Mythos Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Dere som ikke skjønner at det blender unødig å møte en bil med både nærlys og grøftelys samt at den som bruker det får dårligere sikt burde i det minste forstå at det er forbudt og at det er en årsak til at det er forbudt. Det tåkelyset bak du nevner bruker jeg bare i tett snøstorm og når du med alle fire tent ligger bak meg.
Misantropen Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 (endret) Jeg ser ikke en grunn for å irritere seg over grøftelys på en bil. Hvis det er dette dere mener da dere sier tåkelys. 8803049[/snapback] Nei de foran (Skarelysa). (Det sier du bare for å kødde med meg alikevel din tullekopp) Men det er snakk om folk som driver å switcher med lysene sine etter at de har startet bilen sin, for å være "kule". Nei, det er ikke kult med tåkelys på en nedlesset Touran TDI med skiboks på taket... :!: Hotteste på rånefronten nå er vel å ha 2-4 blå 1000-metere foran i grillen. Endret 7. juni 2007 av Zeph
EvilDick Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Mine orginale grøftelys lyser da ned, og ikke opp mot møtende trefikk. Kan det være at de dere iriterer dere over er feiljustert?
Misantropen Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Nei, men i vått vær eller andre tilfeller med blank veibane reflekteres tåpelysene så man blir blendet. På høye SUV'er får man dem midt inn bakvinduet.
Zeph Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Det er lov å følge med på lyset, istedet for å BARE følge med på bilen foran. Vanlig rutine for mange er jo: se bilen foran forsvinne, lete etter 1.gir, se i speil og så kjøre avgårde. Det fører til store åpenrom og at færre biler kommer seg over krysset før det blir rødt igjen 8790843[/snapback] Heilt enig med du, det er mogleg at alle byrjar å kjøre samtidig. Har dog aldri opplevd dette. Ikkje for å lage noko stor diskusjon rundt tåkelys, men eg synest dei er eit forstyrrande element. Det er betre å møte kjørelys ein mørk kveld enn ein vegg av lys. Sånn eg har forstått det gjev dei ikkje stort betre sikt heller.
EvilDick Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 (endret) OT: Jeg synes fine damer i trafikken er langt mer forstyrrende. Jeg snur jo blikket etter de, og mister all fokus på resten av trafikk-bildet Endret 7. juni 2007 av EvilDick
Brian Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 (endret) Enig i den. I tillegg er det litt irriterende med de som alltid skal kappkjøre og derfor moser seg så langt opp i ræva di at de nesten hviler på hengerfestet uansett hvor mye du gir på. Endret 7. juni 2007 av Brian_N
hightow Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 De jeg irriterer meg over er ... ... folk som skal gjøre så mye annet bortsett fra å kjøre bil (snakke i mobil, sende tekstmelding, style håret, spise hamburger, ta seg en håndjager osv.) ... trailersjåfører som skal gjøre så mye annet bortsett fra å kjøre trailer (snakke i mobil, sende teksmelding, osv - yrkessjåfører my @ss) ... politifolk som skal gjøre så mye annet bortsett fra å kjøre politibil (snakke mobil, sende teksmelding, osv) ... trafikksinker som finner ut at de har en gasspedal så snart veien utvider seg fra 1 til 2-felt. ... folk som ikke skjønner hensikten med et akselerasjonsfelt Folk som blinker til venstre i rundkjøringer syns jeg bare er morsomme - for da er det tydelig noen som skal kjøre karusell...
Bredoc Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Folk som blinker til venstre i rundkjøringer syns jeg bare er morsomme - for da er det tydelig noen som skal kjøre karusell... 8804253[/snapback] Klippet fra Vegvesnet.no Bruk av blinklys Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene: Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser. Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte. Dette lærte jeg på kjøreskolen. Praktiserer det i større rundkjøring. Hadde alle praktisert det her i for eksempel Ryen rundkjøringen i Oslo ville det blitt mye bedre flyt i trafikken.
Wheeljack Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Folk som simpelthen nekter å rygge på smale veier, enda det er dem som har kortest vei til nærmeste lomme. (les: Fleksnes). Kan rett og slett ikke fordra sånne. Jeg passer alltid på å hilse høflig på den som har rygga for meg ved et møte (selv om det kun er snakk om noen få meter) Litt off-topic: Jeg vil gi ALL MULIG honnør til lastebilsjåfører som bremser ned og signaliserer at det er klart for en forbikjøring. Er veldig påpasselig med å gi disse et par blink med blinklysa tilbake for liksom å si "tusen takk" når jeg har passert.
Misantropen Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Folk som blinker til venstre i rundkjøringer syns jeg bare er morsomme - for da er det tydelig noen som skal kjøre karusell... 8804253[/snapback] Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. ... Dette lærte jeg på kjøreskolen. 8804525[/snapback] Jeg lærte IKKE reglen om å blinke til venstre i rundkjøringer da jeg tok "lappen", av den enkle grunn at regelen den gangen ikke eksisterte. Det er derfor det hadde vært lurt for mange og fått oppfriskningskurs på trafikkregler. Jeg vedder på at det kun er snakk om et tidsspørsmål før man må inn hver 10. år eller noe slikt på "oppfriskningskurs" i trafikkregler, kanskje i værste fall en ny teoriprøve. Prøv selv, ta teoriprøven på DinSide.no og se åssen det går
hightow Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Jeg lurer på hva de enkelte tilfellene er, og det ikke en regel slik det er formulert. Selv har jeg aldri opplevd situasjoner der slikt hadde hjulpet meg med å forstå hvor andre trafikanter har tenkt seg hen utover hastighet og plasseringsevne. Jeg velger å tro denne veiledningen er kommet til pga. folk jeg irriterer meg i trafikken ...
V-by Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Prøv selv, ta teoriprøven på DinSide.no og se åssen det går 8805310[/snapback] Den prøven er vel utgått nå i forhold til den som gjelder nå. Nå har du bare ett svaralternativ som er riktig, i motsetning til før. Og du kan kun ha 7 feil www.teoriproven.no har en oppdatert prøve hvis jeg ikke husker feil.
John Keats Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 huff synes ikke noe særlig om alle som kjører gris å tror de er kule i trafikken
boundishh Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Skrevet 7. juni 2007 huff synes ikke noe særlig om alle som kjører gris å tror de er kule i trafikken 8805869[/snapback] jeg tror ikke folk kjører gris for og være kule , men fordi det er gøy.
Harkonnen Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Grunnen til at folk gjør så mye feil med blinklys i norske rundkjøringer er at de er ALT for små. Når blinklyset går på er de på vei ut.
Fredrik Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Jeg skulle ønske man hadde en innretning på bilen som var unnskyldende. Man har tuten, som oppfattes som en aggressiv ytring i trafikken, men ingenting som oppfattes som ydmykt. Savner dette jeg, til bruk i situasjoner der du selv driter deg litt ut, og er fullt og helt klar over det. ---- Irritasjoner: Taxier. Høyere konsentrasjon av dårlig trafikkultur skal du lete lenge for å finne. Jeg får meg snart ny bakfanger.
Mythos Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Grunnen til at folk gjør så mye feil med blinklys i norske rundkjøringer er at de er ALT for små. Når blinklyset går på er de på vei ut. 8807270[/snapback] Og hva er unnskyldningen for at de fleste heller ikke blinker i andre kryss eller ved feltskifte? Min mening er at nordmenn flest er ekstremt egoistiske og gjør ingen forsøk på å ta hensyn til andre i trafikken. Jeg blinker og gjør så godt jeg kan for at trafikken skal gå så glatt som mulig, men noen ganger får jeg lyst til å gi f... som de fleste andre.
Misantropen Skrevet 8. juni 2007 Skrevet 8. juni 2007 Prøv selv, ta teoriprøven på DinSide.no og se åssen det går 8805310[/snapback] Den prøven er vel utgått nå i forhold til den som gjelder nå. Nå har du bare ett svaralternativ som er riktig, i motsetning til før. Og du kan kun ha 7 feil www.teoriproven.no har en oppdatert prøve hvis jeg ikke husker feil. 8805781[/snapback] Ja, den på DinSide har bare teite tekst-spørsmål også, uten disse fine vikeplikts-tegningene o.l.
NevroMance Skrevet 8. juni 2007 Skrevet 8. juni 2007 Enig i den. I tillegg er det litt irriterende med de som alltid skal kappkjøre og derfor moser seg så langt opp i ræva di at de nesten hviler på hengerfestet uansett hvor mye du gir på. 8804115[/snapback] Planen dems er vel strengt tatt å faktisk klare å henge seg på hengerfestet slik at de kan slå av motoren og spare masse i bensin. Jeg lurer på hva de enkelte tilfellene er, og det ikke en regel slik det er formulert. Selv har jeg aldri opplevd situasjoner der slikt hadde hjulpet meg med å forstå hvor andre trafikanter har tenkt seg hen utover hastighet og plasseringsevne.Jeg velger å tro denne veiledningen er kommet til pga. folk jeg irriterer meg i trafikken ... 8805770[/snapback] Nå er det ofte sånn at mange er elendige på plassering i rundekjøringer også. Vet om mange erfarne sjafører som synes at rundkjøringer er skumle fordi de ikke vet hvordan de skal oppføre seg i forhold til plassering og blinklys der. Synes det selv er veldig godt hvis førere blinker før de skal inn i rundkjøringen slik at jeg på forhånd vet hvor de skal ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå