Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har et spørsmål til dere som har fått sin xps m1330:

 

Hvor stor er den egentlig? Jeg trenger en pc som er lett å ha med seg i en sekk sammen med flere andre bøker og som har god batteitid og som har relativt god ytelse. Dette virker som den (nesten) perfekte PC-en for mitt bruk. Jeg er bare redd at jeg må ha 9-cellers batteriet for å få lang nok batteritid. Kan man håpe på 3.5 timer med 6-celler ved lett bruk?

 

Hvordan er den å ha med seg rundt? Er den ubehagelig å ha i sekk? Blir vekten skeivt fordelt (Den er jo ganske mye tynnere foran en bak)?

9498699[/snapback]

 

Den er litt større enn jeg hadde forventet, men den er absolutt ikke for stor. jeg har foreløbig bare brukt den med 6cellers batteriet men skal skifte over til 9cellers nå når jeg er ferdig å lade opp 6ern. Jeg er veldig imponert over batteritiden på PC-en i alle fall. Ved lett bruk og ved strømstyringen satt til "balansert" i vista så hadde jeg 27 min gjenstående ved 10%. Har ikke brukt den en hel dag med lett bruk enda, men selv om jeg hadde filkopiering fra en ekstern usb disk som ikke har egen strømforsyning så tok det ganske mange timer før PC-en ble utladet. Jeg tror nok det skal gå fint med 3,5 timer med 6-celler batteriet ved lett bruk, men jeg kan selvfølgelig ikke garantere noe. Det er jo også slik at batterilevetiden taper seg ved tid også. Jeg bestilte et 9celler batteri i tillegg til 6cellern så er jeg sikker på at jeg ikke går tom for strøm om jeg skal ut å reise med tog eller fly.

 

PC-en er ikke noe ubehagelig å ha i min sekk i alle fall. Man merker ikke forskjellen på at den er tynn i ene enden og tykkere i den andre. Jeg har dog ikke prøvd den med 9cellern enda, men jeg tror ikke det vil bli noe problem dette heller. Dette er jo ikke den første maskinen som er lettere i front enn bak.

 

Skal prøve å få tatt noen bilder som sammenligner den med min 15" ferraripc. Jeg synes i alle fall det er stor forskjell.

9499159[/snapback]

 

Høres oppmuntrende ut! Virker som en god idé å bestille både 6- og 9-cellers. Bilder som sammneligner den med 15" hadde vært genialt, sitter selv på en 15" nå og hadde vært interessant å se forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fjty4al9
Hei

Lurte på om det går ann å få en dockingstasjon, er det noen som vet noe om det ?

9499769[/snapback]

 

det er ikke noen dockingport på PC-en men der finnes vel noen universale USB poertreplikatorer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fjty4al9
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har et spørsmål til dere som har fått sin xps m1330:

 

Hvor stor er den egentlig? Jeg trenger en pc som er lett å ha med seg i en sekk sammen med flere andre bøker og som har god batteitid og som har relativt god ytelse. Dette virker som den (nesten) perfekte PC-en for mitt bruk. Jeg er bare redd at jeg må ha 9-cellers batteriet for å få lang nok batteritid. Kan man håpe på 3.5 timer med 6-celler ved lett bruk?

 

Hvordan er den å ha med seg rundt? Er den ubehagelig å ha i sekk? Blir vekten skeivt fordelt (Den er jo ganske mye tynnere foran en bak)?

9498699[/snapback]

 

Den er litt større enn jeg hadde forventet, men den er absolutt ikke for stor. jeg har foreløbig bare brukt den med 6cellers batteriet men skal skifte over til 9cellers nå når jeg er ferdig å lade opp 6ern. Jeg er veldig imponert over batteritiden på PC-en i alle fall. Ved lett bruk og ved strømstyringen satt til "balansert" i vista så hadde jeg 27 min gjenstående ved 10%. Har ikke brukt den en hel dag med lett bruk enda, men selv om jeg hadde filkopiering fra en ekstern usb disk som ikke har egen strømforsyning så tok det ganske mange timer før PC-en ble utladet. Jeg tror nok det skal gå fint med 3,5 timer med 6-celler batteriet ved lett bruk, men jeg kan selvfølgelig ikke garantere noe. Det er jo også slik at batterilevetiden taper seg ved tid også. Jeg bestilte et 9celler batteri i tillegg til 6cellern så er jeg sikker på at jeg ikke går tom for strøm om jeg skal ut å reise med tog eller fly.

 

PC-en er ikke noe ubehagelig å ha i min sekk i alle fall. Man merker ikke forskjellen på at den er tynn i ene enden og tykkere i den andre. Jeg har dog ikke prøvd den med 9cellern enda, men jeg tror ikke det vil bli noe problem dette heller. Dette er jo ikke den første maskinen som er lettere i front enn bak.

 

Skal prøve å få tatt noen bilder som sammenligner den med min 15" ferraripc. Jeg synes i alle fall det er stor forskjell.

9499159[/snapback]

 

Høres oppmuntrende ut! Virker som en god idé å bestille både 6- og 9-cellers. Bilder som sammneligner den med 15" hadde vært genialt, sitter selv på en 15" nå og hadde vært interessant å se forskjell.

9499316[/snapback]

 

Her kommer noen sammenligningsbilder. Har også lagt ved to bilder av PC-en med 9cells batteriet. Synes ikke det er så altfor stort når lokket er oppe.

 

post-136751-1189866740_thumb.jpg

 

post-136751-1189866752_thumb.jpg

 

post-136751-1189866762_thumb.jpg

 

post-136751-1189866778_thumb.jpg

 

post-136751-1189866790_thumb.jpg

 

post-136751-1189866801_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Se der ja, flotte bilder! Dette ser jo riktig bra ut. Vriker som om den er liten nok til at den er grei å ha med seg rundt, samtidig som den har stor nok skjerm til at det er behagleig å jobbe med den.

 

Har du forresten GForce kortet eller det intergrerte? Lurer på om batteritiden blir mye påvirket av hvilket skjermkort man har...

Lenke til kommentar
Hei

Lurte på om det går ann å få en dockingstasjon, er det noen som vet noe om det ?

9499769[/snapback]

 

det er ikke noen dockingport på PC-en men der finnes vel noen universale USB poertreplikatorer

9499835[/snapback]

 

Jeg har bestillt denne:

 

http://www.targus.com/uk/product_details.asp?sku=ACP60EU

 

...som baserer seg på den mye raskere ExpressCard-sloten (opptil 5x raskere enn USB 2.0!!). Passer både 34mm og 54 mm slot (XPS 1330 har 54mm slot). Docking-løsningen er også en av de få som har støtte for både DVI og D-Sub (passthrough). Den støtter også 5.1 sorround.

Pris i norske nettbutikker starter på kr. 13xx + +

 

Kan gi tilbakemelding når jeg har fått testet den... :thumbup:

Endret av janeijo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fjty4al9
Se der ja, flotte bilder! Dette ser jo riktig bra ut. Vriker som om den er liten nok til at den er grei å ha med seg rundt, samtidig som den har stor nok skjerm til at det er behagleig å jobbe med den.

 

Har du forresten GForce kortet eller det intergrerte? Lurer på om batteritiden blir mye påvirket av hvilket skjermkort man har...

9500420[/snapback]

 

Ja PC-en er super å jobbe med den.. :)

 

Jeg bestilte med integrert skjermkort siden jeg ikke kommer til å bruke maskinen til noe som krever kraftig grafikkkort. Så det integrerte er mer enn bra nok for min del.

 

Nå har jeg nettop fått ladet opp 9cellers batteriet og med strømstyringen justert til balansert så har jeg ved 98% rundt 6 timer gjenstående tid. Antar at den ikke kommer til å holde så lenge men jeg tror nok allikevel ikke at det er helt missvisende..

Lenke til kommentar

Jeg får kjørt 1680x1050 på den eksterne skjermen min med vga utgangen. Har ikke prøvet hdmi da jeg ikke har noe utstyr som har denne inngangen enda.. Men det kommer - og jeg gleder meg ;)

 

Dell ga meg 1500,- i kompensasjon for sen levering.

 

Jeg fikk inn kr 1406,25 på kontoen for et par dager siden..

 

Prøver Dell å være morsomme? :hmm:

 

Ps: Maskinen min har pipelyden - både fra prosessoren og batteriladeren(men bare når maskinen ikke står på), så her skal det klages!!

 

Btw: vil et par ddr2 so-dimm pc5400 brikker funke i maskinen?

 

-Keis

Endret av Keis
Lenke til kommentar

Da har jeg hatt M1330 i snart en uke, må si jeg er meget fornøyd. Foreløpig er Vista kombinert med lite minne(1GB) det eneste jeg har og utsette. Minne skal jeg oppgradere selv, og det er helt etter planen. Har forsøkt endel spill og de fungerer utmerket, neste prosjekt er å innstallere BF2 for å se om det i det hele tatt starter opp. ^^,

 

Skjermen er knallrå, men er litt mer lyslekkasje i kantene enn jeg hadde håper på, og den er kresen på innsynsvinkler, hvis man er veldig kresen på fargeekthet.

 

Jeg hadde antydning til høy piping i starten, nå må jeg legge hodet inntil eller være i ett helt stille rom for å høre pipingen gjennom den monotone og forholdsvis ubemerkelige viftelyden. (Vil ikke kalle det viftestøy, for det er ikke plagsomt overhodet.)

DVD-drevet bråker noe aldeles forferdelig, men hva bruker man det til? ^^,

 

88% fornøyd, og det er bra her i gården.

Lenke til kommentar

Har nå fått min M1330 idag, endelig.. Det jeg lurer litt på, mulig det er ett dumt spørsmål, men skjermen er skikkelig bra så lenge den er tilkoblet strøm. Så snart jeg benytter batteriet virker den mye mindre lyssterk enn m/kabel.

Noen som vet? Mulig det skal være sånn? Min første bærbar, så har ikke altfor mye erfaring.

Btw; INGEN høyfrekvente pipelyder ennå!!!!! :D

Lenke til kommentar
Har nå fått min M1330 idag, endelig.. Det jeg lurer litt på, mulig det er ett dumt spørsmål, men skjermen er skikkelig bra så lenge den er tilkoblet strøm. Så snart jeg benytter batteriet virker den mye mindre lyssterk enn m/kabel.

Det er nok samme som på min XPS1710:

Hold den blå "Fn"-knappen nede og trykk pil opp (eller ned) Det regulerer lysstyrken

på skjermen.

Grunnen til at lyset blir svakere når du kobler ut strømmen, er at vistas strømmodus er

satt til å regulere dette automatisk. Du kan endre på dette i instilligene til strømspare-modusen.

Lenke til kommentar
Har nå fått min M1330 idag, endelig.. Det jeg lurer litt på, mulig det er ett dumt spørsmål, men skjermen er skikkelig bra så lenge den er tilkoblet strøm. Så snart jeg benytter batteriet virker den mye mindre lyssterk enn m/kabel.

Det er nok samme som på min XPS1710:

Hold den blå "Fn"-knappen nede og trykk pil opp (eller ned) Det regulerer lysstyrken

på skjermen.

Grunnen til at lyset blir svakere når du kobler ut strømmen, er at vistas strømmodus er

satt til å regulere dette automatisk. Du kan endre på dette i instilligene til strømspare-modusen.

9512187[/snapback]

Takker og bukker

Lenke til kommentar

Har ikke mottat min m1330 enda, men jeg datt over en post angående pipelyden på silentpcreview.com. Har ikke sett denne løsningen kommentert her så..

 

"You may be able to solve the CPU whine noise. There is a post at Notebookreview.com where an individual reported success by disabling power management in the device manager for the Bluetooth Radio. It seems his notebook does not have the radio but it shows up in device manager just the same. Under the power management tab in the device manager for the Bluetooth Radio he unchecked the option "allow Windows to shut this device down to save power" and the noise disappeared, suggesting the hardware was trying to put to sleep a device that doesn't exist - and not liking it.

 

It's a quick try to see if it works."

Lenke til kommentar
Har ikke mottat min m1330 enda, men jeg datt over en post angående pipelyden på silentpcreview.com. Har ikke sett denne løsningen kommentert her så..

 

"You may be able to solve the CPU whine noise. There is a post at Notebookreview.com where an individual reported success by disabling power management in the device manager for the Bluetooth Radio. It seems his notebook does not have the radio but it shows up in device manager just the same. Under the power management tab in the device manager for the Bluetooth Radio he unchecked the option "allow Windows to shut this device down to save power" and the noise disappeared, suggesting the hardware was trying to put to sleep a device that doesn't exist - and not liking it.

 

It's a quick try to see if it works."

9514717[/snapback]

 

FY faen, jeg tror faen meg det løste hele jævla problemet jeg. Pipelyden min forsvant nå. :w00t: Jeg har bluetooth-modulen og deaktiverte muligheten for windows å skru av denne for å spare strøm. Jævlig bra. :yes:

 

EDIT: Unnskyld all banningen, jeg ble bare utrolig fornøyd nå. Fikk også 6-celler batteriet mitt i dag, som jeg tok som kompensasjon for lang levering.

Endret av Autopsy
Lenke til kommentar

Haha, tror jammen BT-trikset funka her også, jeg har bare hørt lyden om jeg la øret helt inntil touchpaden, men i det jeg fjerna haken i checkboksen for BT antenna (jeg har antenna btw) så forsvant lyden tvert. Har testa flere ganger. Enkel fiks på en stort j..... problem om det faktisk funker for de som er enda mer plaga enn meg.

 

Hos meg funka det derimot bare hvis BT antenna var aktiv, om jeg skrur den av så kom lyden tilbake med en gang. Uansett, om det funker så er det en grei fiks inntil de finner ut en annen varig løsning.

 

En annen litt irriterende ting derimot, er at array mic'en ikke har en "boost 20dB" option så langt jeg kan se. Sleit med å få høy nok lyd i en MSN samtale, har ikke testa Skype enda, men etter et par timers googling ser det ut som en kjent problem som det enda ikke er en fiks for. Det her gjelder også mange andre laptoper med lik hardware (SigmaTel). Noen her som har en løsning?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...