Gå til innhold

Intel X38 vises frem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eks. har Intel en ULV serie på sine prosessorer, en L serie. De brukes ofte i ultraportable løsninger osv. Det samme har AMD. Men jeg håper at man nå øker fokuset på å lage ennå flere produkter med lavere strømforbruk.

 

Dvs. skjermkort, hovedkort chipsett, osv osv.

Satsningen på bærbare har mye dette fokuset, men ikke godt nok.

SSD har gitt en gratisbillett her og gir HDD bransjen en god kickstart, men de kan også forbedre sin mekaniske teknologi og se mer på andre alternativer for massive storage enn svingarmer og magnetplater.

DDR går i riktig retning, de går ned i strømforbruk for hver generasjon selv om de går opp i ytelse.

 

Rett og slett at man i tråd med hele den globale satsningen som nå iverksettes på energiforbruk at også IT bransjen tar et ansvar og viser økt fokus.

 

Sats mer på energisparende teknologi, samt ennå mer på miløjøvennlige produkter og å fjerne seg litt fra bruk og kast mentaliteten de har utviklet seg mot. Gi bedre muligheter for å leve med produkter over lengre tid med oppgraderinger.

 

Jeg betaler heller for en ny firmware til min DSM-520 for økt funksjonalitet og å støtte nye formater, enn å kjøpe en helt ny boks. Helt feil tankegang de kjører i bransjen.

 

EDIT:

Tenk bare på de enorme bergene av disketter, cd'er og dvd'er som må finnes i søpla rundt om kring. Har IT bransjen tatt ansvar for miljøvennlig destruksjon av dette eller skal det danne den nye jordskorpa til slutt?

 

Tenker MS på hvilke fjell de sender ut av technet og msdn plater til enhver tid?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok takk så mye for oppklaringen av forkortelsen, da er jeg med :thumbup:

However håper derimot ikke jeg personlig dette får alt for mye fokus slik at det går på bekostning av ytelseskappløpet. Jeg liker ytelseskappløp!

Men at det jobbes med å få ned energiforbruk er jo for all del bra det også, og med nye forbedrede teknikker får man jo gjerne til begge deler. Jeg nyter jo selv godt av dette på laptop eller stue- pc samtidig som strømregningen går ned. Men å oppgradere min hovedmaskin med en 1-2 år nyere som bruker halvparten så mye strøm og ca lik ytelse ville vært litt av en nedtur i mine øyne :p

 

Strømforbruket på X38 er vel ikke ventet å bli noe nevnevedig bedre enn P35? I så fall er det vel med andre ord ikke så veldig bra på det området.

 

EDIT:

Tenk bare på de enorme bergene av disketter, cd'er og dvd'er som må finnes i søpla rundt om kring. Har IT bransjen tatt ansvar for miljøvennlig destruksjon av dette eller skal det danne den nye jordskorpa til slutt?

 

Tenker MS på hvilke fjell de sender ut av technet og msdn plater til enhver tid?

8797569[/snapback]

He he, ja siden jeg jobber som nabo til hovedmottak for el-retur i min kommune ser jeg jo de helt vanvittige mengdene hvite/brune/data-varer som kastes i alle fall, en god del av det tilsynelatende ubrukt i eske også. Selv om mye av dette er gammelt, begynner det nå å komme veldig mye P4 og diskene er gjerne på ca 60GB så det er jo kort levetid. Men jeg syns det viktigste på dette området er at det er skikkelige rutiner for destruksjon/gjenvinning, slik som hos min nabo. Der blir alt demontert og sortert, og en del sendes videre til andre land som bruker dette en stund til. Hva som så skjer med disse tingene i de landene er vel en annen sak, tipper det danner ny jordskorpe som du er inne på ;)

 

Hvor stort problemet med akkurat cd/dvd plater som du nevner er vet jeg ikke. Men skal uansett ikke dra den noe lenger nå, siden det blir vel OT ifht det nye X38.

Til syvende og sist er ikke jeg mer opptatt av miljøskadene av dette enn at jeg ikke ser helt bort fra at jeg vil skaffe meg et X38, om det viser seg å være veldig bra :)

Lenke til kommentar
Anandtech.com skriver at x38 skal bli lansert i slutten av juli. Men det er kanskje vel optimistisk... Men de skriver også at: "We did have a chance to view the X38 in action and while we cannot report benchmarks, let's just say that Intel's follow up to the 975X will be successful." Det lover jo veldig godt, selv om det sikkert kommer til å koste diverse skjorter og bondegårder i starten.
Lenke til kommentar

X38 kommer sikkert til å følge opp samme gode standard som alle forgjengerne, som 975X, 925X, 875P osv. Men jeg har faktisk en god nyhet for de som vil holde på 975X litt lenger:

We will release new BIOS for supporting Penryn CPU when it comes into the market.

MSI har nå bekreftet støtte for Penryn for sitt 975X hovedkort, MSI 975X Platinum PowerUp Edition. Det var svaret jeg fikk på følgende spørsmål:

Do you confirm official Penryn (45nm successor to Conroe) support for the MSI 975X Platinum PowerUp Edition when Penryn arrives and support for Conroe with 1333 MHz FSB?

 

Stilte spørsmålet på en slik måte at det ikke kunne misforstås, og MSI har fulgt opp med å gi et klart svar.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Jeg har tilfeldigvis intallert ett par Linux-distroer på hhv nForce 650 og P965.

Heeeelt problemfritt og minst like "enkelt-penkelt" som en Win$-installasjon.

Faktisk enklere og mer elegant vil jeg si.

(Og så slapp jeg å lese "spam" fra MS om hvor bra XP er/har blitt). :)

Så jeg vil ikke nødvendivis følge Stigfjel i at Linux støtten er "bedre" på high-end chipset for Intel.

Med mindre han har testet dette ut i større skala.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S Postet i dag, 01:55

Jeg har tilfeldigvis intallert ett par Linux-distroer på hhv nForce 650 og P965.

Heeeelt problemfritt og minst like "enkelt-penkelt" som en Win$-installasjon.

Faktisk enklere og mer elegant vil jeg si.

(Og så slapp jeg å lese "spam" fra MS om hvor bra XP er/har blitt).

He he, du får begynne å bruke Vista da vet du, der er det helt nye bakgrunnsfarger på "spam'en" som skryter av hvor mye raskere, "better connected", og lykkeligere man nå vil bli...

Men ja, jeg har gjort et forsøk med Ubuntu og Kubuntu på mitt Asus P5K Deluxe P35 hk, og det gikk veldig bra så langt. Dvs jeg støter på problemer med X (skrivebordsmiljø som det vel på fagspråket heter) etter at jeg enabler Nvidia drivere for 8800GTS. Vet ikke om dette har med HK eller grafikk-kort å gjøre. Men ellers fungerer lyd (AID) og i alle fall det ene nettverkskortet, og så langt jeg har testet alt annet fint. Det jeg ikke har testet, som kan være litt vesentlig er IDE kontrolleren, bruker bare sata i den maskinen. Og trådløs Wlan dukker ikke opp automatisk i alle fall, men sikkert mulig å få til siden det er en Realtek chip som skjuler seg bak Asus- Solo navnet.

 

Men hva er det egentlig som skal være problemet med P35 og Linux, har fått med meg at X38/975 gjerne vil holde høyere kvalitet osv, men jeg tenker mer på ting man faktisk merker?

Lenke til kommentar
Det kan nok være han var mer fokusert på Solaris og slike ting.

9076086[/snapback]

Som sagt, mitt Core2-system har aldri kjørt Windows eller GNU/Linux, men FreeBSD/OpenBSD. Da jeg bygde om P4-systemet (925X) til Core2 (september 2006), kunne jeg bare glemme P965 til FreeBSD/OpenBSD. For Core2 var 975X eneste alternativ. Mainstream vil etter hvert bli støttet, men erfaringen min er at støtten kommer raskere på high-end chipset som 975X og X38, da det er brukt mer kompatible komponenter på slike hovedkort. Men dette har jeg sagt mange ganger før. Og ja, Solaris 10 er et viktig moment da jeg planlegger å benytte nettopp Solaris i en Core2-maskin jeg skal bygge opp (min fremtidige dedikerte filserver).

 

Edit: som sagt før, skal jeg regne et hovedkort som "kompatibelt", må det være fullt støttet i GNU/Linux, FreeBSD/OpenBSD og Solaris 10. Windows er ikke et tema engang.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

På jobben skal vi nå ta i bruk Solaris 10 til en filserver. Filserveren bruker en Intel Xeon Quad-core E5335 2.0 GHz 1333 MHz FSB (PowerEdge 1950). Xeon-prosessoren er basert på Core-arkitekturen (server-motstykket til Core2 Duo/Quad), og blade-utgaven (PE 1955) er sertifisert for Solaris 10 11/06. Dell garanterer at den skal fungere, og hvis ikke, får vi pengene tilbake. Nok et eksempel på at kompatibilitet prioriteres i det profesjonelle markedet, hvor også X38 kommer til å operere, i tillegg til entusiast-markedet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
På jobben skal vi nå ta i bruk Solaris 10 til en filserver. Filserveren bruker en Intel Xeon Quad-core E5335 2.0 GHz 1333 MHz FSB (PowerEdge 1950). Xeon-prosessoren er  basert på Core-arkitekturen (server-motstykket til Core2 Duo/Quad), og blade-utgaven (PE 1955) er sertifisert for Solaris 10 11/06. Dell garanterer at den skal fungere, og hvis ikke, får vi pengene tilbake. Nok et eksempel på at kompatibilitet prioriteres i det profesjonelle markedet, hvor også X38 kommer til å operere, i tillegg til entusiast-markedet.

9084834[/snapback]

 

Personlig håper jeg x38-kortene i sin helhet vil ha PCIe-slotter som fungerer med andre ting enn skjermkort. Med 16x-slottene på hovedkort i dag er det jo hit and miss om det fungerer med noe annet enn skjermkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, der sa du noe. Kan være praktisk med å ha et PCI-E x16 spor i tilfelle man f.eks. vil sette inn en SAS-kontroller med PCI-E x8 tilkobling. PCI-E x8 i sin rette fysiske form er svært sjeldent på vanlige hovedkort.

9084878[/snapback]

 

Ja, jeg er faktisk i eksakt den situasjonen, og det er litt ergelig at man ikke kan stole på at det funker, og det faktumet at nesten ingen "vanlige" produsenter har teknisk støtte som er halveis saklig, så man får jo ikke noe fornuftig ut av de heller.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...