Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har erfaring med trekking av visdomstann?


macciato

Anbefalte innlegg

Trakk den ene visdomstanna oppe i går morges, og tanna satt så godt at jeg like godt amputerte hele hodet...

 

Neida, fikk to stikk med bedøvelse, og tanna kom greit ut etter rundt 2 minutters tid. Det kom noen vemmelige knaselyder på slutten, men det må man jo regne med. Fikk ei lita tugge med noe gassbind-aktig å bite på i et kvarters tid. Jeg fikk se det beistet av ei tann etterpå, og med tanke på størrelsen på røttene virket det som jeg omtrent skulle ha et krater opp til hjernen.

 

Tok en Ibux på formiddagen da jeg kjente at bedøvelsen begynte å forsvinne, bare for å være på den sikre siden. Har dog ikke kjent antydning til smerte i det hele tatt. Sånn utover dagen rant det noe blod, men det gikk fint å skylle munnen litt forsiktig med vann. Utover kvelden blødde det mye mindre, var bare litt blod i spyttet. Våknet i dag tidlig og har ikke sett snurten av blod. Kommer til å være litt forsiktig med spising i noen dager ennå, passer på å tygge kun på andre siden, men det går bra.

 

Det har egentlig gått over all forventning. Det verste med hele greia var vel å lese enkelte poster i denne tråden på forhånd, hehe. Skal bli noe enklere å komme til med tannbørsten bak jekslene nå også, og det er jo fint.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

var hos tannlegen i går, og fikk beskjed om at nedre visdomstann på venstre side måtte trekkes, fordi den vokser horisontalt. det jeg lurer på er om det er verre å trekke de som står horisontalt enn de som vokser tilnærmet normalt? Venter ennå på time, og håper at man får det ganske snart:)

 

PS: Er det normalt at det skal gjøre sinnsykt vondt der tennene kommer frem? Har vondt både oppe og nede på venstre side, og knasker alt vi har av smertestillende uten at det hjelper

Lenke til kommentar

det eneste som faktisk virker litt er å bedøve smerten med iskaldt vann, men da kommer smerten tilbake etter et par minutter. DET er merkelig det, at vann fungerer bedre enn ibux og alt det andre

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Elizabeth

Jeg kommer akkurat fra tannlegen nå. Jeg har trukket visdomstannen min oppe på venstre side. jeg var utrolig nervøs, har alltid hatt mareritt om dette. MEN: det gikk kjempe bra. bedøvelsen er ikke noe å grue seg til. Et lite stikk det er alt. Litt ekkelt å høre på når tannen ble trukket ut, men det kan du fikse med å ha musikk på ørene! :whistle: Ikke blør det så mye heller. Nå vet ikke jeg hvordan det blir i dagene som kommer, men hvis det gjør veldig vondt, så fikses det med paracet og Ibux :thumbup:

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

det eneste som faktisk virker litt er å bedøve smerten med iskaldt vann, men da kommer smerten tilbake etter et par minutter. DET er merkelig det, at vann fungerer bedre enn ibux og alt det andre

 

 

 

Jeg er helt enig! Klokken er 02.30 og jeg sitter med isbiter trykt inntil venstre kinnet mitt. Har tatt pinex forte og fått ibux på 600 mg, men det tar over 1 time til de funker, også funker de ikke mer enn 1-2 timer. Teller ned timene til neste smertestillende skal tas!

Noen som har noen andre "kjerringråd"??

Selve trekkingen gikk kjempefint, og de to første dagene kjente jeg bare ubehag av hevelesen, men 3. og nå 4. dagen er det helt forferdlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg kunne slenge meg på diskusjonen.

 

Jeg har trakk (eller opererte heter det kanskje?) visdomstanna mi på mandag (i dag er det torsdag). Hadde grua meg no sykt og var helt vrak når jeg kom til tannlegen.

Jeg spurte litt om hvor lang tid ting om til å ta og litt generelt. De var veldig hyggelige altså, blide og positive.

 

Grunnen til at jeg måtte kvitte meg med tanna var at den hadde kommet opp så og si horisontalt. Tanna var liksom på vei fremover inn i neste tann, og var i fare for å ødelegge tanna foran, noe som resulterte i at jeg måtte fjerne den. Tanna var ikke kommet helt opp, kunne antyde tanna helt baki, og det samlet seg jo no så sinnsykt med matrester i den skrå lommen baki der. Måtte pirke ut med tannpirker hver eneste dag, makan til styr.

 

Hos tannlegen fikk jeg se røntgenbildene og assistenden forteller at tanna har "ballerinarøtter" altså en rot som er litt bøyd.. "hurraaa.." tenkte jeg, som om jeg ikke hadde gruet meg nok.

 

Jeg åpnet kjeften og fikk noen stikk med bedøvelse.. tre-fire tror jeg? Ventet en stund før den skulle funke, rart å kjenne at halve tunga bare dovner bort.

 

Faktisk, husker jeg ikke så veldig mye av selve inngrepet. Husker han kuttet opp for å få frem tanna, og sagde av krona, delte den i to osv. Var veldig spesielt å høre "knekke" og "rive"-lydene i munnen. Jeg var helt sikker på at han kom til å dytte ut resten av tennene bortover rekka. Men plutselig var han ferdig. Tanna var ute i biter, så vanskelig å si hvor stor den var. MEN, alt det aktive arbeidet med tanna var altså ferdig på under 7 MINUTTER! Åh, så fantastisk raskt. Var så utrolig lettende at det gikk så fort. Nå er det bare et krater (på uvisst størrelse) som er sydd igjen baki der, med no tøybit inni som jeg skal fjerne neste uke..

 

Jeg turde ikke annet enn å dra på apoteket så fort jeg var ferdig der inne, og fikk ut resepten på smertestillende.. Kjøpte meg noe drikke og skulle ta dem (Jeg var jo veldig spent på hvordan i alle dager jeg som var bedøvd i halve ansikte skulle klare å drikke vann fra flaske og ta tabletten, midt i byen hvor alle kunne se meg), meeen det klarte jeg helt fint.

 

Så, den første dagen hadde jeg ikke vondt i det hele tatt! Åh, så fint. Skal sies at jeg turde ikke vente for mange timer etter smertestillende for å fylle på (sørget for å telle antall timer) Eneste plagsomme var alt blodet.. slutta jo søren meg aldri å blø, blødde vel i 2-3 dager, ble så lei av smaken. Også klarer jeg ikke åpne munnen for å se skikkelig baki der. Eller, jeg er så redd for å gape for høyt for å ødelegge noe (såret er tross alt plassert der "gapemusklaturen" ligger, føler jeg) , så jeg får ikke sjekket hvordan ting ser ut baki der da.. også er det jo så vanskelig å få lys inn dit!

 

Men joda.. ellers så har jeg det bra.. tredje/fjerde dagen nå, og først nå begyner det å gjøre litt vondt. Ikke sånn direkte vondt, men mer som.. hm.. "migrene" i munnen? Litt ulmende, pulserende, ekkelt-vondt eller no. Varierer hva jeg gjør med munnen da, men litt plagsomt. Føles som om jeg er blitt mer immun mot tablettene etter noen dagers bruk.. kjedelig..

 

Spisingen er stort sett nudler, potetmos og havregrøt. Tør ikke spise noe som krever for mye, mulig jeg er pyse, men det kjennes jo rart ut liksom, og jeg vil ikke at ting skal havne nedi der (ikke at jeg ser om det er mulig eller om det har havnet noe der da men..)

 

Håper at vondten gir seg i løpet av dagen. og at jeg kanskje føler jeg kan åpne kjeften litt mer etterhvert, eller smile uten at man får vondt :p

 

Men, 7 minutter, helt fantastisk.. Trodde ikke det var mulig.

Lenke til kommentar

Hehe, 7 minutter.. det var raskt. Jeg fjernet både oppe og nede og det tok vel bare rundt 15-20 minutter til sammen.

 

Husker jeg fikk beskjed om å ikke skylle munnen før det hadde gått en stund. Dette glemte jeg selvfølgelig av og dro rett på toalettet etter "operasjonen" og skyldte munnen. Det kom vel mer blod ut av munnen enn det kom vann.

 

Husker jeg også ble veldig lei av å gå rundt med blodsmak i munnen, men plutselig er den borte. Også husker jeg at jeg også var litt redd for å gape ordentlig høyt, da det kjentes veldig merkelig og litt vondt ut, men også dette går jo over etter hvert. :-)

 

Senere på dagen gikk det for det meste i suppe, men dagen etterpå spiste jeg brødskiver, men jeg måtte tygge på den andre siden. Så tror du fint kan prøve deg på en brødskiv eller noe i den duren nå som det er gått noen dager.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg trakk høyre nede for 2 dager siden. Grudde meg overhodet ikke, men jo lenger tid det tok før tannen ble trekt, jo svettere ble jeg. Var faktisk gjennomvåt av svette, og ble skikkelig svimmel. Jeg som skulle være litt tøffen. Det var visstnok mye mer vanligere at menn er reddere for trekking av visdomstenner enn det kvinner er.

 

For min del brukte tannlegen nesten en time på å utføre dette. Det vokste en krok på tanna, så det var ikke enkelt. De beklaget for at de ikke delte tanna mye tidligere...

 

I ettertid har det ikke vært noe problem. Men vet det er forskjellig til person til person. Har tatt noen paracet, og klarte å spise "vanlig mat" dagen derpå!

 

Men skal jeg ta ut stingene selv? Eller må jeg til tannlegen for å gjøre dette?

Lenke til kommentar

Jeg trakk to visdomstenner idag, og det var overhodet ikke noe problem! Bedøvelsessprøytene inneholdt adrenalin, og tannlegen advarte meg om at jeg kunne oppleve litt hjertebank. Det var bra hun sa ifra, for i neste øyeblikk kjentes det ut som om jeg ble livredd (i kroppen) Jeg pustete og peste, og skalv noe veldig. Det gikk fort over, og var bare litt ubehalgelig, MEN hvis jeg ikke hadde visst at det var på grunn av sprøyten, hadde jeg nok blitt litt redd. Ville derfor si i fra til de som skal fjerne visdomstennene at dette kan skje, og at det ikke er farlig, eller særlig ekkelt så lenge man vet hvorfor det skjer.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, fik trekt venstre visdomstann for 2dage siden, den måtte opereres ut og det tok ca 1 time totals. Jeg har prøvet dette før men det er mange år siden nå og jeg husker ikke hvor mye smerte ect jeg hadde da. Jeg fik MYE bedøvelse over flere omganger og jeg har nå en fæl kul på kjæven. Jeg hadde lidt betennelse rundt tannen da jeg fik den fjernet og den ser ut som at det ikke forsvinner selv om jeg har brukt klorhexedin morning og kveld. Den hevelsen jeg har fåt sprer sig og jeg har jævlig vondt nå mye verre enn den dagen jeg fikk den fjernet.

 

kan det være infektion som gjør jeg har fått så mye hevelse ? lukter ikke noe godt.

 

Undskylder for stavning ect jeg er fra danmark men jeg håper i forstår uansett :)

 

Jeg har ikke fått noe antibiotika bare vanlig smertestillendes og klorhexedin til å skylle med. Jeg har 4 sting som må fjernes etter 10 dage.

Lenke til kommentar

Du skulle fått et antibiotisk dren. Hvis det har blitt sydd igjen blir det garantert betent, og såret kommer til å væske. Syntes du skal ringe til tannlegen å høre hva han har å si. Dette er såvidt meg bekjent ikke standard prosedyre.

 

 

ser betennelse komme opp fra tannkjøttet nå og hevelsen bare vokser, dra til tannlegen med det første i mogen. får håpe han får fixet det !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har også vært på OK-klinikken i Bergen, og om jeg ikke tar helt feil var jeg også til en som het Christensen. Kan fremstå som noe hardt og brutalt til tider, men det var fort over og mindre smertefullt enn et gjennomsnittlig tannlegebesøk (vel og merke til ymse ubrukelige offentlige tannleger på sotra)... Fikk anbefalt et skyllemiddel jeg kjøpt på apoteket, husker ikke navn, og utskrevet ti paragin forte. Jeg brukte bare paragin forte første dagen (3stk) og etter dette brukte jeg bare paracet/ibux. Neste uken var jeg litt forsiktig med hvor jeg tygde og skylte godt etter hvert måltid. Har fortsatt noen små krater igjen der tennene en gang var, men ser mer frem til neste trekking av en visdomstann (blir definitivt på OK-klinikken denne gangen og) enn å gå til vanlig tannlege!

 

Apropo sting så tror jeg de fleste bruke tråd som brytes ned etter en stund, og at de derfor ikke trengs å fjernes. Mine sting falt på den andre siden ut etter en ukes tid, noe som forsåventligvis ikke var noe problem ettersom ting hang sammen av seg selv innen da.

Endret av HelgeOTB
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vel måtte trekke begge di 2 øverste visdomstennene mine på onsdagen, akkurat nå så angrer jeg enormt på at jeg lot dem trekke begge på en gang siden det er ekstremt vanskelig å spise noe uten å få mat i hullene, men ja blir vel til å holde meg til suppe og yoghurt til di er grodd :cry:

 

Ellers så kjøres det på med 2 paracet og 1 ibux hver 4-5 time som holder smerten i sjakk men det blir ikke kvitt den litt kløende og varme/pulserende følelsen jeg sitter med akkurat nå i hulla.

 

Heldigvis så gikk uttrekkingen greit var der totalt litt over en time og di kjørte på godt med bedøvelse, men er glad for å ha dem ute nå det eneste som ikke er glad er lommeboka 2200 kr for trekkingen, litt ot nå men syns det er teit at det ikke kan være en egenandel på tannleger som med alt annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg burde ikke ha lest i denne tråden. Skal på sykehuset i morgen for å operere. Skal trekke begge mine nedre visdomstenner, som vokser horisontalt mot de andre tennene. Vet ikke om begge skal trekkes i morgen, men det blir hvert fall én av dem.

 

Satser på at det går fint :)

ouch, du får ha lykke til.

Du får ha et lite håp om at di tar dem en og en ellers blir det kjedelig i matveien fremover.

Legger seg lettere mat i hulla i di nedre

Lenke til kommentar

Jeg burde ikke ha lest i denne tråden. Skal på sykehuset i morgen for å operere. Skal trekke begge mine nedre visdomstenner, som vokser horisontalt mot de andre tennene. Vet ikke om begge skal trekkes i morgen, men det blir hvert fall én av dem.

 

Satser på at det går fint :)

ouch, du får ha lykke til.

Du får ha et lite håp om at di tar dem en og en ellers blir det kjedelig i matveien fremover.

Legger seg lettere mat i hulla i di nedre

Det ble bare den ene i dag. Har gått ganske bra så langt. Painkillers tar knerten på de verste smertene :) Får se hvordan det er i morgen :)

Lenke til kommentar

Heldigvis så gikk uttrekkingen greit var der totalt litt over en time og di kjørte på godt med bedøvelse, men er glad for å ha dem ute nå det eneste som ikke er glad er lommeboka 2200 kr for trekkingen, litt ot nå men syns det er teit at det ikke kan være en egenandel på tannleger som med alt annet.

 

Om de må kutte litt for å få ut tenna regnes det som et inngrep, og du får spenn fra NAV. Men det koster jo det dobbelte av en vanlig trekk, så du sitter forsåvidt igjen med "samme" regning.

 

 

 

Lenke til kommentar

Høres ut som mange har store smerter etter inngrep. For min del var det ikke annet enn litt ubehag etter trekkingen når man tygde etc, men det gikk fort over. Fikk beskjed om å ta painkillers 3-4 timer etter trekkingen - det orket jeg ikke, men det gjorde forsåvidt ingenting heller. Spiste vanlig middag å brødskiver samme dag og. Var ikke akkurat deilig å tygge, men var nå bare å krakke litt i maten.

 

Litt artig med min tann var at den var så krokete å rar at "sjefen" på tannlegen kom for å se den.

Rett å slett som en fiskekrok. Trakk den ene tannen i "nede", og skal trekke den andre senere.

 

Sikkert noen som får smerter, men flesteparten har det nok helt greit. Så dere som skal trekke kan nok ta det rimelig piano. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...