Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den lyden kommer fra område rundt hvor CPU`en er satt,muligens de spoolene spom gir strøm til cpu`en, eller så fikk jeg høre fra XPS support at det var relatert noe bluetooth greier.

 

 

Dell tekniker var innom idag og byttet Systemboard, uten at det hjalp noe særlig, lyden er der fortsatt. fikk etter mye frem og tilbake ordnet at jeg for en ny XPS levert innen 10-15 dager, også henter den jeg har nå før eller etter at jeg har fått den nye.

Har hatt min i kun 2 dager, så er litt irriterende, men bra at Dell er så rask med servicen:)

 

Håper den nye er uten noen lyd..

Lenke til kommentar
Tidligere har flere sagt at maskinen ikke hadde pipelyder når de fikk den, og senere oppdaget at den hadde det likevel... hvordan? Pipelydene oppstår først og fremst (såvidt jeg har forstått) når maskinen blir kjørt på batteri, dermed ble de ikke oppdaget når den nyutpakkede, nyoppstartede maskinen først ble kjørt med strømmen tilkoblet.

 

Kan dette være forklaring for ditt tilfelle, Rymored?

 

Pipelyden er når prosessoren går i en "step 4" mode av noe slag. Husker ikke helt direkte. Om det er noe powersave av noe slag vet jeg ikke. Men den forsvant hos meg etter fullformat og inn med 64bits Vista uten noe jalla jalla dell applikasjoner hengende over.

Lenke til kommentar
Tidligere har flere sagt at maskinen ikke hadde pipelyder når de fikk den, og senere oppdaget at den hadde det likevel... hvordan? Pipelydene oppstår først og fremst (såvidt jeg har forstått) når maskinen blir kjørt på batteri, dermed ble de ikke oppdaget når den nyutpakkede, nyoppstartede maskinen først ble kjørt med strømmen tilkoblet.

 

Kan dette være forklaring for ditt tilfelle, Rymored?

 

Pipelyden er når prosessoren går i en "step 4" mode av noe slag. Husker ikke helt direkte. Om det er noe powersave av noe slag vet jeg ikke. Men den forsvant hos meg etter fullformat og inn med 64bits Vista uten noe jalla jalla dell applikasjoner hengende over.

Har hatt min kjørende idle på batteri en god time nå, så den skulle hatt god anledning til å gå i powersave. Fremdeles ingen piping av noe slag, heldigvis.

Lenke til kommentar
Tidligere har flere sagt at maskinen ikke hadde pipelyder når de fikk den, og senere oppdaget at den hadde det likevel... hvordan? Pipelydene oppstår først og fremst (såvidt jeg har forstått) når maskinen blir kjørt på batteri, dermed ble de ikke oppdaget når den nyutpakkede, nyoppstartede maskinen først ble kjørt med strømmen tilkoblet.

 

Kan dette være forklaring for ditt tilfelle, Rymored?

 

Pipelyden er når prosessoren går i en "step 4" mode av noe slag. Husker ikke helt direkte. Om det er noe powersave av noe slag vet jeg ikke. Men den forsvant hos meg etter fullformat og inn med 64bits Vista uten noe jalla jalla dell applikasjoner hengende over.

Har hatt min kjørende idle på batteri en god time nå, så den skulle hatt god anledning til å gå i powersave. Fremdeles ingen piping av noe slag, heldigvis.

 

 

I løpet av min drøye uke med den har den ofte gått på batteri og stått stille over lengre tid - ingen pipelyd. *bank i bordet*

 

 

-foudre

Lenke til kommentar
Den lyden kommer fra område rundt hvor CPU`en er satt,muligens de spoolene spom gir strøm til cpu`en, eller så fikk jeg høre fra XPS support at det var relatert noe bluetooth greier.

 

 

Dell tekniker var innom idag og byttet Systemboard, uten at det hjalp noe særlig, lyden er der fortsatt. fikk etter mye frem og tilbake ordnet at jeg for en ny XPS levert innen 10-15 dager, også henter den jeg har nå før eller etter at jeg har fått den nye.

Har hatt min i kun 2 dager, så er litt irriterende, men bra at Dell er så rask med servicen:)

 

Håper den nye er uten noen lyd..

 

Hvordan gikk du frem for å få en tekniker til deg, og hvem pratet du med for og få ny?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt denne høyfrekvente lyden alle snakker om på de tre bærbare jeg har hatt de siste fire-fem årene - dog i varierende grad, men aldri plagsom.

 

Jeg tror jeg har konstatert at jeg har veldig god hørsel fordi jeg hører høyere frekvenser enn mange andre ved flere tilfeller. Derfor tenker jeg også at grunnen til at noen hører lyden og andre ikke, er at det er forskjell fra person til person på hva de hører og ikke. Det er nok ikke til å stikke under en stol at lyden sikkert er varierende fra maskin til maskin også.

 

Den er tilstede i min M1330, men ikke verken mer eller mindre enn min Asus M5, Dell X1 og mine venners Acer-maskiner. Den er ikke irriterende fordi den er veldig svak og jeg hører den ikke før jeg legger øret ned nær maskinen. (Dama hører den ikke i det hele tatt.)

 

Av denne grunn antar jeg at dette sannsynligvis er en lyd som eksisterer på de aller fleste centrino-bærbare (siden de aller fleste maskinene jeg har hørt er centrino). Det kan selvfølgelig også være at M1330 er spesielt utsatt av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt denne høyfrekvente lyden alle snakker om på de tre bærbare jeg har hatt de siste fire-fem årene - dog i varierende grad, men aldri plagsom.

 

Jeg tror jeg har konstatert at jeg har veldig god hørsel fordi jeg hører høyere frekvenser enn mange andre ved flere tilfeller.

 

Jeg hører ganske godt fra ca. 40Hz til ca. 16-17KHz, lyder i dette området fanger jeg lett opp. Mulig pipelyden ligger like over 17KHz da.

 

Jeg har litt forskjellig responskurve på venstre og høyre øre, det venstre er littt skadd etter en skyteepisode for noen år siden og plukker ikke opp lyder i 10-12KHz området spesielt bra, men selv med høyre øre fanger jeg ikke opp noen ulyd.

 

Jeg er i slutten av 30-årene, mulig det er normalt for en mann i min alder at jeg ikke hører denne tonen? Har ihvertfall ingen pipetone som plager -meg-.

Lenke til kommentar

Enig med dere over, min Dell 6400 har en høyfrekvent pipelyd av og til, når jeg tar øret inn til ca 5 cm fra tastaturet. Hørbart hvis man virkelig hører etter (som sagt, av og til, på batteri) Kommer vel fra de fleste laptops, og er man forbannet med god hørsel(;)) er dette en bivirkning.

Endret av Trazor
Lenke til kommentar

Etter 30 timer med min nye XPS M1330 kan jeg trygt fastslå at dette er den raskeste og beste notebooken jeg har noensinne vært borti, og i tillegg veier den kun ca. 2 kilo og har batteritid på 3.5 timer ca.

 

Klart det fins kraftigere notebooks, for eksempel XPS 1730 som er helt rå, men den veier bortimot 4 ganger mer og koster dobbelt så mye. Ikke noe man jevnlig tar med seg ut i felten, kanskje spesielt siden den kun har batteritid på 1.5 time, og kanskje best kan anses som en UPS for maskinen.

 

Jeg er ihvertfall en meget fornøyd kunde så langt.

Lenke til kommentar
Den lyden kommer fra område rundt hvor CPU`en er satt,muligens de spoolene spom gir strøm til cpu`en, eller så fikk jeg høre fra XPS support at det var relatert noe bluetooth greier.

 

 

Dell tekniker var innom idag og byttet Systemboard, uten at det hjalp noe særlig, lyden er der fortsatt. fikk etter mye frem og tilbake ordnet at jeg for en ny XPS levert innen 10-15 dager, også henter den jeg har nå før eller etter at jeg har fått den nye.

Har hatt min i kun 2 dager, så er litt irriterende, men bra at Dell er så rask med servicen:)

 

Håper den nye er uten noen lyd..

Er dette service som kommer inn under den ekstra-garantien som kan kjøpes i tillegg? ..eller er det standard med på alle kjøp?

Lenke til kommentar

Hei. Hatt min m1330 i en uke nå, men syns det er altfor mye preinnstallert drit på den, så har noen spm angående Vista som følger med.

 

-Blir det en clean Vista om jeg innstallerer fra dvd som fulgte med?

-Bør jeg bruke driver cd`en som fulgte med, eller laste ned oppdaterte fra dell`s sider?

-Noe vits å ta vare på den partisjonen med Recovery?

 

 

Jørgen

Lenke til kommentar
Den lyden kommer fra område rundt hvor CPU`en er satt,muligens de spoolene spom gir strøm til cpu`en, eller så fikk jeg høre fra XPS support at det var relatert noe bluetooth greier.

 

 

Dell tekniker var innom idag og byttet Systemboard, uten at det hjalp noe særlig, lyden er der fortsatt. fikk etter mye frem og tilbake ordnet at jeg for en ny XPS levert innen 10-15 dager, også henter den jeg har nå før eller etter at jeg har fått den nye.

Har hatt min i kun 2 dager, så er litt irriterende, men bra at Dell er så rask med servicen:)

 

Håper den nye er uten noen lyd..

 

Hvordan gikk du frem for å få en tekniker til deg, og hvem pratet du med for og få ny?

 

Pratet med XPS support (er på engelsk) Muligens en kar i Irland eller UK.

Forklarte han om den pipelyden, derav han foreslo at det måtte være systemboard, og foreslo at han sender over en tekniker,som skal bytte den. XPS PC-er har sånn Business next day opplegg, sånn at tekniker kommer til deg vanligvis 1 dag etter at du har meldt om feil.

 

Så når teknikeren var hos meg dagen etter og byttet systemboard, og lyden fortsatt var der,skjønte han ingenting, ringte til Dell med meg tilstede og foreslo å prøve å bestille nytt systemboard igjen, men da fikk han bare beskjed om å lukke saken, da Dell ikke kunne gjøre noe mer med det problemet.

 

Han teknikeren kunne ikke gjøre noe mer med saken, foreslo at jeg selv ringte Dell og forklarer dem at dette ikke er akseptabel. Snakket først med selgeren, og senere med XPS support(engelsk karen) så løsningen ble at de enten fikser nytt systemboard og bytter den, ville ta 1-2uker, eller at bygger nytt system til mg, gikk for den siste.

 

De brukte ordet swap, noe som jeg før har hørt i forbindelse med mobil tlf, der tlf blit byttet ut mot en bytte enhet(som nødvendig ikke er helt ny) Men spurte han flere ganger hvor han sa at det skulle bli sendt bestilling til fabrikken om å lage nytt sytem til meg med samme oppsett, så det kan ta 10-15 dager før jeg for PC-en.

Lenke til kommentar
Den lyden er altså så irriterende at den ikke er til å leve med? :hmm:

 

Hvor ille er det på en skala fra 1-10? (Der 1 ikke er hørbart og 10 er den syke ringetona på ~17 kHz.)

 

Fikk maskinen i går, og den piper. Bluetooth-trikset demper lyden litt. Men den pipingen er helt uutholdelig og på en lesesal eller et stille kontor fungerer det ikke. Tenkte jeg skulle skrive masteroppgaven på m1330, men da havner jeg nok på galehus før den tid. Hadde jeg visst det var så ille hadde jeg ikke gått for denne maskinen. Mandag morgen ringer jeg Dell og klager. Så på en skala: 8 før bluetooth-trikset og 7 etter trikset.

 

Ellers er maskinen helt ok, men større en jeg trodde. Mye større en X1 og D420 feks. Prøvde å legge inn ubuntu 7.10- alternate på en 10GB partisjon. Men den tok over Vistas boot loader og ville ikke starte Vista deretter. Heldigvis funket dette for å fikse boot loadern: http://auscoder.com/2007-05-18/restore-vis...bootloader.html Får ta vanlig Ubuntu isteden. Men som flere har sagt før, pipelyden kommer ikke i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke skrive masteroppgaven i Ubuntu med OpenOffice f.eks. :p

 

Fra spøk til alvor; Skulle jo tro at det er noe som kan ordnes med en patch hvis lyden bare eksisterer i Vista og ikke Linux. Hva med XP - Noen som har testet og kan bekrefte at lyden forsvinner der?

 

 

Jeg ble også litt overrasket over hvor stor den var. Da i forhold til Latitude X1, som jeg brukte til skolearbeid tidligere. X1-en begynte uansett å bli litt liten og ekstremt treg i forhold til min stasjonære, så det var deilig med denne kjappe sexy M1330. :D

Lenke til kommentar

syns det er litt uklart hvilken version av m1330 folk her har..

Men: jeg planlegger og kjøpe denne Performance versionen av denne som koster 10'590kr..

som inneholder:

2.0 Ghz prosessor

2048 MB Ram

120 gig HDD

128 MB grafikkort(m8400 GS)

 

Har noen denne og kan gi en tilbake melding på hvordan den funker på Div spill o.l ?

noen som har prøvd og kjøre inn virtuel maskin på denne?

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...