Gå til innhold

Fingeravtrykkleser...hva er greia?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trodde det var ganske opplagt. Du benytter fingeravtrykk i stedet for passord.

 

Ørjan...

8770077[/snapback]

 

 

Såpass har jeg skjønt... :) Men er det noen som bruker dette? Er det ikke raskere å taste et passord enn å slite med en fingeravtrykkleser?

 

Tenkte mer på om det var noen fordeler for elektronisk signering e.l.

Lenke til kommentar
Du slipper å huske passordet da, samtidig som det sikkert er lettere å finne fram til et passord enn å stjele fingeren din...

8770752[/snapback]

Men hvis noen først får tatt en kopi av fingeravtrykket ditt, så sliter du.. Ikke akkurat like lett å bytte fingeravtrykk som å bytte passord!

Lenke til kommentar
Du slipper å huske passordet da, samtidig som det sikkert er lettere å finne fram til et passord enn å stjele fingeren din...

8770752[/snapback]

Men hvis noen først får tatt en kopi av fingeravtrykket ditt, så sliter du.. Ikke akkurat like lett å bytte fingeravtrykk som å bytte passord!

8770833[/snapback]

 

Nå er det stort sett helt umulig å kopiere fingeravtrykk også da.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Ulempen er jo hvis andre skal låne maskinen din når du er borte, og du har fjernet muligheten for passord!

 

Har man derimot reservemuligheten for passord i tilfelle slike situasjoner så er man igjen like langt med tanke på sikkerheten og muligheten for å finne passordet....

 

Skjønner ikke vitsen... Men det kommer vel mer og mer....

Lenke til kommentar

Får man brukt noe sånt på f.eks WOW accounten sin?.

Da slipper man og tenke på at man kan bli hacket hele tiden.

Noe jeg blei for 2 uker siden :ermm:

 

Men, hvis man da f.eks får et lite kutt i fingeren, eller får skrapt den opp, kommer man ikke inn på pc`n da? :p

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Slikt utstyr er først og fremst ment brukt i bedrifter osv.

8771488[/snapback]

 

Ja, "same sign on" (da eventuellt med et enkelt passord, fingeravtrykk eller smartkort) er nok en pådriver for en enklere hverdag og kostnadsbesparing i flere bedrifter. Allikevel ville jeg nok med en fingeravtrykksleser på min personlige bærbare maskin, hatt en lavere terskel for å benytte meg av sikring av denne. Rett og slett fordi det er enklere å benytte seg av fingeren.

Lenke til kommentar

På Mythbusters testa de jo dette med fingeravtrykk da, de klarte og hacke seg inn på PCen men de trengte jo finger avtrykk først, så laget de bare avstøpning i et eller annet stoff og det funka, på en av fingeravtrykk avleserne holdt det tilogmed bare med at fingeravtrykket var printet ut....

Lenke til kommentar
Du slipper å huske passordet da, samtidig som det sikkert er lettere å finne fram til et passord enn å stjele fingeren din...

8770752[/snapback]

Men hvis noen først får tatt en kopi av fingeravtrykket ditt, så sliter du.. Ikke akkurat like lett å bytte fingeravtrykk som å bytte passord!

8770833[/snapback]

 

Nå er det stort sett helt umulig å kopiere fingeravtrykk også da.

 

~ Mortis360

8770869[/snapback]

Det er faktisk ganske så enkelt.. Har du tatt på f.eks. en colaboks du slenger fra deg (noe som er sannsynlig), så er det forholdsvis rett frem å lage en juksefinger (altså et slags trekk du trer på din egen finger). Hvis du ser på Mythbusters på discovery, så er det en episode hvor dem lurer et påstått bra fingeravtrykkssystem veldig enkelt.

 

Hvis en bedrift stoler utelukkende på fingeravtrykksleser på en bærbar PC for sikkerhet, så er det etter min mening rimelig lite gjennomtenkt. En stjålet PC inneholder jo både leseren OG masse fingeravtrykk fra brukeren...

Lenke til kommentar
Ulempen er jo hvis andre skal låne maskinen din når du er borte, og du har fjernet muligheten for passord!

 

Har man derimot reservemuligheten for passord i tilfelle slike situasjoner så er man igjen like langt med tanke på sikkerheten og muligheten for å finne passordet....

 

Skjønner ikke vitsen... Men det kommer vel mer og mer....

8771273[/snapback]

 

Jeg bruker det på thinkpad'en min på jobb. I softwaren kan man registrere 10 fingre. Jeg har gjort det slik at jeg og 3-4 trusted personer har registrert fingrene sine slik at disse kan benytte min pc uten at jeg må fortelle dem passordet mitt på maskinen.

 

Veldig grei feature

 

Personlig bruker jeg kun fingeren til å åpne screenlock til daglig på denne.

Lenke til kommentar
Ulempen er jo hvis andre skal låne maskinen din når du er borte, og du har fjernet muligheten for passord!

 

Har man derimot reservemuligheten for passord i tilfelle slike situasjoner så er man igjen like langt med tanke på sikkerheten og muligheten for å finne passordet....

 

Skjønner ikke vitsen... Men det kommer vel mer og mer....

8771273[/snapback]

 

Jeg bruker det på thinkpad'en min på jobb. I softwaren kan man registrere 10 fingre. Jeg har gjort det slik at jeg og 3-4 trusted personer har registrert fingrene sine slik at disse kan benytte min pc uten at jeg må fortelle dem passordet mitt på maskinen.

 

Veldig grei feature

 

Personlig bruker jeg kun fingeren til å åpne screenlock til daglig på denne.

8771756[/snapback]

 

har du i tillegg mulighet for passord om du ønsker det?

Skal nemlig ha samme serie, men vil ha et bokstav-tall passord også i tilfelle noe skjærer seg.

Lenke til kommentar
har du i tillegg mulighet for passord om du ønsker det?

Skal nemlig ha samme serie, men vil ha et bokstav-tall passord også i tilfelle noe skjærer seg.

8773132[/snapback]

Regner med det er tilsvarende som på Dell M65, og der har du mulighet til vanlig passord i tillegg. Selve chip'en som styrer leseren skal etter det jeg vet være den samme, men jeg har aldri sjekket programvaren som følger med IBM-maskinene.

Lenke til kommentar
har du i tillegg mulighet for passord om du ønsker det?

Skal nemlig ha samme serie, men vil ha et bokstav-tall passord også i tilfelle noe skjærer seg.

8773132[/snapback]

 

Passord på vanlig ctr-alt-delete måten eller fingeravtrykk støttes uten noe hassel med softwaren.

Den håndterer også når paranoid-sysadm ber deg om å skifte passord hver måned. Får bare opp change-password dialogen

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...