Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ari Behn kjører klimaversting


Anbefalte innlegg

Leste følgende artikler i VG:

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=189500

 

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=189589

 

Jeg blir skikkelig irritert når jeg leser slikt. Å kjøre SUV er ikke sikrere for barna dine, sannsynligvis er det mindre trygt pga at den velter lettere. I tillegg er det jo langt skumlere for andre å kollidere med deg dersom du har en SUV.

 

Og så argumenterer han med at den er en drøm å kjøre... Da skulle han prøvd den nye V70'en. Jeg har ikke prøvd den (vet ikke om det er mulig ennå), men du trenger bare å se på høyden for å skjønne at kjøreegenskapene er bedre enn i XC90'en.

 

Jeg skjønner ikke hva folk skal med en SUV. Jeg tror ikke de vet sitt eget beste. Er bare ute etter statusen. Men det tror jeg er i ferd med å snu, for:

 

SUV er for idioter :nei: . Stasjonsvogn er for folk som har peiling :thumbup: .

Endret av yablame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hahaha "Stasjonsvogn er for folk som har peiling"

 

Det burde vært "Sedan er for folk som har peiling"

 

Uansett:

USA har ingen svinger Mr. Behn kan kveltre i.

Og jeg er lei av overfokuseringen på CO2-utslipp. Det er mye som er verre enn CO2, men som tydeligvis ikke er populært nok å snakke om.

Lenke til kommentar

Bare idioter som er ute etter å ta "bilen" fordi den er en klima versting.... Javel??

 

Er bare forbanna politikere som bor midt i byen og kan ta trikk/t-bane uten problemer og som ikke trenger bil, hva med vi som ikke bor midt i byen og er avhengig av bil??

 

Det er så mange andre ting som er CO2 verstinger, bilen er bare en liten del.... Bare les artikler overalt, bilen har ganske liten betydning forhold til andre ting i denne verden, men politikerene er ute etter bilen fordi de trenger den ikke og da gjør ikke andre det heller, ifølge dem!

Lenke til kommentar
Bare idioter som er ute etter å ta "bilen" fordi den er en klima versting.... Javel??

 

Er bare forbanna politikere som bor midt i byen og kan ta trikk/t-bane uten problemer og som ikke trenger bil, hva med vi som ikke bor midt i byen og er avhengig av bil??

 

Det er så mange andre ting som er CO2 verstinger, bilen er bare en liten del.... Bare les artikler overalt, bilen har ganske liten betydning forhold til andre ting i denne verden, men politikerene er ute etter bilen fordi de trenger den ikke og da gjør ikke andre det heller, ifølge dem!

8807029[/snapback]

 

Poenget mitt er at det de fleste som kjøper SUV absolutt ikke trenger det. De hadde hatt det bedre i en annen bil, men klarer ikke å tenke selv. Følger bare strømmen.

Lenke til kommentar
Bare idioter som er ute etter å ta "bilen" fordi den er en klima versting.... Javel??

 

Er bare forbanna politikere som bor midt i byen og kan ta trikk/t-bane uten problemer og som ikke trenger bil, hva med vi som ikke bor midt i byen og er avhengig av bil??

 

Det er så mange andre ting som er CO2 verstinger, bilen er bare en liten del.... Bare les artikler overalt, bilen har ganske liten betydning forhold til andre ting i denne verden, men politikerene er ute etter bilen fordi de trenger den ikke og da gjør ikke andre det heller, ifølge dem!

8807029[/snapback]

 

Poenget mitt er at det de fleste som kjøper SUV absolutt ikke trenger det. De hadde hatt det bedre i en annen bil, men klarer ikke å tenke selv. Følger bare strømmen.

8807045[/snapback]

 

Har du penger, nyt dem, du lever ikke flere ganger....

Lenke til kommentar

Utslipp fra norske biler er ikke et problem for den globale oppvarmingen, det er fly, fabrikker o.l. i USA (Kina blir verre og verre). Russland også har vel et problem. Derfor synes jeg som flere andre her skriver at det er dumt når politikere straffer oss som ikke bor i byen.

 

Global oppvarming kan etter min mening kun påvirkes av politikere, ikke en snodig prins som helt sikkert bruker bil mindre enn en gjennomsnitts nordmann.

Endret av egil88
Lenke til kommentar
Utslipp fra norske biler er ikke et problem for den globale oppvarmingen, det er fly, fabrikker o.l. i USA (Kina blir verre og verre). Russland også har vel et problem. Derfor synes jeg som flere andre her skriver at det er dumt når politikere straffer oss som ikke bor i byen.

 

Global oppvarming kan etter min mening kun påvirkes av politikere, ikke en snodig prins som helt sikkert bruker bil mindre enn en gjennomsnitts nordmann.

8810167[/snapback]

 

Jeg er enig i at det er andre ting som er verre enn å kjøre bil (fly). Men hvorfor kan vi ikke gjøre så godt vi kan på alle områder? SUV'er er for 95 % av dem som kjører dem totalt unødvendig. Man bør tenke litt mer på fellesskapet og ikke bare tenke på å tilfredsstille sitt eget ego.

 

Deler man verden opp i små nok enheter er det jo ingen som slipper ut mye klimagasser. Man kan ikke si at de eneste som er et problem er kineserne, bare fordi de bor i et stort land. Vi må alle yte vår del. Også nordmenn.

Lenke til kommentar

Bedre miljø blir det uansett ikke av å gå på enkeltpersoner som tilfeldigvis har kjendisstatus. Du kan si hva du vil om å "lede med eksempel og gå foran som et godt forbilde" men det virker ikke å peke på en enslig stakkars fyr som overhodet ikke er en leder for landet. Han er bare elskeren til prinsessen som heller ikke har noen myndighet. så vidt jeg har fått med meg er han ikke prins engang.

 

Skal man få bilparken til å spy ut mindre co2 må man gå på produsentene og teknologien og la folk få mer utslippsgjerrige biler tilgjengelig. Fas ut de verste motorene og slikt.

Lenke til kommentar
Å kjøre SUV er ikke sikrere for barna dine, sannsynligvis er det mindre trygt pga at den velter lettere. I tillegg er det jo langt skumlere for andre å kollidere med deg dersom du har en SUV.

 

Er det bare jeg som begynner å bli lei av det samme gamle "velter lettere" argumentet? :!: Det er jo faktisk ikke slik at en SUV sånn helt uten videre bare legger seg over på siden og kapitulerer, og å havne oppi en situasjon der en SUV faktisk velter dreier seg stort sett om hvordan man kjører, tør jeg påstå. En SUV er tross alt ikke en liten personbil og kan ikke kjøres på samme måte i alle situasjoner.

 

Det andre argumentet ditt, at det er skumlere for andre å kollidere med en SUV, underbygger vel egentlig bare Påfugl Behns argument om at bilen er sikrere for barna?

Lenke til kommentar

Vel... Jeg synes ingen har rett til å legge seg opp i hva andre kjører av bil. Ja.. det er nok mange som kjører SUV som ikke trenger det... og ja.. det er nok også mer miljøfiendtlig, men hva så?

 

Man betaler da jammen meg for det også! Staten tar ikke akkurat en LITEN del av det en XC90 koster! Det er jo stort sett avgiftene som gjør store biler dyrere.

 

Personlig så tenker jeg på miljøet til en viss grad, men ikke noe mer enn at jeg kjøper meg en dieselbil med stor motor og chipper den. Jeg TRENGER ikke så mye hester, men litt må man da unne seg, når ikke regjeringen gjør det enklere/billigere og få tak i mer miljøvennlig biler som ikke koster skjorta.

 

Ville du gitt mer penger for en miljøvennlig bil som ikke hadde tilfredstillende ytelse (i forhold til bensin/diesel) ?

I tillegg så er sortimentet ganske begrenset på slike biler, så sjensen for å finne en bil som faktisk ser ut som en bil er noe begrenset.

 

Det er ikke det at mennesker IKKE tenker miljø, men forde det som er miljøvennlig ofte er dyrere og mindre tilgjengelig.

 

Når regjeringen går inn for å satse 100% på dette, er jeg 100% sikker på at flere vil velge miljøvennlige biler. Men ting må som sagt legges til rette for det.

 

Konklusjon:

Gi meg en bil som går like bra som bilen jeg har i dag og som har ett utseende jeg liker til samme pris + at man kan får ladet/fylt opp bilen andre steder enn i Oslo så skal jeg være den første som kjøper meg en miljøvennlig bil.

 

Men da skal jeg jammen meg også betale mindre skatt, forde utslippet av miljøfarlige stoffer er totalt fraværende! Tror du det kommer til å skje i løået av kort tid?

Yeah right...

Lenke til kommentar
og trådstårter mener at v70 har gode kjøre egenskaper :!:  :!:  :!:

8807022[/snapback]

'Gode kjøreegenskaper' er et utydelig begrep.

 

For noen vil det si det du får med en Caterham, og alt annet har dårlige kjøreegenskaper.

 

Dersom du er vant til, la oss si, en Volvo 240, vil nok forrige generasjons Passat ha gode kjøreegenskaper, rent bortsett fra at den ikke er så tailhappy på vinteren.

 

V70 har gode kjøreegenskaper. Ikke bedre enn en 3-serie, men fortsatt gode kjøreegenskaper for den typen bil.

 

Og trådstarter sa forøvrig at den kjører bedre enn en XC90, og det er som å si at Angelina Jolie er penere enn Erna Solberg. En uomtvistelig sannhet. :)

Lenke til kommentar
Konklusjon:

Gi meg en bil som går like bra som bilen jeg har i dag og som har ett utseende jeg liker til samme pris + at man kan får ladet/fylt opp bilen andre steder enn i Oslo så skal jeg være den første som kjøper meg en miljøvennlig bil.

 

Hjertens enig med deg i konklusjonen din, og har samme problem selv, når det gjelder å finne en anstendig miljøbil. Og her er det jo de ufattelig trege bilprodusentene som må våkne litt og gi oss det vi vil ha.

 

Hvorfor i himmelens navn får man for eksempel bare den slappeste motoren, med manuell girkasse, i E85-versjon fra Volvo (126 hester i V50/S40 og 145 hester i nye V70)? Hva med en T5 AWD automat E85/el hybrid? Teknologien finnes jo, for pokker.

 

Personlig setter jeg nå min lit til BMW, som stadig vekk lanserer nye motorer med høyere ytelser og lavere forbruk. Ingen miljøbiler sånn sett, men velmotoriserte maskiner med diesel/4wd/automat-kombinasjonen som jeg er ute etter. Så får vi se om det dukker opp en dieselhybrid etter hvert, som ryktene vil ha det til.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...