mer betalt for en NIX tilkobling for innholdsleverandører, som i minste fall tilsvarte linjeleia de måtte betalt hos en normal ISP. Dette vil da kunne finansiert en videre utvikling av et Norsk internett backbone med internasjonal tilknytting.

 

Til slutt håper jeg Telenor sitt utpressingsforsøk går i dass. Det er på tide at de innser at de ikke er på linje med kundene sine (litt bad for en leverandør av 'linjer'...)

 

(For å se hvem som er tilknyttet NIX, se her. )

Lenke til kommentar
Myklebust mener at NRK-kundene ikke skal betale dobbelt opp for en linje de allerede har. Dersom Telenor i verste fall gjør alvor av sin betalingsmodell, kan Telenor-kundene risikere å få dårligere kvalitet når de ser innhold på nettet.

Trist å se at oppegående mennesker utnytter den vanlige forbrukers uvitenhet om den faktiske situasjonen, og kommer med desinformasjon i ren propagandastil for å vende de "uvitende" mot Telenor.

 

Finnes det ikke bedrifter i Norge med noe som helst moral? Er all desinformasjon lov når det kommer til kampen for besparelser i kroner og øre?

 

Det blir litt flaut på deres vegne å se store NRK "grine som bortskjemte småbarn" for at de må betale for kapasitet som de tjener penger på.

 

Å lese at NRK, av alle, "messer" for forbrukers lommebok som i tillegg er helt feil i denne saken, er noe av det dummeste jeg har sett. Avskaff den tvungne lisensen om dere er bekymret for forbrukers lommebok.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
spørsmålet er hva en legger i freeriders. dem må jo betale for tilgangen på nix. så det er ikke som dem får koble seg til 100% gratis.

 

og er ikke regelen for nix at en også må ha andre linjer ut? altså at en har avtaler andre steder en bare til nix.

9112241[/snapback]

De betaler mindre i året enn hva de måtte betalt pr uke hos en ISP.

 

Dealen med NIX er at det kun er lov til å sende nasjonal trafikk der, men hvor stor prosent av kundene sitter utenfor Norges grenser ønsker å se NRK Nett-TV?

 

Dette er motbydelig av Telenor, og jeg er sikker på at ansatte i Telenor som vet hva dette betyr i praksis sitter på jobben og skammer seg.

 

Jeg kan til dels se at Telenor kan ha rett i at innholdsleverandører ikke bør kobles til NIX. Men å melde seg ut er på linje med oppførsel man kan forvente i en barnehage.

 

Men NIX bør også tenke på å utvide seg litt. Et knutepunkt var kanskje greit i '93, men i 2007 har vi andre bruksområder. Å la en statlig instans stå for et backbone for Internett er mye viktigere enn dusteting som digitalt bakkenett for TV... Hvem bryr seg om TV?

 

En utvidelse der man har NIX punkter på alle høyskoler. Alle videregående og grunnskoler tilbyes gratis tilknytting.

 

Da kunne man i praksis tatt mer betalt for en NIX tilkobling for innholdsleverandører, som i minste fall tilsvarte linjeleia de måtte betalt hos en normal ISP. Dette vil da kunne finansiert en videre utvikling av et Norsk internett backbone med internasjonal tilknytting.

 

Til slutt håper jeg Telenor sitt utpressingsforsøk går i dass. Det er på tide at de innser at de ikke er på linje med kundene sine (litt bad for en leverandør av 'linjer'...)

 

(For å se hvem som er tilknyttet NIX, se her. )

9113102[/snapback]

 

Telenor har privat peering med 13 andre ISP'er og har hatt dette i lengre tid. Den eneste trafikken som gikk over NIX for Telenor sin del var innholdsleverandørene. De har signalisert fra den dagen innholdsleverandørene kom inn på NIX at dette var de uenig i og har de siste 4 årene planlagt sin utgang. Jeg vil si at den barnslige parten her har vært NIX som bryter med sin egen policy og slipper "ikke-likeverdige ISPer" inn på NIX.

 

Utvidelse for å få NIX'er på alle landets høyskoler og universitet ville vært en enorm utgift som man ikke hadde trengt. Bare for å nevne noe så har Høyskolen i Hedmark en avdeling på Evenstad. Hvor mange har hørt om denne plassen og hvorfor skal du ha et NIX-tilknyttningspunkt der? Evenstad har vel så vidt meg bekjent under 1000 fastboende innbyggere og ingen bedrifter som har behov for internettkapasitet utover det en DSL-leverandør kan gi de.

 

Jeg er enig i at man burde hatt flere, f.eks 2 i Oslo, 1 i Bergen, 1 i Tr.heim og 1 i Tromsø, men noe utover dette er helt unødvendig..... Jeg vil nesten påstå at så mange kanskje er for mye også.......

 

Tar man NIX i dag så har denne 4Gbit trafikk, ser man andre knyttningspunkt så er ikke dette spesielt mye. Ved å dele opp å få flere NIX'er vil være en utgiftspost for å øke sikkerheten, men ytelsen vil man nok ikke merke stort på da den totale trafikken over NIX er 40-50% av den maksimale kapaisteten man kan få på 1 port der.

Lenke til kommentar
Men NIX bør også tenke på å utvide seg litt. Et knutepunkt var kanskje greit i '93, men i 2007 har vi andre bruksområder. Å la en statlig instans stå for et backbone for Internett er mye viktigere enn dusteting som digitalt bakkenett for TV... Hvem bryr seg om TV?

9113102[/snapback]

 

jeg postet om en utvidelse tidligere i tråden...

 

spørsmålet er hva en legger i freeriders. dem må jo betale for tilgangen på nix. så det er ikke som dem får koble seg til 100% gratis.

 

og er ikke regelen for nix at en også må ha andre linjer ut? altså at en har avtaler andre steder en bare til nix.

9112241[/snapback]

De betaler mindre i året enn hva de måtte betalt pr uke hos en ISP.

 

Dealen med NIX er at det kun er lov til å sende nasjonal trafikk der, men hvor stor prosent av kundene sitter utenfor Norges grenser ønsker å se NRK Nett-TV?

9115297[/snapback]

 

og finnes det noen lovtekst som sier at å få mest mulig for penga her i landet er ulovlig? eller er det bare telenor som har lov til å blø private og firma for penger? og om en er så stor at en pr def er sin egen isp, hva da? altså, hva er en isp vs hva er ikke en isp? vil en være en isp om en bare selger kapasitet til andre firma som igjen selger til sluttkunder? nix slapp dem til, klaget telenor når det skjedde? var det ikke slik at enten så måtte dem slippe til innholdsleverandørene eller så måtte de jage telenor? tingen er jo den at telenor har tentakler i utrolig mange båser. de sitter på telefoninettet her i landet, de driver kabel og satelitt-tv, de leverer internett, mobilnett, alt i alt så er dem enorme i denne sammenhengen.

 

men det morsomste er nok at telenor via rikstv skal samarbeide med nrk, mens på internettsiden så sloss dem så busta funker nå :p får meg til å tenke på da sony via riaa saksøkte en teknologigruppe som sony var medlem av.

 

alle firma har som oppgave å få mest mulig ut av de investeringer de gjør, og jeg tør banne på at linja til nix har som krav å stå som underprioritert i routingtabellene vs de andre linjene som enhver nix-tilkoblet er påkrevd å ha. men nå er avtaleteksten under omskriving så jeg kan ikke sjekke sistnevnte.

 

når det gjelder nett-tv fra hjemlandet, perfekt for den som er i utlandet og ønsker å holde seg oppdatert ;)

 

men ja, jeg skulle gjerne sett noen tall for det der. selv bruker jeg nett-tv lite i det hele tatt. og om jeg gjør det så er det youtube det går på, ikke nrk. nærmeste jeg kommer er vel at jeg sjekket ut nrk urørt på nettradioen for en tid siden.

Lenke til kommentar
spørsmålet er hva en legger i freeriders. dem må jo betale for tilgangen på nix. så det er ikke som dem får koble seg til 100% gratis.

 

og er ikke regelen for nix at en også må ha andre linjer ut? altså at en har avtaler andre steder en bare til nix.

9112241[/snapback]

De betaler mindre i året enn hva de måtte betalt pr uke hos en ISP.

 

Dealen med NIX er at det kun er lov til å sende nasjonal trafikk der, men hvor stor prosent av kundene sitter utenfor Norges grenser ønsker å se NRK Nett-TV?

9115297[/snapback]

 

og finnes det noen lovtekst som sier at å få mest mulig for penga her i landet er ulovlig? eller er det bare telenor som har lov til å blø private og firma for penger? og om en er så stor at en pr def er sin egen isp, hva da? altså, hva er en isp vs hva er ikke en isp? vil en være en isp om en bare selger kapasitet til andre firma som igjen selger til sluttkunder? nix slapp dem til, klaget telenor når det skjedde? var det ikke slik at enten så måtte dem slippe til innholdsleverandørene eller så måtte de jage telenor? tingen er jo den at telenor har tentakler i utrolig mange båser. de sitter på telefoninettet her i landet, de driver kabel og satelitt-tv, de leverer internett, mobilnett, alt i alt så er dem enorme i denne sammenhengen.

9115449[/snapback]

Telenor solgte jo Telenor Avidi for noen år siden, og kjøpte så tilbake Canal Digital. Konkuransetilsynet hadde ikke noe imot det hvertfall.

 

Når det gjelder innholdsleverandørenes inntog på NIX så klaget Telenor allerede da. De begynte fort etter dette å planlegge sin vei ut av NIX som har tatt noen år, men som nå er ferdig.

 

Dagens gjeldende NIX-avtale ligger her: http://www.uio.no/nix/nixavtale.txt . Som jeg har nevnt minst en gang tidligere i denne tråden så blir aktørene på NIX beskrevet av NIX som:

Likeverdige Norske IP nettleverandører som etablerer IP samtrafikk over samtrafikkpunktet ved USIT, som beskrevet i denne avtalen.

Hovedpoenget her er likeverdige og det er vel ingen tvil om at en innholdsleverandør som leverer 250 ganger mer trafikk enn den distribuerer internt ikke er likeverdig i det eneste målbare man har på internett, nemlig trafikk.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

vel nå er den teksten under sårt tiltrengt revidering.

men takk for linken. eneste jeg fant på siden var beskjeden om at den var til revidering.

 

virker på meg som problemet i det store og hele kunne blitt punktert ved at nrk og dem andre begynte å fungere som isp. men men, jeg ser at NIX på mange måter brøt sin egen avtaletekst når dem slapp til nrk og gjengen siden en aktør er spesifisert som ikke ett bedriftsnettverk.

 

men jeg blir ikke kvitt følelsen av at det er noe annet telenorfolka planlegger. og at trafikk-mengden bare er en grei unnskyldning for å bygge murer rundt eget marked.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
vel nå er den teksten under sårt tiltrengt revidering.

men takk for linken. eneste jeg fant på siden var beskjeden om at den var til revidering.

 

virker på meg som problemet i det store og hele kunne blitt punktert ved at nrk og dem andre begynte å fungere som isp. men men, jeg ser at NIX på mange måter brøt sin egen avtaletekst når dem slapp til nrk og gjengen siden en aktør er spesifisert som ikke ett bedriftsnettverk.

 

men jeg blir ikke kvitt følelsen av at det er noe annet telenorfolka planlegger. og at trafikk-mengden bare er en grei unnskyldning for å bygge murer rundt eget marked.

9120839[/snapback]

 

Hvis du også leser litt lenger bak i tråden så er det andre issues som omhandler blandt annet sikkerhet. Da både fysisk sikring og kvalitetssikring av trafikken man får fra NIX. Dette er også noe som har vært oppe til diskusjon flere ganger tidligere også.

 

Dersom NRK hadde blitt en ISP så måtte de blitt ganske store for å klare å klare 1:2-kravene til Telenor. De måtte første skaffet seg minst 125 ganger så mye trafikk inn i sitt nett uten å flytte en byte ut av sitt nett. Alle som har drevet med dette tidligere vet at det er veldig enkelt å øke trafikken ut av sitt nett, men det er ofte vanskeligere å øke trafikken inn i sitt nett fra et gitt nett.

Lenke til kommentar

desto mer jeg tenker på det desto mer undres jeg på om ikke telenors krav er urimelige ut i det ekstreme...

(eller kanskje jeg skulle sagt gammeldagse?)

 

og ja, jeg er klar over slike ting som sikkerhet. noe som det forøvrig jobbes med svjv.

 

rom var ikke bygget på en dag.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
desto mer jeg tenker på det desto mer undres jeg på om ikke telenors krav er urimelige ut i det ekstreme...

(eller kanskje jeg skulle sagt gammeldagse?)

 

og ja, jeg er klar over slike ting som sikkerhet. noe som det forøvrig jobbes med svjv.

 

rom var ikke bygget på en dag.

9121214[/snapback]

 

Mange aktører (ikke bare Telenor) har klaget på dette lenge. Her snakker vi 5+ år. Ingenting har skjedd, ingen prosjekter har blitt startet. NIX er det eneste samtrafikkspunktet i Norge, så de gjør som de vil. Ingen skal komme her og tro de er noe der. De går rundt med "dette har aldri vært noe stort problem på NIX" når spørsmål om økt sikkerhet kommer. Det virker veldig som NIX sin instilling på sikkerhetsspørsmål er "dette er ikke et problem hos oss", helt til et evnt problem skjer. Da kommer "vi skal fixe dette".

 

Telenor burde ikke dra sikkerhetskortet i denne diskusjonen, der taper de hart på egne sikkerhetsproblemer.

Man skal ikke kaste stein i glasshus, noe telenor gjør når de klager på andres sikkerhet.

9121231[/snapback]

 

Vell, de betaler NIX for en tjeneste. De kan klage på tjenesten de får, på samme måte som forbrukerne som er kunde hos Telenor kan klage til dem. Dersom forbrukeren er misfornøyd bytter denne leverandør, dersom Telenor er misfornøyde lager de seg en egen løsning.

 

Kaste stein i glasshus eller ikke, den private peeringen til Telenor er sikrere enn peeringen over NIX.

Lenke til kommentar
desto mer jeg tenker på det desto mer undres jeg på om ikke telenors krav er urimelige ut i det ekstreme...

(eller kanskje jeg skulle sagt gammeldagse?)

 

og ja, jeg er klar over slike ting som sikkerhet. noe som det forøvrig jobbes med svjv.

 

rom var ikke bygget på en dag.

9121214[/snapback]

 

Mange aktører (ikke bare Telenor) har klaget på dette lenge. Her snakker vi 5+ år. Ingenting har skjedd, ingen prosjekter har blitt startet. NIX er det eneste samtrafikkspunktet i Norge, så de gjør som de vil. Ingen skal komme her og tro de er noe der. De går rundt med "dette har aldri vært noe stort problem på NIX" når spørsmål om økt sikkerhet kommer. Det virker veldig som NIX sin instilling på sikkerhetsspørsmål er "dette er ikke et problem hos oss", helt til et evnt problem skjer. Da kommer "vi skal fixe dette".

9121672[/snapback]

 

heh, kunne bannet på jeg har sett samme holdning fra telenor til tider, eller for den del norsk politikk. er det noe i den norske mentaliteten tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...