Gå til innhold

Intel X38 vises frem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men vil det bli noen praktisk ytelsesøkning med PCI Express 2.0?

8787907[/snapback]

Den teoretiske båndbredden dobbles. Dette vil idag ikke ha noen praktisk betydning siden dagens grafikkort ikke utnytter PCE-e 1 fullt ut. Det positive er at det er et potensialt til større utnyttelse av båndbredden. Grafikkort produsentene kan øke båndbredden uten å tenke på at porten vil bli en flaskehals.

Lenke til kommentar

Da blir det ikke så lite med 8GB. Man får ikke større enn 2GB uansett (sett bort ifra rådyre servermoduller). 4x2GB=8GB. Er en stund til man trenger 8GB for vanelig dødelige og ekstreme gamere. Kanskje superkraftige arbeidsstasjoner, men hvor ofte kjøper man det?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer selv å kanskje oppgradere videre fra P35 til et X38 kort, mest fordi jeg vil være mer kompatible med Linux distroer og driver samt at eneste HK'et jeg er villig til å betale 2000+ for er et med high-end chipsett.

 

Men jeg venter å ser ann klokkeegenskaper, chippsett kjøleløsninger og SB implementasjoner etc. Er slik sett ekstremt fornøyd med mitt P35 HK.

 

Men PCIe 2.0 og X38 skader ikke for fremtiden ;) Må bare se om jeg gidder å reinstallere eller om det går greit å stunte.

 

4stk 16x fysiske spor gir endel PCIe muligheter for fremtiden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De 6 minne slottene var jo som nevnt tror jeg både DDR2 og DDR3. Så ut som det var 4 stk DDR2 og 2 stk DDR3. For hvis man ser nøye så ser det nemlig ut som først 1 stk. DDR3 og så 2 stk DDR2 og så kommer det 1 stk DDR3 til og 2 stk DDR2 til

 

Så da blir det vel maks 8GB DDR2 eller 4GB DDR3

Lenke til kommentar
Jeg vurderer selv å kanskje oppgradere videre fra P35 til et X38 kort, mest fordi jeg vil være mer kompatible med Linux distroer og driver samt at eneste HK'et jeg er villig til å betale 2000+ for er et med high-end chipsett.

 

Men jeg venter å ser ann klokkeegenskaper, chippsett kjøleløsninger og SB implementasjoner etc. Er slik sett ekstremt fornøyd med mitt P35 HK.

 

Men PCIe 2.0 og X38 skader ikke for fremtiden ;) Må bare se om jeg gidder å reinstallere eller om det går greit å stunte.

 

4stk 16x fysiske spor gir endel PCIe muligheter for fremtiden.

8790005[/snapback]

 

Jepp jeg venter med nytt HK til X38 kommer ut,kjører i dag med et Asus P5W DH Deluxe, et av de bedre og det mest stabile kort jeg har brukt .

Lenke til kommentar
De 6 minne slottene var jo som nevnt tror jeg både DDR2 og DDR3. Så ut som det var 4 stk DDR2 og 2 stk DDR3. For hvis man ser nøye så ser det nemlig ut som først 1 stk. DDR3 og så 2 stk DDR2 og så kommer det 1 stk DDR3 til og 2 stk DDR2 til

 

Så da blir det vel maks 8GB DDR2 eller 4GB DDR3

8790591[/snapback]

 

Ah, selvsagt, da er jeg enig i at 8GB er greit, det er ikke lett (eller billig) å få tak i større minnemoduler enn 2x2GB, og da gjør man som noen foreslo og heller kjøper løsninger designet for det om man trenger mer enn 8GB.

 

Forøvrig så gir ikke 8GB bedre "ytelse" i enkeltoppgaver, men man får plutselig helt andre muligheter til hva man ønsker å bruke maskina til. Man kan f.eks. kjøre X antall lite cpu-intensive vm-ware imager samtidig (f.eks. utviklere som skal lage ting som skal testes under flere forskjellige platformer), man har muligheten til å kjøre en Oracle database, X WebLogic servere og X forskjellige utviklingsmiljø oppe samtidig. (F.eks. for å vedlikeholde en patch/branch samtidig som man utvikler på trunk). Etc. Bare fantasien setter grensene :) (Eller evt. bare jobben setter grensene, jeg får dessverre ikke lov til å spec'e maskina mi selv på jobb og sitter med noe som er ca. 3 ganger dårligere enn hva jeg har hjemme. Til alle formål :( )

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg aller mest til vi får se litt tester av ytelse og ikke minst klokke- egenskaper på disse kortene, pci-e 2.0 og 4x16 pci-e er egentlig mest bare svada i mine øyne, DDR3 er jeg litt mer usikker på, det har vel kanskje potensiale for å kunne bli noe bra i løpet av ikke alt for lang tid. Men slik det er i dag koster det fryktelig mer enn det smaker såvidt jeg kan se. Mulighet for begge deler (DDR2 og 3) ville jo ikke være å forakte.

 

Men da ser det i alle fall ut til at man bør smøre seg med tolmodighet frem til ca August, trodde faktisk det var litt nærmere jeg :)

Lenke til kommentar

Snekkern:

Ja du har et kort som gir veldig mye for pengene der :) Jeg tok på meg "kjøpe helt rykende ferskt" buksene denne gang og ble meget fornøyd med et utrolig godt Gigabyte kort, men X38 vs Linux etc. frister så vi får se hva som dukker opp :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jepp jeg venter med nytt HK til X38 kommer ut,kjører i dag med et Asus P5W DH Deluxe, et av de bedre og det mest stabile kort jeg har brukt .

8790690[/snapback]

 

Hadde samme tankegangen jeg og. Sitter på 975X vidunderet inntil X38 er i hyllene... :thumbup:

Lenke til kommentar
De 6 minne slottene var jo som nevnt tror jeg både DDR2 og DDR3. Så ut som det var 4 stk DDR2 og 2 stk DDR3. For hvis man ser nøye så ser det nemlig ut som først 1 stk. DDR3 og så 2 stk DDR2 og så kommer det 1 stk DDR3 til og 2 stk DDR2 til

 

Så da blir det vel maks 8GB DDR2 eller 4GB DDR3

8790591[/snapback]

Da gir det kanskje mer mening ja.

 

Ellers hvordan er det med bruken av de 4 store skjermkort-slot'ene, kan en kombinere med dual SLI og for eksempel 2 stykk x8 kontrollere for harddisker eller noe slikt av ymse typer?

Lenke til kommentar
MSI-kortet så ut til å ha dårlig plass ved siden av sokkelen. En  haug med kondensatorer(?) og en kjøeribbe rett ved siden av. Abit var bedre på dette området, og ASUS sitt ser jo ut til å ha plass til enorme kjølere. Gigabyte sitt var vel litt det samme som MSI på det området, men litt bedre.

 

Det er jo litt stilig at det blir mulighet for Quad Crossfire også. Men vil det bli noen praktisk ytelsesøkning med PCI Express 2.0?

8787907[/snapback]

De kondensatorene på MSI kortet er nok så lave at de vil gå klar av de flesete om ikke alle kjøleribbene.

 

Når det gjelder PCIe 2.0 så tror jeg ikke det vil gi noen umiddelbar ytelsesforskjell. PCIe linken er ikke noen flaskehals i dag og innføringen av versjon 2.0 medfører at den ikke blir det i fremtiden heller. Nå skal det vel sies at motivasjonen for innføring av versjon 2.0 på desktop og om sider laptop antagelig er plassbesparelse og redusert effektforbruk ved å halvere antall lanes som behøves for å oppnå samme båndbredde. Det er først og fremst på servere at PCIe 2.0 har noen praktisk nytte ytelsesmessig. Ellers sies det at flaskehalsen i selve PCIe systemet, gitt at du klarer å fylle opp med nok IO kapasitet i form av utvidelseskort, er PCIe svitsjen i chipsettene. Denne har antagelig blitt mye raskere i løpet av de siste generasjonene med chipset så jeg vet ikke om det er en reell flaskehals per i dag.

Lenke til kommentar
Det jeg håper litt av fokuset også vil være er ULV satsning.

8793352[/snapback]

Jeg formoder at det ikke er pelsdyret ulven du snakker om, men hva er ULV?

8794625[/snapback]

Tror det er en forkortelse for:

 

Ultra Low Voltage

Lenke til kommentar
Det jeg håper litt av fokuset også vil være er ULV satsning.

8793352[/snapback]

Jeg formoder at det ikke er pelsdyret ulven du snakker om, men hva er ULV?

8794625[/snapback]

Tror det er en forkortelse for:

 

Ultra Low Voltage

8794685[/snapback]

Ok takk, da skjønner jeg i alle fall hva forkortelsen står for. Å sørge for en bærekraftig ulvebestand kan vel være viktig nok det, men er kanskje ikke så aktuelt tema på denne messen...

 

Skjønner fortsatt ikke helt hva det er snakk om, altså "ultra low voltage" på hva?, men da kan jeg sikkert finne noe mer info om det nå som jeg vet hva det dreier seg om. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...