Gå til innhold

Alvorlige hull i nettlesere


Anbefalte innlegg

Firefox tetter alle sikkerhetshull innen max et par dager, så jeg ser absolutt ingen grunn til å skifte til Opera.

8787096[/snapback]

Poenget var at det har vært flere ganger IE og Firefox (muligens også safari) hadde SAMME sårbarhet - dvs exploiten var ikke spesifikk til én nettleser. Men den fungerte ikke i Opera. Det tyder på bedre grunnleggende sikkerhet.

 

Eg som operabruker syns at det er synd at Opera ikkje har ein like lett oppdateringsframgangsmåte.

Så veldig vanskelig er det da ikke heller akkurat. Er gjort på under 30 sekunder, og ca 5 klikk på ok/neste.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin lesing for ein Opera brukar. Sjølvsagt er det synd at det blir oppdaga kritiske feil i andre nettlesare, men alle programvare inneheld feil. Gjelde berre å få dei fram i lyset.

Det hadde nok heilt sikkert blitt rapport meir i media om Opera dersom det hadde hatt større brukarmasse, men eg har trua på at Opera vil bli meir spredt etter kvert som tida går. Er ein heilt klar fantastisk nettlesar.

Lenke til kommentar
Er det ikke også sånt at firefox bruker opptil 50 mb ram pr side, mens opera bruker ca 10 mb på samme siden? Har jeg hørt hvertafall.

8788170[/snapback]

 

For under en måneds tid siden, i oppdatert FireFox, klarte den å spise over 1000 mb... _OVER EN GIG MINNE_ da jeg hadde oppe ca 20 sider. Tror det hovedsaklig var deviantart-gallerier. Tror lett vi kan fastslå at det var en lekkasje.

 

Opera bruker desidert mindre minne og er desidert mer responsiv til slik bruk.

Lenke til kommentar
lurer litt på hvordan man går frem for å finne slike hull, høres ut som en rimelig kjedelig jobb dersom det er "prøv og feil" prinsippet som gjelder...

8786286[/snapback]

 

Sannsynligvis tar de for seg en og en kjent teknikk, og tester denne mot forskjellige applikasjoner samtidig. På den måten kan de konsentrere seg om en problemstilling i stedet for å hoppe mellom forskjellige angrepsteknikker.

 

 

 

Er jo ikke synd at kritiske feil oppdages og publiseres. Derimot er det supert! Nå får gjengen bak firefox og IE mulighet til å fikse feilene før noen utnytter de. :)

 

Som alle nevner: alle (større) programmer inneholder feil. Slik kommer det alltid til å være!

8791463[/snapback]

 

Nei... Det er synd.

Det hadde vært bedre om kritiske feil ble oppdaget, rapportert inn, fikset og så publisert. Den rekkefølga som er ganske vanlig, er at feil blir oppdaget, rapportert inn og publisert, forsøkt utnyttet, og så fikset. Desverre vil ofte firmaene ikke prioritere fiksing av en feil før den er publisert, og aldri anslå den som kritisk om den ikke er publisert.

 

Det er riktig at alle større programmer inneholder feil. Alle systemutviklere har hull i sin sikkerhetskjennskap, og alle systemledere har begrenset med tid, ressurser og ork. Det går ikke an å programmere uten å overse noe.

 

Også jeg synes FireFox er enklere og raskere å oppdatere med ny versjon enn Opera, men det er bare i teorien. I Opera kan jeg laste ned oppdateringen og kjøre den straks, mens i Firefox må jeg vente til jeg er ferdig med alle de åpne vinduene. Ellers blir de jammen borte, gitt.

 

Edit: glemte å svare på noe :slow:

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
lurer litt på hvordan man går frem for å finne slike hull, høres ut som en rimelig kjedelig jobb dersom det er "prøv og feil" prinsippet som gjelder...

8786286[/snapback]

 

Sannsynligvis tar de for seg en og en kjent teknikk, og tester denne mot forskjellige applikasjoner samtidig. På den måten kan de konsentrere seg om en problemstilling i stedet for å hoppe mellom forskjellige angrepsteknikker.

Det høres fremdeles ut som prøving og feiling da. Man må jo også komme opp med nye teknikker, det meste av kjente teknikker må da nettleserne tåle etterhvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...