Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Ved å tillate det til medisinsk bruk og forskning vil fokuset rundt Cannabis komme på rett spor, og du vil få mer seriøs forskning på feltet som vil tilbakevise påstander som i dag blir lært bort som fakta.

 

Man slipper å kjøpe gjennom det kriminelle miljøet da, så lenge staten dyrker det selv.

De kan også selge det billigere enn gateprisen, slik at de blir utkonnkurert

Det er legalisering, ikke avkriminalisering

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved å tillate det til medisinsk bruk og forskning vil fokuset rundt Cannabis komme på rett spor, og du vil få mer seriøs forskning på feltet som vil tilbakevise påstander som i dag blir lært bort som fakta.

 

Man slipper å kjøpe gjennom det kriminelle miljøet da, så lenge staten dyrker det selv.

De kan også selge det billigere enn gateprisen, slik at de blir utkonnkurert

Det er legalisering, ikke avkriminalisering

8874456[/snapback]

Så lenge cannabissen blir legalisert, eller avkriminalisert eller bare for medisinsk bruk, vil det bli kjørt masse forskning på det, fra statens sin side, og private selskapers sin side.

 

Og ja, jeg pratet om legalisering, og ikke avkriminalisering, hvis du greier å lese første setningen min :)

Lenke til kommentar

Det var egentlig ikke no klar begynnelse eller slutt på hvor du pratet om hva, så ble litt usikker :)

 

Jeg mener hvertfall at det første skrittet er legalisering til industrielt og medisinsk bruk, for deretter å legalisere det totalt etter en viss tid med forskning på feltet hvor da folk for en sjanse til å se at det de har blitt fortalt tidligere er rent oppspinn. ( Selvsagt dyrket av staten, og solgt billigere enn hva det gjøres i dag fra kriminelle. ) Mener også at dyrking i sitt eget hjem bør kreves en egen tillatelse, eller være forbudt slik hjemmebrent er den dag i dag for å holde kontrollen. Ser positivt på en nederlandsk modell med faste utsalgssteder/coffeeshops

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Selv om jeg aldri har brukt noen ulovlige rusmidler er jeg egentlig for legalisering. Slik jeg oppfatter det er cannabis mindre farlig enn alkohol, både med tanke på selve stoffets virkning, men også med tanke på at mange blir ekstremt agressive når de drikker. Slik er det visstnok ikke, når man røyker cannabis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tja, en får ikke kjøpt over 1 pakke av gangen i butikken når jeg prøvde å kjøpe et par for medisinskapet. Så helt uten reguleringer er det nok ikke.

8875059[/snapback]

 

Jeg har null problem med å skaffe 50-100 pakker i løpet av 10 minutter. Så NEI, det er ingen regulering på det. :no:

Lenke til kommentar

har ikke lest hele tråden, så beklager hvis dette er taat opp før.

 

cannabis har vi dyrket i norge i over tusen år (basert på arkeologiske funn)

 

planten kan vokse vilt helt nord til polarsirkelen, skal man dyrke nord for den må man hjelpe den litt.

 

 

er helt for legaliserng av cannabis, men syns det er mye viktigere å legalisere industrihamp (ubrukelig som rusmiddel).

 

dette er lov å dyrke i hele europa bortsett fra norge og island tror jeg.

 

denne planten kan være en uunværlig del av det å gå vekk fra petroleumsbaserte produkter og å redusere co2 utslippene.

i dag blir det produsert veldig lite miljødiesel i norge for det det er ulønnsomt å produsere det av raps som man gjør idag. man får ikke brukt hele planten og sitter igjen med store deler av planten som man ikke får brukt. det er ikke god økonomi og ikke god økologi. kunne norske bønder dyrket industrihamp ville de ha fått en mye bedre inntjening da de ville fått brukt hele planten. i tillegg gir planten god næring til jorden.

 

 

 

industrihamp kan brukes til alt. noen eksempler: verdens beste sement for hus (se isochanvre, som er et kommersielt produkt, men det beste er å blande margen fra planten med vann og hydraulisk kalk), etanol (for drivstoff), biodiesel, næringstilskudd, biler, plast, papir, klær, tauverk...

det er mange tusen forskjellige bruksområder. man bruker foreksempel hamp i sigarettpapir, bibler og papir som skal ha ekstra styrke og tåle vann bedre.

 

i mange tilfeller er hampprodukter overlegne tilsvarende produkter basert på andre råstoffer og jeg vil tørre å påsta at det i alle tilfeller vil være bedre for miljøet.

 

 

næringsinnholdet i hampefrø er så vildt at jeg trodde ikke mine egne øyne når jeg leste det. det er perfekte andeler og svert høyt innhold essensielle fettssyrer for mennesker og er så my vitaminer, mineraler og proteiner at man nesten kan leve bare på dette og ris.

 

landruksmyndighetene i landet har lenge vert positive,

men desverre har helsemyndigheter stoppet dette, under argumentet at det vil være lett å skjule dyrking av cannabis til rusbruk i hampefelter. alle som har sett industrihamp og "rus cannabis" vet at de ser veldig forskjellige ut, og at dyrkningsmetodene er enda mer forskjellig. og hva er problemet med å sende ut en inspektør før innhøstingen hvis de er så veldig redde for det. de må nå ha funnet en løsning på det i resten av europa.

 

en annen ting er historien til forbudet, men det får bli en annen gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ved å tillate det til medisinsk bruk og forskning vil fokuset rundt Cannabis komme på rett spor, og du vil få mer seriøs forskning på feltet som vil tilbakevise påstander som i dag blir lært bort som fakta.

8874456[/snapback]

 

riktig. Paradokset er at staten selvfølgelig vet hvilke positive og negative effekter cannabis har. Faktumet er at cannabis har fler positive sider og effekter, både på mennesker og miljø. Og selvmotsigelsene kommer i form av usanne opplysninger og "forskning". Staten frykter hva som vil skje dersom forslaget om evt. legalisering kommer på bordet. Dette landet skal liksom være demokratisk, men føler ikke lenger at landet "blir styrt av folket". Heller omvendt. De forskjellige partiene må få øya opp nå og "innse" nytteverdien i denne planten. Og hampen som breiflabb argumenter for, burde ihvertfall blitt lovlig som en industriell ressurs!

 

EU har i flere år gitt bevilninger til dyrking av denne nytteveksten til flere land. Om Norge blir medlem, tror jeg sjansene for industriell og medisinsk bruk (i første omgang) kan bli en realitet. Men trangsynte som vi og sikkert mange andre land (deriblant verdenspolitiet Amerika) er, tror staten at ved å lovliggjøre dyrking av industriell hamp vil automatisk gi en gal signaleffekt i forhold til narkotika. Statens Landbrukstilsyn har slått fast at kontroll av dyrkingen ikke vil være noe problem for lenge siden.

 

Amerika er problemet. Se hvor påvirka resten av vesten blir og har blitt av propagandaen USA pøser ut. Sett flere reklamefilmer fra 60-70 tallet. Det er jo sykt. Lever vi ennå på eldgamle påstander om cannabis som er satans verk? :!:

 

devils_harvest.jpg

Lenke til kommentar
Dummeste jeg har lest i hele dag.

8893565[/snapback]

Da har du ikke lest mye i hele dag.

 

Jeg kjenner folk jeg som ligger på over 5 i snitt på Videregående og de drikker nesten hver helg.

 

jeg kjenner folk jeg som stryker i fler fag på skolen er aggressive, banker folk, stjeler og herjer. De røyker hasj.

 

Det er en grunn til at Hasj ikke er lov

Lenke til kommentar

den atferden du beskriver høres ut som personer med borderline, adhd og andre syndromer.

 

har du tenkt over muligheten for at de er aggresive osv i utgangspunktet og bruker hasj som selvmedisinering istedet for eller i tillegg til ritalin, lykkepiller osv som de får hvis de går til legen?

 

angående lykkepiller viser det seg i ettertid at alle de bestialske skyteepisodene på amerikanske skoler er gjort av personer som gikk på lykkepiller, og du har mye større sannsynlighet for å ta livet av deg eller andre hvis du går på det.

 

at man blir agresiv av å røyke hasj tror jeg ingen forskningsraporter vil støtte deg i.

 

 

 

og det med at cannabis ødelegger hjernen mens alkohol ikke gjør det er helt feil.

cannabis bedøver hjerneceller, men etter en tids avbrekk fra cannabis kvikner de til igjen, mens alkohol dreper hjerneceller tvert.

Endret av breiflabb1
Lenke til kommentar
den atferden du beskriver høres ut som personer med borderline, adhd og andre syndromer.

 

har du tenkt over muligheten for at de er aggresive osv i utgangspunktet og bruker hasj som selvmedisinering istedet for eller i tillegg til ritalin, lykkepiller osv som de ville fått hvis de hadde gått til legen?

 

at man blir agresiv av å røyke hasj tror jeg ingen forskningsraporter vil støtte deg i.

8893741[/snapback]

Husker engang det var demostrasjons tog for hasj, ente med at fler titalls personer ble skadet

Lenke til kommentar
kjenner du til demo folk?

 

de er omtrent slik:

 

 

person 1: blir du med på demo?

person 2: hvilken demo er det?

person 1: hakke peil

person 2: ok, skal bare hente noe stein og finlandshette

8893768[/snapback]

rart dette bare skjedde når det handlet om hasj da. Sjeldent det skjer ellers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...