Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva slags negativer har det for dere om det blir legalisert? Røykinga skjer fortsatt selv om det forbudt. Det er et veldig personligvalg. Mener dere virkelig at man burde bli straffa vis man røyker? Syntes det er et brudd på personlig frihet.

8905251[/snapback]

Samma faen. De som røyker vil røyke uansett, og blir det legalisert vil fortsatt folk "se ned" på folk som røyker.

 

Drit i folks meninger om alt, alle har en..

 

EDIT: Ikke helt patentquoting her siden innlegget ikke har noe med det jeg svarte på. :p

Endret av kverna
Lenke til kommentar
Enig med deg. De fleste som er for hasj her, røyker så klart det selv.. eller?

8904652[/snapback]

Feil.

8905007[/snapback]

eller har ikke peiling

8905163[/snapback]

På seg selv kjenner man andre.

 

Hvis du skal fortsette å argumentere for at cannabis er roten til alt ondt foreslår jeg at du setter deg ned og leser fra en litt mer objektiv kilde enn "motstoff.no". Det sier jo seg selv at de som setter opp en sånn side ikke har et nøytralt forhold til saken, og derfor vil vektlegge det som taler mot cannabis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva slags negativer har det for dere om det blir legalisert? Røykinga skjer fortsatt selv om det forbudt. Det er et veldig personligvalg. Mener dere virkelig at man burde bli straffa vis man røyker? Syntes det er et brudd på personlig frihet.

8905251[/snapback]

Samma faen. De som røyker vil røyke uansett, og blir det legalisert vil fortsatt folk "se ned" på folk som røyker.

 

Drit i folks meninger om alt, alle har en..

 

EDIT: Ikke helt patentquoting her siden innlegget ikke har noe med det jeg svarte på. :p

8908997[/snapback]

Folk som røyker, blir sett ned på i dag fordi det er ulovlig, og staten har i mange år sagt at det er like farlig som andre sterke rusmidler.

 

Får folk den riktige infoen, og det blir legalisert vil det etter hvert ikke være unormalt å ta seg en joint innimellom.

 

Og det er ikke samme faen. Ja de som røyker røyker uansett, Men blir det legalisert vil de ikke bli stemplet som kriminelle.

 

@^fmj

Ja kanskje vi skal forby alt som er helseskadelig. blir mere enn bare tobakken det.

Det er masse.

 

Nei. Forbud er ikke veien å gå. Hvis forbudet mot div rusmidler i norge hadde fungert, hadde det ikke vert noen som hadde røyka en joint nå og da, det hadde ikke finnes sprøytenarkomane, det hadde ikke funnets rusmidler i norge. Men dette er ikke tilfellet. Narkotikapolitikken fungerer ikke. Forbudet fungerer ikke.

 

En narkotikapolitikk vil mest sansynlig fungere hvis staten Legaliserer og regulerer, slik at det svarte markedet blir borte.

Og så lenge noe er forbudt, så er det alltid noen som tjener svart på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor legalisere noe som er helseskadelig? Da syns jeg heller de skal forby tobakk! Da får en stor del av verdens befolkning bedre helse og dere pro-cannabis folk mister et at de argumentene som man hører oftest. Det er en vinn, vinn situasjon.

8910153[/snapback]

For meg handler det om friheten til å bestemme over egen kropp. Selv om jeg ikke nødvendigvis kommer til å velge å innta cannabis vil jeg vite at det er jeg som tar valget, og ikke at valget blir tatt for meg på bakgrunn av gamle fordommer og uvitenhet.

 

Hvis man først skal begynne å forby usunne ting vil man før eller siden måtte bestemme seg for hvor man skal trekke grensen, og hvorfor ikke forby alkohol, potetgull, frityrstekt mat, brus og alle andre mer eller mindre usunne stoffer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spar meg, dine argumenter faller på sin egen urimelighet. Potetgull, fritystekt mat!? At du klarer å dra en parallell mellom potetgull og cannabis er rimelig utrolig.

 

Skal jeg ta å snu litt på flisa, hvis vi legaliserer cannabis, hvorfor ikke legalisere alle de andre kjente narkotiske stoffene? Det er en mye mer reell parallell enn cannabis / potetgull.

 

Vi mennesker trenger lover og regler som vi kan forholde oss til.

 

Alkohol er interessant: "Denne J-kurven har hatt stor politisk gjennomslagskraft. J-kurven ”beviste” at det ikke bare finnes et trygt og ufarlig konsumnivå, men at et lavt og regelmessig konsum faktisk var helsebringende. "

 

PS:

 

Dere tar bestandig den der: "Ja kanskje vi skal forby alt som er helseskadelig. blir mere enn bare tobakken det. Det er masse." Fryktelig godt argument. :whistle:

 

Grunnen til at det fins narkomane og folk som røyker en joint i ny og ne, er at dessverre fins noen mennesker der ute som er usedvanlige tjukke i hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Spar meg, dine argumenter faller på sin egen urimelighet. Potetgull, fritystekt mat!? At du klarer å dra en parallell mellom potetgull og cannabis er rimelig utrolig.

 

Skal jeg ta å snu litt på flisa, hvis vi legaliserer cannabis, hvorfor ikke legalisere alle de andre kjente narkotiske stoffene? Det er en mye mer reell parallell enn cannabis / potetgull.

 

Vi mennesker trenger lover og regler som vi kan forholde oss til.

 

Alkohol er interessant: "Denne J-kurven har hatt stor politisk gjennomslagskraft. J-kurven ”beviste” at det ikke bare finnes et trygt og ufarlig konsumnivå, men at et lavt og regelmessig konsum faktisk var helsebringende. "

 

PS:

 

Dere tar bestandig den der: "Ja kanskje vi skal forby alt som er helseskadelig. blir mere enn bare tobakken det. Det er masse." Fryktelig godt argument.  :whistle:

 

Grunnen til at det fins narkomane og folk som røyker en joint i ny og ne, er at dessverre fins noen mennesker der ute som er usedvanlige tjukke i hodet.

8911845[/snapback]

Versågod, legaliser alle stoffene som står på narkotikalisten, untatt de aller farligste.

legaliserer man og regulerer vil man bli kvitt mye "skitne" rusmidler, som er forurenset. Hvorfor skal man fortsette å drive på med en politikk som ikke fungerer?

 

Den nåværendes narkotikapolitikken fungerer ikke, er det ikke da på tide å tenke på en annen måte?

Fungerer ikke et forbud, er ikke veien å gå å forby det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Spar meg, dine argumenter faller på sin egen urimelighet. Potetgull, fritystekt mat!? At du klarer å dra en parallell mellom potetgull og cannabis er rimelig utrolig.

 

Skal jeg ta å snu litt på flisa, hvis vi legaliserer cannabis, hvorfor ikke legalisere alle de andre kjente narkotiske stoffene? Det er en mye mer reell parallell enn cannabis / potetgull.

8911845[/snapback]

At du kan sammenlikne cannabis med heroin er for meg ganske utrolig.

 

Vi mennesker trenger lover og regler som vi kan forholde oss til.

 

Alkohol er interessant: "Denne J-kurven har hatt stor politisk gjennomslagskraft. J-kurven ”beviste” at det ikke bare finnes et trygt og ufarlig konsumnivå, men at et lavt og regelmessig konsum faktisk var helsebringende. "

8911845[/snapback]

Når den gjennomsnittlige nordmannen ikke har et lavt og regelmessig inntak faller dette argumentet bort i mine øyne. Det norske drikkemønsteret har tradisjonelt vært helgefylla, og det er det i stor grad fortsatt. Det har i det siste kommet mer kontinentale drikkevaner til Norge, men det viser seg at dette i mange tilfeller kommer i tillegg til helgefylla, så da er vi like langt.

 

Alkohol kan ha positive helsemessige effekter, men det kan Cannabis også, og med sistnevnte er det ingen fare for dødsfall som følge av overdose.

 

Grunnen til at det fins narkomane og folk som røyker en joint i ny og ne, er at dessverre fins noen mennesker der ute som er usedvanlige tjukke i hodet.

8911845[/snapback]

Og gjør vi livet deres noe bedre ved å straffeforfølge dem? Og hvorfor er man "tjukk i huet" når man røyker en joint i ny og ne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor legalisere noe som er helseskadelig? Da syns jeg heller de skal forby tobakk! Da får en stor del av verdens befolkning bedre helse og dere pro-cannabis folk mister et at de argumentene som man hører oftest. Det er en vinn, vinn situasjon.

8910153[/snapback]

Fordi et forbud virker ikke.

8911849[/snapback]

Og fordi jeg mener det er noe voksne personer skal få velge selv. Det samme gjelder hasj. Det er kanskje ikke tidenes største sjakktrekk å begynne med hverken røyking av sigaretter eller jointer, men det er noe som burde være opp til individer å bestemme, og ikke staten. På samme måte som man selv bestemmer hva slags mat man skal putte i seg, synes jeg man også burde få bestemme dette selv.

Endret av geir_er_1337
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig å se de samme gamle argumentene og motargumentene i nok en diskusjonstråd om cannabis. Har selv en tante (nei, ikke i Norge) med primær progressiv MS som jeg VET har fått en økt livskvalitet grunnet et prøveprosjekt med medisinsk marihuana (ikke syntetiske cannabinoider). Bivirkningene ved medisinen hun tar for å holde seg nogenlunde på beina inkluderer kvalme, nedsatt appetitt og muskelsmerter og disse oppheves hvis hun tar seg en spliff eller ved bruk av vaporizer. Skal man nekte folk som lider under slike sykdommer å kunne leve et bedre liv bare for å skulle stå på sitt i debatten om et relativt problemfritt rusmiddel?

Når det gjelder hvorvidt man skal legalisere marihuana i Norge ser jeg ingen grunn til å la være. Det ville gått mindre penger til organisert kriminalitet, og staten kunne skattelagt og solgt pot fra autoriserte utsalgssteder der pengene kunne gått til folkeopplysning rundt rusmidler og bekjemping av tyngre stoffer. Jeg tror Norge med tiden tar til fornuften og vi vil gradvis bevege oss mot en dekriminalisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor mange som har svart 'nei' ikke engang vil legalisere medisinsk cannabis.

8920790[/snapback]

Det er fordi de hal lært på skolen at man kan bli avhengig av heroin hvis du røyker en joint...

8933402[/snapback]

 

Sant.. Husker fortsatt den dagen hvor en politimann kom til skolen vår og skulle prøve å overbevise alle i aulaen om at hasj førte til heroin. Heldigvis hadde Mary Jane allerede hatt inntog på skolen og alle var veldig opplyste om hva hasj egentlig var, så politimannen gikk på en kraftig smell gidt.. Truet med å arrestere alle sammen :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt sykt. Folk blir jo forbanna på staten og politiet for å holde oss uopplyste og feilinformert i årevis. Det verste er jo at Politiet ikke engang vet noe om det! Prøvde å diskutere skadevirkningene osv av cannabis til en Politimann. Og han visste jo ingenting! Å prøve å diskutere med han var umulig fordi han enten svarte med at "hasj fører til herion" eller så svarte han ikke i hele tatt.. Utrolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...