Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

man kan ikke ta en demonstrasjon som hvem som helst kan slenge seg på som argument for at hasj gjør en aggresiv.

 

har du hørt om woodstock? alle røykte hasj, ingen slåsskamper.

 

det er mange problemer som kan følge av misbruk av hasj, men aggresiv atferd er ikke en av dem.

 

jeg vil foreksempel fraråde personer som går på skole å bruke det som rusmiddel, ihvertfall i ukedagene siden de fleste vil lære tregere under påvirkning og det henger litt i et par dager.

Endret av breiflabb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dummeste jeg har lest i hele dag.

8893565[/snapback]

Da har du ikke lest mye i hele dag.

 

Jeg kjenner folk jeg som ligger på over 5 i snitt på Videregående og de drikker nesten hver helg.

 

jeg kjenner folk jeg som stryker i fler fag på skolen er aggressive, banker folk, stjeler og herjer. De røyker hasj.

 

Det er en grunn til at Hasj ikke er lov

8893618[/snapback]

Jeg er sikker på at disse som røyker, også drikker en del alkohol, også i ukedagene.

 

Du kan fint få lov til å finne en seriøst noe som beviser at cannabis gjør folk aggressive.

 

Det er absolutt ikke tilfellet, Du kan ingenting om stoffet.

 

Ser du skriver at hasj skader hjernen, alkohol ikke.

Det er det motsatte som skjer. Alkoholen dreper hjerneceller, mens cannabissen bare sløver de ned over en liten periode.

 

Nå har jeg ikke tid til mere, men skal skrive mere etterpå ;)

Lenke til kommentar
SisteBert du har så dårlig argumentasjon at det du skriver bare burde ignoreres. Jeg er ganske sikker på at de folka du prater om som er så farlige å røyker hasj også drikker, og bruker endel andre stoffer. Og gjør det mye pga forbudet for og være "kule".

8894306[/snapback]

ok...

 

Fortell med da: Er det sant eller usant at korttids hukommelsen blir dårligere av hasj?

Lenke til kommentar

Tviler på at det er så mange som prøver andre stoffer enn alkohol for å være kule.

Hva er det egentlig så er så kult med rusmidler? Jeg føler at folks syn på rusmidler, spesielt ulovlige rusmidler er meget negativt.

Eneste rusmiddelet jeg stadig ser at folk nærmest skryter av er alkohol, ivertfall regelmessig. Utenom det så har jeg enda til gode å se at de som tester rusmidler gjør det pga de skal være kule...

Jeg vil tro at det foreligger mange andre grunner, og gjøre det for å være kul er sjeldent.

 

Når man røyker mye uten pause vil du nok merke det på hukommelsen.

Viss du røyker mye og over lang tid så vil du merke at du kan glemme småting lettere, men hukommelsen blir fin etter en pause.

Men har lest at hukommelsen blir dårligere i et par dager etter rusen, men i hvor stor grad vet jeg ikke. Jeg har kun merket det over lang tid med røyking uten pause..

Det er forskjell på folk.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
SisteBert du har så dårlig argumentasjon at det du skriver bare burde ignoreres. Jeg er ganske sikker på at de folka du prater om som er så farlige å røyker hasj også drikker, og bruker endel andre stoffer. Og gjør det mye pga forbudet for og være "kule".

8894306[/snapback]

ok...

 

Fortell med da: Er det sant eller usant at korttids hukommelsen blir dårligere av hasj?

8895345[/snapback]

Mens du er høy - ja.

 

Mens du er nykter - nei.

 

Jeg kjenner folk som røyker hasj daglig og som kun får 5ere og 6ere på skolen. Prøv å drikk alkohol nok til at du blir rusa daglig og se om det går på samme måte. Sannsynligvis er du helt ødelagt etter et par uker.

Endret av ArmenMinAU
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har og røykt mye til tider og likevel gjort bra på prøver. Og jeg har ikke lest men følgt med i timene...

Eneste jeg kan si av egen efaring er at jeg glemmer lettere småting som egentlig ikke betyr så mye, men jeg må tenke litt for å huske disse småtinga.

Spesielt ting som man gjør av rutine og man ikke tenker gjennom, selv om jeg ikke glemmer å gjøre disse div. så må jeg tenke litt for å huske at jeg gjorde det.. Litt vondt å forklare. :p

Et lite eksempel. jeg skal ut og jeg skrur av kaffitrakteren, selv om jeg aldri har glemt det så kan jeg tenke litt etterpå om jeg slo den av. Jeg vet at jeg gjorde det, men jeg husker ikke øyeblikket jeg gjorde det. Tok du an.

Selv om det er noe alle kan gjøre, men eneste eksempelet jeg kommer på for øyeblikket. :p

Men viss jeg skal si det enkelt. Nei jeg glemmer ikke ting noe spesielt lettere viss jeg har røykt mye og lenge, men det påvirker hukommelsen min til en viss grad. Men hver gang jeg tar en pause så blir hukommelsen like bra så den var før jeg røykte. :)

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Når jeg har røyket i en stund. merker jeg det.

Blir ofte et par turer ekstra opp og ned trappa for å hente nøkler, busskort og slike ting.

 

Hvor ofte du burde røyke for å være "klar" i hue, og huske på disse små tingene er forskjellig fra person til person. Noen kan røyke nesten hver dag uten å merke noe, mens andre bare kan røyke to-tre ganger i uka før de begynner å glemme småting.

Lenke til kommentar
cannabis ødelegger hjernen,

Alkohol gjør ikke det.

8893562[/snapback]

wow... Ser at folk her har retta denne karen opp, men kan ikke la vær å kommentere dette tragikomiske innlegget. Det beviser at det ennå finnes så utrolig mange trangsynte, blåøyde, naive og uopplyste mennesker på denne planeten..

Endret av empatiy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
cannabis ødelegger hjernen,

Alkohol gjør ikke det.

8893562[/snapback]

wow... Ser at folk her har retta denne karen opp, men kan ikke la vær å kommentere dette tragikomiske innlegget. Det beviser at det ennå finnes så utrolig mange trangsynte, blåøyde, naive og uopplyste mennesker på denne planeten..

8902279[/snapback]

Ikke drit deg ut a. Alkohol går ut over kroppen mye mer enn hjernen. Hasj motsatt.

 

Jeg sier fortsatt ikke at jeg er imot noen av delene-

Lenke til kommentar
Ikke drit deg ut a. Alkohol går ut over kroppen mye mer enn hjernen. Hasj motsatt.

 

Jeg sier fortsatt ikke at jeg er imot noen av delene-

8902855[/snapback]

Du som driter deg ut her :)

 

Alkohol går ut over leveren, der skal giftstoffet alkohol bearbeides.

THC som er virkestoffet i cannabis legger i fettvevet, og forsvinner, fra rundt en uke og til rundt en måned. kommer ann på personen og hvor mye og ofte vedkommende har røyka.

 

Når det gjelder hjernen, så sløver cannabis bare ned hjernecellene i en kort periode.

Mens Alkoholen dreper hjernecellene.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/27/290920.html

 

Politiet har også en lei tendens til å komme på skoler og ljuge om cannabis, og si at du blir avhengig av heroin hvis du tar en joint. har skjedd med meg.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3613

 

Men du skal få lov til å komme med bevis for det du påstår. Har bedt om det før i tråden også, men har ikke fått noen bevis.

Lenke til kommentar
Ikke drit deg ut a. Alkohol går ut over kroppen mye mer enn hjernen. Hasj motsatt.

 

Jeg sier fortsatt ikke at jeg er imot noen av delene-

8902855[/snapback]

Har du noensinne sett en fyllikk før? Da ser du at de er rimelig fucked up etter en kort stund som alkoholikere..

8902955[/snapback]

omg

Lenke til kommentar
Du som driter deg ut her :)

 

Alkohol går ut over leveren, der skal giftstoffet alkohol bearbeides.

THC som er virkestoffet i cannabis legger i fettvevet, og forsvinner, fra rundt en uke og til rundt en måned. kommer ann på personen og hvor mye og ofte vedkommende har røyka.

 

Når det gjelder hjernen, så sløver cannabis bare ned hjernecellene i en kort periode.

Mens Alkoholen dreper hjernecellene.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/27/290920.html

 

Politiet har også en lei tendens til å komme på skoler og ljuge om cannabis, og si at du blir avhengig av heroin hvis du tar en joint. har skjedd med meg.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3613

 

Men du skal få lov til å komme med bevis for det du påstår. Har bedt om det før i tråden også, men har ikke fått noen bevis.

 

Kaller du det bevis?

 

A: Du henter dine "bevis" fra aviser som minner de fleste om Se og Hør,

i går så forklarte Dagbladet at Lyn vant kampen pga en sametrollmann - haha.

 

B: Politiet er fjerne . Aldri røyka noe sikkert aldri drukket noe heller. Straite folk.

De prøver bare å skremme folk, og de sier heller ikke at du blir hekta på heroin bare fordi du fyrer opp en J. Det blir derimot mye letter å trappe opp til ecstasy eksempel osv av hasj.

 

Her er mine bevis:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Ytre tegn / effekter av cannabisbruk

Svekker en persons koordinerings- og konsentrasjonsevne, ved bilbruk kan det skje at man kun konsentrerer seg om deler ved kjøringen, blir sløve og uoppmerksomme, langsomme i bevegelsene, hukommelsen svekkes.

Rusen kan være ledsaget av lattermildhet, sterk endring av tidsopplevelsen, angst og panikkreaksjoner kan forekomme, aggresjon.

Bruk av cannabis kan også medføre kvalme, økt hjertefrekvens, redusert blodtrykk og utvidelse av blodkar kan gi rødsprengte øyne.

 

Psykiske / fysiske skadevirkninger

Misbruk medfører reelle og godt dokumenterte problemer med helse. Begynner man i ung alder å røyke utsetter man seg for ekstra stor risiko.

Det er flere enn det snakkes høyt om, som får store psykiske problemer av cannabisrøyking.

Akutt giftighet - Normalt ikke mulig å få i seg dødlige doser ved vanlig misbruk. Imidlertid kan en se endel plager som kramper, diare, pustebesvær, forstoppelse, hoste, hodepine, brekninger og svimmelhet ved cannabisrøyking.

Avhengighetspotensial - Dette er et svært omstridt spørsmål, men dagens kunnskap synes å antyde et sted midt mellom at det er et uskyldig rusmiddel som ikke gir fysisk avhengighet, mens den psykiske avhengigheten er lett og dermed ufarlig m.h.t. å få lyst på mer - til at cannabisrøyk raskt gir en labil tilstand som lett bringer misbrukeren over på andre stoffer.

Uansett er det viktig å påpeke at cannabis ikke er ufarlig.

Abstinens - En toleranseutvikling kan ledsages av abstinensreaksjoner når de psykoaktive cannabiskomponenter forsvinner ut av kroppen etter langvarig bruk. Div. lette symptomer kan forekomme (søvnforstyrrelser, vekttap, angst, skjelvinger, angst og paranoia m.fl.). Disse plagene vil normalt gå over i løpet av en uke.

 

Luftveiene - Cannabisrøyking fører til økt forekomst av betennelsestilstander. Vil forverre tilstanden til dem som allerede har astma eller andre lungelidelser. Pga svekket motstandsevne i luftveiene kan cannabisrøyking medføre kronisk bronkitt og emfysem.

Kreftfare - En britisk undersøkelse viser at risikoen for å utvikle lungekreft er minst dobbel så høy ved røyking av cannabis som ved røyking av tobakk.

Hjerte-/karsystemet - Informasjon tyder på at både hjerteinfarkt og blodpropp kan utløses hos personer some er disponert. Rapporter forteller også om infarkt hos svært unge - og for øvrig tilsyneltaende friske - cannabisrøykende personer.

Depresjoner - Det er spekulert på om det kan bygge seg opp høye konsentrasjoner av psykoaktive THC-produkter i hjernen. Noe som kan gi seg utslag i depresjoner og psykoser som følge av cannabisrøyking. (Akutt psykose - bad trip.)

Innlæring - Korttidsminne / hukommelse svekkes.

Fertilitet - Menstruasjonsforstyrrelser ved at hormonbalansen påvirkes Minsket testosteronproduksjon.

Graviditet - Medfører i enkelte tilfeller fare for spontanaborter. Lav fødselsvekt.

Immunforsvar - Nedsatt immunforsvar ved at dette svekkes med misbruk.

Flashback - Direkte etter intense perioder med stort misbruk - kan også oppstå 2-3 år etter misbruket.

Personlighetsproblemer

Motivasjonsproblemer

Cannabisbruk og utvikling av schizofreni

Flere nye undersøkelser antyder en sammenheng mellom jevnlig cannabisbruk og depresjon samt schizofreni. Blant annet at daglig bruk femdobler risikoen for depresjoner, og at røyking av cannabis i ung alder øker risikoen for utvikling av schizofreni senere i livet.

 

Skaff bedre bevis enn en kjendisavisside a?

Endret av SisteBert
Lenke til kommentar

Kildehenvisning er viktig utenfor skolen også må du vite. "Opplysninger" fra en organisasjon mot rusmiddler generelt er ikke en veldig objektiv kilde.

 

Prøv å finn forskninger som bekrefter påstandene dine fra f.eks tidskrifter med kilder til forskning. f.eks Sciencedaily.com

 

Jeg har ikke en stor agenda, jeg har fra det jeg har sett ikke sett stort grunnlag til å ha et forbud mot marihuana og gi ulovlige aktører en større inntektskilde. Men om du kan supplere objektive kilder som viser til alvorlige konsekvenser av marihuanabruk så vær så snill og gjør det.

Endret av Trynemjoel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kildehenvisning er viktig utenfor skolen også må du vite. "Opplysninger" fra en organisasjon mot rusmiddler generelt er ikke en veldig objektiv kilde.

 

Prøv å finn forskninger som bekrefter påstandene dine fra f.eks tidskrifter med kilder til forskning. f.eks Sciencedaily.com

8903202[/snapback]

Hvorfor er ikke Landsforbundet Mot Stoffmisbruk god nok kilde?

Hvorfor kommenterer du ikke han hasjrøykerns sitt innlegg hvor kildene kommer fra vg og db?

Endret av SisteBert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...