Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Men likevel så ødelegger dette utrolig for krativiteten til å faktisk finne på noe da. Er man i et parforhold så går ikke dette. Da blir nok dama lei ganske så fort! ;) Rett og slett fordi man synes det er helt greit å sitte inne og sture og se i veggen. Samt at man gjerne blir lat da og mister tiltakslyst. Disse punktene her er faktisk blandt det mest alvorlige når det gjelder cannabisbruk og burde tas veldig på alvor!

8848458[/snapback]

Jess, alle jeg kjenner som røyker, og har/hatt dame, har mistet de fordi de bare har sittet og glodd i veggen...

 

eeehh... NEI.

Man kan finne på masse når man røyker. bare fantasien og div fysiske regler som setter grenser.

Jeg kjenner mange par der begge røyker, eller bare den ene parten røyker.

 

De jeg kjenner som det har blitt slutt mellom, har ikke vert grunnet cannabisrøykingen.

 

Er du klar over hvor godt det er å jukke etter en joint f. eks?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er også utrolig klar over hvor vanskelig det kan være også! Alt er avhengig av hvor mye man røyker. Altså, røyker man mye, så blir man fort sliten og utslitt. Mest sansynligvis på grunn av lavt blodsukker eller blodtrykk. Og ikke bare det, ofte så gidder man rett og slett ikke å jokke. Sad but true, uansett hvor mye man vil. Man orker lissom ikke fordi man gjerne er helt tappet for energi.

The evil curse of cannabis.

 

Greit nok at man kan greie å finne på ting når man røyker, men greia er at hvis man blir innbarket i samme spor med å ikke gjøre en dritt, så er det utrolig vanskelig å bryte ut av dette. Dette sier jeg både av egen erfaring og fordi akkurat dette har skjedd med omtrent samtlige av mine kompiser. Men igjen, de røyker bøtte fra morgen til kveld og det er akkurat det som er poenget. Massiv røyking gjør at man blir lat og får null tiltakslyst. Men om man derimot har en mer sunnere holdning til røyking, som å røyke kun joint nå og da, så er det som du sier at mange får det til å fungere. Men de menneskene kan jeg garantere deg ikke røyker massivt bøtte konstant.

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar
...

8849330[/snapback]

Nå skjønner jeg bedre hva du snakker om :p

 

Røyker du bøtte fra morgen til kveld, er det ikke sunt på mange måter. Men da syntes jeg det tar litt overhånd. Går greit med bøtte fra morgen til kvleds en sjelden gang innimellom, men ikke ofte hvis du vil fungere "normalt".

 

Jeg syntes det er vanvittig godt å røyke et par dager, så være nykter i en uke. Men det er det ikke alle som syntes.

 

Men røyker du hver dag i et halvt år, og selv om du jobber fra 8-4 og røyker ikke før etter jobb hver dag, så blir du sløv, uansett om du røyker bøtte/vasser/bong eller joint.

Mye røyking er ikke sunt.

 

Også bare lurer jeg på noe som du skrev.

Alt er avhengig av hvor mye man røyker. Altså, røyker man mye, så blir man fort sliten og utslitt. Mest sansynligvis på grunn av lavt blodsukker eller blodtrykk.

Blodtrykket aner jeg ikke noe om.

Men hvis du spiser når du røyker, så vil jo blodsukkeret gå opp, og du vil ikke bli så påvirket lenger, men fremdeles like "kjej"... Så er vel også andre ting som spiller inn?

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat derfor man får "matkick". Netopp fordi blodsukkeret synker. Samme med blodtrykket. Du har sikkert merket at dersom du er litt sliten og stein og reiser deg fort, så svartner det for deg og du føler seg litt "whoozy"? Slike tilfeller er mest sansynligvis blodtrykket, hvilket som er helt normalt. Uansett, det er dette som er roten til at man ofte blir lat og sliten av å røyke.

 

Derfor er det faktisk utrolig effektivt å spise frukt når man røyker! Helt sant, druesukker funker langt bedre enn vanlig godteri. Og da blir man plutselig litt høy istedet for stein. Anbefales på det sterkeste! Pluss det å trene funker veldig bra fordi man rett og slett orker mer.

Lenke til kommentar
Det er jo akkurat derfor man får "matkick". Netopp fordi blodsukkeret synker. Samme med blodtrykket. Du har sikkert merket at dersom du er litt sliten og stein og reiser deg fort, så svartner det for deg og du føler seg litt "whoozy"? Slike tilfeller er mest sansynligvis blodtrykket, hvilket som er helt normalt. Uansett, det er dette som er roten til at man ofte blir lat og sliten av å røyke.

 

Derfor er det faktisk utrolig effektivt å spise frukt når man røyker! Helt sant, druesukker funker langt bedre enn vanlig godteri. Og da blir man plutselig litt høy istedet for stein. Anbefales på det sterkeste! Pluss det å trene funker veldig bra fordi man rett og slett orker mer.

8849976[/snapback]

 

Det med blodsukkeret tar jeg med en klype salt. Kan ikke huske tidligere å ha høyere/lavere blodsukker når jeg er fjern :hmm: ( Ja, har så jeg kan måle ) Kan komme tilbake til dette til helgen.

Lenke til kommentar

Akkurat dette med blodsukker og blodtrykk mener jeg å ha lest om også. Virker jo ganske logisk da at etter en liten tid etter å ha røyket så får man lyst på mat/godteri. Må jo være en grunn til det. Og jeg tror ikke det er noe kjemisk eller noe stoff som påvirker noe hjernen eller noe sånt altså. Føler man seg lav, så vil man ha sukker. Går ut fra at det stemmer i dette tilfellet også

Lenke til kommentar

jeg leste for en stund siden, en artikkel ett eller annet sted. Der hadde de noen hjerne tester av en gruppe folk som røyket fast hver dag over en periode, og andre som ikke gjorde det.

Hjerneaktiviteten til de som røyka ble noe "sløvere" uten at jeg kan huske hvor det skjedde.

Men etter 7 uker tror jeg det var, uten å røyke, var alt tilbake som før de startet, og likt som de som ikke hadde røyka. Ikke ta dette for så veldig god fisk, for dette er fritt etter hukommelsen, for noe jeg leste for lenge siden.

8832724[/snapback]

Stemmer nok mye med den lille forskningen som er gjort, ja.

Det er som er litt oppsiktsvekkende er at cannabis hemmer hjerneceller, og setter de på "pause". Altså de blir ikke eliminert og svidd, men hjernen aktiverer "play"-modus og cellene vekkes til live igjen hvis man holder seg nykter. Alkohol derimot, brenner opp og dreper hjerneceller som pokkern. Men misbruk av cannabis gjør deg selvfølgelig sløv og "dum". Det den derimot ikke gjør er å sette deg i en permanent tilstand. Holder du deg nykter så kommer du til deg selv igjen, men det avhenger jo av hvor lenge du har røkt.

 

Det er gjort for lite forskning på dette feltet, og om eventuelle senskader. Men misbruk av alkohol/alkoholisme skader deg såpass mye både psykisk og fysisk. Tenk på at kroppen tolker alkohol som ren gift, og jobber derfor på spreng for å få forbrent gifta.

 

Jeg røyker faktisk daglig (er ikke så hypp å stå frem sånn, men men) og merker at den psykiske avhengigheten begynner å bli et faktum. Det er ikke rusen i seg selv jeg absolutt må ha , men det å ha fyllt opp maispipa med tjobben (sammenrulla avis) i armkroken føles godt. Blir samme prinsipp som med pilsen. Selvsagt spiller rusen en hel vesentlig rolle, men det er ikke alltid like moro å være fjern, særlig hvis det oppstår situasjoner man helst vil unngå. Jeg tror kanskje rusen i enkelte situasjoner gjenspeiler seg i samfunnets holdninger til det, i hvertfall om du befinner deg i offentligheten. Det er ikke sosialt akseptert å være en hasjrøyker, fordi det er ulovlig. Samfunnet stiller oss i et veldig dårlig lys og folk generelt danner seg et stereotypisk bilde av oss. Vi hasjrøykere blir på en måte ufrivillig dratt ned i søla og sammenlignet med slitne junkiser. Derfor trekker mange seg inn, og blir sittende inne å stuke. Hadde det blitt både sosialt akseptert, og man hadde fått en lovendring der det kunne vært lov å nyte og oppbevare små mengder hasj, ja da hadde nok pipa fått en annen lyd :p

Det kan ikke bli total legalisering, det er urealististisk, men at døra åpnes litt og litt. Samfunnet og folk må lære å kjenne det nye lovlige rusmiddelet før staten kan ytterliggjøre sin liberalitet.

 

Jeg jobber fast man-fre, 8-16, godt betalt, egen leilighet inkl. dame :p og nok penger til overs etter skatt og regninger til å ha det moro, eller kjøpe noe jeg ønsker. Jeg kan da vitterlig ikke sammenlignes med en "junkie". En som streber etter penger -> stoff, dag inn, dag ut, vil jeg gi betegnelsen junkie/narkoman.

Bruk -> Misbruk -> Narkoman. Synes det er litt viktig å presisere at en misbruker ikke nødvendigvis er en narkoman, jeg får inntrykk at mange forveksler forskjellen. For min del kan jeg akseptere og godta at idag kan eller skal jeg ikke røyke. Men jeg har som regel mulighet, og tar tak i den. Disse tre trappetrinnene viktig å være litt klar over. Handler om å kjenne seg selv. Argumentet jeg til stadighet får høre er at cannabis er en inngangsbillett til hardere stoffer som til slutt ender med et hardt, fattig, tragisk liv som en håpløs junkie. Satt litt på spissen, men fortsatt et søkt argument mot cannabis.

 

Men la oss sette det i et perspektiv. En helt normal (pr. definisjon) mann/dame/whatever sitter hjemme i sofaen på kveldstid, en vanlig hverdag og chiller med et par-tre pils. Samtidig sitter jeg også foran tv'en og slapper av. Men jeg koser meg ikke med pils, for det er ikke noe for meg. Jeg ruller meg heller en joint fordi jeg foretrekker denne rusen fremfor alkoholrusen.

Begge får rusen vi vil oppnå. Vet ikke hva som er "verst", en hasjrøyker eller en som drikker på en hverdag? Den uopplyste, vanlige mann i gata ville nok sagt at jeg er verstingen og sett for seg det stereotypiske bilde de fleste har av oss.

 

Det andre lovlige rusmiddelet (legemiddel my ass), piller:

 

Ta f.eks. rohypnol som er en gammel form for sovemedisin. Det at den ble konstruert i det hele tatt er en katastrofe. Har sett flere jeg kjenner som kjører i seg opptil 50 hyppere og alkohol i tillegg. Det er rett og slett umenneskelig å se på. En ting er at man får ikke kontakt med personen, men en slik rusa person er en stor fare for andre og seg selv. Hærverk, slåssing og drap, voldtekter (hyppere er også populært å blande i drinker slik at offeret gjerne sovner/bevisstheten svekkes) osv.

 

Hvor ofte hører vi om personer som røyker seg en rev, blir transformert til en så rusa tilstand at personen blir en trussel for samfunnet, seg selv og andre?

 

Er ikke én eneste helg at jeg ikke har hørt, enten i nærmiljøet eller andre steder, at folk havner i (masse)slåsskamper, folk som knuser biler og offentlige enheter, gjør innbrudd og andre samfunnsskader, hvor det ikke er alkohol i bildet. Og jeg ser at flere blander med legemidler (hyppere, (doble) kryssere, vival, valium, flunipam, sobril, alopam) i tillegg. Alle disse såkalte benzodiazpinene er null problem å få tak i. DET er et samfunnsproblem. Det er det desidert verste rusmiddelet. Jeg bor på et lite tettsted en halvtime fra drammen, og her er det ifølge statistikken, flere misbrukere av div. substanser målt i ant. folketall, enn i Oslo. Det er skremmende.

 

Har liksom ikke ord på det. Staten regulerer produksjon av piller, et kjemisk framstilt stoff som endrer kjemistrien i hjernen og forandrer atferd, sinnstilstand, og "fjerner" psykiske lidelser og andre plager.

Jeg vil egentlig ikke kalle det et legemiddel, for det ender som regel med at pasienten som får det blir totalt avhengig og/eller misbruker det og ruser seg på det. Man kan ikke bli kvitt psykiske plager v.h.a piller, man setter det kanskje i sjakk. De spiser opp nyrene, og ikke glem bivirkningene.

Hva skjer når man skal trappe ned, og slutte med "medisineringen"? Ubehagelige abstinenser og forskjellige bivirkninger slår inn. Blir man liksom frisk etter en periode med piller? Vet at det gjerne kombineres med psykolog eller psykiater. Psykolog kan sikkert være behjelpelig, men det kan ikke jeg uttale meg om.

 

Jeg testet faktisk ut hvor enkelt det var å få piller av legen. Tenkte jeg skulle benytte sjangsen da jeg likevel skulle til han ang. noe annet. Jeg sa bare at jeg slet med angst og var deppa.

"Svisj" sa det, så lå resepten på bordet. Cipralex, med andre ord lykkepiller. Jeg kunne fått valium også, men han ville at jeg skulle bare prøve ut disse først. Ble kvalm når jeg gikk ut. Skandaløst at det er så lett. Jeg tenkte jeg like gjerne kunne stikke bort på apoteket å få de. Fikk pakka, dro hjem og leste bruksanvisningen. Det hele endte med at pakka ble trøkt ned i søpla.

---------------

 

Skrev egentlig dette innlegget igår, men fikk ikke lagt det inn før nå. Ser at flere innlegg har kommet og bemerker meg særlig Randy Sledgehammers ord. Kjenner meg godt igjen i det du sier.

Husker før, på starten. Hvilken rus! Syke, men ofte geniale tanker. Skjønte plutselig ting jeg hadde lurt på lenge. Og i diskusjoner med venner var det alltid en eller annen som ble "opplyst".

 

En viktig ting er hva du gjør ut av rusen. Hvis rusen bestemmer, ja da har du tapt. Jeg har alltid vært vant med å være på farta, så jeg sitter sjeldent å gjør ingenting. Jeg oppfordrer alle som røyker til å ta dere en spasertur ut i skauen, hvis muligheten er der. Finn deg en koselig spot, fyr opp jointen eller pipa og bare nyt naturens vakre farger og lyder, ekstra kos ved solnedgang. Det er sjelemat.

 

Blir mye dette her, håper ikke alt ble tull, men ser temaet vinkler seg litt innom damer. På dette planet sliter jeg. Hun aksepterer ikke at jeg røyker hver dag, men heller et par ganger uka. Det er egentlig helt ok. Da funker det mye bedre også :)

Endret av empatiy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meget bra skrevet empatiy :thumbup:

 

Holder meg til et par rever i uka, gjerne etter jobb, men også i sammenheng med helg osv :) Er heldig å kjenne en god del som røyker, så blir ofte til at vi fikser store sammenkomster med vannpipe, snacks, film og mye morro!

 

Hender også at det blir en del røyking i 1-3 uker, men da tar jeg også en pause på 1-3 uker i ettertid :)

Lenke til kommentar
Meget bra skrevet empatiy  :thumbup:

 

Holder meg til et par rever i uka, gjerne etter jobb, men også i sammenheng med helg osv :)  Er heldig å kjenne en god del som røyker, så blir ofte til at vi fikser store sammenkomster med vannpipe, snacks, film og mye morro!

 

Hender også at det blir en del røyking i 1-3 uker, men da tar jeg også en pause på 1-3 uker i ettertid :)

8850334[/snapback]

Bra at du holde deg til et par røykingser i uka. Mitt mål er jo holde meg så nykter som mulig i arbeidsuka, og heller røyke i helgene. Da har jeg liksom noe ektra å se fram til, pluss at dagene går fortere :) Eneste jeg er redd for er at det kan ta litt av i helgene da :p

 

Har en kompis som gjorde som deg, røyka mye 1-2 mnd'er og var nykter 1-2 mnd'er. Du må ha god selvdisiplin hvis man skal holde på sånn. kompisen min skeia ut og det ble bare mer og mer. Til slutt var det ikke 1 dag uten hasj. Nå er han en hasjnarkoman. I det mener jeg at han står opp og streber etter det konstant, dag inn, dag ut og fokuserer ikke på noe annet, og man glemmer alt annet viktig her i livet.

Og han gjør samme feil hver dag. Kjøper 1-2 gram om dagen. Neste morgen blir det samme rutine. Taper utrolig mye penger på slikt, da han heller kunne kjøpt inn hekkere og fått kvantumsrabatt.

 

Det jeg sier er bare at man ikke må la seg lure og tro at det går bra. Vær observang når det gjelder røykinga, merker du at du røyker mer enn å være nykter, så snu det til det motsatte. Veien til avhengighet er kortere enn man skulle tro.

 

 

Bra innlegg empatiy.  :thumbup:

Så fort ting kommer fra legen er det ikke narkotika lenger, da er det "medesin" er det mange som tenker.

8857204[/snapback]

Helt riktig, en utrolig naiv tankegang.

 

Men vi mennesker er tross alt destruktive. Vi ødelegger oss selv. Skjønner ikke at noen kan få opp øya å se hva slags problem disse menneskelagde stoffene, formet som piller egentlig er.

 

Liker denne: "Man made booze, God made grass. Who do you trust?"

 

 

Og takk for positive tilbakemeldinger begge to, det varmer :)

Lenke til kommentar

Veldig sant det du skriver empatiy, tydeligvis en med erfaring :)

Har selv vært der (altså på "kjøret"). Vil ikke si jeg hadde det så ille, men når dama begynte å kommentere det slutta jeg i 3 måneder for å vise henne at jeg hadde kontrollen og ikke cannabis. ( Nå skal det sies at jeg er av de som bare kan legge fra seg røyken en måned på pur trass )

Lenke til kommentar
Et spørsmål..

 

Blir man noen gang kvitt rusmidler?

 

Nei..

 

Bør man ikke da begynne å tenke litt annerledes når denne heksejakten aldri kan virke?

 

Ja..

8864251[/snapback]

Riktig.

Så lenge det finnes et rusmiddel å ruse seg på, så vil folk ruse seg. et forbud vil aldri fungere, da må man overvåke alle i landet 24/7, og slått til med en gang noen prøvde seg. Det sier seg jo selv er umulig.

 

Og ja, man bør tenke annerledes.

Problemet er at i mange år har staten, politiet, skolene osv... spredd løgner til folket, de har sagt det er farlig, du blir avhengig av sterkere stoffer osv...

Vi hadde en politimann i klassen, mange år siden. han sa at hasj er farlig, og at du blir avhengig av andre stoffer ved å prøve det.

 

Når man finner ut at staten har spredd løgner til deg lenge, mister man troverdigheten til de. Mange vil sikekrt tenke at siden de har ljugd om dette, så har de sikkert ljugd om andre stoffer også.

 

Siden det også er ulovlig, så er det mange som ikke tør å søke hjelp når de merker ting begynner å gå over bord. da blir de sittenes i dritten, uten å få noe hjelp.

Dette hadde fint vert unngått hvis det hadde blitt legalisert.

 

Som sagt, så sier folk at norge ikke er moden for legalisering, men der er jeg helt uenig. De som ikke liker stoffet, blir ikke tvunget til å prøve det, det er folks egne valg. Norge er modent nok for legalisering. Vi er ikke indianere, og dette er ikke noe nytt rusmiddel. Hvorfor skal vi kriminalisere en stor andel av den norske befolkningen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Som sagt, så sier folk at norge ikke er moden for legalisering, men der er jeg helt uenig. De som ikke liker stoffet, blir ikke tvunget til å prøve det, det er folks egne valg. Norge er modent nok for legalisering. Vi er ikke indianere, og dette er ikke noe nytt rusmiddel. Hvorfor skal vi kriminalisere en stor andel av den norske befolkningen?

8867729[/snapback]

 

Tror du virkelig det vil fungere? Tror ikke jeg. Greit nok at folk ikke trenger å prøve det dersom det hadde blitt legalisert, men du kan banne på at de ville ha gjort det likevel! :) SOm sagt, i Norge eier vi ikke ruskultur. Vi har aldri hørt om rus og kos i samme setning. Dette har jo mest med den lange alko-kulturen å gjøre, men uansett, what's done is done. Se bare på Norsker i utlandet. Vi driter oss loddrett og drikker oss dritings konstant bare fordi det er billig! Hallo, vi er idioter! ;)

 

Og greit nok, en stor andel av befolkninger røyker, men det er heller ikke poenget. Disse ville også ha tatt helt av hvis en legalisering hadde funnet sted. Vi greier ikke å sette grenser selv hvis noe er billig og lovlig. Og uansett, en enkel avkriminalisering hadde vært perfekt å teste ut hvordan det ville fungert i praksis.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis.

Man får muligheten til å dyrke selv. Og jeg tror mange ville benyttet seg av den muligheten.

Flere ville sikkert dyrket i Norge og solgt, men det vil vell betegnes som kriminalitet.

Kvaliteten ville gått opp, så man hadde møtt mindre på bløffa varer, som f.eks glasspott.

Ikke at jeg har et problem med dette, men mange sier at man må inn i det kriminelle miljøet for å kjøpe hasj\pot what ever. Noe som man i mindre grad må viss det hadde blitt avkriminalisert.

 

Forskning hadde fått nye muligheter for å finne mer ut av denne planten, slik som det er i dag så er det nesten utelukkende de negative effektene man leter etter. Ivertfall ifølge en artikkel om måten forskningen foregår sjenerelt når det gjelder narkotiske stoffer.

 

Hamp kunne blitt brukt igjen. Dette er ei plante som kan brukes til alt ifra drivstoff til klær, papir OSV.

 

Kanskje alkoholforbruket hadde gått ned litt.

Og kanskje, men tvilsomt med det første. Det hadde blitt alment akseptert, og folk hadde sett bort ifra mange av de fordommene de har når det gjelder cannabis...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avkriminalisering er ikke veien å gå, enkelt og greit. Folk ville kjøpt som gale gjennom feil kilder hvor pengene går til finansiering av narkotika-karteller, våpen, menneskesmugling osv.

 

Derimot, legalisere industriel hamp og cannabis til medisinsk testing ser jeg som et naturlig skritt å ta

Lenke til kommentar
Avkriminalisering er ikke veien å gå, enkelt og greit. Folk ville kjøpt som gale gjennom feil kilder hvor pengene går til finansiering av narkotika-karteller, våpen, menneskesmugling osv.

 

Derimot, legalisere industriel hamp og cannabis til medisinsk testing ser jeg som et naturlig skritt å ta

8873542[/snapback]

Avkriminalisering er en begynnelse, men legalisering er målet.

 

Man slipper å kjøpe gjennom det kriminelle miljøet da, så lenge staten dyrker det selv.

De kan også selge det billigere enn gateprisen, slik at de blir utkonnkurert.

 

Hvis man bare legaliserer industriell hamp, og til medisinsk bruk, vil man ikke bli kvitt problemene man har i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...